Кафедра психології та педагогіки

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 251
  • Item
    Парадоксальна конфліктність майбутнього: риторичний вимір
    (2023) Сватко, Юрій
    Матеріали доповіді учасника ХХ Міжнародної науково-практичної конференції "Конфліктологічна експертиза: теорія та методика" від 16 листопада 2023 р., Київ, Україна.
  • Item
    Кризові, екстремальні і надзвичайні ситуації: концептуальні стратегії (теоретико-емпіричний зріз)
    (БрДУ імені О. С. Пушкіна, 2021) Поліщук, Валерій
    Розділ з міжнародної колективної монографії "Психологічна безпека особистості". Сформульовано вибіркові концептуальні стратегії (настанови) для результативного вивчення у житті людини кризових, екстремальних і надзвичайних ситуацій. На рівні первинного аналізу встановлено провідні пізнавальні домінанти "мікросоціальних" викликів. Їхній амбівалентний взаємозв’язок із "макровикликами" визначає смислову сутність таких ситуацій.
  • Item
    Організаційна культура в професійній діяльності психологів
    (2022) Копець, Людмила
    Тези доповіді учасника ІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Психологічні виклики сучасних організацій" (3 березня 2022 р., м. Івано-Франківськ).
  • Item
    Socialization features of adolescents predisposed to depressive states
    (2022) Bodnar, Alla; Goncharenko, Evelina
    The article address on the analysis and study of the relationship between socialization and depression in adolescence. The article presents the theoretical and practical parts of the research work. The first part considers theoretical approaches to the problem of adolescents’ socialization. The relationship between the problem of socialization and the depressed mood of adolescents is described. The practical part of the paper describes an empirical study of the relationship between adolescent depression and socialization. To provide information on these phenomena we had chosen a questionnaire "Depriscope" specially created for depression measurement, the method of Q - sorting according to V. Stephenson, to assess the social situation and the Taylor Anxiety Rating Scale. In the sample studied there were involved students of the 8th, 9th and 10th grades who participated in the research for several years, that allows to compare the correspondence with the previous results and identify in the development of the level depressive moods. It shows the understanding of the depression impact on adolescent social relationships, peer behaviour, self-esteem and self-perception. It determines the impact of communication on the negative states development and predicts possible consequences on the adolescent personality.
  • Item
    Професійна підготовка майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
    (2020) Рябець, Ірина; Голубєва, Марія
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2020. Дисертацію присвячено дослідженню процесу становлення та розвитку професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) в історичному аспекті. Вперше в науковому педагогічному дискурсі визначено такі поняття: "фахівець із звʼязків з громадськістю" – це особа, яка отримала спеціальну освіту, володіє високим рівнем кваліфікації, здійснює всі види професійної діяльності, що входять в сферу зв’язків з громадськістю, "майбутній фахівець із звʼязків з громадськістю" – це особа, яка навчається у закладі вищої освіти з метою здобуття відповідного ступеня і отримання кваліфікації через засвоєння динамічної комбінації знань, вмінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей в галузі зв’язків з громадськістю. Досліджено та виокремлено низку об’єктивних передумов (історичних, політичних, економічних, культурних, психологічних, педагогічних) та чинників (соціально-економічного, суспільно-політичного, соціально-педагогічного, культурологічного) становлення та розвитку професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Сформульовано етапи становлення та розвитку професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.), а саме: попередній (друга половина ХХ ст. – 1993 р.), підготовчий (1993–2006 рр.); початковий (2006–2010 рр.); основний (2010–2014 рр.), новий (2014 р. до 2017 р.), динаміку змін на кожному етапі окреслено в п’яти основних тенденціях. У відповідності до сучасної тенденції розвитку професійної підготовки майбутніх PR-фахівців у ЗВО України розроблено рекомендації з удосконалення змісту, форм, організації освітнього процесу професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в вітчизняних ЗВО, ґрунтуючись на міжнародному досвіді в сфері цієї підготовки.
  • Item
    Уявлення вчителів і учнів про складнощі у взаємодії: результати дослідження
    (2021) Гірник, Андрій; Гарбар, Катерина; Іванюк, Ірина; Богданов, Сергій; Косс, Катерина; Овчарук, Оксана
    Представлено результати проведеного дослідження серед учнів і педагогічних працівників у десяти областях України у період лютого – березня 2021 р. Здійснено аналіз проблеми висвітлення специфічних уявлень педагогів і учнів, які мають проблеми через тривалий стрес, про взаємодію один з одним. Виявлено наявність схожих взаємних негативних уявлень педагогів і учнів, що негативно впливає на психологічний клімат у класі. З’ясовано, що учні й педагоги вважають, що їм необхідно більше спілкуватись для того, щоб діти почували себе захищеними. Рекомендовано впровадження програм підвищення кваліфікації, спрямованих на розвиток у педагогів уміння встановлювати контакт з дитиною, висловлювати їй емоційну підтримку; такі програми повинні включати компонент профілактики емоційного вигорання педагогів і зміцнення їхньої психосоціальної стресостійкості.
  • Item
    Developing a Culturally Relevant Measure of Resilience for War-Affected Adolescents in Eastern Ukraine
    (2021) Bogdanov, Sergiy; Girnyk, Andriy; Chernobrovkina, Vira; Chernobrovkin, Volodymyr; Vinogradov, Alexander; Harbar, Kateryna; Kovalevskaya, Yuliya; Basenko, Oksana; Ivanyuk, Irina; Hook, Kimberly; Wessells, Mike
    Psychosocial support in education that is provided during emergencies frequently aims to support children’s resilience, but strong, contextual measures of resilience are in short supply in Eastern Europe. In this article, our aim is to describe the development and psychometric properties of the first measure of resilience for waraffected adolescents in Eastern Ukraine. We used qualitative methods to identify the main cultural characteristics of resiliency and then used these constructs to develop the measure. We used exploratory structural equation modeling to extract five factors that showed high internal consistency: family support (ω=0.89), optimism (ω=0.87), persistence (ω=0.87), health (ω=0.86), and social networking (ω=0.87). Confirmatory factor analysis suggested that a concise model of resiliency fit the data almost as well as the exploratory structural equation modeling model. The measure demonstrated good test-retest reliability. In this article, we also discuss the importance of development, validation, and the use of culturally relevant measures of resilience for strengthening psychosocial support programs in schools, particularly in Ukraine.
  • Item
    Особливості професійного вигорання представників соціоорієнтованих професій
    (2022) Боднар, Алла; Макаренко, Наталія
    Тези доповіді учасників ІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Психологічні виклики сучасних організацій" (3 березня 2022 р., м. Івано-Франківськ).
  • Item
    Психокорекційний вплив на розвиток життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту
    (2022) Басенко, Оксана; Чернобровкін, Володимир
    У статті представлено результати дослідження впливу програми психологічної корекції та розвитку "Безпечний простір" на рівень життєстійкості підлітків, постраждалих внаслідок воєнного конфлікту на Сході України. Для діагностики рівня життєстійкості підлітків та оцінки ефективності програми використано такі методики: опитувальник "Сильні та слабкі сторони" SDQ (Strength and Difficulties Questionnaire), опитувальник психосоціального стресу у дітей CPDS (Child Psychosocial Distress Screener), скрінер оцінки психічного здоров’я КМА-УДХ (Mental Health Assesment Instrument), опитувальник з резильєнтності (життєстійкості). У дослідженні взяло участь 27 підлітків 14-17-ти років з м. Покровськ та м. Авдіївка (Донецька область). За результатами участі у програмі було виявлено зростання рівня життєстійкості та покращення показників психоемоційного стану учасників експериментальної групи. Аналіз отриманих даних засвідчив зменшення симптомів посттравматичного стресу, тривожності, депресії, схильності до зловживання алкоголем, а також покращення міжособистісних стосунків, зменшення проблем емоційного стану та поведінки, мінімізацію ризику інтерналізації завдяки зростанню таких факторів життєстійкості, як "відчуття щастя" та "підтримка батьків". Підтверджено, що зазначені фактори життєстійкості позитивно впливають на показники психічного здоров’я та утворюють специфічні захисні чинники, сприятливі для розвитку й зміцнення життєстійкості досліджуваної цільової групи. Сформульовано умови підвищення ефективності корекційно-розвиткових заходів для підлітків, постраждалих внаслідок подій воєнного конфлікту: попередня діагностика психологічного стану учасників з метою застосування диференційованого корекційного підходу та важливість врахування у процесі аналізу ефективності програми не тільки результатів загальних психометричних оцінювань, а й даних відповідних якісних методів (фокус-групи, індивідуальні інтерв’ювання тощо).
  • Item
    Соціальні функції вікової психології (інформаційний зріз)
    (2022) Поліщук, Валерій
    Актуалізується необхідність емпіричних лонгітюдних досліджень психології вікового розвитку людини, успіх яких визначається такими положеннями: 1) комплексним інформаційним змістом трьох історичних календарних площин («минуле – теперішнє – майбутнє») життєвого шляху; 2) принципом природовідповідності в розвитку (дискретність, циклічність, фазовість); 3) розробленням об’єктивної вікової періодизації. Названо основні суб’єктивні бар’єри для отримання об’єктивної інформації (відвертий дослідницький крен у "теоретизування проблеми" без належних емпіричних розвідок, недостатній методологічний дослідницький рівень дослідників, некоректне використання методів математичної статистики, невизначеність змісту прикінцевих дослідницьких узагальнень). Акцентовано на важливості експериментального вивчення вікових та індивідуальних особливостей психічних станів, психічних процесів (передовсім уяви), емоційно-вольової сфери (передовсім волі), індивідуально-типологічних особливостей (здібностей), які є необхідними системними інформаційними передумовами для завершеного пізнання будь-якої психологічної проблематики. Розроблено низку дослідницьких стратегій, які забезпечують перспективне вивчення вікового розвитку людини в руслі фундаментальної проблематики та формують пізнавальну альтернативу науковим уявленням про "ідеальну особистість", ситуативним дослідницьким спробам, недоказовим висновкам і прогнозам. Доведено, що вікова психологія як окрема галузь психологічного знання має бути освітнім фактором національної безпеки держави, експериментальною наукою, соціальне призначення якої полягає у збереженні і зміцненні психічного здоров’я громадян, підвищенні в них продуктивності праці, формуванні громадянського світогляду, а також фундаментальною інформаційною основою для розроблення доказових парадигм у вивченні вікового та індивідуального розвитку.
  • Item
    Складові загальної академічної культури студентства
    (2022) Бахтіярова, Халідахон; Голубєва, Марія; Рябець, Ірина
    Матеріали доповіді учасника Всеукраїнської науково-практичної конференції "Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій ", м. Глухів, 13 травня 2022 року.
  • Item
    Вікові кризи у життєвому шляху людини: базові концепти
    (2022) Поліщук, Валерій; Поліщук, Світлана
    Актуалізується необхідність емпіричних лонгітюдних досліджень психології вікового розвитку людини (здійснено оглядовий тематичний історико-психологічний дискурс цієї проблеми). Наголошується, що їх відсутність не дозволяє науковцям доказово диференціювати психологічні особливості ненормативних (субʼєктивних, ситуативних, випадкових) і нормативних (обʼєктивних, закономірних) кризових (перехідних) і стабільних періодів. Експериментально перевірено достовірність гіпотези Л. Виготського, згідно з якою 1) сутність вікового розвитку людини знаходиться у природі нормативних криз, 2) негативна симптоматика є прихованою, тіньовою стороною сприятливих перетворень. Встановлено, що феноменологія вікового кризового розвитку залежить від обʼєктивного (природного) тлумачення поняття "вікова періодизація" (довільна інтерпретація його змісту призводить до ототожнення з поняттям "вікова класифікація"; усуває можливість розроблення характеристик конкретних вузьких вікових інтервалів; нівелює організацію результативного індивідуального психологічного супроводу, особливо в умовах воєнної загрози для суверенності нашої держави). Показано необхідність використання у вивченні вікового розвитку принципу природовідповідності (параметри: дискретність, фазовість, циклічність). Емпірично визначено основний понятійний апарат для дослідження вікових нормативних і ненормативних криз (симптом, симптомокомплекс, структура симптомокомплексу, взаємозвʼязок симптомів, динаміка симптомів, властивості базових симптомокомплексів). Доведено, що знання психології вікового кризового розвитку людини забезпечує доказове вироблення та впровадження адресних соціальних впливів на неї через смислове зіставлення їхніх характеристик з конкретними віковими інтервалами життєвого шляху.
  • Item
    Психолого-педагогічний зміст термінів "дистанційна освіта" та "екстрене дистанційне навчання": спільне та відмінне
    (2022) Голубєва, Марія; Юдченко, Валентина; Бондаренко, Наталія; Рябець, Ірина
    Статтю присвячено психолого-педагогічному аналізу спільного та відмінного у змісті термінів "дистанційна освіта" та "екстрене дистанційне навчання". Дистанційна освіта (анг. – distance learning) у ЗВО – це категорія педагогіки вищої освіти, яка відображає актуальну форма освіти у вищій школі, що обов’язково спирається на сучасні інформаційно-комунікаційні технології та інноваційні освітні технології, а спілкування студентства та викладацького складу може бути віддалено як за локацією та й у часі. Усі навчальні предмети обирає саме студентство за власним бажанням. Дистанційна освіта характеризується різними типами комунікації: студент-викладач, студент-зміст навчального предмету, студент-студент. Екстрене дистанційне навчання (анг. – emergency remote teaching) окреслює процес тимчасового переходу освітнього процесу на альтернативний спосіб навчання через кризові обставини: війни, природні катаклізми, пандемії, карантин.
  • Item
    Діагностика сформованості емоційної саморегуляції людини
    (2021) Поліщук, Світлана
    Мета статті полягає у розробленні доказової методики для вивчення в людини стану емоційної саморегуляції, який визначає перспективи формування конструктивної поведінки (аргументація: вивчення емоційної саморегуляції передбачає наукове рішення про з’ясування психологічного змісту конструктивної поведінки людини у надзвичайних ситуаціях; емоційна саморегуляція контролює енергетичний баланс організму).
  • Item
    Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах : навчально-методичний посібник
    (2021) Богданов, Сергій; Гірник, Андрій; Залеська, Оксана; Іванюк, Ірина; Соловйова, Вікторія; Чернобровкіна, Віра; Чернобровкін, Володимир; Клюзко, Катерина
    Навчально-методичний посібник з питань розвитку життєстійкості / стресостійкості у дітей, основних проявів стресу в дітей та дорослих, створення безпечного середовища в класі, психологічної підтримки вчителів призначено для використання в навчальному процесі системи післядипломної освіти педагогічних кадрів, вищих педагогічних навчальних закладах. Матеріали посібника містять науково-теоретичну частину і 17 навчальних тем, де розкрито теоретичні підходи до зміцнення резилієнс у дітей, актуальні проблеми, з якими стикається вчитель і діти в сучасних закладах загальної середньої освіти. Практична частина посібника містить такі рекомендації, як "Комплекс дій учасників освітнього процесу щодо превентивності, виявлення та реагування щодо булінгу", "Протокол допомоги дітям і підліткам, які мають суїцидальну поведінку", "Алгоритм з перенаправлення дитини до фахівця психологічної служби навчального закладу". Посібник може бути використаний на курсах підвищення кваліфікації вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти, для підготовки студентів педагогічних вишів та широкою педагогічною громадськістю.
  • Item
    Емоційна і вольова саморегуляція літніх людей у критичних та надзвичайних ситуаціях
    (2021) Поліщук, Світлана
    Актуалізується проблематика конструктивної поведінки людини під час загрозливих природних і соціальних викликів, зокрема у критичних та надзвичайних ситуаціях. Визначено первинну (емоційна регуляція) та вторинну умови (вольова регуляція) конструктивної поведінки. Встановлено пізнавальні пріоритети системи адаптації до нової життєдіяльності (у цьому контексті проаналізовані окремі концептуальні наукові уявлення відомих дослідників). Наголошується на необхідності розроблення доказового діагностичного інструментарію для дослідження сформованості емоційної і вольової саморегуляції людей літнього віку для констатування, формування та прогнозування їхньої конструктивної поведінки у надзвичайних ситуаціях з перспективою збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я.
  • Item
    Психологія сім'ї : підручник
    (2021) Поліщук, Валерій; Ільїна, Н.; Поліщук, Світлана; Савченко, Ю.; Мисник, С.; Рябко, Ю.; Шейко, Г.
    У підручнику викладено реалії і перспективи психологічних особливостей повсякденних сімейних взаємин (дошлюбний період – шлюбний період; функціональне значення вікових криз як об’єктивних, або нормативних, і суб’єктивних, або ненормативних, явищ у життєвому шляху людини; типологія сімей, стилі і цінності подружнього спілкування; навчання і виховання і дітей; особливості психологічної консультативної допомоги) в умовах часто несприятливої суспільної глобалізації, позначеної кризовими, екстремальними і надзвичайними життєвими ситуаціями. Наголошується на соціальній значущості психологічної просвіти про сім’ю для людини в громадянському суспільстві. Підручник адресовано різновіковим суб’єктам сімейних і родинних взаємин для пізнання та самопізнання усіх сімейних соціальних ролей незалежно від власного сімейного статусу.
  • Item
    Аналіз сучасних підходів до розвитку і посилення резилієнс особистості
    (2021) Чернобровкін, Володимир; Морозова, Ольга
    У статті репрезентовано короткий історичний огляд вивчення феномену "резилієнс", проаналізовано різні підходи до визначення поняття "резилієнс", розглянуто психологічні фактори, пов'язані з резилієнс, а також рекомендації щодо формування та збереження резилієнс у особистості. Розглянуто резилієнс особистості, що трактується як благополуччя, незважаючи на негаразди; швидке відновлення після травми; здатність конструктивно відображати складні ситуації; грамотне функціонування в умовах стресів і неприємностей; позитивну адаптацію, незважаючи на досвід перебування в стресових ситуаціях; здатність долати труднощі. Для визначення концепції резилієнс висвітлено такі атрибути: самооцінювання, опора на власні сили і соціальна чуйність. В Україні вивчення резилієнс в багатьох випадках розглядається з точки зору наслідків воєнного конфлікту. Терміни "психологічна пружність", "життєстійкість", "невразливість і стресостійкість" використовуються українськими вченими разом з резилієнс для позначення ресурсів, що необхідні на подолання надзвичайних і стресових ситуацій, психологічних наслідків травматичного стресу, втрат та інших негараздів. У статті проаналізовано такі рекомендації для підвищення резилієнс: прийняти, що зміни є частиною життя; дозволити собі мати почуття і сумувати за своїми втратами; пам’ятати про хороші речі в житті; проводити практику усвідомленості; піклуватись про своє фізичне здоров’я; зосередитися на позитивних очікуваннях; визначити свої ресурси та сильні сторони; підтримувати зв’язки; допомагати іншим; шукати можливості та помічників.
  • Item
    Вплив конфліктів процесу управлінської діяльності на збереження психологічного благополуччя персоналу
    (2022) Кочаровський, Мстислав
    Тези доповіді учасника ІІІ Міжнародної науково-практичної онлайн конференції "Психологічні умови благополуччя персоналу організацій", м. Львів, 27-28 жовтня 2022 р.
  • Item
    Особливості рольової поведінки лідерів МLМ в умовах воєнного часу
    (2022) Брик, Оксана
    Тези доповіді учасника ІІІ Міжнародної науково-практичної онлайн конференції "Психологічні умови благополуччя персоналу організацій", м. Львів, 27-28 жовтня 2022 р.