Кафедра філософії та релігієзнавства

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1332
  • Item
    Інтерпретація філософії Геґеля в радянській Україні кінця 1920-х — початку 1930-х рр. (за публікаціями журналів "Прапор марксизму" і "Прапор марксизму-ленінізму")
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Юринець, Ярина
    У статті розглянуто зміст і специфіку концептуального конструювання історії філософії у межах марксистської парадигми, зокрема механізми ідеологічної селекції та схематизації її ключових етапів. Важливою складовою цієї схеми стала "німецька класична філософія", що її радянська історіографія проголосила найвищим досягненням домарксистської думки й водночас перехідним етапом до "єдино правильної" матеріалістичної діалектики. Ключовою постаттю цього етапу було названо Ґеорґа Вільгельма Фрідріха Геґеля (1770‒1831), чиї ідеї радянські філософи сприйняли як важливий крок у розвитку діалектики і заразом об’єкт для трансформацій, відповідних настановам марксизму-ленінізму. На підставі аналізу публікацій у журналах "Прапор марксизму" (1927‒1930) і "Прапор марксизму-ленінізму" (1931‒1933) авторка з’ясовує зміст і специфіку ранньорадянської інтерпретації геґелівської філософії та її ключових категорій, увиразнюючи механізми ревізії світової філософської спадщини, процес конструювання радянської схеми історико-філософського процесу, ієрархізації його діячів і догматизації марксистсько-ленінської методології його дослідження.
  • Item
    The person and activities of the Holy Spirit in the monastic lives and writings of late antiquity
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Rozumna, Yuliia
    The doctrine of the Trinity, which was fiercely debated during the fourth century, is one of the key teachings of the Christian Church. Researchers have mostly focused on the theoretical tenets and historical development of this dogma. However, according to Christian believers, God is alive—and not just a concept, but a person. Thus, it is interesting to see how this theoretical idea of God was preceived and realised in practical life, especially in the lives of holy individuals, who were believed to have closer contact with God—and particularly with the Holy Spirit, who became more present and active in the life of the Church after Pentecost. In this paper, I examine perceptions of the third Person of the Trinity and His role in the lives of ascetics as reflected in Greek-language writings such as the anonymous History of the Monks of Egypt (400), the Lausiac History (419/420) by Palladius, and The History of the Monks of Syria (440) by Theodoret of Cyrrhus. I explore how these authors described the lives of ascetics and their relationships with the Spirit, as well as how the monks themselves understood these interactions. In particular, I examine the role of the Spirit’s grace in the supernatural lives of ascetics; how God "used" ascetics as instruments for the salvation of all people; the relationship between divine grace and human actions in the process of salvation; and ascetics’ treatment of heretics and pagans. Even though we discovered that they approached the Spirit as a living Person rather than a mere concept, it remains of interest to examine whether doctrines concerning the Spirit made their way into the literary "lives" of the saints—and, if so, in what manner.
  • Item
    Кантівські ідеї на українських теренах ХIX–XX століть (за матеріалами круглого столу з нагоди 300-річчя з дня народження Імануеля Канта)
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Козловський, Віктор
    Огляд присвячено круглому столу з нагоди 300-річчя з дня народження Імануеля Канта "Кантівські ідеї на українських теренах ХІХ–ХХ століть", який відбувся на кафедрі філософії та релігієзнавства Національного університету "Києво-Могилянська академія" 20 грудня 2024 р. за участю українських фахівців, дослідників спадщини видатного німецького мислителя з НаУКМА, Інституту філософії імені Г. С. Сковороди НАНУ та низки інших освітньо-наукових закладів України. В рамках круглого столу було виголошено та обговорено дев’ять доповідей, основні положення яких представлено в огляді.
  • Item
    Філософська думка в Україні : навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Пастушенко, Людмила
    Посібник є відображенням та узагальненням досвіду викладання навчальної дисципліни "Філософська думка в Україні" в Національному університеті "Києво-Могилянська академія". Посібник створено з метою представити студентам загальні тенденції розвитку філософської думки в Україні, висвітлити ключові проблеми, ідеї, концепції, які зароджувались і поширювались на українських теренах, виокремити персоналії, що увиразнювали вітчизняну філософію. У пропонованих матеріалах посібника порушено низку теоретико-методологічних питань, які не втрачають своєї значущості до сьогодні. В якому ракурсі можна ставити питання про національну визначеність філософії? Чи можна виокремити характерні риси вітчизняної філософії? За якими критеріями потрібно визначати зміст української філософської думки? Які твори і персоналії мають становити її предметне поле? При відтворенні історії філософської думки в Україні пропонується для обговорення зі студентами актуальні питання сучасного українознавства, серед них: визначення передумов та особливостей (історико-культурних, мовних, освітніх) становлення філософії на українських теренах; відтворення факторів формування академічної філософії в Україні; висвітлення європейського контексту розвитку української філософії; з’ясування філософських аспектів постановки національного питання вітчизняними інтелектуалами у ХІХ – ХХ ст. тощо. У посібнику запропоновано допоміжні матеріали, що сприятимуть досягненню більш ефективної та плідної співпраці студентів із викладачем під час навчання. Розміщений тезовий виклад лекційного матеріалу супроводжується питаннями для самоперевірки. З метою систематизації лекційного матеріалу укладено додатки із узагальнюючими таблицями, термінологічний словник, що допоможе студентам більш якісно засвоїти поняття, ідеї, концепції, розроблені українськими філософами. Окремо подано теми і питання, винесені на семінарські заняття, питання для самостійного опрацювання тем курсу. У посібнику надається перелік тем, схема (покрокові дії) та вимоги для виконання індивідуального письмового завдання з курсу. Задля кращого засвоєння матеріалів лекційних та семінарських занять пропоновані для самостійного опрацювання тестові питання з дисципліни. У посібнику подано списки основної (першоджерела) та додаткової (дослідження) літератури до кожного семінару і розгорнутий бібліографічний список до усього курсу, що включає наступні рубрики: першоджерела, дослідницька література, навчальні посібники, довідкова література, покликання на інтернет-ресурси.
  • Item
    Національне питання як специфічна компонента філософських дискусій в Україні 1920–1930–х років
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Юринець, Ярина
    Тези доповiді учасника шістнадцятої міжнародної конференції "Філософія: нове покоління" на тему "Дослідження на межі: буденне, лімінальне, трансцендентне", що відбулася в Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 17-18 травня 2025 року.
  • Item
    Історія філософії: пізня античність, середні віки : Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
    (Національний університет "Києво-Могилянська академія, 2025) Розумна, Юлія
    Посібник є допоміжним матеріалом з вивчення історії філософії з кінця античності і до початку доби Відродження. В ньому подано інформацію про провідних передхристиянських, християнських, мусульманських та єврейських філософів, їхні ідеї та головні філософські дискусії. Огляд починається з неоплатонізму, загальної характеристики філософії середніх віків та ранньохристиянської філософії. Потім увага надається філософії в мусульманських країнах. Згодом у фокусі уваги опиняються філософи Шартрської та Сен-Вікторської шкіл, містицизм, природничо-науковий напрям у середньовічній філософії, суперечка про універсалії, «латинський аверроїзм», розквіт середньовічної філософії у творчості Томи Аквінського, Дунса Скота та Вільяма Оккама. Завершується виклад містицизмом Майстра Екгарта і його послідовників. Як продемонстровано у посібнику, предметом зацікавлень середньовічних філософів було не лише богослов’я, але й метафізика, логіка, природничо-наукова філософія, етика, політична філософія та містика.
  • Item
    Нормотворчий розум vs. антропологія: дещо про Кантовий трансцендентальний суб'єкт
    (2024) Козловський, Віктор
    Cтаття присвячена проблемі взаємозв’язку між нормотворчим розумом і антропологією у критичній філософії Канта. Ця проблема розглядається у тісному зв’язку з концептом трансцендентального суб’єкта — базового для Кантового філософування, оскільки він стосується як теоретичної, так і практичної філософії; цей суб’єкт увиразнюється також в естетичній силі суджень та судженнях доцільності. Автор привертає увагу до кількох рівнів Кантового трансцендентального суб’єкта, де головне значення має трансцендентальна єдність апперцепції, Я. Саме цей рівень Кант розглядав як найвищу точку синтезу — як внутрішнього досвіду (психічного), так і зовнішнього (емпіричного досвіду), оскільки трансцендентальне Я супроводжує всі акти свідомості, волі й сили судження — як естетичного, так і судження доцільності. Крім того, йдеться також про інші рівні трансцендентальної суб’єктивності, що стосуються діяльності розуму, особливо практичного розуму, який пов’язаний з нормотворчою активністю суб’єкта. І в цьому контексті аналізуються взаємодія Кантової антропології, її різних моделей із тим, що німецький філософ визначав як антропономію. Розглядаються різні аспекти антропономії, її значення для Кантового вчення про нормотворчу активність розуму, його здатність продукувати нормативно-правові норми людського спільного буття, співвідношення у цьому конституюванні трансцендентальних та антропологічних аспектів.
  • Item
    Immanuel Kant in Philosophical Culture of Ukraine
    (2024) Tkachuk, Maryna
    The main cultural event of a global scale, which marks the year 2024, is Immanuel Kant’s 300th Anniversary. Despite the Russian-Ukrainian war and the everyday difficulties and restrictions associated with it, Ukraine did not remain aloof from this event. Given the number of scientific events and publications dedicated to Kant’s Anniversary, 2024 has become a real Kant’s Year of Ukrainian humanities.
  • Item
    Kant on the Sensual and Rational Factors of Human Actions: A Рsychological and Transcendental Analysis
    (2024) Kozlovskyi, Viktor
    The article examines Immanuel Kant’s psychological and transcendental analysis of the factors that determine human actions in different ways and with different strengths. Based on the works, in particular, Critique of Pure Reason, Critique of Practical Reason, and Groundwork of the Metaphysics of Morals, as well as lecture notes and notes of the German philosopher, it was possible to study the interaction between the sensual determination of human actions – stimuli, affects and passions, and the rational determination of human actions-motives, imperatives, and freedom. We investigate how Immanuel Kant preserves the basic meaning of freedom in the interweaving and interaction of various factors that significantly influence human actions.
  • Item
    "Philosophy of Humanism and Enlightenment": Kant and Neo-Kantians in Yevhen Spektorskyi's Investigations into Philosophy of Social Science
    (2024) Krupyna, Oksana
    The article explores the influence of Kantian and Neo-Kantian philosophy on a prominent philosopher and educator, Yevhen Vasyliovych Spektorskyi’s (1875–1951) views regarding the nature and methodology of social sciences. First, it explores Spektorskyi’s consideration of Immanuel Kant (1724–1804) as a philosopher of science, emphasizing the critical aspect of his philosophy and its significant prospects for ethics and social philosophy. Next, it investigates how Spektorskyi became acquainted with and was influenced by Neo-Kantian philosophy, especially the Marburg school. The main problem through the lens of which Spektorskyi analyzed their achievements was the idea of "pure" ethics as a firm foundation for social science, while criticizing Herman Cohen (1842–1918) for claiming this foundation to lie in jurisprudence. Despite being an adherent of the Baden school, Bohdan Kistiakivskyi (1868–1920) presented views that were quite similar to Spektorskyi’s regarding the exceptional status and methods of social science. The emphasis on logical procedures and the need for rational discussion allows us to draw a parallel between Spektorskyi and the development of Kantian ideas in the 20th-century communicative philosophy. The justification of the “moral” sciences led Spektorskyi to criticize the Baden Neo-Kantians, advocating for the moral nature of social sciences and their importance in constructing social reality. The project of rational social science aimed at governance and politics is reminiscent of Kant’s "anthroponomy".
  • Item
    Кантове вчення про чуттєвість, простір і час: трансцендентальні, антропологічні та природничо-наукові конотації
    (2024) Козловський, Віктор
    Автор досліджує трансцендентальне вчення Канта про простір і час, щоб з’ясувати можливі антропологічні конотації топології німецького філософа. Здійснений аналіз дозволяє зробити такі висновки: 1) антропологічні особливості простору і часу суттєво корегують трансцендентальне розуміння простору і часу як форм чуттєвого споглядання; 2) антропологічні конотації форм простору і часу унеможливлюють як ноуменальне, інтелектуальне споглядання речей, так і споглядання, базоване на іншій топології, на відмінних від звичних для людини конфігурацій світу; 3) Кантовим досягненням є праця «Метафізичні засади природознавства» (1786), де продемонстровано дієвість трансцендентального методу, зокрема трансцендентальної естетики, для обґрунтування тогочасного природознавства (фізики), що дало змогу довести тісний зв’язок наук про природу з трансцендентальними умовами досвіду.
  • Item
    Вишеславцев Борис Петрович
    (Абрис, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Вишеславцева Бориса Петровича (1877 - 1954) - російського філософа.
  • Item
    Челпанов Георгій Іванович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Челпанова Георгія Івановича (16/28.04.1862 —13.02.1936) — психолога і філософа.
  • Item
    Юркевич Памфіл Данилович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Юркевича Памфіла Даниловича (16/28.02.1826—04/16.10.1874)— філософа, педагога.
  • Item
    Шпет Густав Густавович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Шпета Густава Густавовича (25.03/ 06.04.1879—16.11.1937) — філософа, психолога, історика філософії.
  • Item
    Якубаніс Генріх-Роман Іванович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Якубаніса Генріха-Романа Івановича (28.02/13.03.1879—07.04.1949) — історика філософії.
  • Item
    Булгаков Сергій Миколайович
    (Абрис, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Булгакова Сергій Миколайович (1871, Лівни - 1944) - російського філософа, богослова, економіста, діяча екуменічного руху.
  • Item
    Бакунін Михайло Олександрович
    (Абрис, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Бакуніна Михайла Олександровича (1814, Новоторзький п. Тверської губ. - 1876) - російського філософа, теоретика анархізму, одного із засновників народництва.
  • Item
    Щербина Олександр Мусійович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Щербину Олександра Мусійовича (17.02/01.03.1874—1934) — філософа, історика філософії.
  • Item
    Ходзицький Олександр Григорович
    (Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
    У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Ходзицького Олександра Григоровича (26.03/07.04.1877 — р. с. н.) — історика філософії, церковного діяча.