Кафедра філософії та релігієзнавства
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Флоровський Георгій Васильович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Флоровського Георгія Васильовича (1893, Єлисаветград - 1979) – російського богослова, філософа, історика культури, релігійного діяча.Item Федоров Микола Федорович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Федорова Миколу Федоровича (1829, с. Ключі Тамбовської губ. - 1903) – російського релігійного мислителя.Item Юркевич Памфіл Данилович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Юркевича Памфіла Даниловича (1826, с. Ліпляве, Полтавщина - 1874) – українського філософа, педагога.Item Гіляров Олексій Микитович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Гілярова Олексія Микитовича (1855 - 1938) – представника академічної філософії.Item Лопатін Лев Михайлович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Лопатіна Лева Михайловича (1855, Москва - 1920) – російського філософа.Item Соловйов Володимир Сергійович(Абрис, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Соловйова Володимира Сергійовича (1853, Москва - 1900) - російського філософа, поета, публіциста.Item Культурно-символічна картина світу Латинського християнського середньовіччя: власне культурний вимір. Частина ІІ "Культура господарювання. Вступ"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Сватко, ЮрійСтаття — третя з чотирьох публікацій-"картинок", запланованих автором у цьому виданні для відтворення культурно-символічної картини світу латинського християнського Середньовіччя в її сучасній інтерпретації. Першу таку картинку" було присвячено онтологічному виміру доби; другу — виміру власне культурному, але з наголосом на культурі врядування; у третій привернуто увагу до культури господарювання у "проблемних економічних зонах" натурального господарства. Остання з цих "зон", а саме ставлення середньовічної людини до землі, разом із духовною культурою доби має стати темою завершальної, четвертої публікації. У Преамбулі окреслено емоційне тло, авторські мотиви, що покликали до життя цей текст, а також філософськи-методологічний інструментарій розвідки.На початку основного тексту статті уточнено сам предмет економіки та економічну специфіку феодалізму і феодального господарювання; запропоновано тематично розглянути два останні феномени у спеціальнім вимірі — як складові символічно-особистісної культури феодальних, саме онтоекономічних, відносин. У § 1 розглянуто «проблемну економічну зону No 1» — стосунки між людьми щодо виготовлення/видобування речей для їхнього споживання/використання і зроблено висновок про неможливість для доби рабства як економічного ідеалу, а також про особливий, інтимно-особистісний характер людських стосунків, що передбачають позаекономічний примус як економічний інструмент господарювання. У § 2 представлено «проблемну економічну зону No 2» — речі і ставлення людини до них. Визначено специфіку середньовічного розуміння справжності речі в її зв'язку з Творцем і економічне значення "подвійної утилітарності" речей — як "горизонтальних" супровідників потреб і "вертикальних" знаків на "шкалі спасіння". У § 3 презентовано «проблемну економічну зону No 3» — ставлення людини до праці і споживацький ідеал доби, де перше визначено як безпосередньо-особистісне, а другий оживає в онтоекономічній ідеї споживку, оберненій до християнської чесноти помірності-поміркованості. У § 4 проаналізовано "проблемну економічну зону No 4" — ставлення людини до грошей в аспекті презирства до грошевих операцій і проблеми лихварства. В Епілозі підсумовано здобутки і окреслено тематичний план завершальної частини цієї серії авторських публікаційItem Рольова гра як варіантна модель навчально-методичної взаємодії з першоджерелами при викладанні дисципліни "Історія християнства"(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Головащенко, СергійЦією роботою презентовано методичні рекомендації до одного з практичних занять із курсу "Історія християнства", який із 1990-х років викладаємо в авторській версії на бакалаврській програмі з філософії факультету гуманітарних наук Національного університету "Києво-Могилянська академія". Висунуто й перевірено робочу гіпотезу про можливість використання потенціалу рольових ігор як методу винайдення релевантних технологій опанування першоджерел під час підготовки до семінарських занять із курсу. Представлено практичний процес організації та проведення рольової гри на тему "Перші християни очима римлян: "війна світів" чи спроба зро-зуміти одне одного?". Докладно розглянуто етапи організації гри: публічна пропозиція потенційним учасникам; формулювання і доведення цілей та завдань гри; формування команд і налагодження комунікації. Значну увагу надано інформаційному та організаційному аспектам рольової гри: характеристиці текстів для опрацювання; розподілу ролей у грі та відповідному структуруванню команд; умовам гри (технічним, методологічним і моральним). У теоретичній частині спеціально проаналізовано ключові моменти досвіду апробації гри як у студентській аудиторії НаУКМА, так і серед експертів — актуальних університетських дослідників і викладачів. Тематичну рольову гру розглянуто як особливу герменевтичну ситуацію; здійснено спробу визначити параметри та критерії оцінки її пізнавальної ефективності. Окремо визначено проблеми оцінювання результатів гри й необхідні умови її застосування як методичної моделі у наявному навчальному процесі. Актуальність рекомендацій зростає в умовах повернення після тривалого дистанційного періоду до аудиторного формату й, відповідно, збільшення потреби в активізації навчально-дослідницьких зусиль студентів НаУКМА.Item Роль жінок в історії християнства: огляд новітніх англомовних досліджень(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2024) Розумна, ЮліяОгляд присвячено найновітнішим англомовним науковим публікаціям, у яких досліджують роль жінок у становленні, розвитку та поширенні християнства від перших століть і до наших часів. Зокрема, у монографії Аллі Катеуш "Марія та ранньохристиянські жінки: приховане лідерство" наведено чимало літературних і мистецьких свідчень та ілюстрацій на підтвердження образу Марії як лідерки серед ранніх християн. У монографії також ідеться про публічну діяльність жінок тієї доби та керівні позиції, які вони обіймали. У збірнику статей під редакцією Джанет Вуттон "Жінки в християнстві в добу імперії (1800–1920)" показано, як жінки з Європи та Америки брали активну участь у християнському місіонерстві на Сході і яку роль вони відігравали в Африці, Китаї, Тайвані та Кореї. Праця Джини Зурло "Жінки у світовому християнстві: розбудова та підтримка глобального руху" надає корисні історичні, географічні, теологічні та інші відомості про роль, яку відіграють жінки у підтримці та розбудові християнства упродовж кількох останніх століть.Item Флоровський Георгій Васильович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Флоровського Георгія Васильовича (28.08/09.09.1893—11.08.1979) — богослова, філософа, історика культури, релігійного діяча.Item Трубецькой Євген Миколайович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Трубецького Євгена Миколайовича, князя (23.09/05.10.1863 — 23.01.1920) — філософа, правознавця, релігійного і громадського діяча.Item Тихомиров Павло Васильович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Тихомирова Павла Васильовича (02/14.01.1868 — р. с. н.) — філософа, історика філософії, богослова.Item Спекторський Євген Васильович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Спекторського Євгена Васильовича (1875—03.03.1951) — філософа, правознавця, культуролога.Item Скворцов Костянтин Іванович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Скворцова Костянтина Івановича (1821—12/24.10.1876) — богослова, історика філософії.Item Фаворов Назарій Антонович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Фаворова Назарія Антоновича (1820 —12/24.01.1897) — богослова, філософа.Item Троїцький Матвій Михайлович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Троїцького Матвія Михайловича (01/13.08.1835 —22.03/03.04.1899) — філософа.Item Титов Федір Іванович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Титова Федора Івановича (08/20.02.1864— 20. 12. 1935) — богослова, історика церкви, церковного діяча.Item Скворцов Микола Єфремович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Скворцова Миколу Єфремовича (13/25.10.1836 —28.03/09.04.1902) — історика філософії, перекладача.Item Скворцов Іван Михайлович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Скворцова Івана Михайловича ( 1795 —05/17.08.1863) — богослова, філософа.Item Свєтлов Павло Якович(Пульсари, 2002) Ткачук, МаринаУ статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Свєтлова Павла Яковича (01/13.12.1861 —1945) — богослова.