020-21: Теорія та історія культури
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Культура якості як основний фактор економічного розвитку суспільства(2002) Шайда, О.Стаття та аналізує його вплив на економічний розвиток вводить поняття культури якості суспільства.Item Культур-історичне підгрунтя і перспективи співпраці України з країнами Центральної Азії(2002) Павленко, ЮрійПодії осені 2001 р. наявно засвідчили світове значення процесів, які в наш час відбуваються в Центральноазійському регіоні. У статті розкриваються можливості розвитку зв 'язків України з граїнами Сходу та давнє соціокультурне підґрунтя такого роду контактів. Доводиться необхідність посилення уваги керівництва нашої країни до Центральноазійського регіону.Item Українське суспільство сьогодні: явище духовної залежності. Спроба культурологічного діагнозу(2002) Лосєв, ІгорУ статті йдеться про рівень культурної залежності сучасної української еліти від впливів колишньої метрополії на тлі порівняння з іншими країнами. Автор стверджує, що у культурному відношенні Україна ще продовжує бути постколоніальною країною, і обговорює причини такого становища.Item Косово-2: війна інтелектуалів(2002) Черепанин, ВасильУ статті на прикладі війни у Косово розглядається типове для інтелектуальної культури Заходу внутрішнє протистояння щодо ставлення до даних подій. Наголошується на апріорній абсурдності такої ситуації, оскільки, з одного боку, визначання себе у негативних чи позитивних термінах - це пастка, а з іншого - така західна інтелектуальна стратегія прирівнюється до західної масової стратегії, допомагаючи їй приховувати війну-як-реальне.Item Буддійські мотиви в трактаті про мистецтво чайної церемонії "Нампороку"(2002) Стрелкова, Анастасія«Нампороку» - найвідоміший трактат про мистецтво чайної церемонії. Статтю присвячено розгляду буддійських мотивів у трактаті на матеріалі його першої частини («Записи на згадку»), яка є особливо цінною для вивчення філософських та естетичних засад чайного дійства. Йдеться про відображення у трактаті ідеї сутнісної єдності чайної церемонії та дзен (тядзен-ітімі), тлумачення естетичних принципів вабі та сабі, дзенське розуміння ролі каліграфічних сувоїв (бокусекі) та чайного приладдя, а також дій учасників ритуалу. Окремі мотиви об'єднує ідея про те, що «шлях чаю» є шляхом до буддійського просвітлення, і, водночас, лише просвітленій людині відкривається «шлях чаю».Item Народ у фільмах поетичного кіно. Довженко - Тарковський - Осика(2002) Брюховецька, ЛарисаНа відміну від західного кіно, де народні маси, за винятком фільмів неореалізму, не були об'єктом зображення, зображення народу в кіно радянському всіляко заохочувалось, але в такому вигляді й тлумаченні, які б працювали на офіційну ідеологію. Але були винятки. Виходячи з такій ознак, як автентичність зображуваного середовища, автохтонність персонажіи-жителів якоїсь конкретної місцевості (у фільмах не документальних, а ігрових), а також: історична конкретність подій, які завдяки таким стилістичним особливостям, як суб'єктивний погляд, метафоричність та символічність,- піднімаються до філософських узагальнень та епічного звучання, автор вибудовує в спадкоємно-послідовну лінію фільми «Земля» О. Довженка, «Андрій Рубльов» Андрія Тарковського та «Камінний хрест» Л. Осики. Трагічність історії, катастрофізм світобачення, а також означені вище особливості цих творів дозволяють стверджувати, що народ у них показано з повною мірою життєвої та естетичної правди.Item Звукоряд і лад: звукові моделі культури(2002) Щоткіна, КатеринаУ цій статті розглянуто можливість відтворення найбільш загальних рис моделей чуттєвості за структурами музичного ладу. З цієї точки зору розглянуті європейські ладові системиюItem Данте в контексті європейської образотворчості(2002) Петрова, ОльгаСтаттю присвячено систематизації образотворчих коментарів до «Божественної комедії» Данте Аліг'єрі на історичному просторі XIV-XX століть. Простежено зміну світоглядних моделей митців-ілюстраторів поеми.Item Символіка окремих геометричних орнаментів української вишивки(2002) Нікішенко, ЮліяСтаття орієнтована на розгляд символіки геометричних орнаментів як у вигляді окремих знаків, так і комплексів - текстів, виконаних нарізних вишитих виробах (переважно одязі). Крім того, окремі матеріали статті звернені до витоків такого явища, як орнаментика в цілому, до формування його знаковості та до можливих функцій орнаменту в етнічній культурі.Item Архаїчний весільний танець-гра "Журавель" ("Бусел")(2002) Курочкін, ОлександрТрадиційний весільний обряд українців зберіг значний пласт реліктів язичництва й громадського оргіастичного свята. До розряду цих явищ належить і танець «.Журавель» («Бусел»), насичений яскраво вираженою еротичною символікою.Item Культ вовка в слов'янській традиції та його генеза(2002) Король, ДенисРоботу присвячено розгляду окремих особливостей культу вовка в давньоруській традиції і генези його на індоєвропейському міфологічному тлі. По ходу роботи долучаються численні етнографічні, фольклорно-міфологічні та лінгвістичні паралелі з традицій інших індоєвропейських культур. Дослідження матеріалу виводить на образ давньоєвропейського божества з вовчою сутністю та на особливості уявлень про нього.Item Модельовані черепи інгульської культури з пониззя р. Молочної(2002) Кубишев, Анатолій; Пустовалов, СергійЦя стаття є першою публікацією матеріалів рідкісних катакомбних поховань, які містили небіжчиків з модельованими черепами, з розкопок Херсонської археологічної експедиції ІА HAH України.Item До специфіки історії розвитку археологічних знань(2002) Бондарець, ОксанаДеякі важливі тенденції розвитку зарубіжної археології, особливості формування та функціонування вітчизняної археології значною мірою визначили її сучасний стан. Автор розглядає періоди розвитку археологічних знань, що виділені В. Ф. Генінгом; аналізує процедуру наукового дослідження в археології, зупиняючись, зокрема, на культурологічних та соціологічних реконструкціях, рівні соціокультурних узагальнень.Item Міфічна підстава культури постмодерну(2002) Савельєва, МаринаУ статті розглядається проблема обставин усвідомлення в культурі постмодерну ситуації міфічності історичного процесу. Міф як ситуація відповідності суб'єкта мислення об'єкту мислення виступає формою свідомості, відносно якої культура завжди є змістовним тлом цього досвіду. Місце парадигми «єдності світу», притаманної класичному світогляду, заступає парадигма «єдності культур», яка ґрунтується на нерозпізнаванні часової відстані подій та нівелюванні культурних цінностей. Таке уявлення має позитивну та негативну сторони. Позитивність у тому, що людина як історичний суб 'єкт розуміє свою «частковість» і не бере на себе відповідальності остаточно оцінювати події, що відбуваються. Негативність у тому, що людина взагалі починає уникати відповідальності за теперішнє і зводить своє життя до ігрового розмаїття.Item Особливості сприйняття часу в культурі повсякденності кінця XX ст.(2002) Войцицька, МаріаннаУ статті розглядається проблематика сприйняття часу у зв'язку зі зміною суспільної свідомості кінця XX ст.- епохи тотальної комунікації та інформаційної прозорості. Як провідні симптоми доби розглядаються пришвидшення та сповільнення соціального часу, годинниковий фетишизм та парадигма fastlife. Об'єктом дослідження стає рецепція минулого та майбутнього, аісторичного, альтернативного та фантастичного часу в картині світу людини цивілізації надшвидкості.Item Когнітивний аспект класичної японської поезії(2002) Капранов, СергійЦя стаття - спроба розглянути класичну японську поезію як особливий спосіб пізнання. Теорію такого пізнання можна знайти у працях Кіно Цураюкі та Мотоорі Норінаґи. Висвітлено також: основні поняття - кокоро, аваре, кото/котоба, макото тощо. Запропонований підхід дає змогу переглянути деякі прийоми японської поезії, які вважають зазвичай суто формальними.Item Синтаксис сновидіння і семіотика античної літератури(2002) Собуцький, МихайлоСтаттю присвячено випадкам прояву логіки несвідомого, синтактики образів сновидіння у нанизуванні іконічних знаків вторинної семіосистеми античної поезії. Ілюстрацією слугують деякі з найвідоміших од Горація.Item Ontos чи eidos: бінарність як умова (Ф. Достоєвський: досвід прочитування)(2002) Бердичевська, МаринаСпираючись на основні положення теорії М. Бахтіна про Ф. Достоєвського як відкривача поліфонії в літературі, автор намагається відшукати нові аспекти проблеми діалогічності у світі Ф. Достоєвського, стверджуючи, щорозщепленість, розірваність його героїв між: бажанням просто жити й прагненням осмислити власне буття виявляється принципово невирішуваною бінарністю, котра, власне, і є умовою людського життя як шляху.Item Образ "Іншого" - від первинного нарцисизму до аргументу ідеологічної риторики(2002) Моренець, НадіяАвторка розглядає "іншість" як специфічний концепт загальнолюдської перцепції навколишнього світу, що нарівні соціальному стає базою для формування стереотипів. Особлива увага приділяється механізмам витіснення та переносу як формотворчих у створенні образів "іншого".Item Опозиція "своє/чуже" як культурна універсалія(2002) Мальцева, КатеринаСтаттю присвячено поясненню психологічного підґрунтя опозиції «своє/чуже» та аналізу її культурного змісту. Опозиція «свого/чужого» також аналізується в контексті проблематики виникнення можливих утруднень під час комунікації між представниками різних культур.