150: Філологічні науки
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Проект модерності у ранніх німецьких романтиків(2013) Шалагінов, БорисУ статті розглядаються основні засади проекту Модерності, що його започаткували на пограниччя ХVIII–ХІХ ст. німецькі романтики: оптимістична віра в можливість подолання духовної кризи часу ("першої кризи модерну"); міцна, надійна філософська основа для такої віри (ідеалізму); наполеглива робота над створенням загальнозначущої естетики; започаткування паралельно з поточним літературним процесом другого, "класичного" читацького мейнстріму; естетична розробка поняття "сучасності" та відкриття мистецького "авангардизму"; міфологізм як новий естетичний і антропологічний принцип; прагнення відобразити реальне життя під кутом зору "належного буття" (Гегель); перехід утопії в "антиутопію" тощо.Item Екзотичні пригодницькі романи для юнацтва в українській та польській літературах: два структурні типи з огляду на національну ідентичність(2013) Семенова, Дар'яДослідження ґрунтується на припущенні, що при запозиченні жанру екзотичного пригодницького роману для юнацтва до літератур націй, які зазнали колонізації, зокрема польської та української, актуалізуються відмінні ідеологічно-дидактичні функції, ніж у західноєвропейських літературах.Item Розвиток апокаліптичного жанру в романах Дж. Уіндема та Дж. Крістофера(2013) Кулешір, М.У статті аналізується розвиток жанру апокаліптичного роману у Великобританії 1950–1960-х рр. у творах Дж. Уіндема й Дж. Крістофера.Item «З днем народження, Вандо Джун» Курта Воннегута: драматичне переосмислення гомерової «Одіссеї»(2013) Глодзь, Г.У статті розглянуто контекст написання та змістові особливості п’єси, в якій Курт Воннегут верифікує образ героя, поширений у масовій культурі шістдесятих.Item Словесна музика як засіб психологізації та естетизації художньої оповіді у романі Т. Моррісон "Джаз"(2013) Білоножко, Л.У статті наводяться приклади й аналізуються елементи словесної музики в романі афро-американської письменниці Тоні Моррісон "Джаз". Простежуються принципи перекодування джазу на рівні фонетичної структури словесної музики в романі забезпечують естетичне прочитання психологічних аспектів романного наративу.Item Простір зростання: образ міста у повісті Юрія Смолича «Дитинство»(2013) Ткачук, Г.У статті розглянуто художні особливості та роль образу міста в автобіографічній повісті Юрія Смолича "Дитинство".Item Філософсько-етична проблематика прози Бориса Тенети(2013) Стороженко, ЛінаСтаття присвячена дослідженню філософсько-етичної проблематики прозового доробку Бориса Тенети.Item Бурлескний гумор у "Зачарованій Десні" О. Довженка(2013) Семків, РостиславУ статті доведено, що бурлеск як стильове обниження є основним засобом комічного ефекту в кіноповісті "Зачарована Десна" Олександра Довженка; натомість гумор виступає в ролі пом’якшеної сатири та є засобом оцінки карнавально-бурлескного світу як культурної маргіналії з точки зору вже визнаного автора.Item "Плинна" ідентичність у прозі Ігоря Костецького(2013) Полюхович, ОльгаУ статті розглядається тема "плинної" ідентичності (Зиґмунт Бауман) у текстах українського письменника-емігранта Ігоря Костецького. Цей тип ідентичності засновується на здатності персонажа творчо переосмислювати власне "я" в кризовій ситуації. На думку авторки, дана проблематика втілюється в темах зміни імені (подвійна ідентичність), свідомої настанови на творення власного образу (гра), "уявної" ідентичності та дихотомії "дія-споглядання".Item Диптих про втрачену свободу(2013) Панченко, ВолодимирАвтор досліджує процес девальвації творчості Павла Тичини і Юрія Яновського в атмосфері тоталітарного тиску на особистість. Простежено характер творчої дееволюції обох письменників, її зовнішні та внутрішні чинники.Item Художнє переосмислення образу Тараса Шевченка в оповіданні Івана Андрусяка «Нечиста сила»(2013) Новик, ОльгаУ статті розглянуто художнє переосмислення образу Тараса Шевченка в оповіданні Івана Андрусяка "Нечиста сила".Item Канон української класики у роботах М. Зерова(2013) Ніколенко, ВікторСучасні історико-літературні полеміки актуалізують питання становлення канону української класики. У статті досліджено модерну візію класичної спадщини, запропоновану М. Зеровим. Простежено роль праць ученого в контексті становлення інтерпретаційної традиції української літератури. Як показує аналіз, створена М. Зеровим візія класики відбиває зміну соціокультурної ситуації українського письменства, його дистанціацію від колоніальних контекстів та політичних дискурсів. Дослідник пропонує альтернативну парадигму інтерпретації текстів, протиставлену народницьким герменевтичним концептам. Роботи Зерова засвідчують перетворення фрагментарного рецепційного контексту на єдине поле літературної традиції. Вони репрезентують зміну домінанти канонічної структури: від романтичної метафізики національної ідеї до динаміки стильових систем української літератури.Item Поетика тілесності у «Странствованіях» Василя Григоровича-Барського(2013) Нескородяна, О.У статті досліджено особливості рецепції тіла та тілесності у паломницькій літературі доби Бароко. Зокрема, подано аналіз «Странствованій» Василя Григоровича-Барського.Item Художньо-стильова еволюція Ігоря Римарука(2013) Комарець, І.У статті автор простежує основні віхи художньо-стильової еволюції Ігоря Римарука, аналізуючи найбільш відмітні поезії різних періодів його творчості, а також робить спробу показати, як ці стильові трансформації корелюють зі змінами у літературному процесі того часу та подіями національної історії.Item Жіночий деконструкт як головна парадигма сюжету п’єси Павла Ар’є "Кольори"(2013) Когут, ОксанаУ цій статті автор розглядає жіночий деконструкт як основу сюжету п’єси сучасного українського драматурга Павла Ар’є "Кольори". Дослідниця спирається на концепти метафізики присутності (metaphysics of presence) (за Деридою), відчутного трансцендентного (sensible trancendental) (за Ірігаре), аналізуючи жіночу сутність як першоматерію та її вписування у новітню космогонію.Item Образ митця-естета в автобіографічній повісті Уляни Кравченко "Хризантеми"(2013) Кандинська, ВіраУ статті автобіографічну повість Уляни Кравченко "Хризантеми" розглянуто в контексті світоглядних принципів і художньої практики естетизму. Автор доводить, що повість "Хризантеми" є своєрідною "особистою легендою", створеною Уляною Кравченко на основі фактів власного життя. Головна героїня повісті, якій властиві естетське світовідчуття й характер, є модерним образом творчої особистості, актуальним у контексті зміни художніх і світоглядних цінностей та модернізації української літератури в першій третині ХХ ст.Item Взаємодія літератури та орнаменту у книзі Віри Вовк "Вікно навстіж"(2013) Жодані, ІринаУ статті на матеріалі збірки Віри Вовк "Вікно навстіж" розкрито механізми взаємодії двох вторинних моделювальних систем – літератури й орнаменту. Авторка доводить, що інтерсеміотичний переклад між цими різнотипними знаковими системами можливий завдяки ідентифікації окремих елементів орнаменту та символіці кольорів.Item Аксіологічний вимір художнього світу Григорія Квітки- Основ’яненка (повість "Добре роби, добре й буде")(2013) Ісіченко, ІгорТенденційність і дидактизм повісті Григорія Квітки-Основ’яненка "Добре роби, добре й буде" визначаються структуротворчими механізмами, закладеними у вербальну діяльність оповідача – Грицька Основ’яненка.Item Антипозитивістичний поворот та початок українського модерного літературознавства(2013) Демська-Будзуляк, ЛесяКінець ХІХ ст. у європейській науковій думці проходить під знаком антипозитивістичного зламу, внаслідок якого відбулося остаточне розмежування природничих і гуманітарних наук.Item Музика як культурний текст у романі "Ворошиловград" С. Жадана(2013) Борисюк, ІринаСтаттю присвячено аналізу музикальних алюзій в просторі романного тексту С. Жадана. Музикальні алюзії в романі потрактовано як інструменти зв’язку між романними мотивами і творення концептуальних маркерів тексту.