Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури
Permanent URI for this community
Щорічний збірник наукових праць "Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури" виходить
з 1996 року та репрезентує основні напрями досліджень кафедри культурології Національного університету "Києво-Могилянська академія". Матеріали чергового тому присвячені таким галузям, як феноменологія культури, давня культура та історична культурологія, пам’яткознавство, іконологія та семіотика культури тощо. Подано рецензію на наукові монографії археолого-культурологічного спрямування.
Розраховано на науковців, викладачів, студентство, працівників культурно-освітніх установ й усіх, хто
цікавиться проблемами світової та вітчизняної культури.
Browse
Browsing Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури by Title
Now showing 1 - 20 of 85
Results Per Page
Sort Options
Item 1994 рік: нові горизонти(2019) Петрова, ОльгаСтаттю присвячено складним психологічним і матеріальним обставинам, у яких розвивалася культура України (Києва) у 1994 р. за умов фінансового дефіциту в країні та політичного безладу і невизначеності. Йдеться про зусилля інтелектуалів (філософів та митців) протистояти негативним обставинам тодішньої ситуації і працювати на перспективу. Завдяки фінансуванню Фонду Дж. Сороса було засновано програму "Трансформація гуманітарної освіти в Україні", яка сприяла відбору та виданню підручників нового покоління для незалежної України. Ініціаторами видання був Інститут філософії України та директор програми Н. Вяткіна. Творчий горизонт визначився заснуванням нових музичних програм, зокрема "Київ Музик Фесту" композитором Іваном Карабицем. Він же заснував цикл концертів "Час камерати" та конкурс для молодих виконавців імені Володимира Горовиця. Карабиць співпрацював з художниками Києва, зорганізувавши виставку "Арт Музик Фест". Попри фінансові негаразди, з ініціативи талановитих художників відбулася низка цікавих експозицій. Ці ініціативи підтримував Іван Дзюба, який тоді був на посаді міністра культури. Молоді художники, що не покладалися на доволі реакційну і байдужу до їхньої долі Спілку художників, організували творчий сквот "БЖ-АРТ" (існував з 1994 по 2014 р.). Там розвивалося інноваційне мистецтво.Item Controlling fictions: methodological paradoxes and political dead ends of the new melanesian ethnography(2021) Osiievskyi, YevheniiThe paper contributes to the anthropological debate surrounding the methodology of the New Melanesian Ethnography and the model of the dividual personhood it is based on. The author introduces a disciplinary and historical context in which the theory was formulated and proposes an extended explication of the monograph The Gender of the Gift that is generally credited as the seminal work for the theoretical movement. Two points of critique are introduced and foregrounded in the ethnographic material from Papua New Guinea and Vanuatu: the limited heuristic potential of the dividual model and its ideological relativism that is fraught with dangerous political consequences for the disciplinary project of anthropology.Item Historical and Cultural Heritage and Preservation of Traditions during Ethno-festivals in the Space of Creative Industries(2022) Pletsan, KhrystynaThe article offers the theoretical and methodological analysis of the role of preservation, revival, and promotion of Ukrainian narratives, through the prism of holding ethno-festivals in the space of creative industries. The author carries out a retrospective analysis of the activities of ethno-festivals in the creative space in Ukraine as a tool for development and opportunities for cultural self-realization of representatives of creative industries. Emphasis is placed on the regional features of the authenticity of the Ukrainian people, creative initiatives, history, cultural values, customs and traditions, art and creativity during ethnofestivals. The importance of ethno-festivals in preserving traditions and historical and cultural heritage in Ukraine from generation to generation has been proven in the cultural aspect.Item In Memoria: Проблемні поля культуральної археології в контексті спостережень Л. С. Клейна(2020) Король, ДенисУ нарисі прокоментовано взаємну кореляцію таких наукових галузей, як археологія та історія, в контексті культури. Проаналізовано історичну культурологію, чи то cultural history, та перекинуто місток до аналогічного напряму в контексті старожитностей – культуральної археології. Відправними працями для цього обрано творчий доробок фахівця з археології, історії культури, гомерівських студій, індоєвропеїстики та порівняльного мовознавства – Льва Самуїловича Клейна, а сам матеріал, по суті, написано з нагоди роковин смерті цього видатного дослідника. На базі коментарів Л. Клейна обґрунтовано нагальну потребу дисциплінарного відмежування археології від історії (що досліджує поодинокі, непересічні випадки та події, але не повсякдення). Прокоментовано методологічну паралель археології до криміналістики тощо. З останньою можна пов’язати і специфіку історичної культурології, для чого автор цього дослідження звернувся до аргументів А. Флієра, згідно з якими cultural (pre-)history так само вивчає культурні уламки. Сама культура не є предметом дослідження культуральної праісторії, та натомість постає матеріалізованою ("урічовленою") формою втілення суспільної свідомості, яку ця галузь наразі й вивчає.Item The Material Culture of the Old Rus Population as a Subject of a Museum Exposition: Information and Attractive Properties(2019) Moskalenko, AndriiThe article considers the problem of determination of information and attractive properties of the Old Rus population’s material culture as a subject of a museum exposition. The author analyzes material culture artefacts and archaeological complexes in general. Exhibits are divided into three groups by information and attractive properties: subsidiary, basic, and unique. The first has the least attractive level, the second has the middle attractive level, and the third has the highest attractive level. One of the categories of archaeological findings cannot be a base of an "Old Rus period" museum exposition. The author came to conclusions that artefacts of every group should be represented in a museum expositionItem Nana by Marcel Suchorowsky: The History of Russian Empire’s(2019) Pavlichenko, NadiiaThe article describes the story of painting Nana (1881) by Marcel Suchorowsky known as the most expensive painting sold by a painter in the Russian Empire. But the art piece differs a lot from the general line of the local art market situation, which was defined by special institutions, such as the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg. The main aspects are taken into consideration, such as: critical analysis of the painting, the story of the plot, which refers to Emile Zola’s novel Nana, the painter’s individual and innovative exposition strategy, etc. The history of Nana and its special exhibitions in Europe and the USA through the period of 1981–2012 are described. Reports in the USA periodics serve as a special source of analysis, as long as they allow tracing Nana’s movements and public interest. It was exhibited in the "panorama" style using special lightning and additional objects to imitate the three-dimension space and thus became a popular entertainment. Painting Nana is a very interesting cultural phenomenon as long as it obtained notorious glory due to its provocative plot and an excellent academic technique. It is not only the surprising price, but public reaction that is the most important.Item Performance art: interart, intermediality and interdisciplinarity(2021) Shkliarenko, ZhannaAt the end of the 20th century performance art, as a rule, avoids pigeonholing itself as a separate form of the creative process, particular scientific orientation, or a definitive kind of art; it is an art of subliminal hints that everyone can perceive at their own discretion. Performance art involves mandatory involvement of the public and active communicative function. In an attempt to draw the attention of the public to the problem in performance art irony, epatage, exaggeration, metaphor, and association highlights of social phenomena that provoke the viewer indirectly or directly to some action or reflection on certain social issues, connecting the moment of interactivity are widely used. In addition, public art, which includes performance art, focuses on the unprepared spectator and involves communication with the city’s space and its inhabitants. Democracy in performance art is manifested through the choice of a topic that can relate to any aspect of life. All performances art in the early 21st century are united by external orientation, having an onlooker in mind, but any individual performance art is aimed at the idea of awakening the mind of the viewer.Item Philosophia togata: грецький трансфер у римській культурі(2020) Чумаченко, БорисСтаттю присвячено рецепції грецької філософії в Римі і типу римського філософування періоду кінця республіки. У центрі уваги перший в історії європейської культури досвід утворення власної філософської традиції шляхом так званої імплантації (або трансферу) – отримання готового культурного продукту від "батьківщини філософії". Цей досвід розглянуто як невідокремну складову процесу культурної еллінізації латинського Заходу, що став наслідком входження Риму до системи елліністичної цивілізації. Автор намагається побачити місце, яке зайняла філософія як "чужорідне тіло" в організмі римського соціуму, і торкається питань про сполучення адаптації, наслідування і креативності в цьому досвіді та специфіки феномену philosophia togata.Item Stamp Ornamented Pottery From the Kniazha Hora Site (based on excavations 1958-1965)(2018) Moskalenko, AndriiThe article is devoted to the publication of the pottery with a stamp design from the Kniazha Hora Old Rus fortress. During field seasons of 1958-1965, a representative collection of ceramic products was found on the settlement by a detachment of the Slavic-Rus archaeology of the Kaniv complex expedition under the direction of Halyna Mezentseva. Pots that are decorated with geometric figures-stamps are noteworthy because they are rare for the Kniazha Hora area. Studying ornamentation is very important because the décor reflects some aspects of the spiritual culture of ancient population. However, these unique findings have not been given due attention by previous researchers. In the papers, the stamp type of ornament is associated with the West Slavonic tradition. It testifies one more peculiarity of the Old Rus society’s culture, in particular, of the Kniazha Hora fortress.Item Weaving in the Economic and Cultural Life of the Armenian Colonies of Ukraine: Historical Discourse(2019) Hayuk, IrynaSince ancient times, weaving was one of the most important types of folk crafts and a significant component of the economic life on Ukrainian terrains. Different fabric products – rugs, clothes, belts, bedspreads, capes, and scarves – were widely used in everyday life, for the decoration of housing, as luxury goods, and as a monetary equivalent for sales and exchanges. So the relevance of this study is to highlight the role of the Armenians in the development of weaving production on Ukrainian terrains, in the formation of a trading network of various woven goods, as well as to reveal their role in shaping a special style of life and tastes of different layers of the population, the consumption culture of this kind of objects. Weaving played an important role both in the internal life of the Armenian colonies and in the external ties of the Armenians with the Polish-Ukrainian environment. Comprehensive scientific research of the historical development of Armenian weaving on the lands of Ukraine, with account of all the components of this process – silkworm, carpet weaving, the trade aspect of weaving, etc., are absent today. It is important that, as in the case of jewelry and arms manufacture, the role of Armenians in the weaving industry was also dual: they imported all types of woven products, including carpets, into Ukraine, and they were also manufacturers of various woven products not only in the Ukrainian lands but also in the Ottoman Empire and the Persian Empire. The intensive development of silk weaving on Ukrainian terrains, the production of goods out of local silk and carpet-manufacturing are apparently also associated with the Armenians. Although most researchers associate the development of persiarnias in Ukraine with Stanislaw’s workshops of Misiorowych and Madzharskyi in the middle of the 18th c., the facts show that the vigorous growth of the persiarnias (the Armenian weaving workshops) began in the 17th c.Item Апокаліптика Модерну та альтернативний шлях цивілізації для України. Рец. на: Щелин П. Последняя война Модерна, или Открытая дверь в новую эпоху. Хвиля. Квітень 2022(2022) Король, ДенисАпокаліптика Модерну та альтернативний шлях цивілізації для України. Рец. на: Щелин П. Последняя война Модерна, или Открытая дверь в новую эпоху. Хвиля. Квітень 2022.Item Білий куб: формування галерейного простору(2018) Сорокін, БорисУ статті розглянуто концепцію "білого куба", специфічного галерейного та музейного простору для демонстрації і споглядання мистецтва. Проаналізовано, як тривалі експерименти з формою демонстрації робіт у музейних приміщеннях були зумовлені потребою створити особливий простір, де кожний експонат був би максимально ізольованим і самодостатнім. Так виник "білий куб", який фактично був легітимізований Альфредом Барром, першим директором музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку. Починаючи з Брайана О’Догерті, дослідники вказують, що галерейний простір, яке нібито є максимально нейтральним, насправді є глибоко ідеологізованим. Увага було приділено і рефлексії художників щодо функції, діяльності та організації простору галереї.Item Визволення від минулого: карнавал Бахтіна у дзеркалі радянського досвіду(2021) Чумаченко, БорисСтаттю присвячено рецепції праці Бахтіна про Рабле в публічному просторі 1960-х у контексті історії читання. "Творчість Франсуа Рабле…" розглянуто як резонансний текст з можливістю багатьох інтерпретацій та різними рівнями рецепції контенту – літературознавчим, культурно-історичним і філософським. Показано, в якому ідеологічному полі та на якому рівні книгу про народну культуру середніх віків і Ренесансу прочитало покоління відлиги. Стверджується, що покоління 1960-х у дусі соціального оптимізму, притаманного епосі ілюзій і сподівань, вичитало в ній урок веселої свободи, а самого Бахтіна стилізувало під теоретика суспільної терапії страху сталінської і постсталінської доби. На це вплинула колективна ментальність і специфічна читацька оптика 1960-х з її образом відлиги як аналога європейського Відродження. Показано, що таке мислення було стратегією політичного утилітаризму лівої дисидентської інтелігенції (зокрема Л. Пінського), але його відповідність баченню Бахтіна є сумнівною і навіть хибною. Критично розглянуто популярний образ Бахтіна-народника, оптиміста і філософа сміху, сформований читацьким досвідом 1960-х; йому протиставляється більш аутентичний образ філософа трагедії та людини damaged life.Item Володимир Великий і Анна Порфірородна як нові "Костянтин і Олена" у фресковому розписі Софії Київської(2020) Нікітенко, НадіяУ фресках Софії Київської особливого значення надано актуальному для замовника розпису зіставленню княжого подружжя хрестителів Русі Володимира Великого і Анни Порфірородної зі святими Костянтином і Оленою: широко прославляється рівна апостолам діяльність княжого подружжя, обумовлена запровадженням ним правої віри, створенням нової християнської столиці та її сакрального атрибута – храму Святої Софії Премудрості Божої. Така послідовно проведена церковно-політична концепція розпису засвідчує три важливі речі: по-перше, органічний синтез у ній універсального і національного, по-друге, належність її часові Володимира – засновника і будівничого собору і, по-третє, активну підготовку імен Володимира й Анни до канонізації.Item Вплив віртуальної комунікації на мовну картину світу (на прикладі WebEnglish)(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2023) Осадча, ЛарисаУ статті розглянуто мову як феномен культури. Концептуальний засновок дослідження спирається на твердження про онтологічний статус мови: поява назв, нових номінативів у мові надає названому об’єкту статусу буття. Людський колектив придумує назви для тих феноменів, які для нього вкрай важливі. Оскільки інструменто мислення є слова, то мова також обумовлює те, що на ній може бути помислено. Історичні чинники посприяли перетворенню англійської на засіб глобального спілкування, цей її статус тільки посилився в епоху мережевої віртуальної комунікації. Тому в дослідженні порушено два питання: яким чином мережевий, екранний формат спілкування впливає на розвиток мови та якими є наслідки для концептосфери англійської мови від такого лінгвотериторіального домінування? По-перше, екранне спілкування сприяло домінуванню писемного мовлення для чатингу, тобто повідомлення друкувалися, але при цьому застосовувався розмовний стиль і спрощувався правопис, граматика (зокрема синтаксис) з метою економії часу. Тому деякі абревіатури, акроніми перетворилися на сталі самодостатні вислови й активно циркулюють в усному мовленні. По-друге, глобальну англійську, так звану WebEnglish, комуніканти засвоюють поверхово, без занурення у смислові фразеологічні, ідіоматичні глибини. Це сприяє її креолізації, спрощенню. Тому гідною відповіддю на ці виклики з боку Weblish природній English є захист мовного й культурного різноманіття, стратегування та впровадження політики полілінгвізму у світі.Item Вступне слово. Per aspera ad veritatem(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2023) Джулай, Юрій; Король, ДенисШостий том часопису демонструє широкий спектр професійних культурологічних розвідок галузевих проблем. Принагідно маємо ще раз нагадати, що думка редакційної колегії може не збігатися з тезами певних авторів. Якщо ж у читачів виникне бажання уточнити, заперечити, подискутувати, то ми справді щиро закликаємо до наукової полеміки на шпальтах нашого видання. Адже всі ми щиро прагнемо долучитися до визнаних на Заході видань з культурних та антропологічних проблем і робимо все, щоб коло наших постійних авторів і читачів розширювалось.Item Від "трьох братніх народів" до "повернення в європейську родину": постать Анни Ярославни в історичній політиці України(2019) Богуславська, КатеринаУ статті досліджено комеморативні практики навколо постаті Анни Київської, що сформувалися після 2014 р., а також те, яким чином вони легітимізують та підсилюють євроінтеграційний курс України. З’ясовано, що після анексії Криму та російської агресії на Донбасі, які спричинили вихід України з російської політичної орбіти, концепція "трьох братніх народів" була закономірно витіснена ідеєю про повернення України в "європейську родину", що неодноразово постулювалося на державному рівні. У рамках цього курсу історична політика України потребувала яскравих історичних постатей, які б могли слугувати символом давнього зв’язку між Україною та Європою. Оскільки, за словами історика Георгія Касьянова, в Україні відбулася "націоналізація" минулого аж до часів Київської Русі, легітимаційний ресурс постаті Анни Київської був інструменталізований та використаний в інтересах сьогодення. Дослідження різних комеморативних практик продемонстрували, що всі вони транслюють одне повідомлення: Україна поєднана з Європою ще з часів Анни Ярославни, а тому сучасний євроінтеграційний курс є "поверненням у європейську родину". З’ясовано також, що легітимаційний ресурс постаті Анни Київської настільки сильний, що за нього Україні доводиться боротися з Російською Федерацією, яка намагається розповісти світу про "російську Анну". Оцінено перспективи подальшого розвитку комеморативних практик навколо постаті Анни Ярославни у світлі нещодавнього закріплення тези про "європейську ідентичність" українського народу в Конституції.Item Відображення найдавнішого релігійного культу кісток у мистецтві пізнього ашелю та доби мустьє(2021) Бондарчук, ЯрославаРозглянуто символічні ритуальні композиції з кісток і магічні знаки на фрагментах кісток доби пізнього ашелю та доби мустьє. З’ясовано, що початок зародження релігійних уявлень про магічну здатність кісток відроджувати життя тварин і людей (як і зародження вірувань про магічну дію жіночих фігурок та символічних знаків) припадає на період пізнього ашелю (400–200 тис. р. т.), тобто між появою людини і виникненням релігійної свідомості, яка потребувала об’єктивації в символічних знаках і композиціях, пройшло більше двох мільйонів років.Item Візуальна антропологія: етапи становлення та базові елементи аналізу(2022) Павлова, ОленаСтаття робить внесок у систематизацію історії поля візуальної антропології. Авторка розглядає та концептуалізує етапи становлення цієї дисципліни не лише відповідно до логіки саморозуміння її представників, а й з урахуванням ґенези оптичних медіа. Параметри організації відеопродукції довели не просто інструментальну роль візуальної антропології щодо поля культурної антропології, а дозволили останній бути наукою в строгому значенні терміна, тобто мати не лише теоретичні узагальнення, а й багату емпіричну базу. У статті проаналізовано як особливості практик фіксації відеопродукції (живопису, фотографії, кіно, інтернету), так і форми рефлексії представників антропологічної думки щодо їх впливу на предметну сферу поля.Item Візуалізації пандемій у культурі Заходу(2020) Задорожна, ОксанаЕпідемії та пов’язане з ними відчуття близькості смерті в усі часи викликали сильні емоції, які втілювалися в мистецтві. Переоцінити вплив пандемій на різноманітні сфери діяльності суспільства важко: смертоносні хвороби не лише спустошували міста й цілі регіони, а й створювали умови для появи нових наук, течій у мистецтві, архітектурних, художніх та літературних творів. У цій статті проаналізовано візуальні образи, пов’язані з темою пандемії, а також розглянуто смисли, закладені авторами у твори, присвячені масовим пошестям.