Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури
Permanent URI for this community
Щорічний збірник наукових праць "Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури" виходить
з 1996 року та репрезентує основні напрями досліджень кафедри культурології Національного університету "Києво-Могилянська академія". Матеріали чергового тому присвячені таким галузям, як феноменологія культури, давня культура та історична культурологія, пам’яткознавство, іконологія та семіотика культури тощо. Подано рецензію на наукові монографії археолого-культурологічного спрямування.
Розраховано на науковців, викладачів, студентство, працівників культурно-освітніх установ й усіх, хто
цікавиться проблемами світової та вітчизняної культури.
Browse
Browsing Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 101
Results Per Page
Sort Options
Item "Покоління автодидактів": італійські гуманісти першої половини XV ст. у пошуках ідентичності(2018) Кушнарьова, МаріяУ статті проаналізовано значення розуміння власної освіти для побудови ідентичності на прикладі італійських гуманістів першої половини XV ст., які позиціонували себе як автодидакти (самоучки). Автор вважає, що саме в цей час унаслідок дії цілого комплексу причин формуються передумови для виникнення явища автодидактів, яке остаточно виокремилося вже у Новому часі. Гуманісти у такий спосіб ставали в опозицію до тогочасних знання, освіти, пізнання, реалізовуючи самопрезентацію. Гуманістів приваблювали певні особливості статусу автодидакта, які давали їм змогу почуватися незалежними від усталених на той час норм, поглядів, інтелектуальних традицій, водночас використовуючи як підстави для консолідації гуманістів як окремої соціальної групи.Item Білий куб: формування галерейного простору(2018) Сорокін, БорисУ статті розглянуто концепцію "білого куба", специфічного галерейного та музейного простору для демонстрації і споглядання мистецтва. Проаналізовано, як тривалі експерименти з формою демонстрації робіт у музейних приміщеннях були зумовлені потребою створити особливий простір, де кожний експонат був би максимально ізольованим і самодостатнім. Так виник "білий куб", який фактично був легітимізований Альфредом Барром, першим директором музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку. Починаючи з Брайана О’Догерті, дослідники вказують, що галерейний простір, яке нібито є максимально нейтральним, насправді є глибоко ідеологізованим. Увага було приділено і рефлексії художників щодо функції, діяльності та організації простору галереї.Item Особливості представлення макетів гарячих виробництв у музеях(2018) Пустовалов, Сергій; Чухрай, ЛюбовСтаттю присвячено проблемам макетування гарячих виробництв (гончарство, металургія, гутна справа та ін.) у музеях історичного профілю. Розглянуто проблеми макетування протогончарних печей, одноярусних, двоярусних і печей проміжних типів. Також розглянуто еволюцію металургійної справи на прикладі трьох способів плавки металу. Описано металургійні пристрої ранньої та пізньої бронзи. Автори доходять висновку, що макети можуть стати центральними стендами в експозиціях музеїв.Item Концепція маргінальної особистості у процесі акультурації(2018) Березінська, ОленаУ статті простежено обставини виникнення і розвитку маргінальної культури. Виявлено, на підставі чого з’являються проблеми маргінальної особистості. Розглянуто спосіб розуміння, розмежування і трактування явища маргінальної особистості в процесі крос-культурних контактів і асиміляції. На основі проведеного дослідження проаналізовано співвідношення понять "маргінальна особистість" і "стратегії акультурації" у реаліях сучасної міжкультурної взаємодії в Одеському регіоні; чинники, що впливають на вибір стратегії акультурації.Item Конструювання російського пропагандистського сюжету про "поїзд дружби"(2018) Богуславська, КатеринаУ статті здійснено спробу простежити генеалогію російського пропагандистського сюжету про "поїзд дружби" від інформаційного приводу до фейкової новини та від фейкової новини до сталої частини канону, послуговуючись яким, російська пропаганда говорить про анексію Криму. За допомогою понять інтеграційної та агітаційної пропаганди Жака Еллюля проаналізовано, у чому саме полягає пропагандистський потенціал цього сюжету. Досліджено, яким чином кінематограф перетворив фейкову новину, покликану налякати та мобілізувати населення, на стійкий пропагандистський сюжет зі сталим набором елементів. Оцінено перспективи його подальшого використання російською владою при спробах розповісти тим чи тим способом про окупацію Криму.Item Культура часу в тибетському буддизмі: вступ до історіографії вчення Калачакри(2018) Калантарова, ОленаСтаттю присвячено питанню культури часу в тибетському буддизмі. Як об’єкт дослідження обрано вчення про час - Калачакру та його традицію текстів. Проведено спробу культурологічного аналізу впливу доктрини Колеса Часу на всі сфери життя традиційної буддійської спільноти тибетського походження, зокрема прояви цього впливу у науковій думці, релігійній практиці, мистецтві. Акцентовано увагу на спільному ядрі буддійської та бонської версії походження вчення; складено хронологічну послідовність виникнення базових текстів і коментарів, виділено основні етапи поширення вчення; проведено огляд структури концепту часу та її кореляцію з календарною культурою, що уособлює мала буддійська наука "чорних" і "білих" розрахунків. Як ілюстрацію практичного застосування Калачакри презентовано основні тексти із розрахунків традиційної тибетської астрології.Item Дональд Трамп: фашизм у добу метамодерну(2018) Левицький, ВладиславСтаттю присвячено чинному президенту Сполучених Штатів Америки Дональду Трампу. Здійснено спробу показати елементи тоталітарного дискурсу у його публічній політичній діяльності і проаналізувати правомірність прямих порівнянь із вождями тоталітарних режимів XX ст., зокрема з Гітлером. Показано тло політичної та культурної історії Америки, на якому стала можливою перемога Дональда Трампа, відзначено ключові моменти, найбільш важливі для розуміння поточної ситуації. Приділено увагу основній виборчій базі та соціальним медіа, а також запропоновано перспективу для боротьби проти тоталітарних тенденцій.Item Зародження теорії і практики нових медіа: проекти Алана Кея і Теда Нельсона(2018) Манделіна, ОлександрМета статті – з’ясувати концептуальний контекст виникнення нових медіа. Задля цього здійснено огляд ключових для нових медіа ідей Алана Кея та Теда Нельсона, а саме: перетворення комп’ютера на персональний метамедіум за допомогою користувацького інферфейсу та ідеї гіпертексту. Підкреслено, що створення медіа на базі комп’ютерних технологій супроводжувалось впливом медіа-теорії Маклюена та поєднанням технічного і гуманітарного дискурсів. Від початку створення нових медіа осмислювалась їхня метапозиція щодо традиційних медіа через здатність перших до симуляції наявних медіа-форм та створення нових. Теоретичні підвалини нових медіа як проекту дають змогу дійти висновку, що вони можуть природньо вписуватись у культурологічні студії.Item Передмова(2018) Король, ДенисПередмова до першого тому Наукових записок НаУКМА "Історія і теорії культури" (2018 р.).Item Філософія кіно, метод моделювання та проблема декадентського кінотвору(2018) Кирилова, ОльгаСтаттю присвячено реконструкції узагальненої моделі твору декадентського кінематографа як стилізованого кінематографа moderne, що є яскравим прикладом застосування філософської інтерпретації до кінематографа і феномену кінореальності. Ця модель має такі рівні: морфологічний, стилістичний, інтертекстуальний, ритмічний, аудіальний, тактильний, монтажний, специфічно-антропологічний і специфічно-наративний.Item Скіфський Танатос у новітніх вітчизняних виданнях : [рец. на: Вертієнко Г. В. Іконографія скіфської есхатології. - Київ, 2015. - 224 с. ; Степанов М. В. Скифский хтонический миф и его отражение в погребальном обряде. - Киев, 2015. - 177 с.](2018) Король, ДенисРецензія на книги: "Вертієнко Г. В. Іконографія скіфської есхатології. - Київ, 2015. - 224 с." та "Степанов М. В. Скифский хтонический миф и его отражение в погребальном обряде. - Киев, 2015. - 177 с.".Item Про музеологічну освіту та деякі особливості викладання музеологічних дисциплін(2018) Бондарець, ОксанаУ рамках підвищення кваліфікації (стажування) автор ознайомилась зі специфікою викладання музеологічних дисциплін у низці закладів вищої освіти України та наголошує як на важливості музеологічної освіти для наукових працівників музею, так і на необхідності удосконалення змісту, форм і методів цієї освіти. Розробка методики викладання музеологічних дисциплін є на сьогодні вкрай необхідною.Item Родинно-спадкові традиції Рюриковичів: гілки Ольговичів, Давидовичів, володарів Чернігово-Сіверського князівства(2018) Балабушка, ВікторіяУ статті узагальнено історико-культурологічний досвід ролі і значення національної еліти князівських династій Рюриковичів, володарів Київської Русі та Чернігово-Сіверської гілки Ольговичів, Давидовичів у створенні одного з найбільших у Європі державного об’єднання Київська Русь. Основою збереження своїх територіальних володінь князями були українські традиції сімейного розподілу майна. Системний розподіл престолонаслідування серед нащадків Рюриковичів відбувся після заповіту Ярослава Мудрого, тобто набув соціально-правової норми, названий "лествичним" порядком. Система передбачала успадкування майна дітьми від старшого до молодшого брата, зокрема коли старший князь чернігівський здобував Київ - до Чернігова переходив князь новгород-сіверський, такі переходи відбувалися по лінії брата, спочатку серед старшої лінії, а потім - молодшої. Вони з часом трансформувались у національні традиції сімейного права, що закріплені Цивільним кодексом України.Item Трудове лібідо: фільм "Тіні забутих предків" і сексуалізація праці в радянському уявному(2018) Брюховецька, ОльгаУ статті розглянуто те, яким чином праця сексуалізується в радянському уявному і яким чином у фільмі "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова здійснено культурну операцію дезідентифікації із офіційною радянською трудовою пропагандою, яка ґрунтувалась на прихованій операції ототожнення сексуального і трудового лібідо. Таким чином було включено фільм "Тіні забутих" у генеалогію радянських режимів репрезентації праці, що дало змогу розширити звичний інтерпретативний контекст цього фільму, який зазвичай обмежується питанням національної ідентичності.Item Stamp Ornamented Pottery From the Kniazha Hora Site (based on excavations 1958-1965)(2018) Moskalenko, AndriiThe article is devoted to the publication of the pottery with a stamp design from the Kniazha Hora Old Rus fortress. During field seasons of 1958-1965, a representative collection of ceramic products was found on the settlement by a detachment of the Slavic-Rus archaeology of the Kaniv complex expedition under the direction of Halyna Mezentseva. Pots that are decorated with geometric figures-stamps are noteworthy because they are rare for the Kniazha Hora area. Studying ornamentation is very important because the décor reflects some aspects of the spiritual culture of ancient population. However, these unique findings have not been given due attention by previous researchers. In the papers, the stamp type of ornament is associated with the West Slavonic tradition. It testifies one more peculiarity of the Old Rus society’s culture, in particular, of the Kniazha Hora fortress.Item Леді зникає: травматична пам’ять колективу у фільмі "Тіні забутих предків"(2019) Брюховецька, ОльгаЯким чином проявляється травматична пам’ять про криваві події першої половини ХХ століття, яка не могла, але мусила бути проробленою в культурних текстах його другої половини? У фільмі "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова, структуруючим принципом якого є оплакування смерті, мати Івана, головного героя, зникає з екранного простору без сліду, без похорону. У статті проаналізовано це зникнення як значуще, як символічний збій в екранній реальності, як симптом того, що Олександр Еткінд назвав "кривим горем", незавершеністю роботи скорботи за жертвами сталінізму. Мати Івана в екранних "Тінях" (на відміну від повісті Коцюбинського) постає як втілення травматичної пам’яті колективу, наближаючись до ліричного "Я" поеми "Реквієм" Анни Ахматової, але водночас цей екранний образ акумулює в собі чорну енергію ресентименту і родової ворожнечі. Складність материнського образу у фільмі Параджанова дає змогу винести на поверхню свідомості те, що перебуває у "несвідомому" цього культурного тексту, у його невисловленому підтексті: показане, але не сказане.Item Nana by Marcel Suchorowsky: The History of Russian Empire’s(2019) Pavlichenko, NadiiaThe article describes the story of painting Nana (1881) by Marcel Suchorowsky known as the most expensive painting sold by a painter in the Russian Empire. But the art piece differs a lot from the general line of the local art market situation, which was defined by special institutions, such as the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg. The main aspects are taken into consideration, such as: critical analysis of the painting, the story of the plot, which refers to Emile Zola’s novel Nana, the painter’s individual and innovative exposition strategy, etc. The history of Nana and its special exhibitions in Europe and the USA through the period of 1981–2012 are described. Reports in the USA periodics serve as a special source of analysis, as long as they allow tracing Nana’s movements and public interest. It was exhibited in the "panorama" style using special lightning and additional objects to imitate the three-dimension space and thus became a popular entertainment. Painting Nana is a very interesting cultural phenomenon as long as it obtained notorious glory due to its provocative plot and an excellent academic technique. It is not only the surprising price, but public reaction that is the most important.Item Тибетський буддизм і наука: діалог на основі вчення Калачакри(2019) Калантарова, ОленаСтаттю присвячено огляду можливих перспектив розвитку діалогу буддизму з наукою в напрямку міжкультурних філософських дискусій у разі залучення вчення тибето-буддійської традиції Калачакра, яке "балансує" між релігійно-філософською та науковою думкою. Заради цього розглянуто зв’язок вчення Калачакра з класичними буддійськими науками, зокрема традиційною астрономією (астрологією) та медициною (алхімією). Особливу увагу приділено метафізичній системі Калачакра, яка пропонує власну модель феноменального світу і дає можливість намітити певні зв’язки між різними рівнями свідомості, та потенціалу філософських підходів до аналізу цієї моделі. Як висновки сформульовано окремі попередні зауваження щодо кардинальної парадигмальної відмінності прикладних буддійських наук (астрономії, медицини) від сучасних західних наукових світоглядних позицій, що варто враховувати, якщо є наміри ставити в межах діалогу "буддизм – наука" культурно-філософські питання. (У статті використано матеріали до сходознавчого семінару, проведеного автором в Інституті філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України 26 березня 2019 р.)Item The Material Culture of the Old Rus Population as a Subject of a Museum Exposition: Information and Attractive Properties(2019) Moskalenko, AndriiThe article considers the problem of determination of information and attractive properties of the Old Rus population’s material culture as a subject of a museum exposition. The author analyzes material culture artefacts and archaeological complexes in general. Exhibits are divided into three groups by information and attractive properties: subsidiary, basic, and unique. The first has the least attractive level, the second has the middle attractive level, and the third has the highest attractive level. One of the categories of archaeological findings cannot be a base of an "Old Rus period" museum exposition. The author came to conclusions that artefacts of every group should be represented in a museum expositionItem Феномен взаємопроникнення (задіяння) української та вірменської культур на теренах України(2019) Данник, КатеринаУ статті розглянуто актуальне явище сучасної культури – взаємопроникнення кількох різних культур (в історико-типологічному сенсі) в Україні. Увагу акцентовано на вірменській меншині як культуротворчій діаспорі України. Досліджено роль вірменських музикантів у поліетнічній культурі України та їх самоідентифікацію у творчості. Увагу сконцентровано на проявах задіяння зразків класичного різножанрового мистецтва в сучасних творах та взаємодії українського й вірменського мистецтва в цьому ракурсі. Проаналізовано творчість вірменських музикантів, які спочатку як імпровізацію, а згодом і в більшості своїх проектів використовують прийом міксування етнічних елементів українського та вірменського мелосу. Розглянуто зручні для імпровізації жанри джазової та важкої музики (jazz-funk, groove, death-metal, pop-jazz та ін.).