Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури
Permanent URI for this community
Щорічний збірник наукових праць "Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури" виходить
з 1996 року та репрезентує основні напрями досліджень кафедри культурології Національного університету "Києво-Могилянська академія". Матеріали чергового тому присвячені таким галузям, як феноменологія культури, давня культура та історична культурологія, пам’яткознавство, іконологія та семіотика культури тощо. Подано рецензію на наукові монографії археолого-культурологічного спрямування.
Розраховано на науковців, викладачів, студентство, працівників культурно-освітніх установ й усіх, хто
цікавиться проблемами світової та вітчизняної культури.
Browse
Browsing Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 114
Results Per Page
Sort Options
Item "Покоління автодидактів": італійські гуманісти першої половини XV ст. у пошуках ідентичності(2018) Кушнарьова, МаріяУ статті проаналізовано значення розуміння власної освіти для побудови ідентичності на прикладі італійських гуманістів першої половини XV ст., які позиціонували себе як автодидакти (самоучки). Автор вважає, що саме в цей час унаслідок дії цілого комплексу причин формуються передумови для виникнення явища автодидактів, яке остаточно виокремилося вже у Новому часі. Гуманісти у такий спосіб ставали в опозицію до тогочасних знання, освіти, пізнання, реалізовуючи самопрезентацію. Гуманістів приваблювали певні особливості статусу автодидакта, які давали їм змогу почуватися незалежними від усталених на той час норм, поглядів, інтелектуальних традицій, водночас використовуючи як підстави для консолідації гуманістів як окремої соціальної групи.Item Білий куб: формування галерейного простору(2018) Сорокін, БорисУ статті розглянуто концепцію "білого куба", специфічного галерейного та музейного простору для демонстрації і споглядання мистецтва. Проаналізовано, як тривалі експерименти з формою демонстрації робіт у музейних приміщеннях були зумовлені потребою створити особливий простір, де кожний експонат був би максимально ізольованим і самодостатнім. Так виник "білий куб", який фактично був легітимізований Альфредом Барром, першим директором музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку. Починаючи з Брайана О’Догерті, дослідники вказують, що галерейний простір, яке нібито є максимально нейтральним, насправді є глибоко ідеологізованим. Увага було приділено і рефлексії художників щодо функції, діяльності та організації простору галереї.Item Особливості представлення макетів гарячих виробництв у музеях(2018) Пустовалов, Сергій; Чухрай, ЛюбовСтаттю присвячено проблемам макетування гарячих виробництв (гончарство, металургія, гутна справа та ін.) у музеях історичного профілю. Розглянуто проблеми макетування протогончарних печей, одноярусних, двоярусних і печей проміжних типів. Також розглянуто еволюцію металургійної справи на прикладі трьох способів плавки металу. Описано металургійні пристрої ранньої та пізньої бронзи. Автори доходять висновку, що макети можуть стати центральними стендами в експозиціях музеїв.Item Концепція маргінальної особистості у процесі акультурації(2018) Березінська, ОленаУ статті простежено обставини виникнення і розвитку маргінальної культури. Виявлено, на підставі чого з’являються проблеми маргінальної особистості. Розглянуто спосіб розуміння, розмежування і трактування явища маргінальної особистості в процесі крос-культурних контактів і асиміляції. На основі проведеного дослідження проаналізовано співвідношення понять "маргінальна особистість" і "стратегії акультурації" у реаліях сучасної міжкультурної взаємодії в Одеському регіоні; чинники, що впливають на вибір стратегії акультурації.Item Конструювання російського пропагандистського сюжету про "поїзд дружби"(2018) Богуславська, КатеринаУ статті здійснено спробу простежити генеалогію російського пропагандистського сюжету про "поїзд дружби" від інформаційного приводу до фейкової новини та від фейкової новини до сталої частини канону, послуговуючись яким, російська пропаганда говорить про анексію Криму. За допомогою понять інтеграційної та агітаційної пропаганди Жака Еллюля проаналізовано, у чому саме полягає пропагандистський потенціал цього сюжету. Досліджено, яким чином кінематограф перетворив фейкову новину, покликану налякати та мобілізувати населення, на стійкий пропагандистський сюжет зі сталим набором елементів. Оцінено перспективи його подальшого використання російською владою при спробах розповісти тим чи тим способом про окупацію Криму.Item Культура часу в тибетському буддизмі: вступ до історіографії вчення Калачакри(2018) Калантарова, ОленаСтаттю присвячено питанню культури часу в тибетському буддизмі. Як об’єкт дослідження обрано вчення про час - Калачакру та його традицію текстів. Проведено спробу культурологічного аналізу впливу доктрини Колеса Часу на всі сфери життя традиційної буддійської спільноти тибетського походження, зокрема прояви цього впливу у науковій думці, релігійній практиці, мистецтві. Акцентовано увагу на спільному ядрі буддійської та бонської версії походження вчення; складено хронологічну послідовність виникнення базових текстів і коментарів, виділено основні етапи поширення вчення; проведено огляд структури концепту часу та її кореляцію з календарною культурою, що уособлює мала буддійська наука "чорних" і "білих" розрахунків. Як ілюстрацію практичного застосування Калачакри презентовано основні тексти із розрахунків традиційної тибетської астрології.Item Дональд Трамп: фашизм у добу метамодерну(2018) Левицький, ВладиславСтаттю присвячено чинному президенту Сполучених Штатів Америки Дональду Трампу. Здійснено спробу показати елементи тоталітарного дискурсу у його публічній політичній діяльності і проаналізувати правомірність прямих порівнянь із вождями тоталітарних режимів XX ст., зокрема з Гітлером. Показано тло політичної та культурної історії Америки, на якому стала можливою перемога Дональда Трампа, відзначено ключові моменти, найбільш важливі для розуміння поточної ситуації. Приділено увагу основній виборчій базі та соціальним медіа, а також запропоновано перспективу для боротьби проти тоталітарних тенденцій.Item Зародження теорії і практики нових медіа: проекти Алана Кея і Теда Нельсона(2018) Манделіна, ОлександрМета статті – з’ясувати концептуальний контекст виникнення нових медіа. Задля цього здійснено огляд ключових для нових медіа ідей Алана Кея та Теда Нельсона, а саме: перетворення комп’ютера на персональний метамедіум за допомогою користувацького інферфейсу та ідеї гіпертексту. Підкреслено, що створення медіа на базі комп’ютерних технологій супроводжувалось впливом медіа-теорії Маклюена та поєднанням технічного і гуманітарного дискурсів. Від початку створення нових медіа осмислювалась їхня метапозиція щодо традиційних медіа через здатність перших до симуляції наявних медіа-форм та створення нових. Теоретичні підвалини нових медіа як проекту дають змогу дійти висновку, що вони можуть природньо вписуватись у культурологічні студії.Item Передмова(2018) Король, ДенисПередмова до першого тому Наукових записок НаУКМА "Історія і теорії культури" (2018 р.).Item Філософія кіно, метод моделювання та проблема декадентського кінотвору(2018) Кирилова, ОльгаСтаттю присвячено реконструкції узагальненої моделі твору декадентського кінематографа як стилізованого кінематографа moderne, що є яскравим прикладом застосування філософської інтерпретації до кінематографа і феномену кінореальності. Ця модель має такі рівні: морфологічний, стилістичний, інтертекстуальний, ритмічний, аудіальний, тактильний, монтажний, специфічно-антропологічний і специфічно-наративний.Item Скіфський Танатос у новітніх вітчизняних виданнях : [рец. на: Вертієнко Г. В. Іконографія скіфської есхатології. - Київ, 2015. - 224 с. ; Степанов М. В. Скифский хтонический миф и его отражение в погребальном обряде. - Киев, 2015. - 177 с.](2018) Король, ДенисРецензія на книги: "Вертієнко Г. В. Іконографія скіфської есхатології. - Київ, 2015. - 224 с." та "Степанов М. В. Скифский хтонический миф и его отражение в погребальном обряде. - Киев, 2015. - 177 с.".Item Про музеологічну освіту та деякі особливості викладання музеологічних дисциплін(2018) Бондарець, ОксанаУ рамках підвищення кваліфікації (стажування) автор ознайомилась зі специфікою викладання музеологічних дисциплін у низці закладів вищої освіти України та наголошує як на важливості музеологічної освіти для наукових працівників музею, так і на необхідності удосконалення змісту, форм і методів цієї освіти. Розробка методики викладання музеологічних дисциплін є на сьогодні вкрай необхідною.Item Родинно-спадкові традиції Рюриковичів: гілки Ольговичів, Давидовичів, володарів Чернігово-Сіверського князівства(2018) Балабушка, ВікторіяУ статті узагальнено історико-культурологічний досвід ролі і значення національної еліти князівських династій Рюриковичів, володарів Київської Русі та Чернігово-Сіверської гілки Ольговичів, Давидовичів у створенні одного з найбільших у Європі державного об’єднання Київська Русь. Основою збереження своїх територіальних володінь князями були українські традиції сімейного розподілу майна. Системний розподіл престолонаслідування серед нащадків Рюриковичів відбувся після заповіту Ярослава Мудрого, тобто набув соціально-правової норми, названий "лествичним" порядком. Система передбачала успадкування майна дітьми від старшого до молодшого брата, зокрема коли старший князь чернігівський здобував Київ - до Чернігова переходив князь новгород-сіверський, такі переходи відбувалися по лінії брата, спочатку серед старшої лінії, а потім - молодшої. Вони з часом трансформувались у національні традиції сімейного права, що закріплені Цивільним кодексом України.Item Трудове лібідо: фільм "Тіні забутих предків" і сексуалізація праці в радянському уявному(2018) Брюховецька, ОльгаУ статті розглянуто те, яким чином праця сексуалізується в радянському уявному і яким чином у фільмі "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова здійснено культурну операцію дезідентифікації із офіційною радянською трудовою пропагандою, яка ґрунтувалась на прихованій операції ототожнення сексуального і трудового лібідо. Таким чином було включено фільм "Тіні забутих" у генеалогію радянських режимів репрезентації праці, що дало змогу розширити звичний інтерпретативний контекст цього фільму, який зазвичай обмежується питанням національної ідентичності.Item Stamp Ornamented Pottery From the Kniazha Hora Site (based on excavations 1958-1965)(2018) Moskalenko, AndriiThe article is devoted to the publication of the pottery with a stamp design from the Kniazha Hora Old Rus fortress. During field seasons of 1958-1965, a representative collection of ceramic products was found on the settlement by a detachment of the Slavic-Rus archaeology of the Kaniv complex expedition under the direction of Halyna Mezentseva. Pots that are decorated with geometric figures-stamps are noteworthy because they are rare for the Kniazha Hora area. Studying ornamentation is very important because the décor reflects some aspects of the spiritual culture of ancient population. However, these unique findings have not been given due attention by previous researchers. In the papers, the stamp type of ornament is associated with the West Slavonic tradition. It testifies one more peculiarity of the Old Rus society’s culture, in particular, of the Kniazha Hora fortress.Item Weaving in the Economic and Cultural Life of the Armenian Colonies of Ukraine: Historical Discourse(2019) Hayuk, IrynaSince ancient times, weaving was one of the most important types of folk crafts and a significant component of the economic life on Ukrainian terrains. Different fabric products – rugs, clothes, belts, bedspreads, capes, and scarves – were widely used in everyday life, for the decoration of housing, as luxury goods, and as a monetary equivalent for sales and exchanges. So the relevance of this study is to highlight the role of the Armenians in the development of weaving production on Ukrainian terrains, in the formation of a trading network of various woven goods, as well as to reveal their role in shaping a special style of life and tastes of different layers of the population, the consumption culture of this kind of objects. Weaving played an important role both in the internal life of the Armenian colonies and in the external ties of the Armenians with the Polish-Ukrainian environment. Comprehensive scientific research of the historical development of Armenian weaving on the lands of Ukraine, with account of all the components of this process – silkworm, carpet weaving, the trade aspect of weaving, etc., are absent today. It is important that, as in the case of jewelry and arms manufacture, the role of Armenians in the weaving industry was also dual: they imported all types of woven products, including carpets, into Ukraine, and they were also manufacturers of various woven products not only in the Ukrainian lands but also in the Ottoman Empire and the Persian Empire. The intensive development of silk weaving on Ukrainian terrains, the production of goods out of local silk and carpet-manufacturing are apparently also associated with the Armenians. Although most researchers associate the development of persiarnias in Ukraine with Stanislaw’s workshops of Misiorowych and Madzharskyi in the middle of the 18th c., the facts show that the vigorous growth of the persiarnias (the Armenian weaving workshops) began in the 17th c.Item Передмова(2019) Король, ДенисПередмова до другого тому Наукових записок НаУКМА "Історія і теорії культури" (2019 р.). Щорічник «Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури» пропонує матеріали свого другого тому у новому форматі. Черговий рік змін та оновлень поступово просуває нас у наукометрику західного взірця, що наочно продемонстровано на веб-сайті журналу: http://nrpcult.ukma.edu.ua Традиційно на сторінках фахового видання розміщено наукові праці викладачів та аспірантів кафедри культурології Національного університету «Києво-Могилянська академія», а також науковців вищих навчальних закладів України, що входять до Асоціації культурологів. Як і завжди, представлено широкий спектр вітчизняних культурологічних досліджень: з історичної культурології та пам’яткознавства, з семіотики та іконології, з культурософії та культурографії, з проблем культурної ідентичності тощо.Item Символіко-семантичне навантаження образу птаха як відображення релігійно-світоглядних уявлень у мистецтві палеоліту(2019) Бондарчук, ЯрославаРозглянуто палеолітичні композиції із зображенням птаха, які передають релігійно-світоглядні уявлення первісної людини. З’ясовано, що в мистецтві палеоліту образ птаха мав два головних значення: символу верхньої частини світобудови в бінарній та в триярусній вертикальній моделі всесвіту та символу душі, яка після смерті людини підіймається у вищий світ. Підкреслено семантичну спорідненість образу птаха як символу душі з образом жінки, яка вважалась носителькою душ ще не народжених дітей. Показано зв’язок провідних релігійно-світоглядних ідей, втілених в образі птаха, з характеристиками зодіакальних знаків, домінантних у час зародження цих ідей.Item Тибетський буддизм і наука: діалог на основі вчення Калачакри(2019) Калантарова, ОленаСтаттю присвячено огляду можливих перспектив розвитку діалогу буддизму з наукою в напрямку міжкультурних філософських дискусій у разі залучення вчення тибето-буддійської традиції Калачакра, яке "балансує" між релігійно-філософською та науковою думкою. Заради цього розглянуто зв’язок вчення Калачакра з класичними буддійськими науками, зокрема традиційною астрономією (астрологією) та медициною (алхімією). Особливу увагу приділено метафізичній системі Калачакра, яка пропонує власну модель феноменального світу і дає можливість намітити певні зв’язки між різними рівнями свідомості, та потенціалу філософських підходів до аналізу цієї моделі. Як висновки сформульовано окремі попередні зауваження щодо кардинальної парадигмальної відмінності прикладних буддійських наук (астрономії, медицини) від сучасних західних наукових світоглядних позицій, що варто враховувати, якщо є наміри ставити в межах діалогу "буддизм – наука" культурно-філософські питання. (У статті використано матеріали до сходознавчого семінару, проведеного автором в Інституті філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України 26 березня 2019 р.)Item Від "трьох братніх народів" до "повернення в європейську родину": постать Анни Ярославни в історичній політиці України(2019) Богуславська, КатеринаУ статті досліджено комеморативні практики навколо постаті Анни Київської, що сформувалися після 2014 р., а також те, яким чином вони легітимізують та підсилюють євроінтеграційний курс України. З’ясовано, що після анексії Криму та російської агресії на Донбасі, які спричинили вихід України з російської політичної орбіти, концепція "трьох братніх народів" була закономірно витіснена ідеєю про повернення України в "європейську родину", що неодноразово постулювалося на державному рівні. У рамках цього курсу історична політика України потребувала яскравих історичних постатей, які б могли слугувати символом давнього зв’язку між Україною та Європою. Оскільки, за словами історика Георгія Касьянова, в Україні відбулася "націоналізація" минулого аж до часів Київської Русі, легітимаційний ресурс постаті Анни Київської був інструменталізований та використаний в інтересах сьогодення. Дослідження різних комеморативних практик продемонстрували, що всі вони транслюють одне повідомлення: Україна поєднана з Європою ще з часів Анни Ярославни, а тому сучасний євроінтеграційний курс є "поверненням у європейську родину". З’ясовано також, що легітимаційний ресурс постаті Анни Київської настільки сильний, що за нього Україні доводиться боротися з Російською Федерацією, яка намагається розповісти світу про "російську Анну". Оцінено перспективи подальшого розвитку комеморативних практик навколо постаті Анни Ярославни у світлі нещодавнього закріплення тези про "європейську ідентичність" українського народу в Конституції.