Browse
Recent Submissions
Item Договірні структури в побудові тексту(1997) Парахонський, БорисКонвенційні структури пронизують життя людини, утворюють важливий механізм культури, за допомогою якого можна розрізнити саму культуру і природу. Остання підкоряється, як прийнято вважати, об’єктивним законам, тоді як культура значною мірою сама утворює шляхи свого функціонування і розвитку. Тут неабияку роль грає організація свідомості культури і механізми, що узгоджують її різні складові частини: індивідуальна свідомість, колективна, групова, традиційна, авторитарна та ін. Деякі узгодження людина здатна утворювати свідомо, в міру розвитку власної особистості і соціальних умов, що роблять її рішення більше або менше вільним, але більшість існуючих в культурі конвенційних структур творяться поза межами індивідуальності, або як частина культурної традиції у вигляді норм, цінностей, звичаїв, стереотипів мислення і поведінки. Такі, наприклад, узгодження існують в умовах функціонування мови або інших знакових систем, що складаються традиційно, або, як кажуть, природньо, хоча, звісна річ, такі конвенційні схеми неможливо віднести до законів природи, вони виробляються культурою як умови її власного існування.Item До атрибуції символічного фризу розпису башт Софії Київської(1997) Семенцова, Р.Унікальний ансамбль світського живопису прикрашає стіни та склепіння сходових башт Софійського собору в Києві. Цей цикл чітко розподіляється на два фризи: нижній — історико-оповідальний і верхній — символіко-зооморфний. Певна річ, обидва фризи пов'язані між собою як в декоративному, так і в смисловому аспектах, тож реконструкція змісту як верхнього, так і нижнього фризів має враховувати цей взаємозв'язок.Item Від андеграунду до полістилізму та мистецтва "гіпертексту" : (з мистецького досвіду України (30-х-90-х років)(1997) Петрова, ОльгаДонедавна усі твори, що потрапляли з Радянського Союзу на Захід, сприймалися як мистецтво Росії. Художників з Литви, України, Грузії та всіх інших колишніх радянських республік цілком помилково вважали чимсь однорідним. Але в кожній національній школі були свої прадавні витоки, традиції, своя класика та авангард. Спільність — у трагічній долі, яка спіткала кожну культуру за часів соціалізму. Ця доля відбилася в безмежжі втрат.Item Княжий портрет у Софії Київській в контексті східнохристиянської культурної традиції(1997) Нікітенко, Надія; Нікітенко, М.Княжий портрет у центральній наві Софії Київської є найбільш значною за своїми розмірами та ідейним значенням фресковою композицією собору. У давнину портрет мав П-подібну форму і розміщувався на трьох стінах нави напроти головного вівтаря. В центральній частині фрески були зображені князь з моделлю храму і княгиня, на бічних стінах — їхні діти.Item Розумна наочність народного ікономовлення: (роздуми над іконою Афанасія Пателарія)(1997) Андрушко, Віктор; Гатальська, С.Ікону можна недооцінювати або переоцінювати — кожному приділено свою міру віри. Ікона може бути майстерності високої, або невисокої, але в основі її неодмінно лежить певний духовний досвід. Православна ікона, як безпосередній вираз християнської антропології, — це мистецтво, котре на будь-якому рівні, навіть ремісницькому, несе об'явлення неминущого смислу життя, пробуджує у свідомості духовне бачення. Ікономовлеиня як метафізика буття є, за висловом П. Флоренского, метафізикою конкретною, в ній не відбивається нічого випадкового, її наочність розумна.Item Чи була писемність у катакомбного населення Північного Надчорномор'я?(1997) Пустовалов, СергійКатакомбне суспільство Північного Надчорномор'я, що сформувалося й існувало під проводом інгульського населення, виявляє багато в різній мірі розвинутих рис, притаманних вже ранньодержавним утворенням. Серед них наявність складного етносоціального організму, розташованого у межах поширення саме інгульських пам'яток; територіальний розподіл праці, що виявився у концентрації на певних територіях поховань майстрів-ремісників, професій, що обслуговували знать; наявність центру та периферії в межах етносоціального угрупування (у центрі зосереджено поховання вищої знаті, до 70%, воїнів, ремісників, там же розташоване Молочанське святилище та святилище "Кам'яна Могила").Item Релігійно-міфологічний світ та образотворче мистецтво неолітичної доби(1997) Павленко, ЮрійНеолітична революція обумовила якісні зміни в усіх галузях життєдіяльносте людей. Вона торкнулася однаково як сфери матеріального виробництва, так і релігійно-міфологічного світогляду і духовної культури.Item Обереги з городища Княжа Гора : (колекція НМІУ)(1997) Бондарець, ОксанаГородище Княжа Гора знаходиться на правому березі Дніпра трохи вище від с Пекарі Черкаської області, у 8 км на південь від Канева. Княжа Гора була одним із міст, побудованих для захисту південних кордонів Давньоруської держави. її пов'язують з містом Родень, яке згадує літописець під 980 роком, розповідаючи про боротьбу Володимира та Ярополка Святославичів.Item Зміна рівня функціонування перекладного епосу в умовах середньовіччя(1997) Собуцький, МихайлоПроблема аналізу міжкультурного діалогу передбачає вивчення декількох взаємодоповнюючих способів комунікації. Безпосередній обмін смислами, що відбувається у поняттєво-символічному "ментальному континуумі" прямого спілкування носіїв різних культур, доповнюється опосередненими контактами за допомогою перекладних чи запозичених текстів. Далі, взаємозв'язок за допомогою текстів може бути транскультурним, тобто таким, який "пронизує" декілька рівновеликих локальних систем, наприклад, це випадок універсалізуючої дії Святого Письма на християнські культури Європи; не менш часто переміщуваними з одного культурного простору в інший є функціонально обмежені тексти. В першому випадку спостерігається інтеграція культур на загальних духовних підвалинах, у другому — вплив однієї культури на іншу, тобто розширення і ускладнення системи-рецепієнта за рахунок інтродукції нового елемента і перебудови відповідних структурних відносин. У цьому випадку зазнає змін також і сам запозичений елемент.Item Руйнація комунізму?(1997) Ніва, ЖоржУ квітні 1919 р. Олександ Блок прочитав лекцію у щойно відкритій "Вольфілі", Вільній Філософській Академії. Він назвав її "Руйнація гуманізму". її текст було опубліковано після його смерті у 1921 р. В цьому відомому тексті, що звучить як його останній заповіт, Блок, проголощує кінець віку гуманізму, кінець Людини етичної, політичної, гуманістичної і прихід Людини естетичної... За кілька днів до вбивства невідомими злочинцями 9 вересня 1990 р. отець Олександр Мень сказав своєму другові: "Хіба ти не бачиш, що я знаю, якою мішаниною заповнено людські голови? Якщо лише кілька з тих, хто мене слухає, якщо навіть один із них пробудиться, то хіба цього замало? Я відчуваю, що так далі тривати не може, принаймні для мене..." Руйнація комунізму перегукується з руйнацією гуманізму, яку Блок гостро сприйняв на самому початку століття. Отець Мень був одним із тих, хто сприйняв та прискорив руйнацію комунізму. Однак він був песимістом і одного разу сказав: "Настає той день, коли ми зможемо говорити вільно. А що, коли нам нічого буде сказати?" Чи є це застереження проявом болю людини, яка бореться сама проти більшости? Чи нам слід сприймати це серйозно, оскільки воно відповідає сьогоднішній ситуації? Почнемо з аналізу вирішальних подій у Росії за останні два роки.Item Образ України в російській національно-культурній традиції : колізії сприйняття(1997) Лосєв, ІгорВиходячи з нинішнього стану російсько-українських відносин, важко собі уявити, що були дещо інші часи і дещо інші почуття росіян, насамперед російської політичної та культурно-мистецької еліти, до України та українців. Сьогоднішнє, переважно негативне, ставлення російського суспільства до всього комплексу "українства" за великим рахунком є явищем таки константним, але таким;, що має деякі винятки як з точки зору хронологічної, так і змістовної.Item Деякі проблеми духовних факторів в історії(1997) Кучменко, ЕлеонораВраховуючи те, що історія сьогодні стає предметом особливої уваги і не тільки істориків-професіоналів, але й широкої публіки, варто зазначити, що так буває завжди, коли суспільство переживає злам у своєму розвиткові. Постає питання про історичні долі та традиції, про зв'язки та розрив з минулим, про закономірності, які проявляють себе тільки протягом порівняно великого історичного періоду. Люди звертають свою увагу до героїв та видатних перетворювачів минулого, намагаючись вловити в них риси схожості і навпаки з тими, хто творить історію вже в наш час.Item Етногенез українців та їхніх сусідів з позиції сучасної етнології(1997) Залізняк, ЛеонідЗародження та формування усякого етносу є складною етнологічною проблемою, розв'язання якої вимагає залучення даних і методів різноманітних наукових дисциплін, зокрема, історії, археології, мовознавства, етнографії, антропології тощо. Дуже часто об'єктивному висвітленню етнічної історії заважала зайва політизація питання. Саме так сталося зі східними слов'янами, наймолодша частина з яких з політичних міркувань і всупереч науковим фактам була проголошена "старшим братом".Item Борги наші: (виступ на "круглому столі" "Українська література і Чорнобиль", організова ному СПУ та Гете Інститутом)(1997) Іванюк, СергійУлітку 1986 року Київ був як ніколи прекрасний. Щодня поливальні машини змивали пил і сміття з його вулиць. Таким зеленим ми його ще не бачили. Була чарівна літня погода — яскраве гаряче сонце, ніжна прохолода затінку, легенький вітерець... Налаштуватися на сприйняття цієї краси було дуже важко. Ми намагалися не відчиняти вікон і кватирок, не зловживати сонячним промінням, якомога менше бути на свіжому повітрі, постійно стежили за напрямком вітру. Цілком втративши довіру до засобів масової інформації, ми більше вірили чуткам і рекомендаціям "компетентних" друзів — що їсти, що пити, як поводитися. Ми навіть не зразу могли усвідомити всю недоречність і парадоксальність власної поведінки: всі прагнули не прапустити теле- і радіомовлень про радіаційну ситуацію — і ніхто цій інформації не вірив ні на грам.Item Серце: українські джерела(1997) Мойсеїв, ІгорI860 року екстраординарний професор Київської Духовної Академії Памфіл Дмитрович Юркевич опублікував працю "Серце та його значення у духовному житті людини, згідно з ученням слова Божого". Автор звернувся до автентичного джерела древньої духовності (мотив повернення), аби на підставі Святого Письма заперечити "однобічним" західноєвро пейським теоріям, що зводили душу лише до мислення . Насправді серце протистоїть "двоєдушшю", виражає цілісність особистості, котра не є "пасивним органом загально родового життя". Ці та інші думки Юркевича, як відомо, розвинула блискуча плеяда мислителів "срібного віку" в ученні про всеєдність. Чому саме в Києві актуалізувалася "філософія серця" (за визначенням Дм. Чижевського), пов'язавши Захід і Схід інтелектуальної Європи?Item Шлях до демократичного громадянства(1997) Макай, М.Українці, здається, потрапили до пастки зачарованого кола. Демократичні інститути, такі як представницькі збори та вибори, дійсно лежать в основі справжньої демократичної політичної культури, але ця культура лише підтримується і заохочується практикою демократії за допомогою подібних формальних структур. Волею долі, українці сьогодні не можуть похвалитися тим, що мають історично успадковану демократичну конституцію, і невипадково в Україні лише для виняткової особи дух демократії є джерелом натхнення. Нові інститути, що з'явилися, є, таким чином, асинхронними з існуючою політичною культурою і декому, на перший погляд, здаються неприродними, чужими і обтяжливими.Item До питання про етнічну та географічну складові української культури(1997) Канак, Федір; Лобас, В.В останні роки на сторінках наукових та громадсько-політичних видань активно обговорюються питання про витоки української культури, її сутнісні прикмети та еволюцію. Висловлювані при цьому погляди, — попри їх розмаїття, альтернативність і провізорність, — відзначаються категоричністю й неабиякими претензіями на остаточність.Item Річард Рорті і можливості постметафізичної культури(1997) Івашина, ОлександрОстаннім часом, і не тільки останнім часом, в нашій культурологічній літературі не дають зникнути традиції критики культурного нігілізму Заходу. Захід звинувачують у відмові від усього, передусім від себе. При цьому якось само собою забувається, що на Заході дійсно відмовляються від усього — в тому числі і від самої відмови від усього. Хтось побажає побачити в цьому якусь казуїстіку, але на Заході дійсно відмовляючись і від відмови від усього, звільняють місце для виникнення та існування як нового та оригінального, так і догматичного, чогось моно-, що визнає тільки себе.Item Символіка калини в українській традиції(1997) Іванова, Ю."Без верби та калини нема України"... З давніх-давен наш народ опоетизував цей кущ, оспівав у піснях, зробив його символом України. Хто зараз не знає знаменитої стрілецької пісні "Ой у лузі червона калина похилилася"? Авторові її — Степану Чарнецькому — на його батьківщині поставлено пам'ятник у вигляді великого калинового куща, що схилив свої гілки. В часи скрути, воєн цей ніжний образ перетворювався на символ боротьби за національну незалежність, визволення від поневолювачів. Мабуть, тому так дбайливо охороняли й доглядали в народі калину. Наруга над нею ганьбила людину. Невибаглива до кліматичних умов, калина росте майже по всій Україні й у кожному регіоні має свою назву: калина лісова, калина черлена, бамбара, свіба. Багатосіл ще й досі зберігають старовинну назву Калинівка, Калина, навіть жіноче ім'я Якилина було перетворене на більш поетичне Калина.