040: Теорія та історія культури
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Етнополітичні ризики становлення громадянського суспільства в Україні(2005) Лосєв, ІгорСтаттю присвячено розгляду питань, що зазвичай залишаються поза увагою дослідників. Це питання національно-політичних ризиків і небезпек у процесі розбудови громадянського суспільства, які можуть спричинити глибоку кризу державності.Item Практики тілесності в сучасному мистецтві: Боді-арт і випадок Олега Кулика(2005) Черепанин, ВасильУ статті розглядається одна з актуальних тенденцій сучасного акціоністського мистецтва - боді-арт. Передусім акцентується на феномені тілесного перформансу і постаті Олега Кулика, який на пострадянському просторі є чи не єдиним боді-артистом. Деякі прояви боді-арту, пов 'язані з муками тіла, досліджуються на прикладі художнього проекту «Тіло-Радикали».Item Про деякі філософські передумови абстрактного живопису Василя Кандинського(2005) Петрова, ОльгаПонад століття триває робота, присвячена пошукам спільного у філософії Сходу та Заходу. В цьому аспекті запропоновано аналіз абстрактного живопису В. Кандинського з погляду філософії «ніщо» в її дзен-буддистському трактуванні. Автор керується теоретичними міркуваннями В. Кандинського щодо розуміння ним білого кольору як «Великого мовчання», тотожного «Всеосяжному універсуму» даосизму.Item "Але світ прийде на екран"... О. Довженко: теоретичне осмислення поетики кіно(2005) Брюховецька, ЛарисаОлександр Довженко відомий як кінорежисер, письменник, публіцист і художник. У статті йдеться про його теоретичні погляди на мистецтво кіно, а саме: про його естетичні критерії, його розуміння кіно як високого мистецтва, про перевагу зображення над словом, особливості кольору в кіно, характер акторської майстерності та, зрештою, про сценарій.Item Міфологічний контекст "помаранчевої" революції(2005) Демчук, РусланаМіфологічне обгрунтування подій «помаранчевої» революції відбувається через реалізацію семантичної опозиції Добра і Зла, яка є архетиповою. Суспільно-політичний опір набуває універсальних рис свята, що усвідомлюється як розрив із минулим та початок нового життя.Item Легенди та археологія: поховальні традиції Північної Європи(2005) Король, ДенисРоботу присвячено огляду північногерманськихуявлень про Смерть через призму поховальних звичаїв та свідчень пам 'яток наративної традиції. За системним аналізом згаданих відомостей автором розглянуто давньогерманські феномени кургану, цисти-камери та звичаї розправи із «залежними» небіжчиками. Провадяться певні порівняння та узагальнення на рівні загальної давньої північногерманської ментальності.Item "Ранньокатакомбні" поховання буго-інгулецької групи(2005) Фоменко, ВікторСтаття вводить до наукового обігу матеріали так званихранньокатакомбннх поховань БугоІнгулецького регіону (вказується на умовність терміна "ранньокатакомбні"). Аналіз обряду та інвентаря подається відповідно до двох виділених підгруп, обґрунтовується регіональна локальність всієї групи і наявність у її матеріальному комплексі рис інгульської катакомбноїкультури.Item Нові джерела для вивчення історії психоаналізу в Україні(2005) Собуцький, МихайлоСтаття вводить до наукового обігу деякі маловідомі друковані матеріали з історії вітчизняного психоаналізу 20-х-30-х років XX століття.Item Мен де Біран та Віктор Кузен - персонажі "Нарису сучасної французької філософії" О. Введенського: маловідомі в Україні постаті історії французької філософії ХІХ століття(2005) Голіченко, ТетянаУ статті розглядаються постаті видатних французьких дослідників XIX ст. - Мена де Бірана та Віктора Кузена.Item Біоритми та наукова творчість(2005) Пустовалов, СергійСтаття висвітлює проблеми взаємозалежності індивідуальних біоритмів людини та наукової творчості.Item Лаканівська проблематика насолоди як альтернативний підхід до дискурсу рекламування(2005) Симчич, МаріяЗроблено спробу простежити механізм функціонування рекламного повідомлення, застосовуючи до нього писхоаналітичну модель Жака Лакана. Висвітлено основні поняття з концепції французького психоаналітика (а саме: погляд, objet petit а, фантазм, інтерпеляція та ідентифікація) та особливості їх організації в рекламному дискурсі.Item До питання про "первинну кінематографічну ідентифікацію" в апаратній теорії(2005) Брюховецька, ОльгаПоняття «первинної кінематографічної ідентифікації», яке почало використовуватися в апаратній теорії, стало об 'єктом хибного тлумачення у критиків апаратної теорії. По-перше, воно хибно визначалося як психоаналітичний термін, по-друге, методологічно неправильно ототожнювалося з ідентифікацією з образом, у той час як це поняття передбачало ідентифікацію з поглядом. Стаття має на меті заново визначити поняття «первинної кінематографічної ідентифікації».Item Поема М.В. Гоголя "Мертві душі": рефлексії в стилі постструктуралізму (Частина друга)(2005) Джулай, ЮрійУ статті розглядається можливість постструктуралістських проектів інтерпретації поеми М. Гоголя «Мертві душі», що зорієнтовані на більш емпіричного, реального читача, ніж метачитача. У контексті деконструкції ідей Ю. Манна, В. Набокова подано альтернативні інтерпретації відомих персонажів без перетворення їх на смислові ключі всієї поеми.Item Мовчання Алкести. "Тіло поверхонь" у Евріпіда(2005) Гавриленко, ВікторіяТіло поверхонь : його торкаються, значить, не наближаються, скоріше відсторонюються від нього, утворюють через доторк неможливість контакту - самого доторку до іншого. Така неможливість робить постійно діючим потяг (так звану «хворобу горя») Адмета до померлої (до завжди мертвої) дружини Алкести в драмі Евріпіда «Алкеста». Статуарність і дотик є одними з «фігур», якими тримається антропологія античної драми. У статті пропонується аналіз на прикладі однієї з ранніх драм Евріпіда «Алкеста» (з неминучими посиланнями як до інших його трагедій, так і до старших трагіків) того можливого «образу тіла», який «пророблюється» аттичною трагедією V ст. до н.е.Item Методологічні особливості роботи з орнаментом як етнокультурною категорією(2005) Нікішенко, ЮліяСтаттю присвячено проблемам підходу до орнаменту як джерела дослідження етнічної культури. Автор наводить методи, вироблені різними напрямами гуманітарного знання для роботи з орнаментом. Кожна група методів сама по собі є ефективною та результативною. За їх допомогою можна відстежити особливості орнаменту в різних аспектах його використання та функціонування. А поєднання різних методів у комплексному підході дасть змогу широко залучати орнамент в етнокультурних дослідженнях.