Кіно-Театр. 2025. № 4
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Журналу "Кіно-Театр" – 30! Унікальний літопис українського кіно(2025) Ямборко, ОльгаУ травні 2025-го журнал "Кіно-Театр" – український мистецький аналітичний ілюстрований часопис – відзначив ювілей. У 1995 році його заснували студенти Києво-Могилянської академії – слухачі курсу "Кіномистецтво" на чолі з кінознавицею Ларисою Брюховецькою. Оскільки надихнуло на його створення кіномистецтво, то в цій статті мова піде саме про кінематографічний аспект.Item Чому необхідний музей Івана Миколайчука і чому він має бути в Києві(2025) Ямборко, ОльгаНещодавно, під час моєї відкритої лекції, присвяченої сценаріям Івана Миколайчука у Львівському Фотомузеї, серед перших із залу пролунало питання про музей українського кіномитця. Як видно, це питання, що насправді давно і довго обговорюється, неабияк досі цікавить прихильників творчості Миколайчука. Тим паче, воно знову стало актуальним після відходу Марії Миколайчук. Що буде з архівом Миколайчуків? Стало відомо, що архівом нині опікується родина, і є намір його перевезти на Буковину до Чорториї – у садибу-музей Івана Миколайчука. У зв’язку із цим дозволю собі озвучити кілька думок та аргументів щодо необхідності створення музею Івана Миколайчука саме у Києві.Item Артем Рижиков – оператор і воїн(2025) Гірін, РусланПриблизно за тиждень до початку повномасштабної війни до мене звернувся Артем Рижиков і сказав, що ми будемо знімати людей, які записалися до лав територіальної оборони Києва та Київської області. Артем почав їх знімати раніше, а мій перший знімальний день мав бути в суботу 26 лютого 2022 року. Та за два дні до цього почалося повномасштабне вторгнення. Зранку 24 лютого мені зателефонував Артем і сказав, що почалася війна, на дорогах у Києві багатокілометрові пробки, щоб я був поки що вдома. В другій половині дня він мені знову зателефонував і сказав, що сьогодні ми починаємо знімати фільм про війну.Item Володимир Яценко: між фронтом і роботою(2025)Володимир Яценко (н. 1977) – український кінопродюсер. Закінчив Київський економічний інститут ім. В. Гетьмана, Інститут екранних мистецтв КНУТКіТ ім. І. Карпенка-Карого. Співзасновник київського рекламного продакшену Limelite та компанії Forefilms. Продюсер фільмів: "Дике поле" Ярослава Лодигіна (2018), "Додому" Нарімана Алієва (2019), "Атлантида" (2020) і "Відблиск" (2023) Валентина Васяновича, "Мої думки тихі" Антоніо Лукіча (2021) та ін. Володимир Яценко з 2020 року є представником України у Європейському фонді підтримки кіно Eurimages. Учасник російсько-української війни, нагороджений орденом «За мужність» ІІІ ступеня (2022).Item "Макбет": One Way Ticket (Квиток в один кінець)(2025) Швець, ЮлійПочинаючи з брутальної й навіть такої, що може здатись абстрактною на початку, візуальної картини, наповненої важливими полотнами художників модерного періоду нарівні з наївними об’єктами поп-арту, що вміло чергуються між собою (спливаючи густими кривавими складками в фіналі), режисер швидко наповнює вакуум простору експресіонізмом і шаленим ритмом акторського виконання, яке час від часу рветься на шматки поясненнями Прологом суті термінів, які звучать з уст акторок. Так, усі ролі – чоловічі й жіночі – виконують у виставі акторки.Item Орвеллівський інтертекст і українська війна(2025) Дроздовський, ДмитроВистава багато в чому інтертекстуальна й безпосередньо торкається нашої дійсності в умовах війни з російським агресором. Уже з перших хвилин глядач поринає в історію безликих осіб у халатах, які замість імен мають лише номери. Ці персонажі змушені протистояти тиску телевізора, що прагне розчавити їх своєю владою. Сцена перетворюється на спротив цьому монструозному "прибульцеві" згори.Item "Опіум масового ураження". Кіно як засіб поневолення й обману(2025) Ямборко, ОльгаУ 2024 році телеканал "Суспільне. Культура" започаткував цикл документальних фільмів "Велика російська брехня", метою якого, за словами творців, є "спростування наративів російської пропаганди".Item Незламна сила Мустафи Джемілєва(2025) Іванишина, ЛарисаЛіто 1980-го року. Дисидент – кримський татарин Мустафа Джемілєв – відбуває чотирирічне заслання в якутському селищі Зирянка. Працює на кисневій станції, щодня наповнює киснем іржаві балони й котить їх на причал. Правозахисник і дисидент, який за антирадянську діяльність за часів Радянського Союзу сукупно провів п’ятнадцять років у місцях позбавлення волі: був ув’язнений у 1966–1967, 1969–1972, 1974–1975, 1975–1976, 1983–1986 роках, а у 1979–1982 роках відбував заслання в Якутії. Він є головним героєм фільму.Item Захід блакитного місяця(2025) Канівець, АнастасіяОднією з прем’єр цьогорічного Берлінале став "Блакитний місяць" ("Blue Moon") режисера Річарда Лінклейтера. У фестивальному розмаїтті камерна драма про знаменитого американського поета-пісняра 1920-х–1940-х років Лоренца Гарта посіла осібне місце – формою, настроєм та, певною мірою, і змістами.Item Кінематограф Бертрана Бонелло: подія, яка не сталася(2025) Петренко, ДмитроКінорежисер Бертран Бонелло став відомим на початку 2000-х років на хвилі екстремального кіно, що склало певну тенденцію у французькому кінематографі кінця 1990-х і початку 2000-х років. Ранні фільми Бонелло, такі як "Порнограф" і "Тірезія", справді, були звернені до провокативних сюжетів, порушували заборони і могли шокувати відвертими тілесними образами або сценами насильства. Проте уважний розгляд поступового розгортання кіноестетики французького режисера від фільмів "Щось органічне" (1998) і "Порнограф" (2001) до фільму "Звір" (2023) дозволяє побачити його кінематограф у більш складному контексті, що відрізняє фільми Бонелло від робіт більшості режисерів його покоління.Item Фільм Ольги Журби на кінофестивалі у США(2025) Кручик, ІгорКоли світло в залі згасає, а екран засвічується, ми входимо у незнані світи й розділяємо надії, страхи, ризики і боротьбу інших людей. Надто якщо дивимося кіно документальне. Цього року вже вдесяте відбувається фестиваль фільмів про права людини "AКT" (ACT Human Rights Film Festival) у місті Форт-Коллінзі, штат Колорадо, США. Засновником фестивалю є Девід Скотт Діффріент – професор кіно і медіа-досліджень Університету штату Колорадо. Він замислив цю подію як кінематографічну платформу, яка сприяє міжкультурному діалогу та дає голос і обличчя тим, кого у суспільстві майже (або взагалі) не чують і не помічають.Item Голоси зі Сходу(2025) Єрмолович-Дащинський, ДмитроУ квітні в Кракові 12-й раз пройшов Міжнародний фестиваль українського театру "Схід–Захід". У програмі були вистави державних, незалежних, студійних театрів зі Львова, Дрогобича, Хмельницького, Черкас, Сум, Запоріжжя, Харкова, Кракова, Глівіце, Вроцлава і Риги. Приймали гостей театр ім. Юліуша Словацького (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Театр Гротеску (Teatr Groteska) і театр "КТО".Item На червоних доріжках успіху. Роман Луцький(2025) Брюховецька, ЛарисаПро актора Івано-Франківського драматичного театру Романа Луцького журнал публікував статтю в 2022 році, коли фільм "Відблиск" Валентина Васяновича вже побував у головному конкурсі МКФ у Венеції, й інтернет облетіли фото з трьома українцями. Перед об’єктивами фото- і телерепортерів були Валентин Васянович, Ігор Римарук та Роман Луцький. Це фото тішило зір і приносило сатисфакцію: за стільки років ігнорування й перебування в тіні російського українське кіно вийшло на міжнародну арену. Це обнадіювало нас, але натомість викликало шалену лють в росіян, чиє лобі на міжнародних кінофестивалях досить потужне. Їхні боти безперебійно, немов з кулеметів, строчили зі своєї інформаційної зброї: навіщо запросили на фестиваль українських кінематографістів- «нацистів»? Про це розповідав Роман Луцький, котрий відстежував відгуки на "Відблиск" в інтернет-просторі.Item Клаус Марія Брандауер: історія однієї кар'єри(2025) Швець, ЮлійРік тому виповнилось 80 років Клаусу Марії Брандауеру – найвідомішому австрійському актору, режисеру, педагогу, який гідно представляє свою країну на світовому екрані. Він народився під час Другої світової 22 червня 1944 року (за іншими даними – 1943) в сім’ї державного службовця Георга Штенга, але для свого творчого псевдоніму взяв дівоче прізвище матері. Після закінчення школи в 1962 році вступив у Штутгартську вищу школу музики й акторської майстерності, яку покинув після другого курсу: молодому таланту здалося, що в школі надто багато уваги приділяють технічним дисциплінам – фехтуванню, танцю, дикції, співу тощо. Й уже в 1963 році в провінційному театрі відбувся його дебют в комедії Шекспіра "Міра за міру". Минуло дев’ять років – і Клаус стає провідним актором та режисером славнозвісного Міського театру Відня та професором "Семінару Макса Рейнгардта" в австрійській столиці.Item Кіно як носій пам'яті: репрезентація спогадів, травм і втрат(2025) Опаленик, СофіяМистецтво кіно є комплексною формою творчості, що поєднує в собі елементи майже всіх інших видів мистецтва та потребує широкого спектру навичок для його створення – від фотографії й оптики до роботи зі звуком. За даними Енциклопедії Британіка, кіно є надзвичайно ефективним засобом передачі емоцій і впливу на глядача. Завдяки ретельно продуманій композиції кадрів, розвитку сюжету, використанню звуку та інших засобів кіновиразності, глядач отримує можливість повністю зануритися у фільм, співпереживати персонажам і сприймати зображене як реальність. Кіно також виконує важливу соціальну функцію: воно слугує інструментом для осмислення та висвітлення суспільно значущих тем, таких як історія, ідентичність, глобалізація, колоніалізм тощо. Однією з ключових тем, яку дозволяє глибоко розкрити кіно, є пам’ять. Стабільність кінофільму – його здатність зберігатися в часі та відтворюватися знову і знову – перетворює його не лише на тривалу форму мистецтва, а й на своєрідний візуальний архів пережитих подій, досвідів й образів минулого.Item Мультикультуралізм у сучасному українському кіно(2025) Канівець, АнастасіяСтаття написана в рамках дослідження "Постколоніальні та деколоніальні процеси в українському кінематографі після Майдану та російсько-української війни" стипендіальної програми "Постколоніалізм" Інституту Пілецького в Берліні.Item Бесіди про зображальну побудову фільму(2025) Вержбицький, БогданОлексій Олександрович Мішурін прийняв групу студентів-кінооператорів з одинадцяти чоловік. Ми активно почали займатися, в другому семестрі рідше бачили Олексія Олександровича. Змінились обставини: на кіностудії ім. О. Довженка він почав створювати свій новий фільм. Завідувач кінооператорської кафедри Віктор Олексійович Смородін, займаючись із нами, шукав нового художнього керівника. Через деякий час представив нам Сергія Опанасовича Лисецького, який почав знайомство з групою, з фотороботами та знаннями.Item Сергій Опанасович був людиною непростою та харизматичною(2025) Басс, ВолодимирЛисецький Сергій Опанасович – особистість, брила, яку кожен бачить зi своєї точки зору. I, без сумніву, свою iсторiю має кожен, хто з ним зустрiчався. Вiн прожив довге життя, 95 рокiв, учасник Другої свiтової вiйни, розвiдник, вiйськовий фотокореспондент, оператор-постановник, режисер, голова гiльдiї кiнооператорiв України, професор, Майстер.Item Майстерня Сергія Лисецького(2025) Тяжлов, ДмитроПостать Сергія Опанасовича Лисецького заслуговує на те, щоб присвячувати йому вечори, щоб досліджувати його операторський та режисерський доробок і його викладацький метод.Item Маргарита Курбанова: "Він досі живе в людях, які знали його" : [про українського кінооператора і кінорежисера Сергія Опанасовича Лисецького](2025) Курбанова, МаргаритаЯ навчалася в майстерні Сергія Опанасовича Лисецького і Дмитра Тяжлова десь так років 10 тому. Я не майстер слова, але танцювати буду від печі, як казав Сергій Опанасович. Він, звичайно, був для мене набагато більше, ніж викладач… До речі, його слова: "Ніщо не зможе подолати людину, яка сама вміє поставити собі завдання".