175: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Колективне наснаження і самоорганізація територіальної громади(2015) Семигіна, Тетяна; Лиховид, ДмитроEmpowerment – during which people gain greater control of their lives on their own or through other – belongs to those provoking discussion among scientists of different disciplines and practitioners. This paper defines peculiarities of collective empowerment (community empowerment). Based on interviews and literature reviews methods of collective empowerment of local communities has been proposed.Item Social work academization in Ukraine: reflections on experience(2015) Boiko, O.; Kabachenko, Nadiya; Semigina, TetyanaIn Ukraine the last decade was marked by the significant changes in social work education development which evidence its academization and professionalization. The international cooperation was a useful catalyst in these processes. The above has specific implications for developing the three cycles of social work education in Ukraine – bachelor, master and doctoral programmes. Participatory observations and reflections demonstrate that Ukrainian social work education history evidences of permanent localization of the international standards and experiences that has negative effect on academization of social work.Item Поняття девіантної поведінки в соціальному та психологічному аспектах(2015) Макаренко, О. М.; Андрейчева, А.The article discusses the concept of deviant behavior in its social and psychological aspects, psychological and pedagogical proposed recommendations for preventive and corrective work with children who exhibit behavior in their various manifestations deviations.Item Супровід групи самодопомоги осіб, які мають проблеми психічного здоров’я(2015) Бондаренко, НаталіяThe article deals with the phenomenon of self-help groups as an additional resource for social support for people with mental health problems and practical role of the social worker in the support of self-help groups.Item Вимірювальна модель Шкали загальної каузальної орієнтації(2015) Виноградов, Олександр; Ковалевська, Ю.У статті наведено результати адаптації Шкали загальної каузальної орієнтації на вибірці зі 160 студентів-соціологів НаУКМА. Шкалу було розроблено в рамках теорії самодетермінації, що вимірює три базові орієнтації: на автономність, зовнішній контроль та імперсональність. У результаті застосування конфірматорного факторного аналізу було продемонстровано суттєву невідповідність теоретичної моделі емпіричним даним. Експлораторний факторний аналіз показав велику кількість крос-факторних навантажень.Item Внутрішня свобода особистості : досвід психологічного дослідження(2015) Чернобровкіна, ВіраУ статті подано теоретичний аналіз поняття «внутрішня свобода особистості» і наведено результати емпіричного психологічного дослідження смислових структур особистісного досвіду дорослих досліджуваних, що лежать в основі внутрішньої свободи.Item Peculiarities of teaching English to future entrants(2015) Pirozhenko, І.; Shapovalova, V.; Selivakina, S.The article gives the features of preparation of entrants to pass English tests at universities. It also describes advanced pedagogical experience, the methodology of teaching English, of teachers of the Kyiv Lyceum “Naukova Zmina”.Item Взаємне редагування письмових текстів на заняттях з англійської мови : фактори успішного впровадження(2015) Мазін, ДмитроThe article deals with contemporary principles of learning English by university students. It highlights the psychological, speech, didactic and methodology benefits of introducing an innovative method of learning – peer editing of written texts in English classes at university.Item Професійна підготовка фахівців із бібліотекознавства та інформології у системі вищої освіти США(2015) Чуканова, СвітланаThis article investigates the processes of development and reforming of professional training in LIS in the USA. Analyzed works of Ukrainian and foreign researchers dedicated to the issues of LIS education and Information Science connection to the librarianship helps to observe better the structure of LIS education in the USA. The current tendencies of LIS education in the USA had been extracted in terms of this research which helped to regard closely the structure and content of the system of higher LIS education in the USA. As a result of this research an idea of modernizing LIS education in Ukraine has been established.Item Інформаційно-комунікаційні технології - ефективний педагогічний засіб формування комунікативної компетентності студентів ВНЗ(2015) Вавілова, Г.The article analyzes the role of Information Technologies in the process of foreign language teaching (Professional Specialization in Non-Linguistic Higher Education). The article highlights theoretical and practical aspects of Information Technology Implementation in the process of Foreign Language Teaching (Internet Resources and Distance Education). The numerous advantages and some disadvantages of using technology in language education were analyzed.Item Засоби активізації пізнавальної діяльності студентів на лекціях(2015) Радченко, М.; Голубєва, Марія; Бахтіярова, ХалідаСтаттю присвячено проблемі пошуку ефективних засобів активізації пізнавальної діяльності студентів на лекції; запропоновано класифікацію, що враховує специфіку цієї форми організації навчання, визначено критерії, за допомогою яких можна оцінити якість мультимедійної презентації на лекції в сучасних ВНЗ.Item Професійний розвиток особистості фахівця : поняття, зміст та особливості(2015) Ягупов, ВасилийThe article proves that personality and specialist are in unity, have direct influence on each other, directly mutually conditioned by each other. It analyzes professional development of the specialist’s personality and characterizes main factors (biological, social, those of upraising and activity) of the professional development. It also focuses on the leading properties, features and manifestations of the specialist’s personality. It characterizes main methodological approaches to the proof of the specialist’s personality professional development. It is focused on the priority of the subject-activity approach which, at the same time, takes into consideration demands of other approaches (personality, activity, system, subject) and methodological principles (unity of consciousness and behavior, personality and activity etc.) It represents main stages of the personality specialist’s professional development and briefly characterizes its nature. It finds out that such development is personality professional in nature that shows the process of personality development in the professional environment aimed at full mobilization of its spiritual, cognitive, professional and expert kinds of potential as a definite specialist in a professional activity and at achieving essential results in it. It proves the nature of the concept “professional development” as to the specialist’s personality.Item Онтоепістемологія конфлікту як складова конфліктологічної експертизи : індикатори, мова, рішення : (за лаштунками інформаційного маскараду)(2015) Сватко, ЮрійУ статті з урахуванням авторської концепції конфлікту уточнено питання про онтологічний статус, загальне визначення, рівні, мову і способи розв’язання конфлікту на тлі загальної діалектики становлення знання, розуміння і суперечності.