018: Ювілейний випуск
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 018: Ювілейний випуск by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 38
Results Per Page
Sort Options
Item Освітня діяльність родини Терещенків у контексті духовної спадщини українського народу(2000) Донік, О.Висвітлюються основні етапи освітньо-доброчинної діяльності відомої родини підприємців-поміщиків Терещенків в Україні у другій половині XIX — початку XX ст. На конкретних прикладах розглядається їхній внесок у заснування, життєдіяльність та опікування початкових училищ при власних цукрозаводах, багатьох загальноосвітніх, технічних і комерційних та мистецьких навчальних закладів усіх рівнів у м. Глухові і, насамперед, у м. Києві. Підкреслюється значення такої діяльності Терещенків як продовжувачів духовних традицій нашого народу у благородній справі становлення та розвитку освіти й культури в Україні.Item Києво-Могилянська академія в житті відомого українського вченого бджоляра П. І. Прокоповича(2000) Зєвахин, Л.There are a lot of worldwide famous among graduates of Kyiv Mohyla academy. One of them is inventor of framed hive, foundator of the first Russian bee-keeping apiculture school P. I. Procopovich. The studying of his life way and his work activity are very important now because the 2000 year have a name of Procopovich with honor to this invention.Item Інструментальна музика в Києво-Могилянській академії у контексті барокового синкретизму(2000) Кравчук, О.Розкрито закономірності, характерні ознаки, особливості та напрями процесу розвитку інструментальної музики в Києво-Могилянській академії (КМА) XVII — першої половини XVIII ст. у контексті специфіки культурно-естетичної системи Бароко в Україні. Розглядаються характерні особливості барокового синкретизму у системі часових та просторових координат. Особливу увагу приділено ролі КМА у процесі розвитку осередків інструментальної музики в Україні та формуванні української професійної інструментальної школи.Item Реставрація автентичного розпису Староакадемічного корпусу Києво-Могилянської академії(2000) Дорофієнко, І.The building of oldacademian block is the oldest one in the complex of KyivMohyla academy. There were found the historically valuable fresco-sticky marals of 17th and the beginning of 18lh century which been under restoration.Item Нові підходи у визначенні ролі Києво-Могилянської академії в суспільному житті України (XVII-XVIII століття)(2000) Алексієвець, Л.У статті викладено роль Києво-Могилянської академії в суспільному житті України у XVII—XVIII ст. У праці висвітлено історичні передумови її виникнення та розвитку, досліджено проблеми участі києвомогилянців у відродженні Української держави, приділено увагу їхнім зв'язкам із козацтвом, гетьманською державою, вказано на значення КМА в єднанні українських земель. Увага приділена ролі могилянців в інтеграції України у загальнослов 'янський і світовий куль турні процеси.Item Утопія художньої свободи 60-х років у проекції на образотворчі реалії передпочатку ХХІ ст.(2000) Петрова, О.In evaluation of the heights of creative subjectivism in Ukraine's art of the 90-ties author of the article draws reader's attention to the fore comers and creative process in the 60—80-ties, to their struggle for the right of freedom in creativity during the epoch of social realism as a ruling method. The role of personalities of the prominent artists in appearing of art polistylism is shown, dominant style directions of its evaluation are stated.Item Вихованці Київської академії - першопроходці серед докторів медицини Російської держави XVIII століття(2000) Криштопа, Б.; Дяченко, М.The educational activity of Kyiv-Mohyla Academy in the XVII-th century is exploring in this article in the sense of revealing the outlines, which have been at the same time in the Jesuit school system. Founding the paralleles between them in the structure and contens of the education, the methods of teaching, the organization of school process and non-educational life of students, the author explaines the existence of such analogies by the logical aspiration of the Ukrainian society of that time to decrease the destructive about it cultural-religious individuality influence of the Jesuits schools by deprivation them of educational advantages.Item Про деякі аспекти діяльності Петра Могили(2000) Ковальчук, Т.Ім'я митрополита Петра Могили (1596—1647) назавжди закарбоване в історії України серед імен найвидатніших її представників. Його діяльність була багатогранною і плідною. Все своє життя Петро Могила поклав на благо України: заснував перший вищий навчальний заклад — Києво-Могилянську академію, де навчалися майбутні провідні церковні та державні діячі; зміцнив та реформував православну церкву; відновлював стародавні православні храми; розгорнув широкомасшта бну видавничу діяльність.Item Уявлення про "захисників Русі" в українсько-білоруській православній публіцистиці кінця XVI - першої чверті XVII століття(2000) Степанов, М.Українсько-білоруська концепція "захисників Русі" розглядається у статті в контексті типового для середньовічної свідомості персоналізованого сприйняття державності. Щодо "захисників Русі" в цей період діяли традиційні уявлення про лицарські чесноти та про їх переда чу у спадок і нагромадження в роді з покоління в покоління. Основою системи таких чесно т і достоїнств була віра, яка в умовах Русі озна чала не лише і не так побожність, як стійкість у своїй конфесії і необхідність її захищати. Іншими важливими чеснотами були політична могутність, військова і дипломатична майстерність, мужність, схильність до доброчинності тощо. Внаслідок вимирання і покатоличення князівських аристократичних родів функції "захисників Русі" поступово переходять до козаків, які, крім цієї ролі, успадковують і специфічно аристократичні якості: "старожитність роду", благородство тощо.Item Сакральне і профанне в проекціях людського життя (досвід Григорія Сковороди)(2000) Бондаревська, І.Article is devoted to analysis of existential experience of Hrihoriy Skovoroda. The author considers a conflict sacred and profanum as determined life orientation, reveals a nature of this conflict and its influence upon the relations between thinker and society.Item Канадська діаспора й НаУКМА(2000) Розумний, Я.Український ісход до Канади знає чотири головні хвилі — перед Першою світовою війною, між Першо ю і Другою війнами, після Другої війни та остання — після проголошення незалежності України. Кожна з цих еміграцій по- своєму ставилася до країни свого походження. А це ставлення залежало від політичної свідомості емігранта і від мотивів його виходу з рідної землі.Item Етносоціальна характеристика ямного суспільства Північного Причорномор'я(2000) Пустовалов, С.Статтю присвячено етносоціальній характеристиці ямного суспільства Північного Причорномор'я. На основі сучасних досліджень автор доводить близький зв 'язок у соціальній та етнічній сфері між ямним та катакомбним суспільствами.Item Покликання відродженої Києво-Могилянської академії(2000) Брюховецький, В'ячеславМало хто по-справжньому вірив на самому початку 90-х років, що ідею відродження Києво- Могилянської академії пощастить реалізувати, і то доволі швидко і з високими якісними параметрами. Але це сталося, що є одним із парадоксів нашої найновішої історії (а з іншого боку, може, однією із закономірностей). Отож, якщо говорити про формування молодого покоління в сьогоднішній Україні, то мова йтиме про певні стратегічні нюанси, які характеризують значення і роль, можливості і наслідки діяльності відродженої КМА не лише для основних діючих, так би мовити, осіб в історії університету, ай в історії України.Item Місіонерська та культурно-просвітницька діяльність вихованців Києво-Могилянської академії в Сибіру та на Далекому Сході(2000) Протоієрей Черпак, В.У статті розглядається культурно-просвітницька та місіонерська діяльність вихованців Києво- Могилянської академії. Дається характеристика діяльності видатних ієрархів-українців на неосяжній кафедрі Тобольській і всього Сибіру. Розглядаються культурно-освітні впливи України на тубільне населення Сибіру, Далекого Сходу, Монголи та Китаю у XVIIIст.; висловлюється думка про значення Києво-Могилянської академії для розквіту православної богословсько-філософської думки в Росії у XIX та на початку XX ст.; ставиться питання про спеціальне дослідження вірнопідданства московським царям місіонерів-українців у Сибіру та їхнього бажання працювати далеко за межами своєї Батьківщини.Item Становлення професійної філософії в Україні(2000) Захара, ІгорThe development of so called professional philosophy is a very interesting question which is waiting to detail research and studying. In Ukraine this process began in Kyivska Rus. No t last role in the developing of professional philosophy occupied by brotherhood schools, Ostroh, Zamost and Kyiv Mohyla academy.Item Характерні риси єзуїтського шкільництва в освітній діяльності Києво-Могилянської академії в XVII столітті(2000) Сєряков, СергійВ даній статті освітня діяльність Києво-Могилянської академії в XVII ст. розглядається з точки зору виявлення в ній рис, одночасно характерних і для єзуїтського шкільництва. Знаходячи паралелі між ними у структурі та змісті освіти, методиці викладання, організації навчального процесу та позанавчального життя студентів, автор пояснює існування подібних аналогій цілком логічним прагненням тодішнього українського суспільства зменшити деструктивний щодо збереження його культурно-релігійної індивідуальності вплив єзуїтських шкіл шляхом позбавлення їх освітніх переваг.Item Києво-Могилянська академія і розвиток вітчизняної політико-правової думки(2000) Скипнюк, О.The article contains detailed issue on the establishment and development of political and law tradition in Ukraine of XVII—XVII I centuries, which have been formed in Kyiv-Mohyla Academy. The author gives comparative works' analysis of Ukrainian philosophical, law and political thought with the classic European concepts such as Grotius', Spinosa's, Hobbes' etc.Item Традиції Києво-Могилянської академії в Харківському колегіумі(2000) Посохова, ЛюдмилаСтаття присвячена традиціям Києво-Могилянської академії, які знайшли втілення в діяльності Харківського колегіуму (XVIII—перша половина XIX ст.). Автор доводить, що у колегіумі, створеному під впливом та за зразком Академії, навчальний та виховний процес був побудований за традиціями академії. Це позначилося на переліку та змісті навчальних курсів, організації навчання, методиці викладання, принципах керівництва колегіумом, напрямках виховної роботи. Колегіум, як і академія, був всестановим навчальним закладом. Підкреслюється, що Харківський колегіум відіграв значну просвітницьку роль нелишев Слобідській Україні, а й далеко за її межами.Item Культурно-мистецький центр НаУКМА - традиції і сучасність(2000) Замостян, О.The article reveals the history of establishing, development, new tends in the activity of the Art and Culture Center in Kyiv-Mohila Academy, its cultural links.Item Закордонні культурні зв'язки Національного університету "Києво-Могилянська академія"(2000) Дорожинський, П.У статті розглядаються походження, джерела та значення закордонних культурних зв'язків Києво-Могилянської академії як у внутрішньому академічному, так і у всеукраїнському контексті.