Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю / Soviet ‘I’ and Soviet ‘We’ between Ideology and Reality
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю / Soviet ‘I’ and Soviet ‘We’ between Ideology and Reality by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality : колективна монографія за підсумками конференції(Дух і Літера, 2024) Шліхта, Наталія; Pauly, Matthew; Бажан, Олег; Огієнко, Віталій; Вороніна, Марина; Гогохія, Нані; Будз, Катерина; Кислий, Мартін-Олександр; Лабур, Ольга; Рачков, Євген; Єремєєва, Катерина; Чорний, Дмитро; Ivashchenko, Olha; Фавлер, Мейгіл; Канівець, Анастасія; Studenna-Skrukwa, Marta; Столяр, Марина; Пухонська, Оксана; Кожем’якіна, Оксана; Мартинюк, Ольга; Мельник, Мирослав; Моляр, Євгенія; Плохій, Сергій; Кісь, Оксана; Ґєрасімов, Ілля; Шліхта, Наталія; Бородіна, ТетянаУ колективній монографії представлено напрацювання дослідників/ць, які взяли участь у Міжнародній конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю", що відбувалася в Національному університеті "Києво-Могилянська академія" 24‒26 червня 2021 року. Українські та зарубіжні фахівці у своїх роботах окреслили загальне уявлення про стан радянознавчих студій, передовсім в Україні, та запропонували нові дослідницькі перспективи. Тематика розділів монографії охоплює гендерну історію, дослідження радянського простору, історію дитинства, питання ідентичності – радянської і не-радянської, – опору і пристосування, вивчення явища радянської культури, а також складного питання (не)довіри в радянських текстах та радянської секулярної обрядовості. Дослідження сприяють міждисциплінарному осмисленню феномену "радянського" і є пропозицією української перспективи в дослідженні радянського минулого.Item Soviet Secular Rituals of Late Socialism: Ideology, Aesthetics and Structuring of the Life Cycle(Дух і Літера, 2024) Studenna-Skrukwa, MartaThis chapter is devoted to the phenomenon of Soviet secular rituals prescribed by the Commission on Soviet traditions, holidays and rites operating in the Ukrainian Soviet Socialist Republic from 1964. As the Commission was at its most active during the second half of 1970s and in the early 1980s at that time special instructions for the rituals of marriage, childbirth and funerals were published. My aim was to present a detailed description of the ceremonial procedures as recommended by the commission as well as analyzing their significance as a propaganda tool. According to my findings they were supposed to perform at least three roles. Firstly, they served as a substitute for religious rites. Secondly, they were to structure the life cycle of the Soviet man. Finally, the Soviet rituality of the period of late socialism was strongly associated with the need to create opportunities for mass consumption.Item Наративи (не)довіри в радянській ідеології: темпоральність соціальної пам'яті(Дух і Літера, 2024) Кожем'якіна, ОксанаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі розглянуто темпоральні витоки культури довіри та недовіри в контексті аналізу наслідків постколоніального статусу України та розуміння тенденцій травматичного дискурсу проблем сучасної української ідентичності. Особливу увагу звернено на наративи довіри/недовіри в тоталітарній системі радянської ідеології, в результаті чого виявлено взаємозалежності довіри, ідентичності, громадянської самоорганізації, соціальної пам’яті та культурної травми в контексті практик деконструкції минулого в теперішньому. Як монологічні ознаки тоталітарної ідеології акцентовано тиражування постійної присутності образу ворога, підміну понять, месіанські цілі, конструювання псевдофеноменів тощо, що сприяло формуванню специфічної комунікативної культури мовчання та атмосфери тотальної підозрілості й недовіри.Item Матеріали дискусії "До 30-ліття розвалу СРСР. Радянське минуле й радянська спадщина: підходи до вивчення та можливості подолання" : [репліка до публікації](Дух і Літера, 2024) Плохій, СергійМатеріали дискусії "До 30-ліття розвалу СРСР. Радянське минуле й радянська спадщина: підходи до вивчення та можливості подолання".Item Між уявним та реальним: радянське в сприйнятті українських націонал-комуністів Канади(Дух і Літера, 2024) Єремєєва, КатеринаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Розділ присвячено аналізу конструювання образу радянського українцями Канади, представниками комуністичного руху в 1950‒1970-х роках. Проаналізовано листування між канадським сатириком українського походження Степаном Мацієвичем та головним редактором журналу "Перець" Федором Маківчуком. Степан Мацієвич як активний симпатик радянського суспільства формував своє уявлення про ідеальну соціалістичну країну, послуговуючись радянською пропагандою, інформацією від знайомих сатириків та власними упередженнями. Втім, візити до СРСР частково руйнували ці ідеалізовані образи та показували дисонанс між уявним і реальним радянським. На тлі цього проаналізовано комплексну ідентичність Степана Мацієвича.Item Від "Березоля" до "ПрикВО": нові підходи в дослідженні українського радянського театру(Дух і Літера, 2024) Фавлер, МейгілРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Наукові дослідження радянської культури, як правило, зосереджуються на взаємовідносинах з державою та/або на знищенні/виживанні національної культури. Цей розділ пропонує нові підходи до вивчення української радянської культури, зокрема театру. Вже є багато досліджень, присвячених театру "Березіль", наприклад, з фокусом на змінну географію революційної культури, яка підкреслює його новаторство. Проте маємо мало досліджень про "найбільш радянський" з усіх радянських театрів ‒ "Російський драматичний театр Прикарпатського військового округу", або просто "Театр ПрикВО", у Львові. "Військові" театри висвітлюють "невидимі інфраструктури", які формували радянську культуру та придушували/підтримували історію війни. Нарешті, фокус на гендері може відкрити нові перспективи для подальшого дослідження. Початок радянського періоду (і не тільки) характеризувався відсутністю жіночого голосу в театрі, браком жіночого представництва в репертуарі та управлінні. Отже, географія, невидимі інфраструктури та гендер дають нам нові підходи до дослідження театру в радянській Україні.Item Удаваний та реальний портрети чекіста в добу Великого терору(Дух і Літера, 2024) Бажан, ОлегРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі акцентується увага на виокремленні основних факторів, що вплинули на формування уявлень про образ чекіста в пересічних громадян Країни Рад у 1920‒1930-х роках. З’ясовано, що радянський режим через засоби масової інформації, художню літературу, агітаційні плакати спрямовував зусилля для пропаганди культу ВУЧК-ГПУ-НКВС, прославлення традицій комуністичних спецслужб. Залучення різних історичних джерел (особові справи чекістів, архівно-слідчі справи другої половини 1930-х років, матеріали партійних розслідувань) дозволяють об’єктивно висвітлити повсякденне життя, норми поведінки співробітників радянських органів держбезпеки, розкрити негативні прояви в чекістському середовищі в умовах формування та зміцнення тоталітарного режиму в Українській РСР.Item The savagery of youth: Odesan street children, public anxiety, and collectivist remedies(Дух і Літера, 2024) Pauly, MatthewComintern Children’s Town No. 1 was the primary inіstitution in Odesa meant to refashion errant youth shorn of parental care by war, revolution, and famine. Soviet authorities inherited a tsarist-era fear of moral contagion represented by the city’s street children and merged multiple orphanages into this single settlement to meet the pressing challenge. As a remedy to the perceived social ills that youth suffered, the administrators of the children’s town sought to inruct their wards in the value and practice of group labor and thereby ready them for their generation’s common task: the building of socialism. But the town was not simply an educational inіstitution. Its multi-positionality made a wider collectivist ambition possible. Although isolation, correction, and salvation were inherently bound up in the enterprise of the town, they could not be reduced to a singular punitive focus.Item Мілітаризація дискурсу дитини в УРСР: тексти для дітей і про дітей у 1929‒1939 рр.(Дух і Літера, 2024) Гогохія, НаніРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі аналізуються особливості процесу мілітаризації дискурсу дитини в радянській Україні 1929‒1939 рр., основні форми та прийоми цього процесу. За допомогою методу дискурс-аналізу розкривається зміст текстів для дітей, їх ідеологічне навантаження. Виявлено контекст використання термінології з мілітарною генеалогією, вживання понять "смерть", "кров", "помста", "боротьба", "ненависть" у текстах для дітей. Характеризуються методи залучення дітей за допомогою мілітаристської риторики до політичних кампаній радянської влади, таких як колективізація, боротьба з класовими ворогами, воєнізація. Називаються основні дискурсивні засоби творення ідентичності української радянської дитини та вияви результатів цього процесу в повсякденному житті. Виявляється, що мілітаризація дитинства була пов’язана як з розгортанням політичної боротьби всередині держави, так і з військовими планами більшовицького уряду. Не обмежуючись закликами до мілітаризації як навчання дітей військовим навичкам, представники влади і виконавці владних настанов (насамперед літератори, журналісти, педагоги) перетворили її на ширший процес формування особистості дитини через мілітаризацію її свідомості, героїзацію війни в дитячій уяві.Item "Бути сонцю над нашим містом": просторовий вимір святкових традицій Харкова в пізньорадянські часи(Дух і Літера, 2024) Рачков, ЄвгенРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Розділ присвячено святковим традиціям Харкова 1960–1980-х рр. як складнику гетерогенного культурно-символічного простору радянського міста. Зазначається, що свята були складником радянської ідеології та водночас слугували важливим засобом символічної репрезентації міста. Починаючи з 1960-х рр. характерними рисами радянських символічних і ритуальних практик були стандартизація та певне спрощення. Водночас, починаючи з другої половини 1980-х рр., відбувалися "винайдення" нових міських традицій та диверсифікація міського святкового ландшафту, що поєднував різні частини міста. Характерними рисами нових свят (наприклад, Дня міста Харкова) стала їх певна карнавалізація. Наголошується, що святковий простір Харкова в пізньорадянські часи значною мірою утверджував специфіку міста і впливав на ідентичність містян.Item "Я" героя українського радянського революційного фільму: індивідуальність персонажа як ідеологічна схема(Дух і Літера, 2024) Канівець, АнастасіяРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Розділ присвячено змінам образу центрального персонажа в українському радянському революційному кіно. Впродовж історії існування жанру як він сам, так і тенденції зображення героя в ньому зазнавали помітних змін. У 1920-х рр. апробовувалися різні можливості репрезентації образу, сформувалися два основні його типи; в сталінську добу домінував монументалізований герой; у наступні десятиліття підхід до створення образу ускладнився і проблематизувався відповідно до урізноманітнення і диференціювання самого жанру. Окрема увага приділена екранізаціям роману М. Островського "Як гартувалася сталь": кожна з трьох стрічок 1940-х, 1950-х і 1970-х рр. пропонувала інше, відповідне своєму часу, бачення Павла Корчагіна як знакового в радянській культурі образу. Герой українського радянського революційного кіно значною мірою акумулював у собі зміни, яких у різні періоди існування СРСР зазнавав як сам жанр, так і весь кінематограф.Item "Контракт працюючої матері": міф чи реальність в УСРР 1920–1930-х pp.(Дух і Літера, 2024) Вороніна, МаринаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". В історіографії хронологічні межі «контракту працюючої матері» визначаються в діапазоні 1930–1980-х років. Утім, 1920-ті роки в силу економічної розрухи і паралельно становлення радянської влади об’єктивно вимагали від жінки відповідати патріархальним традиціям: вести домашнє господарство в умовах постійної нестачі продуктів, перекроювати і ремонтувати одяг тощо, оскільки звичний економічний устрій був украй розбалансований. При цьому хвилі трудової мобілізації вчителів, осіб з медичною освітою, гендерний розподіл завдань на всіх рівнях партійних об’єднань – усе це відбувалося найчастіше попри бажання людей. І навпаки, під час "Великого перелому", всупереч формальній затребуваності в робочій силі в результаті колективізації та індустріалізації, в другій половині 1930-х років започатковуються рухи дружин командирів виробництва, військових командирів, стахановців. Більшість із них були домогосподарками і нерідко використовували працю прислуги (малограмотних сільських дівчат), незважаючи на дуже тісні житлові умови. Працевлаштування, як і в дореволюційні часи, поширювалося передусім на категорію жінок "доки заміж не вийшла". "Нормативність" офіційних візуальних джерел 1920-х років щодо маскулінізації "нової радянської жінки" так і не зробила брюки повсякденним жіночим одягом (як виняток ‒ Паша Ангеліна), що є додатковим доказом суттєвого збереження гендерного розподілу професій. Ставлення до жінок у маскулінних галузях було як до тимчасового або екстремального явища ‒ як з боку самих жінок, так і з боку оточення. Тому навіть будівельниць, трактористок часто можна побачити в спідницях.Item Не нужно бороться с историей(Дух і Літера, 2024) Герасимов, ИльяМатеріали дискусії "До 30-ліття розвалу СРСР. Радянське минуле й радянська спадщина: підходи до вивчення та можливості подолання".Item "Легітимовані революціонерки": більшовицька героїка в жіночих мемуарах 1960−1970-х рр. в Україні(Дух і Літера, 2024) Лабур, ОльгаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Мета дослідження – вивчення феномену жіночих спогадів 1960−1970-х рр. крізь призму політичної легітимності "революційного внеску" жінок. Методологія дослідження базується на використанні гендерно-історичного підходу, студіях пам’яті, принципах цілісності та системності, історико-порівняльному та проблемно-хронологічному методах. Наукова новизна полягає в тому, що комплекс жіночих мемуарів 1960−1970-х рр. представлено як "наративний бум", а також окреслено пов’язане з ним поняття "легітимовані революціонерки". Воно має наголосити на складнощах визнання публічного і масового внеску жінок у події революцій і воєн першої чверті ХХ ст. та показати, що радянська влада, оголосивши гендерні перетворення, на практиці маніпулювала поняттям гендерної рівності та гендерної відмінності. Встановлено, що лише видозміна влади в хрущовську добу дозволила жіночій героїці потрапити в центр політики. Жінки, хоча й з оглядками, почали говорити «вголос», іноді "проговорюючись" про гендерну нерівність та чоловіче домінування. Нарешті після довгих років ігнорування жіночого революційного досвіду революціонерки, поряд із чоловіками, перетворилися на соціальну групу з публічно визнаним "революційним минулим". Це сколихнуло жінок до масового написання мемуарів та феномену "колективного згадування". Вони ідентифікували себе як «особливе покоління жінок». У свою чергу влада, легітимізувавши революціонерок, легітимізувала себе заново після засудження "культу особи" Сталіна, оновлюючи морально-духовні засади радянського суспільства.Item Радянська людина в Україні: інструменти та методи конструювання специфічної історичної пам'яті на прикладі "Історії міст і сіл Української РСР", 1960‒1970-ті рр.(Дух і Літера, 2024) Чорний, ДмитроРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Наше дослідження базується на аналізі текстів "Історії міст і сіл Української РСР" (пілотного тому та першого видання проєкту) про чотири обласні центри ‒ Харків, Черкаси, Івано-Франківськ, Херсон та чотири райцентри ‒ Ізюм, Сміла, Коломия, Цюрупинськ. Доводиться, що реалізація цього проєкту сприяла успішному поширенню в Україні «правильної» радянської та водночас імперської ідентичності. Успіх проєкту було забезпечено, по-перше, тим, що влада спромоглася опанувати ініціативи громадськості та використати їх для пропаганди радянських цінностей. По-друге, влада ефективно впровадила в масову свідомість не лише певний набір ідеологічних цінностей, а й водночас зробила кроки до відродження інтересу до локальної історії. Особливий ідеологічний ефект досягався шляхом комбінування текстового і візуального матеріалу. На наш погляд, ідеологічний складник проєкту впливає на населення в Україні до сьогодні. Цей вплив проявляє себе в незначному інтересі городян до реформування міського самоврядування, настороженому ставленні до всього іноземного, у відчутті другорядності українського історичного досвіду порівняно з російським імперським або радянським.Item Повернення кримських татар на батьківщину в 1956–1968 рр. як прояв опору радянській владі(Дух і Літера, 2024) Кислий, Мартін-ОлександрРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі йдеться про боротьбу кримських татар за право на повернення на батьківщину після звільнення народу зі спецпоселень у 1956 р. Відвідування вигнанцями Криму, візити до радянських та партійних органів влади, протестні демонстрації, а також практики займання публічного простору пропонується розглядати як прояв ненасильницького опору радянській владі. Значна увага приділяється тому, як протестна діяльність кримських татар відбувалася на тлі міського простору Сімферополя, адміністративного центру Кримської області, після прийняття Указу Президії Верховної Ради СРСР від 5 вересня 1967 р. Саме парки та сквери, розташовані в центральній частині міста, стали місцем зборів, протестів та ночівлі кримських татар. Дослідження ґрунтується на архівних документах, насамперед звітах та повідомленнях Голови Комітету Держбезпеки УРСР, що зберігаються в Галузевому державному архіві СБУ, а також на опублікованих спогадах учасників тих подій та спогадах, отриманих методами усноісторичних інтерв’ю.Item From Plan to Market: Homo Sovieticus vs Homo Economicus(Дух і Літера, 2024) Ivashchenko, OlhaThis chapter focuses on the social transformation of post-Soviet society through the lens of economic sociology, utilizing the path dependence methodology. From the early 1990s onwards, Ukrainians have faced novel challenges regarding employment and workplaces, marking a significant departure from the Soviet policy of lifelong full employment and its corresponding ideology. As a consequence, all developments within the socio-economic sphere, as evidenced by statistical data and sociological findings, illustrate the initially spontaneous shifts in employment dynamics, work motivation, and the pursuit of sustainable livelihoods. These changes were accompanied by the growth of market-oriented thinking. However, it is important to note that these transformations were not devoid of remnants from the Soviet era, resulting in phenomena such as the expansion of the shadow economy and the concurrent rise of informal employment alongside the emergence of a movement toward self-employment.Item Велосипедна мобільність у Радянському Союзі: підходи до вивчення(Дух і Літера, 2024) Мартинюк, ОльгаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Пропонований розділ є однією з перших спроб з’єднати напрацювання в царинах студій мобільності та радянської історії. Велосипедна мобільність в Українській радянській республіці розглядається як матеріальна спроможність, як частина транспортної інфраструктури, як складник формального та неформального права і як наратив про просторове переміщення. Кожен із цих підходів дає зрозуміти нерівномірнe використання велосипеда серед різних соціальних, вікових та гендерних груп упродовж різних періодів існування СРСР. Авторка окреслює контури специфічної радянської культури веломобільності, що постала у відповідь на особливі економічні та культурні обставини комуністичного ладу.Item Радянське та сучасне мистецтво: досвід музейної взаємодії 2000–2020-х років(Дух і Літера, 2024) Моляр, ЄвгеніяРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі йдеться про огляд практик сучасного мистецтва, що звертаються до осмислення української радянської культурної спадщини. З 2010-х років українські сучасні художники і художниці та творчі колективи починають активно взаємодіяти з мистецтвом радянського періоду. Цей діалог був посилений у 2015 році офіційними декомунізаційними процесами в Україні. Українські музеї, що зберігають колекції мистецтва радянського періоду, стали важливими учасниками цього діалогу й майданчиками для формування критичного дискурсу та пошуків нових форм збереження і репрезентації культурної спадщини ХХ століття.Item Посттоталітарна травма як конструкт культурної свідомості літературного героя від 1990-х до сьогодні(Дух і Літера, 2024) Пухонська, ОксанаРозділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". Предметом дослідження є тоталітарна травма, яку авторка розглядає на прикладі сучасної української літератури, зокрема моделювання в ній знакового героя нашого часу. Проявлення травми відбувається поступово. Якщо в 90-х роках ХХ ст. вона була представлена фрагментарно й неповно, то пізніше заявляє про себе все виразніше й масштабніше. Зрештою, доходить до зрілої рефлексії тоталітарної травми, що представлена у творах сучасних авторів (Василя Шкляра, Оксани Забужко, Сергія Жадана та ін.). Осмислення травматичного досвіду минулого є важливим чинником розвитку сучасної літератури, що виходить із тіні колоніального минулого не лише формально, а й через системне оновлення дискурсу.