F3 Комп'ютерні науки
Permanent URI for this collection
Освітня програма: "Комп'ютерні науки"
Browse
Recent Submissions
Item Засоби покращення взаємодії людей з когнітивними порушеннями з вебзастосунками(2025) Яковенко, Єлизавета; Афонін, АндрійМетою роботи є дослідження особливостей взаємодії людей із когнітивними порушеннями з вебзастосунками, аналіз існуючих рішень у сфері цифрової доступності, а також розробка та проведення оцінки ефективності інтерфейсу сайту туристичних послуг, адаптований до потреб таких користувачів.Item Розробка криптовалютного гаманця для мережі TON на основі платформи Telegram Mini Apps з синхронізацією на базі Telegram CloudStorage(2025) Тарасенко, Артем; Гороховський, КирилоЦіллю кваліфікаційної роботи є розробка криптовалютного гаманця, що працює на мережі TON, імплементованого на основі платформи Telegram Mini Apps та з використанням синхронізації даних між пристроями за допомогою Telegram CloudStorage. Розроблено програмний застосунок для управління криптовалютними гаманцями на мережі TON. Досліджено та імплементовано основні функціональності криптовалютного гаманця: створення гаманців за допомогою мнемонічної фрази, перегляд стану та вартості активів гаманця, отримання коштів, надсилання коштів, перегляд транзакцій, а також реалізовано протокол TON Connect для зʼєднання гаманця з децентралізованими додатками. Вивчено способи шифрування даних криптовалютного гаманця, імплементована робота з алгоритмами AES-256 та PBKDF2. Розроблено синхронізацію даних між пристроями за допомогою Telegram CloudStorage. Текстова частина кваліфікаційної роботи містить опис основних понять технології Blockchain, дослідження особливостей мережі TON, дослідження способу розробки додатку на основі платформи Telegram Mini Apps. В ній також описано аналіз існуючих рішень криптовалютних гаманців, вибір архітектури для розробки застосунку, описано основні способи імплементації функціональностей застосунку.Item Розроблення ефективних компонентів комп’ютерних ігор шляхом використання патернів проєктування(2025) Сидоров, Кирил; Бублик, ВолодимирЦя кваліфікаційна робота присвячена дослідженню можливості комбінування як класичних патернів проєктування "Пул об’єктів", "Стратегія" та їх застосування для розроблення комп’ютерних ігор, так і комплексу сучасних підходів до оптимізації керування оновленнями об’єктів. Розглянуто такі принципи як: квантування часу, агрегування оновлень, системи бюджетування та контролю вагомості. У рамках практичної частини було розроблено два оптимізаційні плаґіни до рушія Unreal Engine: “Extensive Pool System” та "Powerful Tick Management". Для демонстрації ефективності описаних компонентів, їх було інтегровано до гри Lyra та проілюстровано переваги та недоліки систем. Відповідно до побудованої системи метрик, проведено оцінювання продуктивності гри до та після оптимізацій.Item Використання нейромережевих алгоритмів для аналізу контенту новин(2025) Стешенко, Катерина; Олецький, ОлексійМетою даної бакалаврської роботи є вивчення можливостей використання сучасних нейронних мереж для семантичного аналізу контенту новин з метою виявлення та аналізу маніпулятивних технік переконання. Конкретніше, робота спрямована на виявлення технік переконання в текстах новинах і дослідження ефективності різних методів аналізу медійного контенту.Item Розробка системи криптоплатежів з використанням технології блокчейн(2025) Сметанюк, Володимир; Гороховський, КирилоУ даній кваліфікаційній роботі розглянуто наявні рішення криптоплатіжних систем, проаналізовано їхні переваги та недоліки, запропоновано компактне та портативне рішення. Розроблено алгоритм захисту від повторного використання параметрів, проведено огляд ключових компонентів блокчейн екосистеми та платіжних платформ, проаналізовано та обґрунтовано використання алгоритму цифрового підпису ECDSA, стейблкоїнів, EVM-сумісних блокчейнів та їхніх переваг. Сформовано технічні вимоги до платіжної системи, визначено основні ролі користувачів та їхні можливості. Проаналізовано специфікації вимог до даних, та обмежень. Розроблено платіжну систему з використанням мікросервісної архітектури та різних мережених протоколів. Проведено тестування у двох стратегіях. Продемонстровано повний цикл використання готового програмного продукту.Item Розробка стратегічної компʼютерної гри з інтеграцією pathfinding- алгоритму(2025) Селезньова, Марія; Борозенний, СергійУ кваліфікаційній роботі розглядається процес розробки стратегічної 2D- гри із використанням рушія Unreal Engine 5. Основна увага приділена впровадженню алгоритму пошуку шляху A*, що забезпечує ефективне та оптимальне переміщення персонажа у віртуальному середовищі. У роботі детально описано архітектуру гри, зокрема реалізацію основних компонентів. Розроблений прототип може слугувати базою для подальших досліджень та розширення функціональності.Item Аналіз та розв’язання геометричної задачі в онтологічній базі знань(2025) Пруднікова, Анастасія; Жежерун, ОлександрДана дипломна робота присвячена дослідженню та розробці онтологічної бази знань для вирішення геометричних задач. У розділі 1 надається огляд онтологічної бази знань, включаючи її визначення, структуру, та методи представлення знань. Розділ 2 зосереджується на теоретичних аспектах геометричних задач у онтологічних базах знань, а саме на основних підходах до аналізу та розв'язання таких задач, моделюванні геометричних об'єктів, та використанні допоміжних інструментів. У розділі 3 описана реалізація та розв'язання обраних геометричних задач, представлені результати вирішення трьох конкретних завдань. Розділ 4 спрямований на інтегрування виведених знань у експертну систему. Ця робота має на меті розширення розуміння процесу вирішення геометричних задач за допомогою онтологічних баз знань та впровадження цих підходів у практичні застосування.Item Розробка системи Node-based Workflow для автоматизації вирішення задач з використанням великих мовних моделей (LLM)(2025) Процап, Дмитрій; Афонін, АндрійУ цій роботі розглядається розробка системи Node-Based Workflow для автоматизації вирішення задач із використанням великих мовних моделей (LLM). Система дозволяє користувачам створювати комплексні сценарії у графічному інтерфейсі шляхом поєднання вузлів, що виконують різні операції. Робота містить огляд існуючих рішень у сфері node-based підходів та інтеграцій LLM, аналіз архітектури та розробку власного підходу, що поєднує зручність налаштування та гнучкість створених сценаріїв. Також створене рішення значно спрощує інтеграцію із зовнішніми системами і дозволяє проводити маніпуляції із файлами всередині створених сценаріїв.Item Масштабування та розміщення віртуальних 3D об’єктів в реальному просторі за допомогою AR(2025) Петренко, Єлизавета; Афонін, АндрійМетою даної роботи є розробка проєкту доповненої реальності, що містить певний набір 3D-моделей, а також імплементація АR-моделі на вебсторінку з каталогом меблів з можливістю передивлятися, розміщувати та масштабувати моделі меблів за допомогою технології доповненої реальності.Item NLP: cтворення онтологічно-орієнтованої пошукової системи(2025) Чижова, Анастасія; Смиш, ОлегУ кваліфікаційній роботі розглянуто створення системи пошуку цифрових меню закладів харчування Києва з використанням методів обробки українськомовних текстів. Застосовано механізми обробки природної мови, підготовлено спеціалізовані словники інгредієнтів і тонтологічну базу знань, яку створено в середовищі Protégé із застосуванням правил SWRL та використано механізм логічного виведення Pellet. Впроваджено підходи обчислювальної соціальної науки та проаналізовано напівструктуровані дані із цифрових меню, що дало змогу унаочнити закономірності в популярності страв і проаналізувати цінові аспекти. Розроблену онтологічну базу знань інтегровано в систему пошуку для логічного аналізу складників й алергенів, що уможливило реалізацію структурованого пошуку у неструктурованих українськомовних текстах меню та отримання результатів відповідно до індивідуальних запитів користувача.Item Дослідження можливостей машинного навчання для автоматизованого проєктування веб-інтерфейсів(2025) Вальковець, Мирослава; Олецький, ОлексійКваліфікаційна робота присвячена дослідженню можливостей машинного навчання для автоматизованого проєктування адаптивних веб-інтерфейсів з використанням алгоритмів контекстних багаторуких бандитів. У сучасних умовах цифрової трансформації традиційні статичні підходи до розробки веб- інтерфейсів не забезпечують достатнього рівня персоналізації та адаптації до різноманітних потреб користувачів, що створює необхідність розробки інтелектуальних адаптивних систем. У роботі представлено комплексне дослідження теоретичних основ адаптивних систем та рекомендаційних алгоритмів, розглянуто еволюцію адаптивного дизайну від простого responsive підходу до інтелектуальних персоналізованих інтерфейсів. Детально проаналізовано принципи навчання з підкріпленням та специфіку його застосування для оптимізації користувацьких інтерфейсів, включаючи проблему балансування дослідження та використання. Основну увагу приділено алгоритмам багаторуких бандитів (ε-Greedy, LinUCB, Thompson Sampling) та їх контекстним модифікаціям, що враховують характеристики користувача при прийнятті рішень про конфігурацію інтерфейсу.Item Дослідження методів розпізнавання українських текстів, згенерованих великими мовними моделями (Large Language Models)(2025) Гоголь, Антон; Кундік, КирилоДипломна робота присвячена дослідженню та адаптації методів детекції українськомовних текстів, згенерованих великими мовними моделями. Мета роботи – розробка ефективного алгоритму для розпізнавання походження українського тексту: написаного людиною чи згенерованого штучним інтелектом. У дослідженні проаналізовано сучасні підходи до виявлення згенерованого мовними моделями тексту та здійснено їх адаптацію для української мови. Методи детекції систематизовано на дві категорії: ті, що не потребують попереднього навчання (black-box та white-box варіанти алгоритму DNA-GPT), та ті, що базуються на машинному навчанні. Для експериментальної перевірки сформовано збалансований набір даних українських текстів, що включає як оригінальні людські тексти, так і синтезовані за допомогою мовних моделей. На цьому наборі даних проведено оцінку ефективності реалізованих алгоритмів, включаючи донавчання класифікатора на базі моделі BERT. Валідацію результатів здійснено на текстах, згенерованих двома провідними мовними моделями: GPT-4o-mini та Llama 3:70B.Item Реалізація рекомендаційної системи для розв’язування математичних задач(2025) Герасименко, Єлизавета; Жежерун, ОлександрУ кваліфікаційній роботі розглянуто побудову рекомендаційної системи для розв’язування геометричних задач, що базується на онтологічному підході та обробці природної української мови. Основною метою дослідження є створення інтелектуального інструменту, який допомагає учням та викладачам ефективно орієнтуватися в тематиці задач з геометрії, зокрема теми "Трикутник", на основі глибокого розуміння змісту задачі. У першому розділі описано теоретичні засади рекомендаційних систем, зокрема їхнє визначення, сфери застосування в освіті та класифікацію за принципами функціонування. Другий розділ присвячено аналізу предметної області - геометричних задач, особливостям їх структури, а також вибору відповідної онтологічної моделі. Подано основні поняття баз знань, онтологій, розглянуто структуру онтології та інструменти для її створення. Третій розділ присвячено проблемам обробки природної української мови, які виникають при автоматичному аналізі математичних задач. Описано сучасні методи NLP та обґрунтовано вибір інструментів для морфосинтаксичного аналізу, таких як UDPipe. У четвертому розділі проаналізовано особливості формалізації геометричних задач в онтологічному вигляді, здійснено типологію задач, а також наведено приклад побудови онтологічної моделі конкретної задачі. П’ятий розділ описує конкретні аспекти розробки досліджуваної системи, описує архітектуру класів, взаємодію з онтологією та мовними моделями, методику уніфікації логіки та підходи до обробки вхідних та вихідних даних. Результатом дослідження є концептуальна модель та практична реалізація прототипу рекомендаційної системи, що демонструє можливість використання онтологічних підходів і технологій обробки природної мови для автоматизованої підтримки навчального процесу у галузі шкільної геометрії.Item Аналіз текстових повідомлень із використанням методів обробки природної мови та машинного навчання для виявлення симптомів депресії(2025) Дехтяренко, Мар’яна; Борозенний, СергійКваліфікаційну роботу присвячено розробці системи автоматизованого виявлення депресії за допомогою методів машинного навчання та обробки природної мови. У роботі описано процес збору та підготовки текстових даних, зокрема очищення, токенізації, лематизації та векторизації текстів різними підходами (Bag-of-Words, TF-IDF, Word2Vec, N-грами). Проведено порівняння трьох популярних алгоритмів класифікації (Naive Bayes, Support Vector Machine, Random Forest) для задачі бінарної та багатокласової класифікації психічних станів. Розроблено клієнт-серверний веб-застосунок, що дає змогу користувачам оперативно отримувати попередню оцінку ризику депресії за текстовими повідомленнями. Запропоновані методи можуть стати ефективним інструментом первинного скринінгу для підвищення доступності психологічної допомоги.Item Створення і аналіз різновидів статичних діаграм залежностей класів в програмних проектах(2025) Бондар, Катерина; Бублик, ВолодимирВ цій роботі висвітлено компоненти програми для виявлення циклів залежностей в програмних проєктах та наведено часину їх реалізації. Зроблено акцент на статичності такої програми. Описано алгоритм пошуку циклів та адаптовано його під статичність. Результати цієї роботи можна використати для виявлення циклів залежностей в програмному проєкті, що розробляється. Також реалізацію алгоритмів можна використовувати для статичного пошуку циклів в будь-якому статичному орграфі.Item Проєктування та розробка цифрового застосунку, орієнтованого на людей похилого віку, для покращення доступності та соціальної взаємодії(2025) Бернацька, Ольга; Афонін, АндрійУ даній кваліфікаційній роботі передбачається проєктування застосунку для аудиторії людей похилого віку. Метою роботи є подолання перешкод до цифровізації шляхом впровадження нових рішень у дизайні інтерфейсів та функціональності. Застосунок реалізовує такі принципи, як вбудовані асистивні інструменти, централізована структура та навігація, налаштування дизайну інтерфейсів під потреби користувача, які спрямовані на покращення взаємодії літніх людей з цифровими застосунками з метою забезпечити інклюзивність та доступність цифрового середовища. Результати роботи підтверджують ефективність запропонованих методів і демонструють можливість їхнього впровадження у цифрові рішення та поліпшення інклюзивності існуючих застосунків.Item Energy Conservation in Autonomous Agents using Reinforcement Learning(2025) Беймук, Володимир; Кузьменко, ДмитроМетою кваліфікаційної роботи є дослідження можливостей алгоритмів навчання з підкріпленням для формування стратегій автономного водіння з урахуванням компромісу між енергоефективністю та швидкістю проходження траси. Основну увагу приділено модифікації функції винагороди шляхом додавання штрафу за витрату пального. Проведено аналіз сучасних підходів у сфері автономного водіння та перегонів, а також визначено основні труднощі, пов’язані з багатокритеріальною оптимізацією у реалістичних середовищах для перегонів. Описано реалізацію завдання з використанням алгоритму Soft Actor-Critic у середовищі Assetto Corsa. Розглянуто вплив різних рівнів штрафу за витрату пального на навчання агента, а також досліджено, як змінюються стратегія водіння, витрата пального та час проходження кола залежно від обраних параметрів винагороди. Окрему увагу приділено аналізу основних факторів, що впливають на витрату пального в симуляторі, таких як прискорення, оберти двигуна, передача та амплітуда кермового кута.Item Дослідження впливу компонентів дизайну користувацького інтерфейсу на поведінку користувачів: розробка та тестування дизайну(2025) Бачинська, Катерина; Афонін, АндрійУ роботі досліджено вплив ключових візуальних елементів користувацького інтерфейсу (UI) на поведінкові метрики користувачів, таких як час виконання задач, рівень конверсії та когнітивне навантаження. Актуальність дослідження визначена зростаючими вимогами до ергономічності та зручності цифрових систем у контексті розвитку напрямів взаємодією людини і комп’ютера (Human-Computer Interaction, HCI), когнітивної інформатики та ергономіки. Об’єктом дослідження є веб-інтерфейс як складна система взаємодії людини з комп’ютером, а предметом — взаємозв’язок між його візуальними характеристиками та поведінковими реакціями користувачів. У практичній частині проведено редизайн веб-застосунку із застосуванням результатів дослідження, що було підтверджено шляхом опитування користувачів. Методологічна база включає аналіз теоретичних засад, емпіричне дослідження, розробку оновленого дизайну та юзабіліті-тестування. Отримані результати демонструють ефективність системного підходу до оптимізації UI/UX, сприяючи підвищенню ергономічності, продуктивності та якості користувацького досвіду, що може бути використано для подальшого вдосконалення інтерфейсних рішень у галузі інформаційних технологій.Item Застосування контекстних умов для побудови операційної семантики в реалізації мови програмування(2024) Білогрудов, Даніїл; Бублик, ВолодимирЦя робота присвячена розробці інтерпретатора мови програмування та дослідження ролі контекстних умов у загальній архітектурі обробника. У роботі розглядаються підходи до формальної семантики мов програмування (з окремим акцентом на операційну семантику), складові частини інтерпретатора, реалізація обробки контекстних умов і реалізація інтерпретатора загалом.Item Технології реалізації застосунку з використанням стеку фреймворків Spring на базі мікросервісної архітектури(2024) Вавдійчик, Віктор; Борозенний, СергійМетою даної роботи є аналіз необхідних технологій для ефективної реалізації мікросервісного застосунку з використанням стеку фреймворків Spring, а також використання цих технологій на практиці.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »