Сергій Параджанов як "граюча людина" в контексті мистецтва трансавангарду

Loading...
Thumbnail Image
Date
1999
Authors
Петрова, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Стаття аналізує образотворчу спадщину цього видатного режисера XX століття. Автор статті доводить світоглядну самостійність Параджанова як автора колажів та їхню високу естетичну цінність. Колажі Параджанова унаочнюють перехід від арістотелевого мімесісу до платонівського поесісу, що є засадничим принципом модернізму.
Description
The article analyses the pictorial heritage of this prominent director of the XX century. The author of the article proves the ideological independence of Paradjanov as the author of collages, and the high aesthetic of his work of art. Collages by Paradjanov visualize the transition from the Aristotle’s mimesis of the Plato‘s poesis as a fundamental principle of modernism. Principles of artistic “play”, metaphorical significance, vagueness of images, collaging which is the threading of many associative signs on one emotional axis closely connects the creative method of Paradjanov with the “nomadism” of A.-B. Oliva who originated the concept of transvanguard as the “art of citation”.
Keywords
Sergiy Paradjanov, transvanguard art, Сергій Параджанов, мистецтво трансавангарду
Citation
Петрова О. М. Сергій Параджанов як "граюча людина" в контексті мистецтва трансавангарду / О. М. Петрова // Наукові записки НаУКМА. - 1999. - Т. 9, ч. 1 : Спеціальний випуск. - С. 209-211.