Кафедра менеджменту організацій
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 34
- ItemVolatility expectations and disagreement(2021) Huisman, Ronald; Van der Sar, Nico; Zwinkels, RemcoThis paper examines the use of survey-based measures in volatility forecasting. We argue that an aggregate volatility forecast built up from individual forecasts should be the sum of individual expected volatilities and the dispersion in mean return forecasts. We use data coming from a repeated survey to capture volatility expectations and mean returns of investors, and to produce aggregate volatility forecasts. Our surveybased volatility forecasts are consistent and quantitatively similar with forecasts based on GARCH and implied volatility models. This result is robust to both in-sample and out-of-sample comparisons and in response to news.
- ItemPricing forward contracts in power markets with variable renewable energy sources(2021) Huisman, Ronald; Koolen, Derck; Stet, CristianWith the ongoing increase of variable renewable energy sources (VRES), such as wind or solar power, weather dependent production profiles induce uncertainty on the supply side and change operations at large in wholesale power markets. In this paper, we study how an increasing market share of VRES affects spot power price dynamics and the forward price premium. Using data from simulated power markets, we analyse the forward premium in three identical power markets with a varying market share of VRES supplied to the system. We demonstrate that markets with a high share of supply from VRES yield a significantly lower forward premium than markets with a low market share of wind or solar supply. Our results further confirm that, regardless of the market share of supply from VRES, forward power prices contain information about future spot power prices. These insights generate important implications for producers, retailers and other market participants exposed to wholesale price risk.
- ItemПро еліти(2020) Саврук, ОлександрРозмова Олександра Саврука з учасниками груп Presidents' МВА-18 та 19 у вересні 2019 року (Київ, Україна).
- ItemТочка опори(2020) Саврук, ОлександрВступна стаття до збірника "Ще (цінності, ідентичність, мислення, воля...)", 2020.
- ItemКонцептуальна модель входу в стратегічне партнерство(2019) Сапожкова, ОленаСтаття присвячена розробці концептуальної моделі входу в стратегічне партнерство як складової управління стратегічним партнерством. В роботі для опису динаміки стратегічного партнерства використовується концепція реляційного контракту Макнейла, в якій накопичення досвіду стосунків (специфічних інвест ицій сторін) веде до розвитку стосунків та підвищенню якості взаємод ії партнерів. Показано, що момент входу в стратегічне партнерство (створення стратегічного альянсу) є ключовим в життєвому циклі партнерства, оскільки закладає підвалини успішності та результативності всього життєвого циклу. Розглянуті передумови успішного партнерства: конгруентність цінностей, цілей, бізнес-моделей та організаційних моделей стратегічних партнерів; урахування норм, притаманних стосункам в реляційних контрактах; наявність контрактної солідарності стратегічних партнерів як основи створення продукту стратегічного партнерства.