Кафедра маркетингу та управління бізнесом

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 484
  • Item
    Практичний посібник для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня ОП "Менеджмент" [електронний ресурс]
    (Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2024) Пічик, Катерина; Храпкіна, Валентина; Гавриленко, Тетяна; Ігнатьєва, Ірина; Сербенівська, Аліна
    У навчальному посібнику розглядаються загальні питання організації, проведення і підведення підсумків курсового проектування, переддипломної практики, виконання кваліфікаційної роботи здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня ОП "Менеджмент" спеціальності 073 "Менеджмент".
  • Item
    Практичний посібник для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня ОП "Маркетинг" [електронний ресурс]
    (Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2024) Пічик, Катерина; Храпкіна, Валентина; Гавриленко, Тетяна; Ігнатьєва, Ірина; Сербенівська, Аліна; Ісаєнко, А.
    У навчальному посібнику розглядаються загальні питання організації, проведення і підведення підсумків курсового проектування, переддипломної практики, виконання кваліфікаційної роботи здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня ОП "Маркетинг" спеціальності 075 "Маркетинг".
  • Item
    Управління стратегічним потенціалом у контексті забезпечення енергетичними ресурсами
    (2024) Ігнатьєва, Ірина; Сербенівський, Юрій
    Через нестабільне зовнішнє середовище Україна опинилась у глибокій енергетичній кризі, наслідком якої є зростання вартості енергетичних ресурсів і кінцевої продукції промислових підприємств. Це спричинило зміну загальної стратегії управління, а також розширення структури стратегічного потенціалу. Зростаючі витрати на енергію впливають на ефективність бізнесу. Виникає необхідність впровадження ощадливого виробництва через виявлення необґрунтованих втрат енергії на промислових об’єктах. Водночас потрібно враховувати особливості технологічних процесів і виробництв. Втілити це допоможе енергетичний аудит і впровадження системи енергетичного менеджменту. Управління енергетичними ресурсами відповідно до стратегічних цілей підприємства сприятиме зменшенню витрат на енергію з одночасним досягненням екологічних, соціальних і корпоративних цілей управління. Метою цього дослідження є визначення особливостей промислових об’єктів, енергетичних потоків та специфіки проведення енергетичного аудиту на підприємствах легкої промисловості. З’ясовано, що особливістю цих підприємств є те, що капітальні споруди було збудовано переважно у 1940–1980-х роках. Підприємства є різноплановими за конструктивними рішеннями та енергетичними параметрами. Найбільш енерговитратним є виробництво шкіри. Згідно з результатами дослідження, частина підприємств легкої промисловості, які належать до різних підгалузей, мають незадовільний стан будівель і виробництва з високим споживанням та втратами енергії. Надано такі рекомендації для зниження витрат на енергоносії та підвищення енергетичного потенціалу підприємства: своєчасно проводити енергетичний аудит, використовувати альтернативні джерела енергії та впроваджувати концепцію Smart Grid. Це дасть змогу оптимізувати загальні витрати, знизити собівартість кінцевої продукції та посилити стратегічні позиції на ринку через зниження залежності від енергетичних ресурсів.
  • Item
    Відтворення основних засобів у частині їх формування як об'єкт менеджменту підприємств багатоукладної аграрної економіки України
    (2024) Могилова, Марина; Єфімцева, Людмила
    Розроблено пропозиції для обґрунтування управлінських рішень щодо формування основних засобів сільськогосподарських підприємств як складової частини менеджменту відтворення основного капіталу з урахуванням багатоукладності аграрної економіки України. Окреслено коло негативних наслідків на мікро- і макрорівнях від порушення пропорцій відтворення основного капіталу в сільському господарстві. Аргументовано актуальність удосконалення підходів та інструментів менеджменту для управління відтворювальним процесом на всіх його стадіях. Охарактеризовано відтворення основних засобів, що визначає його специфіку як об’єкта менеджменту. Окреслено основні об’єкти управління відтворенням у розрізі фінансового, інвестиційного, операційного та маркетингового менеджменту. Визначено завдання операційного менеджменту відтворення основних засобів сільськогосподарських підприємств, серед яких на першому етапі формування дієвої системи фондозабезпечення аграрного виробництва. Розглянуто управління матеріально-технічним забезпеченням у контексті його адаптації до інституційних, макроекономічних, галузевих і ринкових чинників. У дослідженні враховано фактори багатоукладності аграрної економіки, особливостей сільськогосподарського виробництва, ринку технічних засобів та агротехнологічного сервісу. Доведено потребу в застосуванні альтернативних варіантів матеріально-технічного забезпечення виробництва в сільськогосподарських підприємствах: придбання власних машин та обладнання чи користування агротехнологічними послугами сторонніх організацій. Завданням менеджменту визначено обґрунтування доцільності одного з альтернативних варіантів або їх комбінування залежно від розмірів земельних угідь підприємства. Запропоновано алгоритм визначення доцільного формату техніко-технологічного забезпечення виробництва в аграрних підприємствах. Із застосуванням цього алгоритму проведено розрахунки для господарств, які спеціалізуються на вирощуванні зернових культур. Розроблено пропозиції для сільськогосподарських виробників щодо оптимального варіанта формування матеріально-технічного забезпечення аграрного виробництва залежно від площі їхніх угідь.
  • Item
    Генеративні моделі штучного інтелекту як ефективний інструмент для оптимізації бізнес-процесів
    (2024) Іваненко, Аліна; Пічик, Катерина
    Нині багато галузей прагнуть автоматизувати певні види робіт за допомогою інтелектуальних машин, тому штучний інтелект широко використовують у різних сферах, включно з управлінням бізнесом. Чат-боти, зокрема створені на базі моделі GPT (Generative Pre-trained Transformer), набувають популярності як ефективний інструмент для спілкування з клієнтами та управління завданнями. У статті розглянуто сутність штучного інтелекту, зокрема поняття генеративної моделі штучного інтелекту. Окреслено роль штучного інтелекту як сучасного інструменту для розв’язання багатьох питань. Оскільки в процесі формування запитів – промптингу – виникають деякі проблеми, їх потрібно вирішити для досягнення максимальної продуктивності менеджерів. Дослідження й формування ефективного промптингу в чат-ботах (зокрема GPT) для управління бізнес-процесами стає одним із ключових завдань. Досягнення в галузі штучного інтелекту та машинного навчання дають змогу розширити можливості цього інструменту для підвищення продуктивності менеджерів усіх ланок управління. У статті проаналізовано основні принципи промптингу та проблеми, які можуть виникати. Авторки провели низку експериментів із різними методами промптингу й оцінили їхню ефективність у реальних умовах для вирішення різних управлінських завдань. Визначено основні елементи й типи промптингу для максимально ефективної взаємодії та оптимізації вирішення сучасних управлінських завдань. Ключовими чинниками для отримання найкращих результатів є гнучкість і адаптація промпту до конкретного завдання. Сформовано рекомендації щодо ефективного промпт-інжинірингу в генеративних моделях штучного інтелекту для оптимізації бізнес-процесів. На підставі проведеного дослідження запропоновано підходи до підвищення ефективності використання штучного інтелекту в управлінні бізнес-процесами компаній та організацій.
  • Item
    Актуальні проблеми мотивації персоналу на підприємствах з урахуванням особливостей воєнного стану
    (2024) Сербенівська, Аліна; Лебідь, Денис
    Під час воєнного стану в Україні доволі важливими для українського бізнес-середовища є проблеми мотивації персоналу на підприємствах з огляду на особливості ситуації. У багатьох країнах світу, де наявні такі кризові ситуації, як збройні конфлікти, воєнний стан так чи інакше впливає на функціонування підприємств, установ та організацій, зокрема на мотивацію їхнього персоналу. Метою цієї статті є дослідження впливу воєнного стану, що є результатом збройного конфлікту, на мотивацію співробітників компаній, а також пошук шляхів вирішення проблемних питань, пов’язаних із мотивацією, що постають у бізнесі сьогодні. У статті розкрито поняття внутрішнього і зовнішнього регресу мотивації, спричиненого наслідками війни в Україні. Розглянуто чинники, які його формують. Досліджено психологічні розлади, спричинені наслідками воєнних дій на території України, а також їхній вплив на співробітників компаній; зовнішні чинники, зумовлені наслідками збройного конфлікту, що призводять до зовнішнього регресу мотивації персоналу. У результаті аналізу та зіставлення зовнішніх і внутрішніх чинників регресу мотивації, а також їх розгляду відповідно до піраміди потреб А. Маслоу визначено оптимальні шляхи зменшення регресу мотивації, щоб підтримувати високий рівень продуктивності та вмотивованості співробітників компаній. Це допоможе вирішити важливі актуальні проблемні питання мотивації персоналу під час воєнного стану. Результати дослідження можуть стати важливим допоміжним інструментом для українського бізнесу у складних умовах збройного конфлікту, сприятимуть розумінню та розв’язанню проблем із мотивацією персоналу.
  • Item
    Promotion of military tourism as a tool of socioeconomic development of a region (on the example of Kyiv Oblast)
    (2023) Havrylenko, Tetiana; Mazurets, Roman; Serbenivska, Alina; Kotsan, Nataliia
    The article provides evidences to support the notion that development of military tourism is a driver of socioeconomic growth of a region. In the present study, we used the general scientific and sophisticated scientific methods of research, including structural-functional analysis, statistical method, and comparative analysis. The study results were substantiated based on the data of the State Committee of Statistics of Ukraine, State Border Guard Service of Ukraine, State Agency of Tourism Development of Ukraine, Kyiv Oblast Center of the Development of Tourism, and materials from other scientific and official sources. We provided a definition of military tourism, which is proposed to be understood as a special kind of tourism in which the tourists can visit war-related historical sites and modern notable military objects; join the realities of the contemporary life in the military and familiarize themselves with the military experience; and participate in safe military events or historical reconstructions. We analyzed the reasons of decline in the tourist flows that occurred over the recent three years and presented the main ways of increasing them. We analyzed types of military tours offered by the Ukrainian tour guides on the domestic tourism market and studied the level of involvement of the respondents in military tourism in Ukraine. We demonstrated that military tourism is on offer in Ukraine, but against the backdrop of martial law, the internal tourism has specifics related to permits and restrictions that are in force during the war in relatively safe western and central regions of the country. Assessment of perspectives of military-tourism development in Ukraine using SWOT analysis revealed that it has many advantages, the main being the resources that can be used in creating a competitive tourism product, while the shortcomings include inaccessibility of the landmarks, absence of finances and investments, and high cost of the tours. For the socioeconomic development of Kyiv Oblast, we propose the Ukraine Undefeatable tour, having accounted for the abovementioned requirements to organizing tours in Ukraine in the conditions of martial law. The tour was developed based on the objects we selected in Kyiv Oblast. We confirmed that the development of military tourism is one of the most efficient drivers of socioeconomic growth of the region, Kyiv Oblast in particular, because it promotes increases in socioeconomic indicators of the region’s development.
  • Item
    Will Volunteering Drive Social Entrepreneurship in Ukraine?
    (2023) Chala, Nina; Pichyk, Kateryna; Voropai, Olga
    Research background: UN Volunteers identify the financial value of volunteer work to reach $287.6 million in 2022. Ukrainian statistical data from the Labour Force Survey reveals that approximately 7.1% of the population aged 15 and over, equivalent to 2,260,800 individuals, were identified as volunteers in January-June 2021. Nonetheless, the literature lacks grounded research on volunteer and social entrepreneurship ecosystems and their cooperation. Purpose of the article: This article explores volunteering as a prerequisite to social entrepreneurship in Ukraine. Namely, the research describes volunteering as part of a larger ecosystem that supports social innovation and entrepreneurship development. Methods: We analyse a selection of articles to identify the structure and interaction between the Volunteering Ecosystem (VE) elements and the input it can provide for the Social Entrepreneurship Ecosystem (SEE). We use desk research to map the VE and secondary data analysis to identify the portrait and the dynamics of volunteering in Ukraine. Findings & Value added: During the war, there are two main directions of volunteering in Ukraine: (1) rear support directly related to combat operations, and (2) organisations that resemble social entrepreneurship, operating with the support of international organisations and state cooperation. The article defines the ways in which the volunteering ecosystem can contribute to social entrepreneurship development: skills formation, networking, and collaboration, identifying social needs, testing ideas and models, inspiration, and motivation. The paper also offers recommendations to stimulate social entrepreneurship through volunteering.
  • Item
    Формування вартості та доданої вартості в агропродовольчій сфері
    (2024) Россоха, Володимир; Нечипоренко, Олександр
    В процесі дослідження опрацьовано концепцію ланцюга створення вартості, спрямовану на скорочення непродуктивних витрат і підвищення цінності продукту. Встановлено тенденції формування вартості в сільському господарстві, що грунтується на використанні природних, матеріальних і трудових факторів виробництва і включає етапи додавання вартості в процесі господарської діяльності. Визначено поняття ланцюга створення вартості в сільському господарстві. З'ясовано важливість використання горизонтального ланцюга створення вартості для аналізу господарської діяльності та підвищення ефективності виробництва. Окреслено принципи створення вартості в процесі товароруху сільськогосподарської сировини та продовольчої продукції по вертикальному ланцюзі новоствореної (доданої) вартості від виробника до споживача. Виявлено сутність доданої вартості як критерію виміру діяльності учасників ланцюга та оцінки їхнього суспільного внеску у створення робочих місць, частку від реалізації продукції та податкових надходжень. Розглянуто ціноутворювальний, маркетинговий та просторово-орієнтований концептуальні підходи до процесу формування, використання і відтворення ланцюгів вартості в аграрній сфері. Запропоновано методичний підхід збалансованого формування доданої вартості як основного джерела зростання конкурентоспроможності продукції.
  • Item
    Продовольча проблема в контексті українських реалій
    (2023) Россоха, Володимир
    Матеріали доповіді учасника міжнародної науково-практичної конференції "Розвиток аграрного сектору та сільських територій в умовах воєнного часу й повоєнного відновлення України", м. Київ, 28 вересня 2023 року.
  • Item
    Клієнтська аналітика освітніх програм: звіт про виконання проєкту
    (2023) Чала, Ніна
    Звіт про виконання проєкту "Клієнтська аналітика освітніх програм", що виконувався у 2022 р. за підтримки фонду "Наука" МБФВКМА. Метою проекту є збір та аналіз клієнтської аналітики на освітніх програмах ФЕН з метою розробки заходів щодо зменшення відтоку слухачів.
  • Item
    Застосування штучного інтелекту у цифровому маркетингу
    (Посвіт, 2022) Храпкіна, Валентина; Трушкіна, Наталія
    Параграф 7.1. з міждисциплінарного навчального посібника "Поведінкова економіка: від теорії до практики" за наук. ред.: Татомир І. Л., Квасній Л. Г. - Трускавець, 2022. У параграфі йдеться про застосування штучного інтелекту у цифровому маркетингу.
  • Item
    Креативні хаби в університетах в контексті розбудови інноваційної екосистеми сталого розвитку
    (2022) Гуменна, Олександра; Василець, Марія; Прохода, Юлія
    Розділ збірника "Державна політика сталого розвитку України: базові засади : (матеріали підготовки до парламентських слухань 2021)", який присвячено креативним центрам (хабам) в університетах в контексті розбудови інноваційної екосистеми сталого розвитку.
  • Item
    Інноваційно-технологічне забезпечення розвитку сільського господарства : монографія
    (Національний науковий центр "Інститут аграрної економіки", 2023) Россоха, Володимир
    Із позицій системного підходу розглянуто теократичні концепції суспільного розвитку, визначено економічну сутність інновацій і технологій та зміст інноваційно-технологічної діяльності, інноваційно-технологічного розвитку й інноваційно-технологічного забезпечення. Обґрунтовано механізм впливу закону періодичного інноваційного оновлення на зміни технологічних укладів та циклічність розвитку економіки, Запропоновано методику оцінювання потенціалу інновацій. Виявлено залежність інноваційних процесів економічного розвитку від інституційного, інформаційного, інтелектуального та управлінського забезпечення. Встановлено вплив технологічного чинника на розвиток сільського господарства. Проаналізовано структурні зміни технологічного забезпечення сільськогосподарського виробництва та формування систем землеробства. Визначено потенціал нетрадиційних та поновлюваних джерел енергії для забезпечення сільського господарства. Для науковців, державних службовців, викладачів, спеціалістів агропромислового виробництва, аспірантів, студентів.
  • Item
    Розвиток виробництва сільськогосподарської продукції
    (ННЦ "ІАЕ", 2023) Нечипоренко, О.; Россоха, Володимир; Людвенко, Д.; Грищенко, О.
    Розділ 1. з наукової доповіді "Розвиток аграрного сектору та сільських територій в умовах воєнного стану й повоєнного відновлення", К.: ННЦ "ІАЕ", 2023. У контексті глобальних тенденцій щодо недостатньої кількості продовольства, Україні відводиться особливе місце, адже однією з провідних галузей її економіки є сільське господарство, яке спроможне прогодувати щонайменше 400 млн осіб. Водночас, потрібно зазначити, що поєднання нерівномірного економічного піднесення у 2021 році, після різкого зниження економічної активності у 2020 році та зростання цін на харчові продукти, паливо й транспорт, завадило прогресові зміцнення продовольчої безпеки.
  • Item
    Transformation of approaches in management and marketing due to the COVID-19 pandemic
    (2023) Hutorov, Andrii; Kurylo, Lyudmila; Mostova, Anastasiia; Sirenko, Olena
    The article summarizes and systematizes the theoretical and methodological principles of the management and marketing transformation caused by the COVID-19 pandemic. The topic of the research is relevant because the risks of most types of economic activities have increased in the conditions of the coronavirus crisis. These factors caused changes in consumer behavior and led to corresponding transformations in the management and marketing activities of business entities. The theoretical and analytical basis of the article includes fundamental works of scientists, statistical data of the State Statistics Service of Ukraine and leading consulting agencies. Methods of abstract-logical generalization, systematic and historical analysis and synthesis, monographic and survey-analytical, graphic methods were used in the research. It was determined that significant macroeconomic imbalances appeared in the conditions of the coronavirus crisis, the way of life changed, and society became less cohesive and mobile. Destruction of added value chains, logistics networks, decrease in total business activity of business entities led to a general deterioration of the population’s living standards and the parameters of their consumer confidence. It is shown that the COVID-19 pandemic contributed to changes in the hierarchy of consumer needs of Ukrainians, shifting the focus to physiological and safety needs. Therefore, most of the marketing trends during the coronavirus crisis in Ukraine are related to social distancing, seclusion of people and fear of disease. It has been established that the main tools of marketing management in the conditions of the COVID-19 pandemic have become personalized digital technologies aimed at meeting the consumers’ needs in conditions of social distancing and isolation. These technologies are managed as adaptively as possible, based on risk management, constant monitoring of feedback from focusing on social networks and services. It has been determined that the promising tools for the development of management, marketing and logistics in the post-pandemic world include the robotics of industry, trade and delivery of goods, the development of innovative technologies for air disinfection, household items and equipment, mass non-contact medical diagnostics, and home entertainment services.
  • Item
    Current state and prospects of animal husbandry development in Ukraine
    (2023) Rossokha, Volodymyr; Nechyporenko, Oleksandr; Cheremisina, Svitlana; Mazurenko, Olena; Petrychenko, Oleksandr
    The article is devoted to current problems that arose in the field of animal husbandry due to Russian military aggression, temporary occupation of part of the territory, and active combat actions in Ukraine. The purpose of the article is to monitor the production and consumption of animal products, calculate losses of livestock and production of animal industries due to Russian aggression, and forecast parameters of their reproduction to achieve pre-war consumption and further development in the conditions of war. In the course of the research were used the information base of the State Statistics Service, estimated indicators of the State Budget of Ukraine for 2023, information and analytical materials of the National Research Center Institute of Agrarian Economics on indicators of production of livestock products, and justification of investment projects for the creation of mini-farms. The following methodological tools were used in the research process: methods of statistical comparisons, namely, comparison of indicators, absolute and relative comparisons of changes in the value of a sign in relation to the base indicator; factor analysis - to determine the factors influencing the reproduction of livestock products to the pre-war level; functional analysis - to determine the dependence of production on livestock and animal productivity; balance method - for forming the balance of animal husbandry products; and calculation-constructive method - to determine the amount of investments for the restoration of livestock industries for production to the level of the pre-war period. To determine the fund and the level of consumption of livestock products per person of the population, balance sheets were drawn up. It was established that the norms of consumption of livestock products are met only for poultry meat. The actual level of meat consumption in Ukraine is only 62.3% of the norm, including beef - 25.7%, pork - 71.1%. The forecast of production of livestock products was made based on the calculation of livestock losses and animal productivity in the territories temporarily occupied and affected by Russian aggression. According to our calculations, in 2022, the gross output of the studied branches of animal husbandry decreased compared to 2021 by 12.6%, or by EUR 227.5 million (from EUR 1.8 to 1.57 billion). Actual losses amount to EUR 477.5 million. In order to reach the pre-war level of consumption of livestock products, it is necessary to increase production of beef by 14.7%, pork by 5.8%, and milk by 8.5%. The number of investments to compensate for losses in the reproduction of meat and dairy cattle breeding and pig breeding industries is forecasted to be EUR 790 - 875 million, including meat and livestock sector - EUR 480 million, dairy farming - EUR 357 million, pig farming - EUR 37.5 million. The main influencing factors on the further development of animal husbandry have been established. The further development of the livestock industry will depend on the manifestation of the following factors: missile attacks by the Russian occupiers of Ukrainian territory, especially energy supply systems, and the ability of the armed forces of Ukraine to "close the sky"; demining the territory, restoring the logistics of commodity flows and exportimport operations; provision of state support for the reproduction of destroyed and damaged productions of livestock products; the purchasing power of the population of Ukraine for products of animal origin; and the level of migration activity of the population in the country.
  • Item
    Management of virtual teams: behavioral aspects
    (2023) Humenna, Oleksandra; Synytsya, Maksym
    Since the announcement of the COVID-19 pandemic, the vast majority of companies have switched their employees to remote work. This has led to a number of problems, both technical and psychological. Technical problems related to online work are accompanied by questionable employee productivity and an unsatisfactory psychological climate in virtual teams. In order to address these shortcomings of working in virtual teams, the purpose of the article is to systematize employees’ feedback on the specific positive and negative aspects of remote work, and to propose effective methods for improving the efficiency of such work, using the principles of behavioral economics already tested in practice. The paper attempts to describe the importance of a comprehensive approach to evaluating work in virtual teams, which is based not only on the analysis of the effectiveness of such work, but also on the moral and psychological state of the team. It is also shown that behavioral principles (including various motivational tools) should be considered in the management strategy of virtual teams. The article proposes a comprehensive approach to the management of virtual teams based on the systematization of problems and specific ways to solve them. As a result of this study, it is proposed to use behavioral science approaches to improve remote work, such as loss aversion, endowment effect, framing effect, priming, and social comparison, which has already proven to be effective to a certain extent. Further studies, taking these aspects into account, will need to be undertaken.
  • Item
    Вплив кінцевих споживачів на розвиток відновлюваної енергетики через поведінковий вибір на користь чистої енергії
    (2023) Китаєв, Андрій
    Розглянуто проблеми розвитку відновлюваних джерел енергії в контексті глобальних пріоритетів сталого розвитку та досягнення світом кліматичної нейтральності до 2050 р., а також проблеми фінансування програм трансформації енергетики. Обговорено недоліки державного регулювання сектору відновлюваної енергетики через запровадження зеленого тарифу, що в Україні мало негативні наслідки для енергетичного ринку, іноземних інвесторів та державного бюджету. Представлена гіпотеза передбачає, що ірраціональний споживчий вибір та поведінкові чинники, що впливають на рішення про купівлю і корисність угоди, можуть вплинути на розвиток відновлюваної енергетики. Оцінено економічний потенціал залучення коштів кінцевих користувачів Європейського Союзу для фінансування заходів щодо відновлюваної енергетики з використанням інструментів поведінкової економіки, включно зі стимулюванням споживчого вибору. Описано дослідження споживчого вибору покупців різних вікових категорій, різного рівня доходів і місця проживання (Україна, Словаччина, Німеччина, Австрія та Чехія) між продуктами, виробленими з використанням традиційної та чистої енергії, представлено виявлені закономірності та зроблено висновки. Показано, що використання інструментів поведінкової економіки в умовах стимулювання усвідомленого споживчого вибору на користь продукції, виробленої з використанням чистої енергії, може створити умови для залучення коштів саме кінцевих споживачів у розвиток відновлюваної енергетики. У процесі модерації державної політики у сфері енергетики запропоновано впровадження ринкових і поведінкових інструментів стимулювання споживчого попиту на продукцію, вироблену з використанням чистої енергії, з прозорою фіксацією ланцюжка використання чистої енергії на всіх етапах виробництва.
  • Item
    Зміни у фінансуванні медичних закладів України та ефективність використання їхніх активів
    (2023) Романченко, Наталія; Кожемякіна, Тетяна
    Метою дослідження є аналіз трансформаційних змін, що відбулися у фінансуванні сфери охорони здоров’я, та наявності і регіонального розподілу активів підприємств сфери охорони здоров’я на основі даних Міністерства фінансів України, Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України. У статті здійснено аналіз видатків Зведеного бюджету України та видатків на охорону здоров’я. Визначено, що після початку медичної реформи спостерігається тренд до зростання частки витрат на охорону здоров’я в загальному розмірі витратної частини Зведеного бюджету України. На основі аналізу даних Національної служби здоров’я України визначено кількість і розподіл витрат між надавачами медичної допомоги відповідно до рівня надання медичної допомоги. Проаналізовано наявність і розподіл активів медичної галузі між лікарняними закладами по областях України. З’ясовано, що протягом 2022 року підприємства сфери охорони здоров’я України суттєво збільшили свої активи. Для оцінювання ефективності використання активів галузі було використано показник "віддачі активів" закладів охорони здоров’я за розміром виплат від Національної служби здоров’я України за надані медичні послуги. Проаналізовано розмір оплати на одного пацієнта на основі кількості підписаних пацієнтами декларацій. Визначено вплив чинника міграції внаслідок війни на діяльність закладів охорони здоров’я. За результатами дослідження зроблено висновки про позитивний вплив впровадження реформи на фінансування медичної галузі. Відзначено, що подальші дослідження в цій галузі можуть бути спрямовані на виявлення чинників впливу на ефективність використання активів лікувальних закладів України та пошук резервів підвищення ефективності їх використання. Наголошено, що під час проведення розрахунків стандартні підходи до оцінювання ефективності потрібно трансформувати із врахуванням специфіки медичної галузі, для того щоб вони могли адекватно відображати ситуацію з економікою галузі.