Кафедра маркетингу та управління бізнесом

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 577
  • Item
    Екологоорієнтовані підходи відновлення техногенно забруднених територій і створення сталих екосистем : колективна монографія
    (Астрая, 2022) Адамчук-Чала, Надія ; Алєксов, Олександр; Андросов, Єгор; Антипенко, Надія; Багорка, Марія; Бараболя, Ольга; Барсукова, О.; Безхлібна, Анастасія; Бернацька, Наталія; Бєлікова, Марина; Білоцерківська, Лілія; Божко, Л.; Бойченко, Сергій; Бондус, Росина; Бут, Тетяна; Веремчук, Ярина; Гордієнко, Валентина; Гордієнко, Олександр; Горобець, Максим; Грищук, Геннадій; Гусарова, Олена; Данілова, Наталія; Дековець, Віталій; Джумеля, Ельвіра; Дмитренко, Наталія; Дьомін, Дмитро; Євтух, Людмила; Жукова, Олена; Заяц, Ольга; Китаєв, Андрій; Ключевич, Михайло; Коваленко, Ігор; Коваль, Віта; Короткова, Ірина; Костюкєвич, Тетяна; Крикунова, Валентина; Кулик, Максим; Куценко, Олександр; Кучма, Микола; Ладичук, Дмитро; Литвинюк, Леонтій; Лімонт, Анатолій; Лімонт, Злата; Лотиш, Ігор; Ляшенко, Галина; Ляшенко, Віктор; Макєєва, Людмила; Мареха, Ірина; Марова, Світлана; Марусей, Тетяна; Миколайко, Валерій; Міщенко, Лідія; Міщенко, Юрій; Мокєрова, Наталія; Обертас, Ірина; Параскєєва, Альона; Пащенко, Поліна; Писаренко, Віктор; Писаренко, Павло; Піщаленко, Марина; Подгаєцький, Анатолій; Польовий, А.; Пузир, Таїсія; Райчук, Людмила; Ревунець, Анатолій; Рожко, Ілона; Сахно, Тамара; Сиротюк, Ганна; Сімченко, Олександр; Скрипник, Вікторія; Снєжкін, Юрій; Совгіра, Світлана; Степаненко, Тетяна; Столяр, Світлана; Тараріко, Михайло; Телима, Сергій; Типіло, Ірина; Тригуб, О.; Уманський, Микола; Фурдига, Микола; Харченко, Владислав; Харченко, Ю.; Чайка, Тетяна; Чала, Ніна; Черновалюк, Роман; Чиж, Віра; Чоботько, Григорій; Шапар, Раїса; Шувар, Іван; Юрченко, Н.; Юшин, Сергій; Ященко, Лариса
    У колективній монографії викладено результати досліджень щодо відновлення техногенно забруднених територій і створення сталих екосистем. Розглянуто проблеми та перспективи екологізації сільськогосподарського виробництва для відтворення сталих екосистем. Розкрито питання ефективного використання природно-ресурсного потенціалу сільських територій у контексті екологізації та енергозбереження. Наведено напрями та підходи щодо збереження та відновлення природно-ресурсного потенціалу сільських територій. Досліджено інноваційні екологоорієнтовані підходи у відновленні техногенно забруднених територій і розвитку сільських територій. Визначено напрями екологізації методів переробки сільськогосподарської продукції у забезпеченні продовольчої безпеки України. Розраховано на науковців, викладачів, керівників і спеціалістів органів державного управління, фахівців агроформувань, аспірантів, студентів і всіх, хто цікавиться питаннями щодо відновлення техногенно забруднених територій і створення сталих екосистем.
  • Item
    Methodology for Evaluating the Efficiency of Bank Lending To Enterprises of the Agricultural Sector of the Economy in Ukraine in the War Conditions
    (2025) Cheremisina, Svitlana; Rossokha, Volodymyr; Nechyporenko, Oleksandr; Mazurenko, Olena; Trofimova, Hanna; Artimonova, Iryna
    The article is devoted to the development and practical testing of the methodology for determining the efficiency of bank lending, which is based on the economic-mathematical toolkit of structural justification, indicative determination and calculation of the aggregate efficiency indicator. It was established that for 2017-2022, the total volume of loans granted to agricultural enterprises doubled – from UAH 59.7 billion to UAH 118.5 billion. The share of bank lending to agricultural enterprises in the total amount of lending to the branches of the Ukrainian economy increased from 7.2 to 15.7%. During the first year of the war, the cost of loans to agricultural producers in the national currency increased 1.6 times – from 10.5 at the beginning to 16.7% at the end of the year. The credit load indicator for one enterprise during 2017-2022 increased 3 times – from 1.19 to 1.73 million UAH. The credit burden per person employed in agriculture at the end of 2022 amounted to UAH 0.26 million, which is 2.6 times higher than the level of 2017. The first year of the full-scale war had significant negative consequences on the level of efficiency of lending to the agrarian sector of the economy. In Ukraine, the production of agricultural products per UAH 1,000 of borrowed loans almost halved compared to 2021 – from UAH 8,630 to UAH 4,510). The maximum values of the cumulative indicator of lending efficiency were reached in 2021 – 5.37. In 2022, the overall efficiency of lending decreased to a value of 2.29, which is 33.1% below the corresponding levels of 2017. In general, the efficiency of lending to agricultural enterprises of Ukraine during the first year of the full-scale war decreased by 2.3 times – from 5.37 to 2.29 points. Inflationary processes in Ukraine are intensifying. There is no doubt that this has a negative impact on the economy and its banking sector. In our calculations, we made an adjustment for inflation and determined its negative impact on the efficiency of lending to agricultural enterprises. In 2019-2021, the variation between the actual values of the aggregate lending efficiency indicator and its value adjusted for inflation ranged from 3.5 to 8%, and during the first year of the war, it increased to 18.9%.
  • Item
    Особливості формування системи управління змінами в закладах вищої освіти України
    (2025) Сербенівська, Аліна; Ігнатьєв, Олександр
    У статті розглянуто трансформаційні зміни в економіці України, зокрема вплив цифрової економіки та воєнних дій на заклади вищої освіти (ЗВО). Наголошено на спроможності ЗВО швидко реагувати на нові виклики, оскільки це критично важливо для їхньої життєздатності і виживання. Метою дослідження є вивчення тенденцій управління змінами в ЗВО та обґрунтування концептуальних основ формування системи управління цими змінами. Акцентовано увагу на необхідності управління організаційними змінами, які передбачають трансформацію управлінської системи відповідно до вимог зовнішнього середовища. В умовах біфуркації, коли ЗВО змушені адаптуватися до зовнішніх трансформацій, особлива роль належить освіті як ключовому напряму економіки України. Україна, як і весь світ, уже майже пів століття перебуває в процесі переходу до цифрової економіки та суспільства, але нині темп змін пришвидшився через розгортання цифрової інфраструктури, розповсюдження смартфонів, які створюють умови для всеохопної комп’ютеризації, та генерацію величезних обсягів інформації всіх видів. Ці зміни перетворили дані на стратегічно важливий актив. Ідеться про зміну глобального соціально-технологічного укладу, наслідком якого є повне переформатування звичних нам систем, формування нових соціальних та економічних стратегій суб’єктів господарювання різного рівня. Одночасно змінюється технологічна парадигма, змінюються моделі управління і суспільні норми, відбуваються масштабні демографічні зрушення. Усі ці процеси є домінантними впливами, які вимагають змін у процесах освітньої діяльності, зокрема системі управління закладом вищої освіти. Проте проблема не в самому переході до нової моделі економічного розвитку, а в його надшвидких темпах – не за тисячоліття, як аграрний, не за століття, як індустріальний спосіб, а всього за кілька десятків років. У контексті цих змін з’ясувалось, що ЗВО України виявились доволі інерційними, неспроможними ефективно впроваджувати зміни. Становлення постіндустріального, інформаційного суспільства вносить корінні зміни в економічні системи ЗВО, трансформуючи економічні відносини на всіх рівнях. ЗВО в умовах швидко змінюваного середовища повинні мати відповідний потенціал готовності до змін, а також сформовану систему управління змінами. Складність і багатовекторність впливу зовнішніх чинників зумовлюють необхідність формування такої системи управління, яка б була готова не тільки передбачити нові тенденції, а й відповідно реагувати на них, модернізуючи підходи до регулювання всіх внутрішніх процесів функціонування ЗВО. У сучасній ситуації об’єктивно необхідним є усвідомлення змін як поштовху до постійного розвитку (і під час кризи, і за сприятливих обставин), що стає найголовнішою передумовою досягнення майбутніх стратегічних пріоритетів. Тому в результаті дослідження проаналізовано основні елементи системи управління змінами в ЗВО, виявлено, що ключовим об’єктом змін є стратегічний потенціал змін ЗВО. Для його діагностування потрібно розробити методичний інструментарій, який дасть змогу раціонально здійснювати менеджерську функцію аналізу та досягати цільових результатів ЗВО.
  • Item
    Порівняльний аналіз методів активізації творчого мислення для генерування ідей інновацій
    (2024) Біловодська, Олена
    Матеріали доповіді учасника Міжнародної науково-практичної конференції "Сучасні виклики розвитку менеджменту та маркетингу в умовах євроінтеграції"
  • Item
    Тенденції управління репутацією компанії в цифровому середовищі
    (2024) Біловодська, Олена
    Матеріали доповіді учасника ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції " Інноваційні рішення в економіці, бізнесі суспільних комунікаціях та міжнародних відносинах"
  • Item
    Ринок консалтингових послуг в Україні: моніторинг з використанням онлайн-сервісу Google Trends
    (2024) Біловодська, Олена; Руденко, М.
    Консалтингова послуга є послугою формату B2B, що полягає у наданні експертних рекомендацій щодо різних напрямків ведення бізнесу. Можна також відзначити, що це інтелектуальний продукт, що залишається у володінні клієнта після завершення консультування з юридичних, управлінських, фінансових, кадрових, інвестиційних та інших питань. Основним завданням консалтингу є надання допомоги клієнтам у вирішенні їх управлінських задач та проблем економічного розвитку, оптимізації бізнес-процесів, покращенні ключових показників компанії.
  • Item
    Аналіз ринку технологій штучного інтелекту
    (2024) Біловодська, Олена; Кравчук, Т.
    Матеріали доповіді учасників VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (заочна форма) "Формування та перспективи розвитку підприємницьких структур в рамках інтеграції до європейського простору", 2024
  • Item
    Створення емоційного зв'язку зі споживачами як складова ефективного маркетингу
    (2024) Біловодська, Олена; Мельник, М.
    Емоційний зв'язок в маркетингу означає створення та підтримку позитивної емоційної взаємодії між споживачами та брендами (або продуктами чи послугами), що базується на використанні відповідних стимулів, які викликають позитивні емоції, сприяють формуванню сприятливого ставлення до бренду (або продукту чи послуги) та допомагають споживачам встановити тісний емоційний контакт. Він дозволяє брендам створити позитивні емоційні асоціації та навіть здатність викликати емоційну лояльність, що впливає на рішення споживачів щодо покупки продукту або послуги.
  • Item
    Вплив цифрових технологій на стратегії маркетингу
    (2023) Біловодська, Олена; Ткачук, Ю.
    Соціальні мережі стають все більш популярними серед користувачів, що відкриває підприємствам широкі можливості для залучення уваги цільової аудиторії. Інформаційне поле, яке створюють самі користувачі для бізнесу, розширює попит і зменшує витрати на пошук та обмін інформацією, що сприяє підвищенню доходу і конкурентоспроможності. Застосування цифрових технологій дозволяє здійснювати просування та реалізацію товарів і послуг і є обов'язковим у сучасному світі, тому на сьогодні маркетологи проводять оптимізацію контенту соціальних мереж і використовують аналітику даних, підвищуючи кваліфікацію своїх співробітників у цифровому маркетингу.
  • Item
    Покоління зумерів як категорія споживачів роздрібної торгівлі: дослідження поведінки, сегментація аудиторії в Україні
    (2024) Біловодська, Олена; Вороніна, Ілона
    Мета статті полягає в дослідженні особливостей поведінки зумерів та їх сегментування на українському ринку для успішної взаємодії з даною групою споживачів у контексті нових можливостей для роздрібної торгівлі. Методика. Теоретичну та методологічну основу дослідження становлять роботи вітчизняних і зарубіжних учених у сфері особливостей маркетингових досліджень поведінки споживачів і практичного впровадження стратегій сегментування. Інформаційну базу становлять наукова, економічна та довідкова література, роботи провідних вітчизняних та зарубіжних вчених, методичні матеріали, інформаційні портали, періодичні видання. Використано сукупність методів і підходів: системного аналізу і теоретичного узагальнення – при вивченні характеристик покоління зумерів, методи аналізу та синтезу – при оцінюванні обсягів українського ринку з позицій кількості зумерської аудиторії; глибинного інтерв’ювання – при дослідженні споживацької поведінки українських зумерів; множинної сегментації – при класифікації аудиторії покоління зумерів. Результати. У статті авторами виокремлено характеристики зумерів як категорії споживачів, які відрізняються від інших поколінь швидкістю, гнучкістю, толерантністю до гендерної та расової рівності тощо, значною обізнаністю у різних сучасних технологіях, адаптацією до нового, налаштуваннями на співпрацею, що допомагає спрямовувати масову критику у колективні дії, але при цьому з проблемами розвитку навичок критичного мислення через хронічне масове відволікання, спричинене постійним зануренням у декілька медіа-платформ одночасно. Виконано оцінювання обсягів українського ринку з позицій кількості зумерської аудиторії і з'ясовано, що 96% зумерів в Україні мають смартфони, 83% користується соцмережами, 62% обирають покупки в онлайн; серед соціальних мереж найпопулярнішими є YouTube, Instagram і TikTok. Проведено серію глибинних інтерв'ю для кращого розуміння особливостей споживчих вподобань українських зумерів і виявлено високий ступінь схильності до споживання при першій можливості, встановлено основні причини споживання, купівлі онлайн та офлайн. Виокремлено критерії сегментації (вік, стать, етнічна приналежність, рівень освіти, дохід, спосіб життя та психографічні характеристики) для покоління Z, описано їх профілі, що надає цінну інформацію про вподобання, поведінку та потреби покоління Z і допомагає маркетологам пристосувати свої маркетингові зусилля до цієї аудиторії. Наукова новизна полягає в поглибленні розуміння поведінки споживачів покоління зумерів на українському ринку, що, на відміну від існуючих, виокремлює їх комплексні характеристики для ефективної взаємодії з цією групою споживачів у контексті нових можливостей для роздрібної торгівлі. Практична значимість визначається застосуванням отриманих результатів для розроблення більш ефективних стратегій маркетингу для споживачів-зумерів, що забезпечить підвищення конкурентоспроможності компаній роздрібної торгівлі.
  • Item
    Концептуальні підходи до визначення та класифікації криз у діяльності суб'єктів господарювання
    (2024) Іванченко, Костянтин; Біловодська, Олена
    Кризові явища є невід'ємною складовою функціонування суб'єктів господарювання в сучасних умовах. Здатність своєчасно ідентифікувати, класифікувати та протидіяти кризам є запорукою стійкості та конкурентоспроможності. Наявність абсолютно різних концептуальних підходів до визначення сутності поняття "криза" та її класифікації ускладнює розробку ефективних інструментів управління. Методи. Для систематизації існуючих наукових поглядів на поняття "криза" і підходів до класифікації криз був проведений контент–аналіз визначень та класифікацій, представлених у працях вітчизняних і зарубіжних авторів. За допомогою структурно–логічного аналізу були виокремлені ключові компоненти змістовного наповнення поняття "криза". Методами порівняння та аналогій виявлено спільні та відмінні риси у тлумаченні сутності кризових явищ різними науковцями. На базі ґрунтовного аналізу переваг і недоліків наявних класифікацій криз було обґрунтовано авторський підхід до класифікації з використанням методів індукції та дедукції. Результати. На основі систематизації наукових джерел було сформульовано авторське визначення поняття «криза», яке поєднує ключові аспекти представлених у літературі дефініцій та концептуально відображає сутність кризових явищ. Запропоновано вдосконалену класифікацію криз за ознаками місця виникнення, сфери впливу, масштабу, передбачуваності, регулярності та стану протікання, яка дозволяє комплексно класифікувати кризи різної природи походження. Продемонстровано застосування розробленої класифікації на прикладі кризових викликів для підприємств роздрібної торгівлі внаслідок воєнної агресії проти України. Висновки. Проведене дослідження дозволило систематизувати існуючі підходи до визначення поняття "криза" та їх класифікації в діяльності суб’єктів господарювання та сформулювати авторське визначення кризи як етапу у функціонуванні системи, викликаного зовнішніми та/або внутрішніми чинниками, що характеризується порушенням рівноваги, дестабілізацією процесів, загостренням протиріч і загрозою руйнування або неможливістю подальшого існування у звичному режимі. Запропоновано комплексну класифікацію криз за місцем виникнення, сферою впливу, масштабом, передбачуваністю, регулярністю та станом протікання, що дозволяє класифікувати кризові явища різної природи походження.
  • Item
    Strategy of customs business services based on marketing management
    (2024) Bilovodska, Olena; Khurdei, Viktoriia
    The article substantiates the relevance of developing customs services on the basis of marketing management. The author analyses the available literature and practical materials that reveal the importance and relevance of the issue of customs reform in Ukraine, ensuring the efficiency of customs services for enterprises at different levels, solving existing problems and preventing threats in this area. At present, there are many reasons for the low level of efficiency of customs services operations at different levels, which is caused by a wide range of factors: peculiarities of the construction and functioning of the management system in customs authorities, the level of staffing of customs authorities, software and hardware, infrastructure, financial support; development of the legal framework regulating customs services to enterprises; development of the tools, technologies, systems, institutions of customs services The interaction of customs authorities with foreign economic operators is becoming a crucial factor in the effective fulfilment of the tasks of the customs service: accelerating trade turnover, replenishing the budget and ensuring the national security of the country. Based on the results obtained, the article formulates definitions of “customs marketing”, “marketing environment of the customs sphere”, substantiates the strategy of customs business services based on marketing management, and identifies stages of formation of the strategy of customs business services based on marketing management. The proposed strategy of customs business services based on marketing management provides for consideration of the influence of factors of the marketing environment of the customs sphere and interests of foreign economic entities on the effectiveness of customs reform for sustainable economic growth of Ukraine and its positioning as a reliable international trading partner. The strategy of customs business services based on marketing management: will allow customs organisations to be more efficient and competitive, meet all current and future needs of foreign economic operators, as well as facilitate their adaptation to the conditions and requirements of customs; ensure the most effective interaction between customs authorities and business structures, which will have a positive impact on minimising the time of customs formalities and will reduce the labour costs of counterparties and complete economic transactions in a short time; facilitate The implementation of the customs service strategy based on marketing management will contribute to the implementation of the main tasks of the State Customs Service: efficient and effective revenue collection, protection and security of society, and creation of favourable conditions for the development of foreign economic activity
  • Item
    Modelling the relationship between retail development indicators and economic indicators in European countries
    (2024) Bilovodska, Olena; Ivanchenko, Kostiantyn
    The modern global market requires extraordinary attention to the development of retail trade, which is not only the face of the economy of countries, but also plays a key role in promoting their economic prosperity. In this context, understanding the relationship between retail development indicators and indicators of the state of the economy is necessary given the importance of retail trade as one of the key elements of economic systems and is an important task for scientists and economists. Highlighting the relationship between retail trade and the state of the economy of European countries opens up opportunities for understanding and predicting economic and social trends on the path of Ukraine's accession to the EU, and promotes entrepreneurship. This study aims to model the relationship and establish statistically significant dependencies between the development of retail trade and the economic development of European countries, and to identify indicators that have an impact on the development of the industry. The study established a statistically significant impact of economic growth characteristics on the development of the retail trade industry in European countries in 2005-2022. In particular, it has been determined that the volume of trade turnover depends on such indicators as GDP per capita, consumer inflation and unemployment in the economy. The number of retailers is influenced by the volume of high-tech exports and the Gini index, which measures income inequality in the country. The number of employees in the industry depends on consumer inflation, unemployment and the Gini index. The share of income that is invested in the operating activities of the industry's enterprises depends on the level of consumer inflation, unemployment, the share of research and development expenditures in GDP and GDP per capita. GDP per capita has the strongest positive effect on turnover and consumer inflation on turnover. The unemployment rate has the strongest negative impact on turnover and the number of employees in the industry. The study confirmed the hypothesis about the positive impact of economic development on the retail industry in European countries. An economic system that promotes investment in research and development, aims to reduce unemployment and increase economic efficiency, plays a key role in the development of the retail industry in European countries. Given this, future research should focus on other factors that may influence the development of the retail industry in order to better understand the processes taking place in this area and to develop more accurate and effective strategies to promote its sustainable growth.
  • Item
    Features of consumer behaviour among zoomers in the health, fitness and sports mobile application market
    (2023) Bilovodska, Olena; Hretchak, Nadiia-Ivanna
    The article highlights the features and modem trends of the market of mobile applications for health, physical activity and sports. It also looks into some theoretical models, which are applicable for the study of this market. When developing theoretical models and scales, several models were selected that are most appropriate for use in a specific market, namely: Technology Acceptance Model (TAM), Expectancy and Confirmation Theory (ECT) and Information Technology Post-Adoption Model (PAM-ISC). To assess the effectiveness of mobile fitness applications, some scales were selected, in particular MARS and ABACUS. The focus of the study of these theories and scales was to determine their benefits for the study of consumer behavior in this market and in the development of new products. While studying the current trends of the market of mobile applications for health and sports, conclusions were drawn regarding its prospects and future growth, in particular in Ukraine. Furthermore, we highlighted the main factors that influenced the positive trends of market growth in the last few years. In addition, we have analyzed existing research on user behavior in the market of mobile fitness applications in order to identify patterns regarding the reasons to start using or stop using them. Factors which could potentially motivate customers to use the applications continuously and the main reasons for discontinuing the use were also studied. In order to obtain relevant information about the consumer habits of the generation Z in this market, a study was conducted among students of the Kyiv-Mohyla Academy. As a result, we have outlined the main behavioral characteristics of Generation Z consumers of mobile fitness applications, which explain their intentions and habits of use.
  • Item
    Investigating the interrelation between Ukrainian macroeconomic indicators and innovative digital marketing promotion instruments
    (2023) Bilovodska, Olena; Petrenko, Karolina
    This paper explores the influence of innovative marketing promotion tools on the dynamics of GDP growth in Ukraine. It identifies the key factors that contribute to economic development. The research is based on the theoretical and methodological framework provided by the State Statistics Service of Ukraine and the All-Ukrainian Advertising Coalition. Through the utilization of linear regression analysis and the method of least squares, the study establishes a formalized relationship between the examined indicators and predicts their corresponding values. Furthermore, the study justifies the impact of marketing on the functioning and revenue of companies, highlighting that marketing expenditures play a significant role in shaping the overall GDP of Ukraine. Notably, digital marketing emerges as the most progressive component of the marketing field, with its scale consistently expanding
  • Item
    Artificial intelligence for marketing product strategy in the online education market
    (2024) Bilovodska, Olena; Kravchuk, Tetiana; Ponomarenko, Ihor; Bliumska-Danko, Kseniia; Kononenko, Anna
    The online education market has experienced tremendous growth, creating a competitive landscape where effective marketing solutions are crucial for success. Artificial intelligence (AI) has emerged as a powerful tool, offering innovative ways to enhance product marketing strategy. The purpose of the article was to highlight the integration of artificial intelligence into marketing product strategies in the online education market and to evaluate the chances of success for launching a new training course implemented through AI algorithms. A systematic review of advanced technologies and products in the AI market was carried out, along with a comparative analysis based on data from various authors and reports from organisations, considering the aspects of interpreting qualitative and quantitative market characteristics. Leaders in the global and Ukrainian online education market were analysed, and research was conducted on the marketing product strategy measures of successful players, indicating qualitative and quantitative data using SimilarWeb and Semrush online services. These results allowed for an analysis of the connection between the identified market segments and influencing factors to make practical recommendations for improving elements of marketing based on the identified issues of products and the online education market. To demonstrate the relevance and effectiveness of the proposals, an approach was applied to test if a product with enhanced AI marketing would fit into the market using the example of the Projector Institute company. The assessment obtained from the calculations showed that AI can strengthen the marketing of online education products, as they will fully meet the interests of interested economic counterparts. The results of the study could be used by marketing, AI experts, product experts, business owners in marketing, etc. to enhance marketing solutions
  • Item
    A competent approach to teaching management disciplines in the conditions of the formation of "Industry 5.0"
    (2025) Rossokha, Volodymyr
    Chapter from a collective scientific monograph "Professional training of future specialists in the conditions of modern realities", dedicated to the issue of a competency-based approach to teaching management disciplines in the conditions of the formation of "Industry 5.0"
  • Item
    Innovative Inclusion of Brand Management of Food Enterprises in the Conditions of World Price Volatility
    (2024) Khrapkina, Valentyna; Matukova, Hanna; Hurman, Olena; Korovina, Olena; Tsymbalyuk, Yuriy
    The article substantiates the determinants of innovative inclusion of brand management of food enterprises on the basis of a benchmarking approach, which allows managing the capitalization of entities, assessing the sensitivity of brand capital to the volatility of domestic and global market prices. The method of comprehensive evaluation is presented and the classifier of the integral of objects of the internal and external environment of effective use of brand capital of food enterprises is developed. It has been proven that the economic effect of innovative activities of food enterprises is the main internal source of growth in their market value, provided that the negative market factors of the external environment are levelled. The model of the integration of brand capital into the general capitalization management system of the food enterprises is given. The rate of growth of capital investment in innovation is analyzed and the structure of financing inclusiveness of brand capital (intangible assets) of food enterprises of the Ukraine is determined. The global supply balance of the main groups of products to exporting countries and the level of volatility of world prices according to the FAO’s food index are presented. Calculated correlation dependence of profit on interest futures spot contracts (USDC) of food enterprises on a set of variable indicators. The forecast value of capitalization (market value) of food enterprises of the Ukraine was determined due to the annual increase in the value of brand capital.
  • Item
    Optimization of strategic management of marketing and logistics of companies as part of the implementation of artificial intelligence
    (2024) Al-Ababneh, Hassan Ali; Al-Olima, Safa Suliman; Alrhaimi, Salem A. S.; Al Muala, Ayed Moh'd; Popova, Olga; Khrapkina, Valentyna
    The goal of the study is determining the key aspects of optimizing the strategic management of marketing and logistics of modern companies as part of the realization of artificial intelligence technologies. It has been determined that scaling a business and ensuring its profitability is possible by optimizing business processes and management strategies using the implementation of artificial intelligence technologies. The key aspects of automation of marketing and logistics management strategies of companies and their optimization based on the application of artificial intelligence technologies are substantiated. The main trends in the development of artificial intelligence technologies in the global economy are conceptualized. The evolution of artificial intelligence technologies in the world and its impact on the activities of companies is structured with an argument for the main directions and tools. It has been proven that the application of artificial intelligence into the marketing and logistics strategies of companies determines their transformational development and maximum optimization. To determine the key aspects of optimizing the strategic management of marketing and logistics of companies under the influence of artificial intelligence, multifactor correlation and regression analysis tools were used. The correlation between key indicators of marketing (sales volumes) and logistics (logistics efficiency index), their close relationship and an assessment of the impact of artificial intelligence technologies on the transformation of management strategies of modern companies has been determined. Theoretical and scientific-practical recommendations have been formed that are complete and reliable and can be applied in practice when optimizing the marketing and logistics management strategy companies.
  • Item
    Logistics transformation on grain and oilseeds markets during the war in Ukraine: Marketing approaches and strategies
    (2024) Bodnar, Olha; Halchynska, Yulia; Larina, Yaroslava; Filatova, Anna; Stepanets, Ihor
    The Russian military invasion has caused a collapse in food supplies from Ukraine to world markets. The transformation of Ukrainian export logistics has been carried out under critical conditions and extremely limited deadlines. This article evaluated the transformations in logistics in the grain and oilseeds markets due to the war, discussed the impact of international agreements on export and logistics supply chains, and proposed marketing strategies for the trade of grain, oilseeds, and related products during wartime. The authors employed various general scientific and special methods and approaches, including a systematic approach, abstract-logical and graphic methods, retrospective and comparative analysis, correlation-regression analysis, and forecasting methods. A periodisation of the export logistical transformation due to the war was used. It included the following stages: the collapse of logistics; the growth of exports due to the impact of international agreements; and the operation of an alternative Ukrainian maritime corridor with the support of international partners. The significant impact of production and sales transformations caused by the war on the growth of wheat export logistics costs for various supply bases was demonstrated. The authors concluded that the export logistics risks were primarily mitigated by low grain and oilseed prices for agricultural producers. An assessment of the grain, oil crops, and processing products export market in Ukraine was also provided. The development of effective marketing strategies was highlighted. The practical value of the study lies in the use of the research results for developing marketing strategies for enterprises and European cooperation development projects in the agrarian sector