004. Факультет правничих наук
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 004. Факультет правничих наук by Title
Now showing 1 - 20 of 1106
Results Per Page
Sort Options
- Item100 днів нової влади: яка модель урядування формується?(2010) Коліушко, Ігор; Тимощук, Віктор; Куйбіда, Роман; Банчук, Олександр; Демкова, Мар'яна; Кириченко, Юлія; Журба, Ярина; Курінний, Олексій; Стоян, Валентина; Ткачук, Анатолій; Бураковський, Ігор; Бетлій, Олександра; Богдан, Тетяна; Кандул, Сергій; Кобилянська, Алла; Кравчук, Віталій; Кузнєцова, Анна; Кузяків, Оксана; Куценко, Катерина; Мовчан, Вероніка; Науменко, Дмитро; Пількевич, Катерина; Сисенко, Наталія; Чухай, Анна; Саприкін, Володимир; Омельченко, Володимир; Захаров, Євген; Лігачова, Наталія; Довженко, Отар; Вінніков, Олександр; Касьянов, Георгій; Шаров, Олег; Голубовська-Онісімова, Анна; Левченко, Катерина; Бистрицький, Євген; Чалий, Валерій; Пашков, Михайло; Сунгуровський, Микола; Мельник, Олексій; Сушко, Олександр; Сад, Наталія; Горбач, ВолодимирЗбірник містить висновки консорціуму незалежних аналітичних центрів України про діяльність владної команди – Президента України Віктора Януковича та Уряду на чолі з Прем'єр-міністром Миколою Азаровим – протягом перших 100 днів їх роботи. Оцінка діяльності влади неурядовими організаціями є важливим інструментом демократичного контролю над владою. Видання буде корисним для урядовців, народних депутатів, державних службовців, а також незалежних експертів і журналістів.
- ItemA constitutional design between façade democracy and effective transformation?(2010) Petrov, Roman; Serdiuk, Oleksandr
- ItemAbschuss der MH-17: Stand der internationalen Untersuchungen und beginnender Strafprozess in Den Haag(2020) Koval, DmytroDer Beitrag zeichnet kurz die Geschichte des Absturzes von Flug MH-17 der Malaysia Airlines nach. Das Passagierflugzeug stürzte am 17. Juli 2014 auf dem Weg von Amsterdam nach Kuala Lumpur über der Ostukraine ab, alle 298 Insassen kamen dabei ums Leben. Es werden die wichtigsten Fakten zu den Gründen der Katastrophe vorgestellt sowie die mutmaßlich am Abschuss beteiligten Personen, wie sie durch die Arbeit des Joint Investigation Team (JIT) aus Vertretern von Ermittlungsbehörden in den Niederlanden, der Ukraine, Malaysia, Belgien und Australien ermittelt wurden. Es wird ein Überblick über die juristischen Möglichkeiten gegeben, die Katastrophe des Fluges MH-17 rechtlich zu bewerten. Ebenso werden Schwierigkeiten analysiert, die auf die Vertreter der Anklage während des Strafprozesses vor dem Bezirksgericht Den Haag zukommen könnten.
- Item
- Item"Acquis вступу" як складова феномену права Європейського Союзу: [препринт](2012) Петров, РоманПроцес європейської інтеграції породив безліч новел політичного, економічного і правового характеру, які зумовили привабливість європейської моделі регіональної інтеграції для країн всього світу, включаючи Україну. У юридичній сфері ЄС поки є єдиним прикладом успішно функціонуючої наднаціональної правової системи в рамках окремо взятої регіональної міжнародної організації. Унікальність правової системи ЄС характеризується верховенством і прямою дією її норм в країнах-членах ЄС, а також наявністю правових досягнень - "аcquis communautaire", які повинні розділяти і застосовувати як країни-члени ЄС, так і країни, що претендують на отримання членства ЄС.
- ItemApplying the European Union's 'Energy Acquis' in Eastern Neighbouring Countries: the Cases of Ukraine and Moldova(2014) Petrov, RomanThe Treaty of Lisbon paved the way for legal formalization of new European Union policies and significantly enhanced the external dimension of the European Union Internal Market. The newly emerged European Union energy policy is a good example of this. External objectives of the European Union energy policy are being fulfilled through the Energy Community which embraces not only European Union Member States and candidate countries but also third countries without any perspective of membership in the EU. The Energy Community is designed as a perfect example of the ‘integration without membership’ model which gives a stake for third countries in the European Union Internal Market and promotes European Union’s sectoral acquis beyond the EU borders and plays a role of a laboratory working on better and deeper engagement of third countries into expanding the European Legal Space. This article focuses on challenges of the process of the application of the EU ‘energy acquis’ in Ukraine and Moldova.
- ItemApproximation of laws in the EU-Ukraine association agreement(2014) Petrov, RomanThe article considers the scope of “approximation” of laws provisions in the EU-Ukraine Association Agreement that is the most voluminous and ambitious among all EU association agreements with third countries. There are many novelties introduced to this agreement. Most prominent of them are strong emphasis on comprehensive regulatory convergence between the EU and Ukraine and possibility for application of the EU acquis within the Ukrainian legal order. The process of effective implementation of the Association Agreement will constitute the greatest challenge for Ukraine. It has to prove their adherence to the EU’s common democratic and economic values, and ensure the proper functioning of their deep and comprehensive free trade areas.
- Item
- ItemArticle 8 TEU: Towards a New Generation of Agreements with the Neighbouring Countries of the European Union?(2011) Petrov, Roman; Van Elsuwege, PeterArticle 8 of the Treaty on European Union (TEU) provides a new legal basis for developing the European Union’s relations with its neighbouring countries. This contribution traces the origins of this provision and analyses its objectives and potential application in practice. It is argued that Article 8 TEU codifies the conditionality approach of the European Neighbourhood Policy (ENP) and introduces a differentiation with traditional association agreements for political reasons. The launch of the Eastern Partnership in May 2009, including the offer of concluding association agreements with the EU’s eastern partners, largely undermines the significance of this distinction. It is, however, not to be excluded that Article 8 TEU is used in relation to other neighbouring countries, which are not interested in formal association with the EU.
- ItemAustrian and Ukrainian Comparative Study of E-Justice: Towards Confidence of Judicial Rights Protection(2019) Boscheinen-Duursma, Henriette; Khanyk-Pospolitak, RoksolanaThe article is devoted to the comparative analysis of e-justice in Ukraine and Austria, in particular, the authors describe the current situation, strategy of e-justice development in Ukraine and Austria, as well as the potential risks, problems and benefits of introducing e-justice in Ukraine. The link between the goals and task of civil proceeding with e-justice was succinctly shown in this article. Also, the common elements of e-justice in Ukraine and Austria were highlighted, among them the following three elements were analysed in depth: an appeal to court with different documents, electronic evidence and consideration of the case in electronic form. Based on the comparative analysis, conclusions about what is common and different in e-justice in Ukraine and Austria and the value Ukraine should take from the experience of e-justice in Austria were drawn.
- ItemBalkan region and the nis countries(2002) Petrov, Roman
- ItemBetween ‘Common Values’ and Competing Universals: The Promotion of the EU’s Common Values through the European Neighbourhood Policy: [preprint](2009) Petrov, Roman; Leino, PaiviThe aim of this article is to discuss the position of common values in the domain of EU external relations. The article looks at the role of common values in defining the EU's identity in its external policies and uses the European Neighbourhood Policy as an example. It is argued that the notion 'common values' is used by the EU institutions as both a 'universal' and an 'EU' concept, which highlights their abstract nature. Such abstraction is also reflected in the way in which Russia has recently aimed at developing its own set of 'common values' to be adopted by the neighbour countries. It is concluded that the ENP does not promote jointly shared common values to be adopted by neighbour countries. Instead, it employs a conditionality policy to ensure that the EU’s own understanding of the meaning of its values are adopted by neighbour countries.
- ItemBringing human rights home: the challenge of enforcing judicial rulings in Ukraine and Russia(2014) Meleshevich, Andrey; Forstein, CarolynThe problem of systemic non-enforcement of judicial decisions, the Ukrainian government’s failure to respond to a pilot judgment, and Russia’s legislative reform offer important case studies for both rule of law development in the post-Soviet sphere and the efficacy of the European human rights system. This article looks at systemic non-enforcement both as a domestic and international challenge. It first examines Ukraine’s history with the European Court of Human Rights and the response to the Ivanov v. Ukraine pilot judgment. It unpacks the factors that are responsible for persistent non-enforcement and for preventing domestic reform. It then turns to Russia, and explores the European Court of Human Rights’ pilot judgment in the case Burdov v. Russia (no. 2), the Russian response, and implementation of the subsequent reforms. Lastly, the article examines the significance and implications of these cases for the European human rights regime.
- ItemCase management у цивільному судочинстві: порівняльне дослідження законодавства Литви, Польщі й України(2018) Ізарова, Ірина; Вебрайте, Вігіта; Флейшар, РадославУ статті порушуються актуальні проблеми застосування принципу case management, що став новим інструментом удосконалення цивільного судочинства та забезпечення ефективного розгляду справ судом. Введений під час реформи цивільного процесу Великої Британії case management впродовж останніх двадцяти років залишається чи не найбільш топовим питанням наукових дискусій та невід’ємним елементом сучасних реформ цивільного процесуального права в різних державах Європи. Водночас він став основою для підготовки відповідної частини Європейських правил цивільного процесу ELI-Unidroit, а саме правил, що регулюють роль судді та сторін (а також їх адвокатів). Запозичення ефективних інститутів судочинства з країн різних правових систем, їх традицій здійснення правосуддя є доволі складним процесом, який, щоб досягти бажаних результатів, має відбуватися комплексно. Принципи права становлять фундамент, на якому розбудовується ціла система правил регулювання відносин, у цьому разі між судом та учасниками процесу. Отже, сукупність факторів зумовлюють та визначають особливості його втілення в конкретному національному законодавстві, які спробуємо висвітлити, зокрема, на прикладі Литви, Польщі та України. Case management відображає новий підхід до розподілу ролей суду та сторін справи, що виражається і в положеннях законодавства щодо організації та обрання порядку її розгляду, розподілу повноважень і визначення процесуальних дій сторін із підготовки до розгляду та щодо доказування у справі, встановлення процесуальних строків і дат проведення судових засідань у справі. З огляду на це проаналізовано проект закону щодо проведення попередніх нарад з організації розгляду справи, в яких зазначений підхід знайшов подальший розвиток (Польща), а також досліджено природу такого повноваження суду, як роз’яснення прав сторін, виходячи із засад case management за законодавством Литви. Визначено, які елементи case management було запроваджено в цивільне процесуальне законодавство України під час реформ, та проведено їх аналіз. Висновки, зроблені на підставі дослідження, дають змогу з’ясувати перспективи забезпечення ефективності судочинства та подальшого розвитку принципу case management у східно-європейських країнах.
- ItemCivil Society Against Corruption in Ukraine: Pathways to Impact(2019) Bader, Max; Huss, Oksana; Nesterenko, Oksana; Meleshevych, AndriyThe 2013–2014 Revolution in Ukraine has spurred a boom in civic anti-corruption initiatives across Ukraine. There is as yet little consolidated understanding of how effective these initiatives are and what explains variation in effectiveness. Insights from academic and practitioner literature suggest that factors associated with success in anti-corruption activism fall under three broad categories: environmental factors, advocacy strategies of civil society organizations, and their organizational characteristics. Drawing on a comprehensive study of anti-corruption activism in the regions of Ukraine, this article asks how these insights relate to anti-corruption activism in the regions of Ukraine. We find that anti-corruption initiatives generally face two key dilemmas: insufficient capacity in terms and financial and human resources, and the absence of a credible base of support. Anti-Corruption organizations that are most effective tend to be those that convincingly solve either one of these two dilemmas. In addition, we find that political will among local authorities is an important conducive factor to the effectiveness of anti-corruption activism. The article also discusses the implications of our findings for practitioners of international assistance.
- ItemCompliance of the Criminal Legislation of Ukraine with the UN Protocol on Firearms(2020) Khavroniuk, Mykola; Krasnytskyi, Ivan; Lashchuk, NataliyaProblems with regulating the trafficking of weapons and ammunition emerged in Ukraine after the collapse of the Soviet Union. The Soviet military left behind a large number of small arms, light weapons and ammunition, much of which did not have proper (in some cases any whatsoever) inventory control and accounting. The purpose of the study is to find the best models of criminal liability for illicit manufacturing and trafficking of firearms in Ukraine, its parts and components and ammunition, taking into account international experience. The study investigates the issue of compliance of the criminal legislation of Ukraine with the United Nations Protocol against the Illicit Manufacturing of and Trafficking in Firearms, Their Parts and Components and Ammunition, supplementing the United Nations Convention against Transnational Organised Crime, and proposes for harmonisation of national legislation with this Protocol. It is concluded that Ukraine needs to adopt the Law "On Arms Trafficking", which, among other things, must clearly define such concepts as "firearms", "parts and components", "ammunition", "illicit manufacturing", "illicit trafficking", etc. which would also be relevant for the criminal legislation of Ukraine.
- ItemContract Law in Ukraine(Berliner Wissenschafts-Verlag, 2008) Logush, LyubovThe sovereign Ukraine is developing complex contractual relations with states from all over the world and is cooperating actively with universal and the European regional organizations. First, this means cooperation with the Council of Europe whose mem-ber Ukraine became in 1995, and the establishment of close relations with the Euro-pean Union and with NATO. Besides this, measures are under way which are intended to prepare Ukraine for entering the World Trade Organization. Ukraine is trying to integrate itself into Europe and apply common European val-ues to its legal system, such as pluralistic democracy, rights and freedoms of the per-son and supremacy of law. This process could be accelerated if Ukraine determined in its legal system the supremacy of the international law principle. In this context, reference can be made to the Draft Resolution of the Plenary Session of the Supreme Court of Ukraine "On the application by courts of trie avowed principles and rules of the international law and international treaties of Ukraine", which is now publicly be-ing discussed by lawyers. In fact, the authors of the present Draft Resolution consider obvious the thesis that the avowed principles of the international law constitute an integral part of the internal law of Ukraine.
- ItemThe Correlation of Constitutional and International Law : The Ukrainian Case(2020) Koziubra, Mykola; Zvieriev, IevgenConstitutional and international law often interrelate and regulate certain areas differently. The legal scholar’s viewpoint significantly determines his or her approach to the role of international and constitutional law in certain legal circumstances. This article focuses on the issue of determining the place of international treaties and generally recognized international law principles and norms in Ukraine’s domestic legal system. Ukraine has a well-established practice of automatically recognizing international treaties’ priority over its norms of domestic legislation, but this priority cannot be regarded as absolute. This article argues that legal scholars advance different arguments on this because they apply different approaches—approaches that originate either in constitutional or international law.
- ItemCorruption risks in the fields of administrative services and control-supervision activities of public administration in Ukraine(2009) Koliushko, Ihor; Tymoshchuk, Viktor; Banchuk, Oleksandr; Ishchenko, Yuriy; Zalizniak, Petro; Kurinniy, Oleksiy; Pukhtetska, Alla; Stoyan, Valentyna; Shaipov, Artem; Bekeshkina, IrynaThe subject report presents the results of the study of risks of corruption in two spheres of activities of public administration bodies, such as delivery of administrative services and control and supervision. The above was the purpose of desk study of potential risks of corruption, development of recommendations concerning the elimination (minimization) thereof, and also, assessment of the relevance of subject risks and proposed recommendations using survey (polling) of the public, focus groups with entrepreneurs and extended interviews with public officials of central and local government bodies.