Київські обрії: історико-філософські нариси
Permanent URI for this collection
Київські обрії : історико-філософські нариси / ред.: В. Горський, М. Ткачук. - Київ : Стилос, 1997. - 359 с.
Browse
Browsing Київські обрії: історико-філософські нариси by Title
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Античнознавчі студії О. М. Гілярова(1997) Ткачук, МаринаУ статті проведено аналіз спадщини О.М.Гілярова. В його працях наявна глибока і ретельно розроблена концепція історії філософії, що ґрунтується на всебічно розробленому вченні про єдність особистісної, культурно-історичної і логічної детермінант розвитку філософії, де особа, реальний суб'єкт філософської творчості, виступає фокусом усієї системи детермінант. У концепції мислителя філософія представлена не як предмет вузькофахових знань, а як значний фактор суспільного життя.Item Антропологізм у спадщині чернігівського літературно-філософського кола і київської релігійно-філософської школи: порівняльний аналіз(1997) Чорний, О.Статтю присвячено аналізу антропологічної тенденції, яка на думку авторів, найвиразніше проявляється у філософії чернігівського літературно-філософського кола, яке справило свій вплив на стан філософії у Києво-Могилянській академії, а через неї — на київську академічну школу XIX ст. Підвалиною, що служить спільним знаменником для такого порівняння, є українська культура, гуманістичні засади якої розробляли як представники чернігівського кола, так і П.Юркевич, хоча вони й належать до поколінь, розділених століттями. Відмінності поміж ними виявляються, перш за все, у наголосах, які роблять у своїх творах представники чернігівського кола, з одного боку, і П.Юркевич та інші представники київської академічної філософії (І.Борисов, В.Карпов, О.Новицький, С.Гогоцький, І.Скворцов тощо) з іншого.Item Ауховно-академічна освіта та становлення філософії у Київській духовній академії(1997) Тихолаз, АнатолійУ статті проаналізовано місце та роль духовних академій в історії вітчизняної філософської думки. Саме духовні академії з їхньою безперервною традицією викладання філософії виявилися у XIX ст. найсприятливішим середовищем для розвитку філософії у її професійних формах, спонукали до усвідомлення потреби у виробленні національно-своєрідних форм філософії. Водночас здобуттю духовними академіям особливої ролі у філософському розвитку Росії XIX століття сприяли (хоча у даному випадку слово "сприяли" набуває вочевидь двозначного відтінку) абсолютно ненормальні умови, що в них опинилася філософія у стінах університетів.Item Вчення про пізнання П.Юркевича та його сучасне історико-філософське значення(1997) Шевченко, В.Стаття присвячена вивченню спадщини П. Юркевича - українського філософа, визначного представника київської релігійно-філософської школи XIX ст.Item Вчення про щастя Лазаря Барановича(1997) Лимар, Е.Проаналізовано творчість першого ректора Києво-Могилянської академії з числа її власних вихованців Лазаря Барановича. Зокрема розглянуто проблему щастя, яка вирішується Л.Барановичем, у екзистенційному плані, що єднається з раціональними основами світської етики.Item Дослідна психологія в рукописній спадщині П. Юркевича(1997) Григор'єва, Н.Досліджено доробок П. Юркевича з психології та психіатрії. Ці праці характеризують його як людину з ґрунтовними знаннями у зазначених галузях, вченого, обізнаного з настроями, течіями й ідеями, що панували в світових наукових колах його доби.Item Еротична природа підсвідомого і українська філософія серця (асоціації і паралелі за концептами З.Фрейда і П. Юркевича)(1997) Вільчинська, С.У статті здійснено порівняльний аналіз теорій П.Юркевича і З.Фрейда, відзначено їх протилежність і збіжність бачення сфери психічного життя людини та вчергове засвідчено існування інтегруючих концептів-ланок на ланцюзі переходу між парадигмами духовного бутгя людства.Item З філософського Життя Києва другої половини XIX сторіччя(1997) Лисий, Іван; Фицик, І.Завдання розвідки полягає в тому, щоб, звернувшись до помітної у духовному житті Києва другої половини XIX ст. постаті С.С.Гогоцького, з'ясувати не тільки певні риси філософського життя тієї доби, але й уточнити зміст самого поняття "філософське життя" та аргументувати його належність до компетенції історико-філософського знанняItem Исихастские традиции в восточнославянской культуре(1997) Громов, М.В статье раскрывается влияния христианское мировоззрения - исихазма в восточнославянской культуре. Главная интенция исихазма, определяющая его суть, состоит в органичном сопряжении феноменально переживаемой реальности с новым пониманием, новым прочтением, новой интерпретацией святоотеческого наследия, хранящего нетленную ноуменальную сущность.Item К истории Киевской духовной академии.- Иннокентий Борисов и Яков Михайлов - становление двух типов академического мышления(1997) Куценко, Н.В статье прослеживается формирование академической философии в Киевской духовной академии. Отмечено формирование нового поколения отечественных мыслителей, которые получили образование в реформированной академии и в ее же стенах сделали первые шаги на педагогической и научной ниве.Item Київські обрії: історико філософські нариси(1997)Видання здійснене завдяки підтримці програми "Історична міфологія в сучасній українській культурі", яка виконується у рамках співробітництва Національного університету "Києво-Могилянська академія" та Женевського університету (Швейцарія).Item Культурні архетипи Києва(1997) Кримський, СергійПростежено культурні архетипи Києва у контексті філософських читань, які присвячені П.Юркевичу. Аналіз київської культури є співзвучним і смисловому контексту творчості П.Юркевича. Водночас київська культура може вважатись репрезентантом важливих національних архетипів філософування.Item Ментальна співзвучність української та європейської філософських традицій: "кордоцентричні мотиви"(1997) Бичко, І.У статті простежено особливості української ментальності та виявлено близькість українського менталітету саме до європейської ментальної парадигми, принаймні аніж до російського (східно-азійського) типу. Вагомими чинниками тут слугують насамперед кордоцентричні інтенції української та західноєвропейської світоглядної свідомостіItem Народний світогляд і традиції української філософської думки(1997) Ткаченко, О.У статті аналізується закономірний зв'язок розвитку духовної культури та національного світогляду. Саме в цьому народному світогляді потрібно шукати коріння характерних рис і особливостей української філософської думки. Розглянуто становлення української філософської думки Навіть побіжний аналіз характерних особливостей української філософії дає право стверджувати, що в ній міцно закріпились давні традиції філософствування. Насичені релігійною сутністю антеїзм, екзистенпіальність та кордоцентризм стали провідними домінантами в українській філософській думці, надали їй специфічного звучання.Item Образ Індії у середньовічних текстах доби Київської Русі(1997) Завгородній, ЮрійУ статті рокрито дослідження специфіки образу Індії, його сутнісних рис, процесу формування і трансформації в культурі східних слов'ян. Аналіз спирається, насамперед, на існуючий корпус писемних текстів (літературних пам'яток XI — першої половини ХІІІ ст.), автентичних чи трансплантованих, а також на огляд не менш цікавих невербальних текстів (решток), що збереглися з тих часів.Item П. Д. Юркевич про предмет філософії(1997) Левченкова, О.Розглянуто проблему окреслення філософії як науки на прикладі творчої спадщини видатного українського мислителя П.Д.Юркевича. Вже в першій друкованій праці "Ідея" П.Юркевич, дотримуючись загалом традиції XIX ст., висловлює думку, що філософія повинна бути перш за все наукою, однак також підкреслює труднощі, пов'язані з таким її розумінням.Item П. Д. Юркевич про сутність освіти(1997) Кузьміна, СвітланаУ статті розкрито концепцію освіти П.Д.Юркевича на основі його філософсько-педагогічної спадщини. В термінах психології й педагогіки він прагне висловити істини Євангелія і вчення св. Отців. Розглядаючи освіту як унікальний шлях удосконалення духу за вічними законами істини, добра й краси, на грунті широких досвідів дійсності, П.Юркевич здійснює прагнення за допомогою "практичних початків педагогіки" зблизити віру з наукоюItem П. Ліницький та київська релігійно-філософська школа другої половини IX - початку XX століття(1997) Мозгова, Н.У статтю присвячено Петру Івановичу Ліницькому - одному з видатних представників київської школи філософського теїзму кінця XIX — початку XX ст., спадщина котрого до цього не була предметом спеціальної наукової розвідки. Все, що залучається ПЛіницьким до сфери філософського осмислення, зорієнтовано на пошуки та осмислення насамперед проблеми людини та з'ясування її моральних та духовних начал.Item Памфіл Юркевич - людство і гуманістична перспектива(1997) Боровська, Г.Статтю присвячено погляду П.Юркевича на норми людських стосунків та гуманістичний рух за права людини. Вже на початку своїх філософських досліджень П.Юркевич висуває ідею, яка стає для нього однією з центральних — "ідею людства як одного цілого", подаючи характеристику "єдиного людства", він використовує поняття вселюдської свідомості. Гуманним суспільством П.Юркевич визнавав саме те, яке поважає права окремого індивіда.Item "Подолання метафізики" герменевтико-естетичний проект Густава Шпета(1997) Кривошея, С.Досліджено доробок філософа "київського кола" Густава Шпета. Аналіз герменевтико-естетичного вчення Г.Шпета дозволяє відтворити на матеріалах його праць коло фундаментальних проблем, які були визначальними для європейської самосвідомості й культури впродовж усього XX століття