Київські обрії: історико-філософські нариси
Permanent URI for this collection
Київські обрії : історико-філософські нариси / ред.: В. Горський, М. Ткачук. - Київ : Стилос, 1997. - 359 с.
Browse
Browsing Київські обрії: історико-філософські нариси by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item К истории Киевской духовной академии.- Иннокентий Борисов и Яков Михайлов - становление двух типов академического мышления(1997) Куценко, Н.В статье прослеживается формирование академической философии в Киевской духовной академии. Отмечено формирование нового поколения отечественных мыслителей, которые получили образование в реформированной академии и в ее же стенах сделали первые шаги на педагогической и научной ниве.Item Ауховно-академічна освіта та становлення філософії у Київській духовній академії(1997) Тихолаз, АнатолійУ статті проаналізовано місце та роль духовних академій в історії вітчизняної філософської думки. Саме духовні академії з їхньою безперервною традицією викладання філософії виявилися у XIX ст. найсприятливішим середовищем для розвитку філософії у її професійних формах, спонукали до усвідомлення потреби у виробленні національно-своєрідних форм філософії. Водночас здобуттю духовними академіям особливої ролі у філософському розвитку Росії XIX століття сприяли (хоча у даному випадку слово "сприяли" набуває вочевидь двозначного відтінку) абсолютно ненормальні умови, що в них опинилася філософія у стінах університетів.Item Про деякі особливості київської філософії 60-х - першої половини 80-х років XX століття(1997) Пронякін, В.Огляд київської філософії 60-х — 80-х років ХХ століття. Автор характеризує зазначений період як "антропологічний", або навіть "метафізичний" ренесанс у світогляді, здійснений київськими філософами в історії духовного опору тоталітаризмові.Item І. Франко в київському духовно-культурному просторі(1997) Герасим'як, І.У статті проаналізовано зв'язки Івана Франка з Києвом. Київський духовно-культурний простір викликав незмінне зацікавлення і симпатію І.Франка, протягом декільок відвідувань Києва він встановлює дружні контакти з багатьма ідейно близькими йому представниками української культури, зокрема деякими професорами і студентами Київського університету.Item Вчення про щастя Лазаря Барановича(1997) Лимар, Е.Проаналізовано творчість першого ректора Києво-Могилянської академії з числа її власних вихованців Лазаря Барановича. Зокрема розглянуто проблему щастя, яка вирішується Л.Барановичем, у екзистенційному плані, що єднається з раціональними основами світської етики.Item Культурні архетипи Києва(1997) Кримський, СергійПростежено культурні архетипи Києва у контексті філософських читань, які присвячені П.Юркевичу. Аналіз київської культури є співзвучним і смисловому контексту творчості П.Юркевича. Водночас київська культура може вважатись репрезентантом важливих національних архетипів філософування.Item Исихастские традиции в восточнославянской культуре(1997) Громов, М.В статье раскрывается влияния христианское мировоззрения - исихазма в восточнославянской культуре. Главная интенция исихазма, определяющая его суть, состоит в органичном сопряжении феноменально переживаемой реальности с новым пониманием, новым прочтением, новой интерпретацией святоотеческого наследия, хранящего нетленную ноуменальную сущность.Item Проблема ролі еліти як визначального фактору етногенезу(1997) Онищенко, І.Розглядається проблема ролі еліти в українській суспільній думці. Одною із найважливіших функцій еліти встановлено вироблення зразків людської поведінки, на які орієнтуються всі члени суспільства. Адже без соціальної еліти, яка повинна формувати ці зразки, розвиток суспільства стає непередбачуваним і нестабільним. Утверджується необхідність запобіганню конфлікту між елітою та народом , зокрема і для сучасного суспільства.Item Античнознавчі студії О. М. Гілярова(1997) Ткачук, МаринаУ статті проведено аналіз спадщини О.М.Гілярова. В його працях наявна глибока і ретельно розроблена концепція історії філософії, що ґрунтується на всебічно розробленому вченні про єдність особистісної, культурно-історичної і логічної детермінант розвитку філософії, де особа, реальний суб'єкт філософської творчості, виступає фокусом усієї системи детермінант. У концепції мислителя філософія представлена не як предмет вузькофахових знань, а як значний фактор суспільного життя.Item Еротична природа підсвідомого і українська філософія серця (асоціації і паралелі за концептами З.Фрейда і П. Юркевича)(1997) Вільчинська, С.У статті здійснено порівняльний аналіз теорій П.Юркевича і З.Фрейда, відзначено їх протилежність і збіжність бачення сфери психічного життя людини та вчергове засвідчено існування інтегруючих концептів-ланок на ланцюзі переходу між парадигмами духовного бутгя людства.Item "Подолання метафізики" герменевтико-естетичний проект Густава Шпета(1997) Кривошея, С.Досліджено доробок філософа "київського кола" Густава Шпета. Аналіз герменевтико-естетичного вчення Г.Шпета дозволяє відтворити на матеріалах його праць коло фундаментальних проблем, які були визначальними для європейської самосвідомості й культури впродовж усього XX століттяItem "Слово про закон і благодать" - перша пам'ятка київської філософської думки(1997) Горський, ВіленУ статті аналізується трактат ХІ століття "Слово про закон і благодать". Образ історії та історичного діяча, обгрунтований в "Слові про закон і благодать", суттєвою мірою позначився на історіософському баченні, яке обґрунтовують представники київської філософської думки в наступному.Item Памфіл Юркевич - людство і гуманістична перспектива(1997) Боровська, Г.Статтю присвячено погляду П.Юркевича на норми людських стосунків та гуманістичний рух за права людини. Вже на початку своїх філософських досліджень П.Юркевич висуває ідею, яка стає для нього однією з центральних — "ідею людства як одного цілого", подаючи характеристику "єдиного людства", він використовує поняття вселюдської свідомості. Гуманним суспільством П.Юркевич визнавав саме те, яке поважає права окремого індивіда.Item П. Д. Юркевич про сутність освіти(1997) Кузьміна, СвітланаУ статті розкрито концепцію освіти П.Д.Юркевича на основі його філософсько-педагогічної спадщини. В термінах психології й педагогіки він прагне висловити істини Євангелія і вчення св. Отців. Розглядаючи освіту як унікальний шлях удосконалення духу за вічними законами істини, добра й краси, на грунті широких досвідів дійсності, П.Юркевич здійснює прагнення за допомогою "практичних початків педагогіки" зблизити віру з наукоюItem П. Д. Юркевич про предмет філософії(1997) Левченкова, О.Розглянуто проблему окреслення філософії як науки на прикладі творчої спадщини видатного українського мислителя П.Д.Юркевича. Вже в першій друкованій праці "Ідея" П.Юркевич, дотримуючись загалом традиції XIX ст., висловлює думку, що філософія повинна бути перш за все наукою, однак також підкреслює труднощі, пов'язані з таким її розумінням.Item Про київського естетика А.С. Канарського і його гурток(1997) Чайка, Тетяна; Малахов, ВікторСтаття присвячена українському філософу, професору Київського державного університету Канарському Анатолію Станіславовичу. Серед студентів філософського факультету КДУ в середині 1960-х років склалася невеличка, проте активна група хлопців і дівчат - гурток людей, для яких вибір філософії як свого покликання виявився нерозривно пов'язаний з постаттю А.С.Канарського. У дусі тогочасних гегельянських захоплень Канарський прагне створити універсальну систему категорій естетики, що охоплювала б з єдиного центра онтологічний, гносеологічний та культурно-історичний шари естетичного досвіду.Item Народний світогляд і традиції української філософської думки(1997) Ткаченко, О.У статті аналізується закономірний зв'язок розвитку духовної культури та національного світогляду. Саме в цьому народному світогляді потрібно шукати коріння характерних рис і особливостей української філософської думки. Розглянуто становлення української філософської думки Навіть побіжний аналіз характерних особливостей української філософії дає право стверджувати, що в ній міцно закріпились давні традиції філософствування. Насичені релігійною сутністю антеїзм, екзистенпіальність та кордоцентризм стали провідними домінантами в українській філософській думці, надали їй специфічного звучання.Item З філософського Життя Києва другої половини XIX сторіччя(1997) Лисий, Іван; Фицик, І.Завдання розвідки полягає в тому, щоб, звернувшись до помітної у духовному житті Києва другої половини XIX ст. постаті С.С.Гогоцького, з'ясувати не тільки певні риси філософського життя тієї доби, але й уточнити зміст самого поняття "філософське життя" та аргументувати його належність до компетенції історико-філософського знанняItem Ментальна співзвучність української та європейської філософських традицій: "кордоцентричні мотиви"(1997) Бичко, І.У статті простежено особливості української ментальності та виявлено близькість українського менталітету саме до європейської ментальної парадигми, принаймні аніж до російського (східно-азійського) типу. Вагомими чинниками тут слугують насамперед кордоцентричні інтенції української та західноєвропейської світоглядної свідомостіItem Розвиток філософської та політико-правової думки в Києво-Могилянській академії(1997) Стратій, Я.У статті утверджуються здобутки викладачів та учнів Києво-Могилянської академії в галузі філософської та політикоправової думки, а також в інших сферах духовної творчості, що забезпечили інтелектуальній Україні самобутнє місце в тогочасному європейському культурному процесі.