Кафедра філософії та релігієзнавства
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра філософії та релігієзнавства by Subject ""Life of Hryhorii Skovoroda""
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Сковорода, Ковалинський і Мейнґард(2022) Йосипенко, СергійСтаття присвячена обставинам використання Григорієм Сковородою псевдоніма "Даніил Меінгард" та ролі, яку відіграв Михайло Ковалинський у прийнятті Сковородою цього псевдоніма. У статті реконструйована біографія пастора Даніеля Менґара, ім’я якого прийняв Сковорода, зокрема спростовані хибні відомості про нього, поширені в україномовній літературі; наведений також стислий опис інтелектуальної біографії його сина — пастора Ґабріеля Менґара, що на відміну від батька був помітною фігурою інтелектуального життя країни Во другої половини XVIII ст., зокрема одним з найоригінальніших авторів "Івердонської енциклопедії" — ліберальної протестантської відповіді на "Енциклопедію" Дидро та д’Алам бера. У статті вказано, що опис Даніеля Менґара, який Ковалинський дає в "Житті Григорія Сковороди" з метою пояснити походження псевдоніма Сковороди, відповідає більше Ґабріелю, аніж Даніелю Менґару. На пояснення цієї двозначності обґрунтована гіпотеза, згідно з якою Ковалинський, обираючи прикладом для наслідування Ґабріеля Менґара, проєктує стосунки сина і батька Менґарів на свої стосунки зі Сковородою. Ця гіпотеза дає підстави переглянути роль Ковалинського в житті Сковороди та у формуванні образу філософа у "Житті Григорія Сковороди". У статті реконструйоване коло читання Ковалинського і продемонстровано, що його літературні уподобання відповідають провідним тенденціям рецепції російським масонством останньої третини XVIII ст. західної, передусім ліберальної протестантської літератури. Ця реконструкція дає змогу провести паралель між думкою Сковороди та колом читання Ковалинського, у контексті якого останній оцінює життя та філософію Сковороди; їх споріднюють відданість релігійній та інтелектуальній свободі, еклектизм, а також численні сюжети, які ми вважаємо суто сковородинівськими: пізнання самого себе, внутрішня людина, доброта Бога, щастя, дружба тощо.