Кафедра української мови
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра української мови by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 430
Results Per Page
Sort Options
Item Історичний розвиток і сучасний стан українського словництва(1962) Кузеля, З.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item З історії розвитку української лексикографії(1962) Пилинський, М.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Розмовна і просторічна лексика української мови та її ремаркування в словниках(1963) Коробчинська, Л.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Ще раз про ремарку "просторічне"(1966) Левченко, С.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Цитатно-ілюстрований матеріал у словнику: [препринт](1969) Юрчук, Л.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Про походження і правопис назви Яланець(1973) Масенко, ЛарисаСтаття аналізує історичні і топонімічні дані для уникнення непослідовності в написанні назви Яланець в сучасній українській літературній мові.Item Річкові назви басейну Інгулу на тлі гідронімії Південної України(1974) Масенко, ЛарисаОб'єктом дослідження є гідронімікон одного з південних районів Правобережної України - басейну Інгулу (лівого допливу П. Бугу), який охоплює, за нашими даними, 58 річкових назв.Item Власні назви і відтопонімні утворення Інгуло-Бузького межиріччя(Наукова думка, 1977) Горпинич, Володимир; Лобода, Василь; Масенко, ЛарисаУ книзі на великому сучасному й історичному матеріалі розглядається виникнення, історія й функціонування двох груп топонімів (назв населених пунктів і річок), а також відтопонімних похідних (прикметників і назв жителів) окремого району Північного Причорномор'я- Інгуло-Бузького басейну.Item Гідронімія Східного Поділля(Наукова думка, 1979) Масенко, ЛарисаУ монографії досліджується походження назв річок Східного Поділля. Гідронімія досліджуваної території розглядається у її зв'язках з назвами річок інших районів України на відповідному історико-географічному тлі. Для порівняння залучаються також гідроніми інших слов'янських земель.Item Епізод з історії українського словництва: [препринт](1983) Шевельов, ЮрійМатеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Етимологічний словник літописних географічних назв Південної Русі(1985) Желєзняк, Ірина; Корепанова, Алла; Масенко, Лариса; Стрижак, ОлексійУ словнику зібрано, історично, географічно і номенклатурно визначено, простежено в розвитку і взаємозв’язках з іншими утвореннями, етимологізовано та оформлено в лексикографічних статтях (їх понад 700) топонімікон, зафіксований до початку XIV ст. давньоруськими літописами у південній частині Київської Русі та на суміжних територіях (в межах УРСР).Item Шевченкова фраземіка і її відображення на сторінках словника української мови: [препринт](1989) Демський, М.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Українська діалектна фраземіка в словнику Я. Головацького: [препринт](1989) Демський, М.Матеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Проблемы перевода в условиях украинско-русского двуязычия(1990) Рогачева, ГалинаСтатья посвящена проблеме перевода в условиях украинско-русского двуязычия.Item "О, то не є розмовка побутова!"(1990) Дзюбишина-Мельник, НаталіяНіколи не пізно відчути себе причетним до світу поезії, збагнути свою спорідненість з натхненною душею поета, разом з якою підносишся й сам... Ніколи не пізно, але чим раніше, тим краще, адже поезія — живильне джерело для одухотворення людини, для облагородження її. Поезія — це завжди політ фантазії, тому поетичний світ може відкритися вже перед малюком — невтомним фантазером й артистом. Розширити обрії дитячої фантазії аж до поетичного світобачення — ось головне завдання справжньої поезії для дітей.Item Вплив стилю масово-політичної інформації на художній (синтаксичний рівень)(1990) Дзюбишина-Мельник, НаталіяСеред стильового розмаїття сучасної української літературної мови художній стиль і стиль масово-політичної інформації посідають особливе місце. Як відомо, художній стиль мав вирішальний вплив на становлення і розвиток нової української літературної мови, формування норм, і до сьогодні основна апробація мовних засобів здійснюється саме у цьому стилі. Проте останні десятиліття характеризуються виявленням і оформленням у стійку тенденцію такого нового явища, як включення у роль регулятора літературних норм стилю масово-політичної інформації. Нова тенденція у перерозподілі ролі і впливовості столів на визначення загальнолітературних норм виявляється спільною для всіх мов СРСР, в тому числі російської і української. У чому ж полягає цей вплив?Item Художній стиль як органічна складова онтогенезу мови особистості(1990) Дзюбишина-Мельник, НаталіяУ поняття розвитку мови дітей дошкільного віку звичайно включають такі процеси: оволодіння звуковою системою мови /вимова звуків, наголошування слів, інтонації рідної мови/, засвоєння /активне і пасивне/ словника, оволодіння системами словотвору, словозміни, синтаксису /тобто вміння правильно будувати речення/. Певною мірою сюди зараховують і розвиток мовного чуття щодо стилістично маркованих слів /зокрема щодо слів ввічливості, слів із відтінком лагідності і, навпаки,- з відтінком грубості/. Насправді дитина значно ширше оволодіває стилістичною системою, ніж це традиційно вважають.Item Фраземіка епістолярії І. Франка в її стосунках з фраземікою в словнику української мови: [препринт](1991) Демський, Мар’янМатеріал підготувала та уклала доцентка кафедри української мови НаУКМА, доктор філологічних наук Демська Орися Мар'янівна.Item Фольклор, поет і дитина(1992) Дзюбишина-Мельник, НаталіяЧи багато може сказати поет трирічній дитині? I багато і мало водночас. Мало, тому що мізерний ще життєвий досвід малюка, і ще не відкрив він для себе таємниці літературно-поетичного слова. Багато, тому що є жадібна цікавість до світу і започатковане фольклором естетично-образне сприймання дійсності. Саме це сприймання стає основою для прищеплення авторської поезії у дитячій-душі, адже фольклор — перша доступна дитині форма духовності.Item Іменні частини мови у функціональному аспекті: практичний курс для студентів економічних вузів: навчальний посібник для вузів(1992) Голосовська, Галина; Ціпцюра, ЛюдмилаПосібник містить теоретичні матеріали та практичні завдання з найбільш складних питань сучасної української мови та українського правопису. Значна увага приділяється зіставленню відповідних мовних явищ в українській та російських мовах. Матеріали для самостійної роботи і тексти на економічну тематику знайомлять з історією економічного підприємництва в Росії, розповідають про форми та види внутрішньо - та зовнішньоекономічної діяльності сьогодні, тобто спрямовані на формування понятійного економічного апарату у студентів. Посібник розрахований на студентів вузів, які вивчають основи економічної теорії та інші економічні дисципліни.