Equal Opportunities as Means of Democratic and Economic Development
Loading...
Date
2006
Authors
Ehnberg, Marten
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Активна участь жінок у політичному й економічному житті країни тісно пов’язана з економічним розвитком і демократичними інституціями. Доказом цього є різноманітні показники ООН, які свідчать, що
країни, які посідають перші позиції щодо представництва жінок у політиці (напр., Скандинавські країни), також лідирують за показниками якості життя й
економічного розвитку.
Тривале низьке представництво і незначна участь
жінок у демократичних процесах і процесах прийняття
рішень призводять до неможливості адекватно враховувати потреби і інтереси більш ніж 50% населення. Це особливо помітно у перехідних і постперехідних
суспільствах, де спостерігається зростання переваги
традиційних поглядів і стереотипних сподівань щодо
жінок, найбільш явне в регіонах поза столицею. Ці традиції і ставлення мають негативний вплив на статус жінок і вибір можливостей, відкритих для них, і спричинюють маргіналізацію жінок як соціальної групи і недостатнє представництво в демократичних процесах.
Вагоме представництво жінок у політиці має цілу
низку позитивних наслідків:
– внесення до порядку денного нових і забутих тем,
оскільки різниця в життєвому досвіді впливає на пріоритети, обрані жінками і чоловіками;
– посилення конкуренції ідей – необхідність серйознішого обґрунтування рішень і більш цілеспрямованого винайдення компромісів;
– підвищення якості управління – згідно з даними
ООН, за 2000–2005 рр. найкращі показники у сфері
людського розвитку (що включає тривалість життя,
доступ до інформації, охорону здоров’я, систему соціального страхування) мали Скандинавські країни
(перше місце – Норвегія). Ці країни мають традиційно
високий рівень представництва жінок у парламенті
(у середньому по Скандинавських країнах 39,7%).
Глибоке вивчення скандинавського досвіду дозволило стверджувати, що існує кореляція між високим
рівнем участі жінок у процесі прийняття рішень і рівнем життя. Тільки тоді, коли частка жінок сягає 20%,
парламентарі починають серйозно розробляти проекти
законів стосовно дітей. Коли частка жінок досягає 30%,
починають розглядатися проекти законів, що стосуються інтересів жінок. Доведено також, що більша кількість жінок в уряді приводить до більш справедливого
управління.
ОБСЄ як регіональне утворення Організації Об’єднаних Націй активно просуває ідею гендерної рівності
як інтегральну частину своєї політики як на державному рівні, так і на рівні Організації. Гендерна
рівність забезпечує вагомий внесок у безпеку, яка є
головною метою діяльності ОБСЄ в усіх трьох вимірах:
людському, економіко3природоохоронному та політико3військовому. Через це гендерні проблеми мають
братися до уваги в діяльності, програмах та проектах
Організації з метою досягнення гендерної рівності всередині самої Організації, а не тільки в країнах учасницях.
У грудні 2004 року Рада міністрів ОБСЄ підтримала
«План дій 2004 р. по просуванню гендерної рівності».
Цей новий План дій чітко визначає пріоритети ОБСЄ з
просування гендерної рівності всередині Організації і в
усіх країнах3учасницях і забезпечує перевірку її впровадження. План дій 2004 р. було розроблено на основі
Плану дій 2000 р. і спрямований він на подолання
проблем, що були виявлені протягом його виконання
Description
Keywords
гендер, ООН, гендерна рівность
Citation
Ehnberg Marten. Equal Opportunities as Means of Democratic and Eco3 nomic Development / Marten Ehnberg // Жінки в політиці : міжнародний досвід для України : збірник наукових статей. - 2006. - С. 60-65.