088: Теорія та історія культури
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Соцреалізм і художник: проблема вибору. Львівський досвід 1960-1980-х рр.(2009) Мусій, Мар’янаДля висвітлення культурно-мистецької ситуації у Львові 1960–1980-х рр. важливим є з’ясування відносин митця з владою. Особливо гостро це питання постає у контексті суспільно-політичної ситуації в СРСР, де творча воля художника була скута настановами «єдиного творчого методу» – соціалістичного реалізму. В статті йдеться про реакцію мистецького середовища Львова, де радянська влада почала насильницьки насаджувати соцреалістичний канон значно пізніше, ніж в інших регіонах України.Item Художник як персонаж. Статус радянського художника. 1930-ті.(2009) Півторак, ЮліяПроаналізовано типові риси радянського художника як персонажа текстів критики 1930-х на матеріалі біографічних та автобіографічних статей української мистецтвознавчої публіцистики того часу. Радянського художника розглянуто як робітника.Item Матеріали, з яких виготовлено костюм, як фактор визначення його знаковості(2009) Нікішенко, ЮліяЗапропонований у цьому дослідженні матеріал звертає увагу читача на один із тих чинників, що формують та визначають знаковість костюма – матеріал, з якого його виготовлено. Матеріали (тканина, шкіра, хутро) розглянуто як самостійні знакові комплекси, які, поєднуючись в одному виробі, разом утворюють той знаковий комплекс, що ми і визначаємо як костюм. Подібний аналіз дає можливість активно залучати тканину та інші матеріали як вагоме джерело під час дослідження специфічних рис культури та віднести костюм до етнознакових систем.Item Княжа гора: деякі аспекти соціокультурних узагальнень(2009) Бондарець, ОксанаНа рівні соціокультурних узагальнень досліджуються генетично-хронологічний, структурно-функціональний, психічно-діяльнісний, ціннісно-нормативний та семантико-комунікативний аспекти. Аналізуючи городище Княжа Гора як соціокультурний феномен, автор розпочинає дослідження цих ракурсів наукових узагальнень.Item Потрійні категорії персонажів скандинавської міфології(2009) Король, ДенисСтаття є спробою структурування специфічних категорій персонажів скандинавської міфології в контексті загальної моделі Трьох світів. Зафіксовано паралелізм потрійності сфер Потойбіччя, надприродних напівбожественних рас, жіночих агентів смерті й долі та власне категорій мерців світу людей.Item Про два напрямки у давньому судноплавстві на території України за археологічними джерелами(2009) Пустовалов, СергійСтаттю присвячено висвітленню традицій мореплавства населення території України з найдавніших часів до середньовіччя.Item Рецепція "Книги перемін" російськими китаєзнавцями кінця XX - початку XXI ст.(2009) Зиновіїва, ЮліяСтаттю присвячено проблемам вивчення та інтерпретації російськими китаєзнавцями кінця ХХ та початку ХХІ ст. «Книги перемін» («І цзіну») – одного з основоположних текстів китайської традиційної культури.Item Мірча Еліаде як дослідник даосизму(2009) Капранов, СергійУ статті розглянуто дослідження та інтерпретацію даосизму в працях Мірчі Еліаде (19071986). Основну увагу приділено його поглядам на даосизм загалом і даоську алхімію зокрема, а також зв’язку між даосизмом і шаманізмом.Item Путівники XIX - початку XX ст. як складова київського тексту (до постановки проблеми)(2009) Осьмак, ВладиславаУ статті як органічна складова київського тексту розглядаються путівники XIX – початку XX ст., зокрема умови і джерела їхньої появи, деякі структурні й стилістичні особливості, а також генетичний зв’язок цього жанру з такими частинами міського тексту Києва, як мемуаристика і наукова києвознавча література.Item Маятник гоголівського сміху: до розуміння полемік критиків від імені автора(2009) Джулай, ЮрійУ статті розглянуто проблему історичного наростання полемічної напруги між аналітиками гоголівської формули «сміху крізь сльози» від імені АВТОРА. На тлі цієї історії запропоновано нову реконструкцію відповідності певних сюжетних місць «Мертвих душ» і ідейно-сюжетних місць популярних релігійно-дидактичних та релігійно-філософських праць XVIII – початку XIX ст., що відкриває додаткові можливості у визначенні спектру значень сміху в полеміках автора з читачами щодо натури головного героя поеми.Item Українські інтелектуали "Покоління революції": символічна автобіографія через іншування(2009) Рубан, КатеринаУ статті розглянуто формування символічної колективної автобіографії «покоління» в середовищі молодих інтелектуалів, переважно Львова. Досвід розпаду Радянського Союзу слугує відправною точкою цієї колективної самоідентифікації, яка є формою протиставлення себе іншим учасникам культурного поля у боротьбі за символічний капітал інтелектуала.Item Антропологічний поворот ігрової концепції театру Єжи Гротовського: естетика нової чуттєвості(2009) Фруктова, ТетянаСтаттю присвячено розгляду основних положень нової ідеології концепції «вбогого театру» Єжи Гротовського як нового шляху самопізнання особистості. За Єжи Гротовським, витвір мистецтва має розглядатися як Жест, який у складі Ритуалу провокує нас на Дію, а театр в цілому покликаний стати засобом подолання розірваності акторського «Я». У статті оцінюються нові тлумачення театральних реалій простору як місця нової актуалізації втраченої безпосередності почуття.Item Особливості використання емблематичних образів у текстах Григорія Сковороди. Актеон(2009) Межевікіна, ОлександраУ статті розглянуто використання образів емблематичних книг у текстах Г. С. Сковороди. Емблематичні книги як особливий жанр утворили своєрідний словник образів, які використовувалися як в образотворчому мистецтві, так і в літературі. Оскільки звернення до цього словника великою мірою було контекстуальним і заснованим на ерудиції, у статті спробуємо показати генеалогію сенсів одного з таких образів – емблеми «Актеон» від першої емблематичної книги до діалогу Г. С. Сковороди «Алфавіт, або Буквар світу».