Кіно-Театр. 2025. № 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 30
  • Item
    Чергова перемога Мстислава Чернова. Відгуки на фільм
    (2025)
    У січні 2025 року стрічка Мстислава Чернова "2000 метрів до Андріївки", що увійшла до основної конкурсної програми "Світова документалістика" американського кінофестивалю "Санденс", здобула Приз за найкращу режисуру. Її відзначили за зображення "шокуючої та незабутньої краси та тонкі портрети персонажів". ""2000 метрів до Андріївки" розділений на глави, відлік – на метри. Що ближче підходять герої – військові та журналісти – до Андріївки, то вища ціна, яку їм доводиться платити за визволення землі"
  • Item
    Герої на фронті – герої на екрані
    (2025) Брюховецька, Лариса
    З 2014 року війна живе у свідомості українців, а впродовж останніх трьох років ми відчуваємо її смертоносний подих кожною клітиною. Ми постійно висловлюємо вдячність нашим Збройним Силам, які захистили столицю України впродовж першого місяця, коли терези ваги кожну мить могли хитнутися не нашу користь. Вдячні воїнам, які вдень і вночі відбивають натиск російських агресорів. Починаючи з 2014 року і до сьогодні українці – воїни і волонтери – показали світові військову доблесть, мужність і самовідданість. Шану і вдячність їм виражають і наші кінематографісти, які в численних документальних і в не дуже численних ігрових фільмах закарбовують їхні подвиги в ім’я України. В короткому нарисі неможливо згадати всіх наших воїнів. Пропонований вибір імен і фото довільний і суб’єктивний – у кожного з нас він може бути свій. Але разом з тим – репрезентативний. Представлені тут постаті відомі, їх вшановують.
  • Item
    Дмитро Сова: "В роботі, в житті й тут, в армії, мені зустрічаються дуже класні люди"
    (2025) Сова, Дмитро
    Дмитро Сова (н. 9 липня 1983, Прилуки) – український актор театру, кіно та дубляжу. Після закінчення у 2004 році Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого, де навчався в майстерні Бориса Ставицького і Тараса Денисенка, став актором експериментального театру "Вільна сцена" (керівник Дмитро Богомазов). З 2005 знімається в кіно, дебютував у серіалі "Сестри по крові". Знявся у більш ніж 70 серіалах: "Я з тобою", "За законами воєнного часу", "Офіцерські дружини", "Острів непотрібних людей", "Гречанка", "Сувенір з Одеси", "Село на мільйон", "Свати-3", "Свій чужий син", "Покоївка", "Секрет майя", "Фото на недобру згадку", "Мереживо долі" та ін. У фільмі Тимура Ященка "Черкаси" зіграв одну з головних ролей. Знімався в історичній драмі Януша Заорського, виступав як каскадер у фільмі "Тарас Бульба". 2021 року одружився з акторкою Дар’єю Легейдою.
  • Item
    Актор і воїн Юрій Феліпенко
    (2025)
    Юрій Феліпенко – український актор театру і кіно. В 2016 році закінчив курс Юрія Висоцького у КНУТКіТ ім. І. Карпенка-Карого і відтоді працював у Театрі на Подолі. Долучився до ЗСУ навесні 2024 року. Зі своїм другом – наразі побратимом – він шукав різні варіанти в інтернеті, куди піти. Їх цікавили безпілотні авіаційні ударні комплекси. Війна ставала дедалі більш технологічною, безпілотні комплекси вирішують дуже багато: обороняють, зупиняють, знищують, вони – «зелене» майбутнє. Знайшли батальйон "Ахіллес", подали заявку, протягом тижня їм передзвонили, домовилися про онлайн-співбесіду. Так усе і почалося.
  • Item
    "Віддано споживати інформацію..."
    (2025) Максименко, Світлана
    Драматургія Матея Вішнєка, одного з сучасних румунських драматургів (проживає у Франції) – не частий, але почесний гість у репертуарі українських театрів. Зокрема, п’єса "Пригоди ведмедиків панда" успішно прописалась у репертуарі Творчої майстерні "Театр у кошику" (режисерка Ірина Волицька). Матей Вішнєк – поет, драматург і прозаїк румунського походження, найпопулярніший драматург сучасної Румунії та Франції, лауреат численних театральних та літературних премій, майстерно володіє найбільш складними прийомами постмодерної драми: "Поєднання рис абсурдистського, реалістичного, магічного театру. Пошуки в жанрі короткої п’єси (п’єса-дует, п’єса-монолог та ін.)" Першопрочитання малознаного в Україні "Уроку журналістики без лицемірства" на сцені театру ім. Юрія Дрогобича викликало закономірний інтерес. Монологічний текст, покладений в основу вистави, є власною версією румунського режисера Раду Гілаша за п’єсою Матея Вішнєка "Людина, з якої витягли зло". "Цей твір є філософською байкою та публіцистичним вимислом. Абсолютно жодна реальна людина не є мішенню для вигаданих ситуацій, окрім самого людства", – читаємо перед початком вистави напис на величезному чорно-білому екрані монітора. Він стане мінливим і єдиним альтер-его героя – Еріка Новіцкі – зіркового журналіста, та Пана Щура (обох персонажів гратиме Юрій Федчук).
  • Item
    Заскочені любов'ю
    (2025) Саква, Олександр
    Цю виставу Нової сцени Театру Лесі Українки грають студенти акторського факультету Київського університету імені Карпенка-Карого (майстерня Дмитра Богомазова). Він, разом з Андрієм Самініним, здійснив і режисуру спектаклю. Вистава, в підсумку, вийшла камерною, емоційною, акустичною і розумною.
  • Item
    Чи кохався дон Перлімплін з Белісою?
    (2025) Максименко, Світлана
    Волинський обласний театр ляльок 27 лютого 2025 р. завітав до Львова із цією виставою, викликавши непідробний інтерес як до самого драматичного твору, так і до творчості добре знаного в Україні колективу. Тут є молодість і чарівність виконавиць, які вправно володіють ремеслом перевтілення та ляльковедення. Театр – мистецтво умовне, метафоричне. Його природа, від Античності до нашого часу, залишається незмінно травестійною. Виконання чоловіками жіночих ролей у театрі сягає своєї тисячолітньої історії, що була обумовлена низкою певних соціокультурних, світоглядних, релігійних, духовних канонів.
  • Item
    Грізна безодня і новітні технології
    (2025) Велика, Ангеліна
    Прем’єра шекспірівського "Макбета" режисера Івана Уривського спричинила бурю у театральному світі. Дійство більше захоплює формою, ніж глибиною. З перших хвилин стає зрозуміло, що це не класична шекспірівська історія, а скоріше суперсучасний інтерактивний перформанс, де поєднані слово, пластика, світло та новітні цифрові технології.
  • Item
    Лики зла у виставі "Макбет"
    (2025) Дроздовський, Дмитро
    Для шекспірівського театру ідея зіткнення волі однієї людини з волею іншої є природною, адже вона випливає з ренесансного світогляду. Нова постановка "Макбета" є авторським поглядом, що перетворює оригінальний текст на нове бачення універсальної теми – зла в людині.
  • Item
    Про дію фільму і його художню правду
    (2025) Мужук, Леонід
    Прем’єра фільму Володимира Тихого "Одного літа в Україні" спонукає не тільки до роздумів над його правдивим змістом, а й до його осмислення. Ця екранна історія, здавалось би, локальна. Бо основні події розгортаються на типовому діючому полігоні, де проходить вишкіл підрозділ. Але згодом образ сучасної війни постає у фільмі масштабним узагальненням.
  • Item
    Дилема того, хто вижив. "Під вулканом" Даміана Коцура
    (2025) Дудко, Яна
    Психологічна драма "Під вулканом" – другий фільм молодого режисера Даміана Коцура. Польська кіноакадемія визначила претендентом на цьогорічну премію "Оскар". Прем’єра стрічки відбулася на кінофестивалі у Торонто. Попередня картина автора, "Хліб і сіль", отримала спеціальну відзнаку журі у програмі "Горизонти" Венеційського кінофестивалю. Одна з ключових тем, яку Коцур осмислює, – дискримінація, людське відчуження та ізольованість.
  • Item
    "Під вулканом" Даміана Коцура як голос Польщі
    (2025) Вайно, Марія
    Фільм "Під вулканом" Даміана Коцура – про родину, яка з туристів у дні повномасштабної війни стає біженцями, про зміну свідомості, сприйняття реалій свого і чужого, про драму власну, родини і драму українців.
  • Item
    Український чорний квадрат
    (2025) Канівець, Анастасія
    Війна за культурну спадщину – важлива складова української боротьби за своє виживання. Зокрема, з початком повномасштабного вторгнення зусиллями активістів у деяких світових музеях відбулося "повернення" Україні митців, свого часу присвоєних росією: Іллі Рєпіна, Івана Айвазовського, Архипа Куїнджі... Серед цих перемог було і визнання амстердамським музеєм Stedelijk Казимира Маевича українським, а не російським художником.
  • Item
    Коли любити музику – злочин...
    (2025) Кирилюк, Світлана
    Фільм "БожеВільні" режисера Дениса Тарасова варто переглянути. І не лише тим молодим людям, що крізь призму досвіду кількох попередніх поколінь своїх родин живуть з уявленнями про «нормальний» радянський час, у якому людина "мала якесь майбутнє" і "перспективи" (з такими думками час від часу доводиться стикатися, викладаючи курс "Історія української літератури другої половини ХХ століття"; іноді їх важко спростувати навіть переконливими аргументами, де факти й цифри).
  • Item
    "СВО. Війна і мир": Україна та світ VS "русский мир"
    (2025) Ямборко, Ольга
    25 січня на Першому каналі Суспільного телебачення відбулася прем’єра чергових серій документального циклу «Остання війна» журналістки, віцепрезидентки Українського ПЕН Мирослави Барчук. Перші два епізоди циклу – "Анатомія рашизму" та "Какая разніца" – були показані у грудні 2023 року. У січні 2025 року Суспільне представило наступну серію документального циклу під назвою "СВО "Війна і мир"", що складається з двох частин: "Чому Європа століттями вірила в "російську душу"?» та "Як Росія знищує українських діячів і переписує історію". У контексті змісту презентованих донині серій "Останньої війни", за словами їх авторів, "Анатомія рашизму" є аналізом формування рашизму як ідеології сучасної росії,
  • Item
    "Конклав": світ очима безбожників
    (2025) Швець, Юлій
    Життя Ватикану та вибори Папи Римського, що завжди проходять за зачиненими дверима, мають чималу кінематографічну історію, однак найбільш вдалі постановки легко пригадати. Це, насамперед, "У нас є Папа" (2011) Нанні Моретті та серіал Паоло Соррентіно "Молодий Папа" (2020). Обидві – італійського виробництва, що диктує їм, незважаючи на домінуючі серед частини кінематографістів ліберальні установки, повагу до традицій.
  • Item
    SEMINCI-69: напередодні ювілею
    (2025) Скоморощенко, Ольга
    Міжнародний тиждень кіно (SEMINCI), який з самого початку свого існування проходить у древньому Вальядоліді, вже другий рік – під керівництвом директора Хосе Луїса Сієнфуéгоса. Зміни, що відбулися на цьому впливовому МКФ авторського кіно, не у всьому були позитивними.
  • Item
    Культурний десант: українське кіно на Берлінале
    (2025) Канівець, Анастасія
    Ювілейний 75-й Берлінський кінофестиваль ознаменувався тим, що вперше з 1997 року наш фільм, "Стрічка часу" Катерини Горностай (копродукція України, Люксембургу, Нідерландів і Франції), потрапив до основного конкурсу. Очікувано, це історія про війну – як, утім, і весь український "десант" на Берлінале. Також показово, що вже другий рік поспіль вітчизняне кіно тут представлене документальним: схоже, найближчими роками воно лишатиметься головною надією нашої кіноіндустрії.
  • Item
    75-й Берлінале: дівочі бажання й жіночі страждання
    (2025) Швець, Юлій
    Берлінський міжнародний кінофестиваль давно здобув авторитет полiтизованого шоу – й колишнiй арт-директор Карло Шатрiан i його попередник Дiтер Косслiк робили ставку на екстремальний артхаус, але враховували при цьому й статус Берлiнале як наймасштабнiшого за кiлькістю глядачiв публiчного фестивалю в свiтi, влаштовуючи на ньому прем'єри голлiвудських метрiв (в тому числі Мартiна Скорсезе, Веса Андерсона, братiв Коенiв). Наразi новий керiвник – Трiша Таттл (в минулому керiвниця Лондонського кiнофестивалю, якому, як вважається, вдається "поєднувати мейнстрим із синефiльськими iнтересами просунутого мiського глядача") – спробувала реалiзувати ідею перетворення Берлiнале в художньо конкурентний Каннам та Венецiї.
  • Item
    Бути обличчям воєнних фільмів непросто. Євгеній Ламах
    (2025) Іванишина, Лариса
    Євгеній Ламах – один із багатьох, хто нині захищає нашу країну. І хоча в нього немає бойового досвіду, з початку повномасштабного вторгнення він займався волонтерською діяльністю. Одна з найперших робіт, де актора важко було не помітити, – у фільмі Олексія Шапарєва "Крути 1918".