Медіатизація науки: системний підхід
Loading...
Date
2024
Authors
Ярошенко, Олександра
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Статтю присвячено дослідженню взаємозв’язків медіа та науки в світлі теорії медіатизації. У статті розкрито розуміння медіатизації як складного та багатовимірного явища, яке охоплює не просто передачу інформації, але і нелінійні взаємодії між медіа та соціумом, які стають ключовими викликами нашого часу. Це особливо актуально у контексті змін в науковій комунікації з огляду на відкриту науку, коли результати досліджень (як публікації, так і власне дані) майже відразу виходять у відкритий доступ та доступні медіа та громадськості. З’ясовано походження терміну "медіатизація", прокоментовано і структуровано різні погляди на теорію загалом і медіатизацію науки зокрема, розглянуто деякі особливості наукової комунікації в медіасуспільстві. Дослідження ґрунтується на загальних методологічних засадах теорії аналізу. Визначено, що медіатизація науки як процес взаємовпливів медіа та науки нині хоч і набуває нових форм та практик з огляду на рух відкритої науки та зміни в науковій комунікації загалом, з одного боку, та розвиток цифрових технологій медіаіндустрії, з іншого, однак усе ж зберігається відчутна дистанція між цими сферами. Запропоновано застосування концепції медіатизації (розширення, заміщення, злиття, пристосування) до сфери науки, наведено приклади такого застосування. Доведено, що розуміння різних аспектів і складників медіатизації науки допоможе подолати бар’єри, особливо з огляду на перетини і взаємовплив відкритої науки та цифрової журналістики. З’ясовано, що медіа можуть стати особливим простором діалогу між наукою та суспільством, досліджено можливості для посилення суспільного впливу результатів досліджень шляхом контекстуалізації і передавання результатів у спосіб, який підкреслює їх актуальність і значення для нефахівців і широкої аудиторії. Запропоновано напрями можливого розвитку теорії медіатизації науки, які можуть стати предметом подальших досліджень, зокрема щодо використання журналістами даних відкритої науки, факторів, які спонукають або стримують це використання.
Description
The article is dedicated to exploring the interconnections between media and science in the light of mediatization theory. The paper reveals an understanding of mediatization as a complex and multidimensional phenomenon that encompasses not only the transmission of information but also the nonlinear interactions between media and society, which have become key challenges of our time. This is especially relevant in the context of changes in scientific communication with regard to open science, where research results (both publications and data) are almost immediately made publicly available and accessible to the media and the public. The origin of the term "mediatization" is clarified, various perspectives on the theory in general and the mediatization of science in particular are commented on and structured, and certain features of scientific communication in a media society are considered. The research is based on the general methodological foundations of analysis theory. It is determined that the mediatization of science as a process of mutual influence between media and science is currently taking on new forms and practices due to the open science movement and changes in scientific communication on one hand, and the development of digital technologies in the media industry on the other. However, a significant distance between these spheres remains. The application of the concept of mediatization (expansion, substitution,
amalgamation, accommodation of society to media logic) to the field of science is proposed, and examples of such application are provided. It is argued that understanding the various aspects and components of the mediatization of science will help overcome barriers, particularly in terms of the intersections and mutual influence of open science and digital journalism. It is found that media can become a special space for dialogue between science and society, and opportunities to enhance the societal impact of research results are explored by contextualizing and presenting findings in a way that highlights their relevance and significance for non-experts and the general public. Directions for the possible development of the theory of the mediatization of science are suggested, which may become the subject of further research, particularly regarding the use of open science data by journalists
and the factors that encourage or hinder this use.
Keywords
медіа, теорія медіа, комунікація, медіатизація, журналістика, наукова журналістика, наука, медіатизація науки, стаття, communication, media theory, mediatization, journalism, science journalism, science, mediatization of science
Citation
Ярошенко О. І. Медіатизація науки: системний підхід / Ярошенко О. І. // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернандського. Серія: Філологія. Журналістика. - 2024. - Т. 35 (74), № 5, Ч. 2. - C. 243-251. - https://doi.org/10.32782/2710-4656/2024.5.2/36