Мотиви студентства київських закладів вищої освіти до служби в силах оборони після повномасштабного вторгнення росії в Україну
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Стратієнко, Ірина
Прохорова, Анна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті студентство визначено як особливу категорію добровольців, що вступили на військову службу попри законодавчу захищеність від мобілізації на період навчання. Опрацьовано теоретичні засади мотивації в міждисциплінарному дискурсі та практичний досвід заохочення людей до служби на прикладі різних країн. Емпіричним матеріалом дослідження є напівструктуровані
глибинні інтерв’ю. За результатами дослідження виявлено спектр мотивів вступу на військову службу серед студентства київських закладів вищої освіти (ЗВО), визначено роль їхнього бекграунду у формуванні цих мотивів та сформовано рекомендації щодо залучення студентства у військо. Зафіксовано превалювання соціальних і морально-психологічних мотивів у прийнятті рішення
про вступ до сил оборони; ідентифіковано чинники сім’ї, освіти та активізму у формуванні мотивації до служби; окреслено бар’єри на шляху до війська.
Description
The article defines students as a special category of volunteers who joined the military service despite the legislative protection from mobilization for the study period.
The theoretical foundations of motivation in interdisciplinary discourse and practical experience of encouraging people to serve on the example of different countries are analyzed.
The empirical part of the study consists of 15 semi-structured in-depth interviews with students of Kyiv higher education institutions. The data analysis was conducted with inductive coding using the MAXQDA24 software.
Based on the analysis, the following elements of the factors shaping motivation for military service were identified and grouped, including parenting practices, degree of trust in the family, conversations on history, language, culture, and politics in the child’s field – childhood stage; active involvement in various organizations, educational programs and activities that instill leadership and civic engagement skills –
adolescence stage; practices of civic and political actions and volunteering, quality of education in higher education institutions and support from the university community, social surroundings – adulthood stage.
The range of motives for joining the military, which informants recorded, was classified into social (to gain or regain a social environment, to self-realize); moral and psychological (to show solidarity with those
who are already at war, to overcome apathy and guilt due to lack of involvement in the fight), civic and political (to join the active struggle and take responsibility for the future of Ukraine; to participate in the
development of the modern Armed Forces), and economic (to have better economic opportunities). In addition to the conclusions of the study, the article also contains recommendations aimed at increasing
the volume of mobilization among students in both the long and short term.
Keywords
мотивація, студентство, ЗВО, мобілізація молоді, повномасштабне вторгнення, військова служба, сили оборон, ЗСУ, стаття, motivation, students, Higher Educational Institutions, youth mobilization, full-scale invasion, military service, defense forces, Armed Forces of Ukraine
Citation
Стратієнко І. Р. Мотиви студентства київських закладів вищої освіти до служби в силах оборони після повномасштабного вторгнення росії в Україну / Ірина Стратієнко, Анна Прохорова // Наукові записки НаУКМА. Соціологія. - 2024. - Т. 7. - C. 84-96. - https://doi.org/10.18523/2617-9067.2024.7.84-96