Комунікація з майбутнім і його привласнення в риторичних образах часу
Loading...
Date
2023
Authors
Сватко, Юрій
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Стаття відображає матеріали авторського курсу лекцій для магістрів "Практична риторика і управління комунікацією" і вирішує проблеми теоретичної і прикладної філософії щодо фактора ймовірності. Він передбачає вільну самосвідомість, конвенційні типи знання, режими прогнозування, специфічні типи інтелектуальної дієвості та відповідні їм типи мовлення, коли комунікація постає діалогом із майбутнім, яким на підтвердження вихідної єдності часу осяяні всі три часові форми.
У Преамбулі визначено причини актуальності "проблеми майбутнього" у Світі Людини, яка провокує запит на вміння а) мислити майбуття, б) говорити його мовою і в) розуміти його інструментарій. Відзначено роль риторики в реалізації наших стосунків із майбутнім.
У Розділі I представлено риторику як різновид мистецтва і предмет знання. Розглянута у трьох вимірах і в звʼязку з трьома видами розуму, вона визначена як переконливо увиразнена в мові вільна самосвідомість.
У Розділі II представлено практичну риторику як мистецтво свідомо-мовленнєвого управління життя у часі й просторі. Зʼясовано звʼязок між нею, часом і ймовірним виміром життя. Запропоновано поняття і термін "риторичні образи часу", наведено можливий склад останніх.
У Розділі III розглянуто риторичні образи часу в сфері діяльності, запропоновано визначення і мову для риторики мети, результату і оцінки. У "внутрішнім" опускулі сформульовано риторичну "аксіоматику Аристотеля" (термін автора), продовжену з другої до пʼятої аксіоматизацій самим автором. У підсумку отримано риторичну аксіоматику а) вільної самосвідомості, б) конвенційного знання, в) проєктної діяльності — діяльності з оволодіння майбутнім, г) її дієвців: консультантів, аналітиків, експертів, виконавців і керівників-управлінців, д) типів проєктної комунікації. Введено риторичне визначення поняття "проєкт".
В Епілогу запропоновано риторичні визначення управління як владної комунікації щодо особистого оволодіння майбутнім та влади — як реалізації права на управління.
Description
The article presents the material of the original masters-level lecture course "Practical Rhetoric and Communication Management" and addresses the problems of theoretical and applied philosophy regarding the probability factor. It involves free self-awareness, conventional types of knowledge, forecasting modes, specific types of intellectual activity and the relevant types of speech, when communication appears as a dialogue with the future, which, in confirmation of the original unity of time, illuminates all three temporal forms.The Preamble defines the reasons supporting the topicality of the "problem of the future" in the Human World, which provokes a demand for the ability to a) think about the future, b) speak its language, and c) understand its tools. The role of rhetoric in realization of our relationship with the future is noted.In Section I, rhetoric is presented as a kind of art and a subject of knowledge. Considered in three dimen-sions and in connection with three types of mind, it is defined as the free self-consciousness convincingly expressed in language.Section II presents practical rhetoric as an art of conscious speech management of life in time and space. The connection between it, time and the probable dimension of life has been clarified. The concept and term "rhetorical images of time" are proposed, the possible composition of the latter is given.In Section III, the rhetorical images of time in the field of activity are considered, a definition and lan-guage for the rhetoric of purpose, result, and evaluation are proposed. In the "internal" opuscule, the rhetorical "axiomatics of Aristotle" (the author’s term) is formulated, extended from the second to the fifth axiomatizations by the author himself. As a result, the rhetorical axiomatics of a) free self-awareness, b) conventional knowledge, c) project activity – the activity of mastering the future, d) its agents: consul-tants, analysts, experts, implementers and managers-administrators, e) types of project communication, was obtained. A rhetorical definition of the term "project" is introduced.The Epilogue offers rhetorical definitions of management as powerful communication regarding per-sonal mastery of the future and power as the exercise of the right to manage.
Keywords
онтологія, особистість, комунікація, мова, самосвідомість, конвенційне знання, проєктне мовлення, риторика, практична риторика, аксіоматика Аристотеля, нарада, час, майбутнє, риторичні образи часу, діяльність, мета, результат, оцінка, необхідність, імовірність, авторизація, тематизація, актуалізація, проблематизація, картина світу, стан справ, проєкт, проєктування, проєктант, консультант, аналітик, експерт, виконавець, керівник, управління, влада, освіта, стаття, ontology, personality, communication, language, self-consciousness, conventional knowledge, project speech, rhetoric, practical rhetoric, Aristotle’s axiomatics, meeting, time, future, rhetorical images of time, activity, purpose, result, evaluation, necessity, probability, uthorization, thematization, actualization, problematization, picture of the world, state of affairs, project, project designing, project de-signer, consultant, analyst, expert, implementer, manager, administration, power, education
Citation
Сватко Ю. І. Комунікація з майбутнім і його привласнення в риторичних образах часу / Cватко Ю. І. // Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. - 2023. - Т. 11-12. - С. 3-28. - https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.3-28