Euclidean Algorithm for Sound Generation
Loading...
Date
2021-12-10
Authors
Gorokhovskyi, Semen
Laiko, Artem
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Euclidean algorithm is known by humanity for more than two thousand years. During this period many applications for it were found, covering different disciplines and music is one of those. Such algorithm application in music first appeared in 2005 when researchers found a correlation between world music rhythm and the Euclidean algorithm result, defining Euclidean rhythms as the concept.
In the modern world, music could be created using many approaches. The first one being the simple analogue, the analogue signal is just a sound wave that emitted due to vibration of a certain medium, the one that is being recorded onto a computer hard drive or other digital storage called digital and has methods of digital signal processing applied. Having the ability to convert the analogue signal or create and modulate digital sounds creates a lot of possibilities for sound design and production, where sonic characteristics were never accessible because of limitations in sound development by the analogue devices or instruments, nowadays become true. Sound generation process, which usually consists of modulating waveform and frequency and can be influenced by many factors like oscillation, FX pipeline and so on. The programs that influence synthesised or recorded signal called VST plugins and they are utilising the concepts of digital signal processing.
This paper aims to research the possible application of Euclidean rhythms and integrate those in the sound generation process by creating a VST plugin that oscillates incoming signal with one of the four basic wave shapes in order to achieve unique sonic qualities. The varying function allows modulation with one out of four basic wave shapes such as sine, triangle, square and sawtooth, depending on the value received from the Euclidean rhythm generator, switching modulating functions introduces subharmonics, with the resulting richer and tighter sound which could be seen on the spectrograms provided in the publication.
Алгоритм Евкліда вже відомий людству понад 2 тисячі років, його використовують у найрізноманітніших дисциплінах, однією з яких є музика. Цей алгоритм лежить в основі поняття Евклідового ритму, відкритого у 2005 р. Мета цієї публікації полягає у вивченні способів застосування Евклідового алгоритму та Евклідових ритмів для впливу на процес генерації звуку. У сучасному світі звук та музику загалом поділяють на цифрову, яка була створена з використанням цифрових застосунків та обладнання, і аналогову, створену з використанням аналогових інструментів. Завдяки можливостям цифрового оброблення звуку стає можливим застосування раніше не доступних методів, для впливу на вхідний сигнал та його подальшого оброблення. У цій статті розглянуто способи модуляції вхідного сигналу за допомогою варіативної функції, яка може змінюватись від синусоїди до пили, відповідно до поточної позиції у Евклідовому ритмі. Через незвичний підхід до модуляції сигналу можна побачити суттєвий вплив на результуючий сигнал на наведених спектограмах. Розкрито можливості модуляції сигналу за допомогою варіативної функції, що своєю чергою створює простір для креативності та надає інструменти для впливу на звук, яких не було раніше.
Алгоритм Евкліда вже відомий людству понад 2 тисячі років, його використовують у найрізноманітніших дисциплінах, однією з яких є музика. Цей алгоритм лежить в основі поняття Евклідового ритму, відкритого у 2005 р. Мета цієї публікації полягає у вивченні способів застосування Евклідового алгоритму та Евклідових ритмів для впливу на процес генерації звуку. У сучасному світі звук та музику загалом поділяють на цифрову, яка була створена з використанням цифрових застосунків та обладнання, і аналогову, створену з використанням аналогових інструментів. Завдяки можливостям цифрового оброблення звуку стає можливим застосування раніше не доступних методів, для впливу на вхідний сигнал та його подальшого оброблення. У цій статті розглянуто способи модуляції вхідного сигналу за допомогою варіативної функції, яка може змінюватись від синусоїди до пили, відповідно до поточної позиції у Евклідовому ритмі. Через незвичний підхід до модуляції сигналу можна побачити суттєвий вплив на результуючий сигнал на наведених спектограмах. Розкрито можливості модуляції сигналу за допомогою варіативної функції, що своєю чергою створює простір для креативності та надає інструменти для впливу на звук, яких не було раніше.
Description
Keywords
Euclidean algorithm, sound, sound generation, VST-plugin, article, Алгоритм Евкліда, звук, генерація звуку, VST-плагін, стаття
Citation
Gorokhovskyi S. S. Euclidean Algorithm for Sound Generation / Gorokhovskyi S., Laiko A. // Наукові записки НаУКМА. Комп'ютерні науки. - 2021. - Т. 4. - С. 48-51. - https://doi.org/10.18523/2617-3808.2021.4.48-51