До питання зображення жіночого насильства в Біблії: історії Яель та Юдити

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Теслюк, Галина
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті проаналізовано біблійні історії двох жінок, Яелі та Юдити, і спосіб зображення насильства, вчиненого цими жінками над чоловіками. Ці тексти були написані у складних історичних обставинах. Розповідь про Яель із Книги Суддів 4–5 датовано XII–X ст. до н. е. – часом, коли 12 племен Ізраїлю конфліктували з іншими народами за територію Південного Леванту. Розповідь про Юдиту в однойменній книзі датовано ІІ ст. до н. е., коли юдеїв примусово еллінізували, а їхня територія стала частиною імперії Селевків. Зазначено, що обидві розповіді експліцитно вказують на колапс чоловічого правління та чоловічу немічність розв’язати проблему захисту народу від зовнішнього ворога. Звернено увагу, що історії Яелі та Юдити мають просвітницьку або повчальну мету, є тим, що ми сьогодні окреслюємо як «мислення за межами усталених рамок». Через неспроможність чоловіків дати раду із ситуацією згідно з патріархальними нормами поведінки й очікуваннями, сприйняття соціальних ролей і розуміння маскулінності й фемінності в критичних обставинах набирало інших сенсів. Історії Яелі та Юдити відображають саме цю кризу й успішний порятунок завдяки героїчним діям жінок.
This article offers an analysis of the biblical stories about two heroines: Jael and Judith who save their people by killing the foreign generals. Both stories narrate critical historical situations, namely Jael’s story in Judges 4–5 dates to the XII–X cc. B.C.E. and reflects the ongoing conflict between the twelve tribes of Israel with their neighbors in the land of Canaan, Judith’s story dates to the II c. B.C.E. and reflects the conflict between the Jews and the Seleucid rulers who oppressed the Jewish populace, forced them to practice Hellenistic rituals and abandon the Jewish law and religious practices. Jael invites Sisera, a commander of the Canaanite army of king Jabin, to her tent, gives him milk to drink, and when the man falls asleep, she kills him with a hammer and а tent peg. Judith, a widow from the town of Bethulia, uses her beauty and charm to kill Holofernes, an Assyrian general. First, she gains his trust. Then, when Holofernes drunken falls asleep, she decapitates him in his tent. These texts explicitly show the collapse of the male power and demonstrate the ability of women to step in to save the people. Both heroines are praised by the narrators for their heroism. It is also demonstrated that Jael’s and Judith’s stories have an aim to teach how one may think out of the box. Due to the lack of male capability to solve the problem or, in other words, to protect the people as it is expected according to the patriarchal norms, social roles are shifted, and perception of masculinity and femininity is reеvaluated. The heroic stories of Jael and Judith represent the idea that women can be subjects of history, violence as а means to protect people is not limited to the male domain, and women can save people in critical situations. The violence performed by the women is perceived as an extraordinary act yet necessary and not deviant in the situation.
Description
Keywords
жінки у Старому Завіті, насильство і жінки, Яель, Юдита, патріархальне суспільство, релігійний дискурс, стаття, women in the Bible, women and violence, Jael, Judith, patriarchal society, religious discourse
Citation
Теслюк Г. Л. До питання зображення жіночого насильства в Біблії: історії Яель та Юдити / Теслюк Г. Л. // Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. - 2021. - Т. 8. - С. 80-87.
Collections