Browse
Recent Submissions
- ItemTransformation of Poetical Lines of the Song at the Sea (Exod. 15:1-18, 21) in the Targum Onkelos(2014) Tsolin, Dmytro V.The translation technique of biblical poetry in the Targums has a unique character: on the one hand, it exhibits a tendency to imitate the original verse structure patterns; on the other hand, it possesses elements of original, distinctive poetical forms which have some resemblance to other poetic traditions of the period of Late Antiquity (e.g., Jewish liturgical poems and early Christian poetry in Syriac). In connection with this specificity a question arises: how does the targumic poetic paraphrase differ from its Hebrew original?
- ItemTransforming Ethical Behavior: The Musar Movement and the Care of the Self(2014) Blackmer, Corinne E.R. Israel ben Ze’ev Wolf Lipkin, better known as Israel Salanter (1810-1883), was born in Zhogory, Lithuania. He studied under the ethicist R. Yosef Zundel, whose teacher had been the Vilna Gaon. As a young man, Salanter observed that many Jews were punctilious in ritual but not in ethical observance - that “tradition” had become inertia and habit, routine and indifference, and mechanical performance and unself-consciousness. Regarding the Torah as the source of virtuous human relationships, he believed all the mitzvot were equally important. He found inspiration in the humble and ethical behavior of Zundel and the Vilna Gaon, and modeled himself after them. He became the principal founder and architect of the Musar Movement, which radiated from Lithuania, Poland, and Russia in the 19th century to much of the Ashkenazi Jewish world in the 20th.
- ItemГромадянське рівноправ'я в обмін на етнічне самозречення: інтеґрація євреїв Галичини в Габсбурзьку державу(2014) Монолатій, ІванПрикметною ознакою взаємодії рівно- й різностатусних груп є те, що держава, її титульний етнос та етнічні меншини виступають суб’єктами формування політичної нації. Тому, попри різнопорядковість категорій, можна спостерігати, що держава ототожнюється з етнонацією, котра здобуває/здобула новий статус. У цьому контексті суттєвим чинником є міжетнічна інтеграція: її стратегія передбачає як одну з важливих умов обов’язковий взаємний компроміс і взаємне пристосування, а це означає, зокрема, що всі групи мають визнати право на культурні й національні відмінності.
- ItemHasidic Pilgrimage as a Cultural Performance: The Case of Contemporary Ukraine(2014) Marchenko, AllaIn this article, principal attention is paid to the study of the Hasidic pilgrimage in contemporary Ukraine using the examples of two settlements, Uman and Medzhybizh.
- ItemИзраильская диаспора в Украине: структура, динамика и идентичность(2014) Ханин, ВладимирОдной из примет нашего времени стало появление так называемых "новых этнических диаспор", которые стали итогом массовых межгосударственных миграций - как прямых, так и возвратных - особенно интенсивных после Второй мировой войны. Члены этих диаспор, в отличие от мигрантов предыдущего поколения, не спешат растворяться в социокультурной среде принимающих сообществ, а достаточно долго, иногда на протяжении поколений, сохраняют многообразные социальные, культурные, идентификационные и даже политические связи со странами исхода.