Кафедра англійської мови

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 238
  • Item
    "My War": Empowering Language Learners in Times of Conflict
    (2023) Sokolik, Meggie; Fedoriv, Yaroslava
    The field of English as a Second Language (ESL) has long debated the neutrality of language materials and the need for critical engagement in language learning. In 1993, Benesch challenged the notion of politically and ideologically neutral ESL materials, and, since then, scholars have supported the idea of contextual relevance in language instruction. Specifically, Nelson & Appleby (2015) emphasised the importance of equipping teachers to facilitate critical and creative engagement with English in relation to broader sociopolitical realities, including the implications of conflict for language learning. In 2022, in response to the ongoing war in Ukraine, a local university introduced an innovative approach to the English curriculum, allowing students to submit ‘My War’ stories instead of traditional academic reports. This report discusses this methodological approach and explores its impact on language learners’ motivation in times of conflict in the context of a course in English for Journalists.
  • Item
    Hate speech and the problem of forming the English language competence of students of NaUKMA
    (2024) Sydorova, Olena
    Матеріали доповіді учасника всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації "Сучасний лінгвістико-інформаційний дискурс: мовні засоби, наративи, символи, персоналії" (29 квітня – 9 червня 2024 року).
  • Item
    Russia's "weaponization" of literary translation: WW2 VS Russo-Ukrainian war
    (2024) Rudnytska, Nataliia
    An integral feature of a totalitarian state is a high degree of control over media, and the sphere of literary translation is not an exception; in times of war (and preparatory periods as well) the latter becomes an important tool of propaganda.
  • Item
    World War 2 in Ukraine: The incompatible accounts by Soviet authors and their Soviet translators
    (2024) Rudnytska, Nataliia
    The Great Patriotic War, i.e. the period between the beginning of the German invasion of the USSR in June 1941 and the capitulation of the German army in May 1945, became one of the most popular themes of Soviet fiction, and published were only the works which described the “heroic fight and victory of the Soviet people, led by the Communist Party, over fascism” according to the norms of the socialist realism. However, even such ideologically correct texts by Ukrainian authors were censored in Russian translations, as in the case with the novels by Sava Holovanivskyi and Oles Honchar, where we can observe numerous manipulations of fragments depicting the Soviet Army, behaviour of Soviet citizens on the German-occupied territories, displays of Ukrainian patriotism, and manifestations of ideologically hotile values.
  • Item
    Interpretation of Freedom in the Works of G. K. Chesterton
    (2024) Polshchak, Aneliya
    In this article, we analyze G.K. Chesterton’s perspective on freedom. In his works, Chesterton emphasizes the importance of defining freedom and accepting its existence. He describes different types of freedom, including freedom of will and freedom of thought, and examines them from both scientific and philosophical perspectives. Chesterton does not believe that free will is merely about fulfilling human desires, nor does he deny its existence due to the presence of cause-and-effect relationships. For Chesterton, freedom of thought must also strike a balance to prevent it from becoming a dull and predictable process by following a rigid causal logic. It is important to consider the potential for abuse when exploring the idea that concepts and beliefs are relative and the concept of relativism. This relativistic approach, Chesterton argues, can lead to a disregard for the reality of the world. Both Kant and Chesterton believe that the defense of freedom is closely tied to the existence and defense of dogma. Chesterton highlights the distinctiveness of Christian dogma in comparison to other teachings of his era. He believes that the Christian creed safeguards human freedom by mirroring the Creator. Drawing from his personal experiences, Chesterton defends the presence of both a logical and mystical element in human life.
  • Item
    Когеренція в публіцистичному дискурсі (на матеріалі текстів Оксани Забужко)
    (Український мовно-інформаційний фонд НАН України, Інститут славістики Польської академії наук, 2023) Куранова, Світлана; Зернецький, Павло
    У статті розглянуто особливості дискурсивного підходу до вивчення семіотичної структури тексту як комбінації смислових шарів. На прикладі публіцистики Оксани Забужко визначено властиві цим текстам комбінації смислових шарів, в першу чергу, на рівні семантики та прагматики. Такий підхід є складовою моделювання узагальненого дискурс-портрета мовної особистості та дозволяє визначити місце автора у всезагальному "глобальному" діалозі. Розвідки такого роду розширюють знання про семіотичну структуру текстів, засоби дискурсивної зв'язності, гіпертекст та інтертекстуальність.
  • Item
    Вплив програми штучного інтелекту ChatGPT на навчання іноземних мов у закладах вищої освіти
    (2024) Гурська, Олена
    Матеріали доповіді учасника V Міжнародної науково-практичної конференції з лінгвістичних та методологічних аспектів викладання іноземних мов професійного спрямування, зорганізованої науково-педагогічними працівниками кафедри іноземних мов за фахом Національного авіаційного університету в тісному партнерстві з колегами, ученими провідних вітчизняних і закордонних закладів вищої освіти (м. Київ, Україна, 28–29 березня 2024року).
  • Item
    Artificial intelligence and spirituality: challenges and threats
    (2024) Kovalenko, Alona
    The article is devoted to possible threats and challenges Artificial Intelligence (AI) may pose to human spirituality. It begins with identifying spirituality as an inevitable part of people’s lives that shapes their values, beliefs, and behaviours, provides a framework for understanding the interconnectedness of all beings and the universe with something greater than oneself, offering solace in times of crisis and a sense of purpose, connection, and inner peace. However, being a groundbreaking development in the field of technology, AI may lead to serious changes in the ways people believe, perceive themselves and their places in this world, and look for the meaning and purpose of their lives. AI may cause misinformation and misrepresentation of the data obtained. People may mistakenly perceive AI as that almighty source of knowledge or believe that there is nothing greater and mightier at all since the technology can give the answers to all their questions. Humiliation of human dignity and an insulting attitude towards people, the blurring of lines between human life and the activity of AI (including the issues of rights, responsibilities, freedom, decision-making, etc.), moral and ethical issues related to perceiving AI as a living being cause increasing concerns of the world technologists, philosophers, anthropologists, and theologians who are trying to find some ways to control the rapid spread and people’s obsession with AI. The author describes 4 main concerns related to the influence of AI on spirituality, namely, concentration, patience, and attention; selflessness; devoutness or adherence; and the knowledge of discovering and analysing ourselves. Besides, the article provides some analogies and differences between devices driven by AI and beings with spirituality. Finally, the author draws a conclusion that we must take responsibility for our lives and respond accordingly to what happens to us so as not to allow AI rule our life and spiritual experiences.
  • Item
    Семантична координата поеми Тараса Шевченка "Наймичка"
    (2024) Куранова, Світлана; Зернецький, Павло
    В с т у п . Семантична координата дискурс-портрета мовної особистості пов'язана зі змістовою інтерпретацією знака, співвідношенням знака і значення, це сукупність знань письменника про світ: вони відбиваються у відповідній системі понять, категорій тощо. Такі поняття, категорії пов'язані з відповідними референтами та особистісними смислами комунікантів. Моделювання семантичної координати дискурс-портрета мовної особистості відбувається двома шляхами: один із них передбачає дослідження семантико-рольових конфігурацій та їх послідовностей, другий – вивчення семантичних міжпропозитивних відношень. Основною одиницею аналізу є пропозиція як інваріантний зміст декількох логічно еквівалентних речень. Такого роду розвідки могли б стати новим ефективним інструментом лінгвістичного прочитання творів Тараса Шевченка. М е т о д и . Для дослідження поеми Тараса Шевченка "Наймичка" було використано такі методи: семантико-рольовий аналіз, що зосереджується на дослідженні наявних у тексті семантико-рольових конфігурацій (решіток) та їх послідовностей. Було досліджено 488 семантико-рольових конфігурацій. Р е з у л ь т а т и . Визначено частотність семантико-рольових конфігурацій, виявлено характер їх співвідношення з прототиповими решітками, зафіксовано випадки диверсифікації семантико-рольових структур, як-от: випущення, мінізацію, подвоєння, суміщення, розширення набору характеристик ролі, метафоризацію. З'ясовано, що найбільш частотними є конфігурації з агенсами, патієнсами, локативами та бенефактивами; найтиповішими є двокомпонентні конфігурації, їхня кількість становить 42 % від наявних у тексті. Виявлено, що тексту поеми Тараса Шевченка "Наймичка" не властиві повторювані семантико-рольові конфігурації. В и с н о в к и . Було розкрито, що текстова модель поеми "Наймичка" є динамічною, насиченою подіями, дії майже не повторюються; мовлення персонажів є природним та реалістично відтвореним. Авторське мовлення схарактеризоване як оцінне, емотивне та "кінематографічне".
  • Item
    Main trends in the process of teaching ukrainian students a foreign language in higher education institutions
    (2024) Absaliamova, Yana
    The article deals with the analyses of the main trends in the process of teaching Ukrainian students a foreign language in higher education institutions. The main trends in the process of teaching Ukrainian students a foreign language in higher education institutions, such as communicative, interdisciplinary social and professional orientation have been found out. The direction for further studies of the problem of academic mobility has been proposed.
  • Item
    Роль ШІ у викладанні ділового письма англійською мовою в контексті підготовки студентів до майбутнього працевлаштування
    (2024) Федорів, Ярослава; Соломашенко, Наталія
    Дослідження присвячено вивченню впливу інтеграції штучного інтелекту у викладання ділового письма англійською мовою на ефективність навчання та покращення перспектив працевлаштування студентів. Увага зосереджена на аналізі переваг і викликів використання ШІ в навчальному процесі, включаючи зростаючу залежність від технологій і етичні питання. Методика дослідження передбачає огляд існуючих досліджень, адаптацію навчального процесу до потреб студентів і ринку праці, а також опитування викладачів і студентів. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що інтеграція ШІ підвищує ефективність навчання, але потребує обережного підходу через потенційні ризики.
  • Item
    Перспективи та виклики використання штучного інтелекту для автоматизованого оцінювання мовних навичок здобувачів освіти
    (2024) Федорів, Ярослава; Китаєва, Сусанна; Федорів, Марія
    Штучний інтелект (ШІ) має потенціал значно змінити освітній процес завдяки автоматизації та прискоренню рутинних завдань. Зокрема, ШІ може бути ефективно використаний для оцінювання письмових і мовленнєвих навичок студентів, що може полегшити роботу викладачів та підвищити об'єктивність оцінювання. Автоматизовані системи можуть допомогти в перевірці орфографії, граматики, а також у визначенні емоційного тону та структурних особливостей текстів. Однак існують і певні обмеження, зокрема пов'язані з недостатнім розумінням контекстуальних і культурних нюансів текстів. Це дослідження має на меті вивчити роль ШІ у автоматизації оцінювання мовних навичок, розглянути його ефективність і виклики, а також виявити можливі шляхи покращення.
  • Item
    Перспективи розвитку Центру англомовного письма НаУКМА за підтримки штучного інтелекту
    (2024) Федорів, Ярослава; Піроженко, Ірина; Щенявська, Алла
    У статті розглядаються перспективи впровадження штучного інтелекту в Центрі англомовного письма НаУКМА, що відкривають нові можливості для підвищення якості навчання та підтримки студентів. Використання ШІ дозволяє забезпечити індивідуалізований підхід до кожного студента, що особливо актуально в умовах криз та глобальних викликів сучасності. У цьому проєкті розглядаються практичні аспекти використання ШІ для підтримки Центру англомовного письма в НаУКМА, у тому числі й для надання психологічної підтримки студентам у кризових ситуаціях.
  • Item
    Антропоніми в романі Ф. Перетті "Візит"
    (2024) Польщак, Анелія
    Розглянуто важливі антропоніми у романі "Візит" Френка Перетті – непересічного автора у жанрі християнської фантастики, твори якого ставлять у один ряд із повістями та романами Толкіна та Льюїса. Антропоніми у цьому творі Перетті набувають особливої ваги через глибинний значеннєвий зв’язок із літературною, біблійною традицією, що оприявнюється завдяки застосуванню методу уважного читання. Надання автором імен своїм героям свідчить про його бачення тексту, персонажів, мовної картини світу, дійсності, є одним із факторів, що визначає ідейно-смисловий рівень твору. Тому подібні дослідження відкривають широкі перспективи у цих сферах. Розвідка зосереджена на таких антропонімах твору, як низка персонажів із варіантами імені Марія, які також включають вагомий елемент символічності, ряді імен, що належать одному персонажу й віддзеркалюють еволюцію героя та його самоідентифікацію, взаємне підсилення імен та прізвищ персонажів. Так, набір імен, пов’язаний із Брендоном Ніколсом (Джастіном Кентвелом), виявляє еволюцію персонажа від особи, яка зазнає страждання, до лжемесії з ознаками фальшивого блиску та пафосу. Перевага дослідження – врахування функціональності антропонімів, що, завдяки широкому використанню, сприяють наданню якості персонажів об’єктам оповіді (наприклад, церква, присвячена Богородиці полів). Взаємне посилення значеннєвості різного ступеня антропонімів можна простежити як у персонажів із тенденцією до виразної гомогенної позитивної спрямованості (Меріан Чярделлі, Кайл Шерман), так і в героя з більш різноманітною гамою оцінки якостей особистості (Брендон Ніколс). Саме наявність різних, непов’язаних чи мало пов’язаних між собою значень імені допомагає створити об’ємний рельєфний образ героя (як-от у випадку із Брендоном Ніколсом) і залишити читачу свободу для власного сприйняття та трактування персонажів.
  • Item
    Використання мови переконування в топових відео на ютубі в рекламі українських вин
    (2024) Польщак, Анелія
    У статті представлено результати розвідки, спрямованої на оцінку ефективності реклами українських вин на ютубі. Проаналізовано використання лінгвістичних засобів і технік мови переконування, сформульованих Б. Лембом. Це дозволяє виявити сучасні ефективні стратегії в рекламі українських вин. Результати дослідження показують, що техніки мови переконування, розроблені Лембом, широко застосовуються в рекламі українських вин. Крім того, дослідження виявило використання інших технік, таких як специфічні синтаксичні конструкції та лексика, словесні натяки тощо. Ці результати надають цінну інформацію про розвиток лінгвістичних стратегій у рекламі, що свідчить про їх адаптацію до сучасних вимог ринку. Метою цієї статті є дослідження застосування різноманітних лінгвістичних прийомів у рекламі української винної продукції. Автор аналізує, як лінгвістичні техніки впливають на ефективність рекламних повідомлень і сприяють формуванню позитивного іміджу продукції серед споживачів. У дослідженні використано методи індукції, дедукції, аналізу, синтезу, спостереження, опису та порівняння, що дозволило комплексно оцінити ефективність застосування технік мови переконування в рекламних текстах. Серед найпоширеніших засобів можна виділити алітерацію, емоційну мову, асонанс, перебільшення/гіперболу, інклюзивну мову тощо. Ці прийоми створення емоційного зв’язку між брендом і споживачем, підвищують ефективність рекламних повідомлень. У рекламних відео на ютубі активно застосовуються різноманітні техніки мови переконування, такі як аналогії, анекдоти (історії з власного досвіду), апеляція до різних емоцій, асонанс, атаки, кліше, конотації, емоційно забарвлена лексика, евфемізми, розмовна мова, гіперболи тощо. Такі прийоми забезпечують глибше проникнення рекламного повідомлення у свідомість аудиторії та сприяють формуванню лояльності до продукту.
  • Item
    Linguistic Analysis of Human- and AI-Created Content in Academic Discourse
    (2024) Fedoriv, Yaroslava; Pirozhenko, Іryna; Shuhai, Alla
    Artificial intelligence (AI), with the progress of technology, has impacted various fields of communication, including text generation. Therefore, differentiating between human-created and AI-generated content has become a game-changer in determining the authorship in such realms as education, journalism, and content development, as both human and AI forms of communication share similarities in conveying information and following grammar rules. This research highlights linguistic tools to distinguish human-created and AI-generated English texts, specifically in the context of EFL proficiency assessment, and explores linguistic markers and methodologies to gain understanding of AI's impact on written communication. The research methodology is based on a mixed approach, combining qualitative and quantitative data collection and analysis. Qualitative analysis identifies distinctive linguistic markers differentiating human and AI discourse, and quantitative analysis addresses sentence length, vocabulary diversity, frequency, and syntactic complexity. This research findings showcase distinctive features differentiating between human and AIgenerated texts: AI content may exhibit repetition on different syntactic levels, AI-characteristic vocabulary, repetitive transitions, inappropriate style, inconsistent tone, a lack of coherence, disparity with context, inaccurate information, and low-quality referencing. As AI is rapidly advancing, further applications are seen in detecting AI-generated text in various domains, such as language learning and teaching, fact-checking, pursuing responsible communication, ethical use of AI content, academic integrity and respecting intellectual property rights. Further research can explore how linguistic markers evolve with the development of AI language models. Distinguishing between human and AI-generated texts fosters creativity and academic integrity. The research highlights linguistic markers and methodologies, understanding AI's impact on written communication.
  • Item
    Foundations of Ethical Use of AI in EFL Academic Writing
    (2024) Fedoriv, Yaroslava; Shuhai, Alla; Pirozhenko, Іryna
    This paper aims to develop a framework for discussing the ethical implications of integrating Artificial Intelligence (AI) into academic writing in English as a Foreign Language (EFL), emphasising the need for a balanced and responsible use of AI technologies to maintain academic integrity and foster effective scholarly communication. The integration of AI technologies into text production has gained significant attention, particularly regarding its ethical implications. Theethical dimensions of employing AI writing assistants include safeguarding intellectual property, minimising encryption and algorithm-related traces in texts, and addressing concerns about the devaluation of higher education. This paper focuses on the use of AI in EFL academic writing, where AI tools are increasingly spreading, affecting student learning experiences, undermining academic integrity, and requiring innovative approaches in EFL teaching methodologies. Building on the cognitive approach to defining the role of AI in the writing process by Buck and Limburg [1, pp. 8–23], who distinguish AI usage as a replacement, relief, support, or extensionof human thinking, we explore the potential consequences of excessive reliance on Large Language Models (LLMs) and emphasise the importance of balancing AI-assisted text generation with human writing driven by creativity and critical thinking. We advocate for ethical AI usage and encourage critical examination and discourse among educators, researchers, policymakers, and other stakeholders involved in EFL academic writing. By combining cognitive theories of writing with practical considerations of AI implementation, this research presents a novel perspective on how AI tools can impact writing practices, contributes new insights into the ethical use of AI in EFL writing, and provides practical recommendations to sustain academic integrity. Ultimately, we acknowledge the inevitability of AI integration in EFL writing activities while emphasising the need for establishing inclusive, equitable, and ethically sound communication environments for all writers.
  • Item
    Формування іншомовної компетенції на основі активізації самостійності студентів ЗВО
    (2024) Перепелиця, Кирило
    Підготовка фахівців у немовних закладах вищої освіти полягає в розвитку іншомовної компетенції, котра дозволяє здійснювати професійні контакти іноземною мовою в різних сферах та ситуаціях, що сприяє розвитку прагнення та здатності майбутнього фахівця функціонувати як сильній мовній особистості демократичного типу з високим рівнем лінгвістичної компетенції у професійно значущих мовних подіях. Аналітичний огляд науково-теоретичної літератури з педагогіки та методики дозволив визначити самостійність студентів як передумову для розвитку необхідного рівня сформованості іншомовної компетенції. Доведено, що самостійність – особлива форма прояву активності як суб’єктної характеристики. Її розглянуто як рису особистості студента, що виробляється під час розвитку його іншомовної компетенції в закладах освіти. Визначено компоненти стійкості: мотиваційний, оціночно-регуляційний, організаційно-діяльнісний. Розглянуто іншомовну компетенцію як наслідок комплексної самоосвіти, котрий полягає в наявності відповідних знань, навичок, умінь, здібностей, особистих якостей, а також мовного, міжкультурного та професійного досвіду задля забезпечення спілкування, та складається з лінгвістичного, соціокультурного, соціолінгвістичного, дискурсивного та стратегічного компонентів. Охарактеризовано концепцію розвитку іншомовної компетенції студентів як результат активізації їхньої самостійності. Механізмом забезпечення розвитку іншомовної компетенції студентів на основі активізації їхньої самостійності є система методичного супроводу з боку викладача на всіх етапах навчання. Під час такого навчання суттєво розвиваються навички читання як основного виду мовної діяльності. Виділено критерії розвитку іншомовної компетенції: лінгвістичний, соціокультурний, соціолінгвістичний, дискурсивний та стратегічний. Критеріями оцінки рівнів активізації самостійності є особистісно-смисловий, рефлексивно-регуляторний та операційний. Виявлено три рівні розвитку іншомовної компетенції студентів та відповідні три рівні самостійності: високий, середній та низький.
  • Item
    Cross-cultural awareness in developing communicative foreign language competence of majors in aviation
    (2024) Balatska, Nataliya; Lutkovska, Nataliia
    Professionally oriented training implies involvement of professional knowledge and job-related skills. Therefore, the National English for Specific Purposes Curriculum focuses on integrated approach to the formation of linguistic and specialism-related competence. Communication factors (media, terminology and language) are of primary importance in Aviation English as communication failures pose serious threats to flight safety.
  • Item
    The influence of digital technologies on the improvement of communication skills of students in the process of foreign languages studying (in non-linguistic higher educational institutions)
    (2024) Podplota, Svitlana; Osipchuk, Nataliia; Tarasiuk, Nataliia; Kostyk, Yevheniia; Absaliamova, Yana
    The study aims to analyse the influence of digital technologies on the improvement of students' communication skills during foreign language studies in non-linguistic educational institutions. The questionnaire-based survey and the method of expert evaluation of the competencies formation were used. Student's coefficient and correlation analysis were used for statistical data analysis. The reliability and validity of the instruments were checked using Cronbach's alpha. The study showed that the use of Linguee contributes to the development of foreign language communicative competence of students of non-linguistic higher educational institutions. Linguistic competence (t≈6.71), Cultural sensitivity (t≈7.21), Adaptability (t≈7.46), and Communication efficiency (t≈6.36) exceed critical value tcritical≈2.447 at α=0.05. In such a way, the difference in the assessment between the groups is statistically significant, with a significance level of α=0.05. The positive influence of the Linguee platform on the formation and development of students' communication skills was found in studies in non-linguistic higher educational institutions. The results confirm that the use of digital tools in the educational process contributes to the improvement of students' communicative competence. Further studies can be oriented on a deeper understanding and optimisation of the influence of digital technologies on the development of communication skills.