Кафедра загальнотеоретичного правознавства та публічного права

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 589
  • Item
    Демократія і вибори
    (ΔΕΜΟΣ Центр, 1995) Ключковський, Юрій
    Україна, одна з найстаріших держав Європи і наймолодших демократій світу (за висловом президента Клінтона), переживає дуже важливий і складний період своєї історії. Чотири роки незалежності показали, що становлення української держави — самостійної, демократичної та соборної — виявилося складним, суперечливим процесом із багатьма взаємопов’язаними проблемами і неоднозначними їх розв’язаннями.
  • Item
    Принцип верховенства права і виборче законодавство
    (Дух і Літера, 2013) Ключковський, Юрій
    Виходячи з визначених професором М. І. Козюброю засад - складових принципу верховенства права, розглянуто ступінь забезпечення цих засад у виборчому законодавстві України та окремі питання їхньої реалізації у правозастосуванні під час виборчого процесу. Показано, що практика виборів в Україні далека від повноцінного забезпечення принципу верховенства права.
  • Item
    Реалізація принципів виборчого права у чинному законодавстві України
    (Міленіум, 2003) Заєць, Анатолій
    Матеріали доповіді учасника науково-практичної конференції "Гарантії виборчих прав громадян та демократичного характеру управління виборчим процесом" (Київ, 24 червня 2003 року).
  • Item
    Гарантії виборчих прав громадян та механізми їх реалізації
    (Міленіум, 2003) Ключковський, Юрій
    Матеріали доповіді учасника науково-практичної конференції "Гарантії виборчих прав громадян та демократичного характеру управління виборчим процесом" (Київ, 24 червня 2003 року).
  • Item
    Характер рішень Центральної виборчої комісії за підсумками розгляду скарг
    (Фоліант, 2005) Ключковський, Юрій
    До основних гарантій здійснення виборчих прав громадян належать закріплені законодавчо механізми і процедури захисту й поновлення цих прав у разі їх порушення. Саме тому однією з найважливіших новел Закону України "Про вибори Президента України" 2004 року було включення до нього окремого Розділу XII, присвяченого детальній регламентації підстав та процедури оскарження порушень виборчого законодавства, прав і законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, механізмів і процедур розгляду таких скарг.
  • Item
    Протокол про підрахунок голосів - рішення чи засвідчення дій?
    (Фоліант, 2005) Ключковський, Юрій
    Закон України "Про вибори Президента України" вживає термін "протокол" у кількох різних значеннях. Так, частина дванадцята статті 28 Закону передбачає на кожному засіданні виборчої комісії ведення протоколу засідання, яким засвідчується перебіг засідання: питання порядку денного, виступи, результати голосування за проекти рішень, зміст прийнятих рішень. Стаття 73 Закону передбачає, що територіальна виборча комісія складає протокол про прийняття виборчих бюлетенів від ЦВК (частина перша зазначеної статті), а також протокол про передачу виборчих бюлетенів дільничним виборчим комісіям.
  • Item
    Правові позиції Центральної виборчої комісії щодо утворення виборчих комісій, формування їх складу, а також припинення повноважень виборчих комісій та їх членів
    (Фоліант, 2005) Богашева, Наталія; Ключковський, Юрій
    Виборчі комісії є спеціальними державними колегіальними органами управління виборчим процесом, які, відповідно до своїх повноважень, забезпечують здійснення визначених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, організацію підготовки і проведення виборів. Саме на них покладені повноваження забезпечити виборцям - громадянам України — умови для здійснення свого конституційного права голосу.
  • Item
    Принципи виборчого права: законодавче застосування і реалізація : (співдоповідь)
    (Нора-друк, 2003) Ключковський, Юрій
    Загальновизнано, що виборче законодавство становить комплексний інститут конституційного права. Його неможливо втиснути в одне-єдине джерело права (один Закон), навіть якщо об’єднати окремі виборчі закони (про вибори народних депутатів України, про вибори Президента України, про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, про місцеві вибори) в один Виборчий кодекс. Цей інститут неминуче зачіпає, і не пасивно використовуючи, а активно впливаючи, спричиняючи зміни, суміжні галузі й інститути права (інформаційного, фінансового, не кажучи вже про кримінальне, адміністративне чи відповідне процесуальне право). Однак удосконалення об’єктивного виборчого права є важливою потребою, викликаною швидкими в історичному плані процесами еволюції Української держави та суспільства у перехідному періоді, який ми переживаємо. Тому внесення змін до виборчого законодавства — складний процес, оскільки змушує враховувати великий пласт не лише конституційного права, але й суміжних галузей права.
  • Item
    Еволюція територіальної організації загальнонаціональних виборів
    (Атіка, 2007) Ключковський, Юрій
    Матеріали доповіді учасника міжнародної науково-практичної конференції "Вибори-2006: Досвід. Проблеми. Перспективи", яка проходила з 31 жовтня по 1 листопада 2006 року в Києві.
  • Item
    Законодавчі механізми реалізації виборчих прав громадян
    (Нора-друк, 2004) Ключковський, Юрій
    Доля виборчого законодавства в Україні складається так, що практично кожного разу перед виборами приймається новий закон, і тому відразу виникає проблема його застосування. З моєї точки зору, найкраще проблему адаптації виборців, адаптації суб’єктів виборчого процесу до нового законодавчого регулювання можна розв’язати шляхом детального аналізу різних правових норм, які є в цьому законі і, що дуже важливо, в інших, суміжних законах. Дискусія тут, на конференції, показала, на жаль, що дуже часто забувається про те, що не тільки Закон "Про вибори Президента України" регулює порядок проведення виборів і всі правовідносини, які при цьому виникають, що ми не перебуваємо у правовому вакуумі, що діють інші закони України, у тому числі Кримінальний кодекс, в якому, зокрема, є стаття 159 "Умисне порушення таємниці голосування".
  • Item
    Проблеми захисту права, порушеного застосуванням неконституційного закону
    (2024) Ключковський, Юрій
    Інститут конституційної скарги, запроваджений в Україні реформою 2016 року, досі діє недостатньо ефективно. У статті розглянуто основні проблеми, що перешкоджають ефективному відновленню прав, порушених внаслідок неконституційного характеру правового акта, застосованого під час судового вирішення спору. Показано, що рішення Конституційного Суду України лише виявляє та визнає факт неконституційності ex tunc. Обґрунтовано позицію, що відшкодування шкоди, завданої застосуванням неконституційного акта, неможливе без визнання факту порушення прав і є складовою відновлення правового становища (restitutio in integrum) потерпілого суб’єкта. Таким чином, відмова переглянути справу за таких обставин є по суті продовженням порушення права та завданням шкоди. Критично проаналізовано основні підстави відмови судів у перегляді справи у зв’язку з визнанням застосованого закону неконституційним. Показано, що ці підстави або прямо суперечать Конституції, або вступають у конфлікт із конституційним обов’язком держави утверджувати та забезпечувати права і свободи. Показано неконституційний характер обмеження можливості перегляду судового рішення умовою "якщо рішення суду ще не виконане", що порушує низку статей Конституції. Обґрунтовано хибність твердження про "зворотну дію в часі" рішення Конституційного Суду під час перегляду судового рішення з підстав неконституційності закону, оскільки визначальним для перегляду рішення є факт неконституційності, а не втрата чинності такого закону. Це засвідчується, зокрема, порівнянням із повноваженням суду не застосовувати чинний (не визнаний офіційно неконституційним) закон, якщо суд вважає, що він має ознаки неконституційності. Стосовно посилання на принцип res judicata показано, що в цій ситуації він вступає в конфлікт із конституційними принципами поваги до прав і свобод, верховенства та прямої дії Конституції і правової законності. Такий конфлікт вимагає взаємного «зважування» значення конфліктних принципів у конкретній ситуації, що, з огляду на значущість основоположних конституційних принципів, віднесених до засад конституційного ладу України, у більшості випадків надаватиме їм перевагу. Остаточність неправового судового рішення, заснованого на неконституційному законі, не узгоджується з правовим характером держави та формуванням у свідомості громадян поваги до права.
  • Item
    Дискусія буде продовжуватись
    (Фада, 2005) Ключковський, Юрій
    Проблема відповідальності за порушення виборчого законодавства викликала кваліфікований резонанс учасників круглого столу. Слід відзначити, що до кримінальної відповідальності відносяться найбільш суспільно небезпечні злочини. Оцінка суспільної небезпеки порушень виборчого законодавства дещо змінилася після виборів 2004 року не тільки серед фахівців, а й у суспільстві. Це є найважливіше. Тому криміналізація, тобто підвищення обсягу всього того, що карається кримінально, мабуть неминуча сьогодні.
  • Item
    Парламент в умовах війни: приклад України (24 лютого 2022 року – 30 червня 2023 року) : емпіричний звіт
    (Інтерньюз-Україна, 2024) Венгер, Володимир; Бондар, Максим; Дорошенко, Богдана; Кириченко, Юлія; Івасик, Станіслав
    У цьому Звіті представлені емпіричні дані щодо роботи Верховної Ради України у період з лютого 2022 року до червня 2023 року (окремі статистичні показники відображено станом на квітень та травень 2023 року). Автори сконцентрувалися саме на законодавчій функції, адже вона була основною в діяльності парламенту протягом аналізованого періоду часу. Для формування методології дослідження та збору інформації експертами було проведено низку інтерв’ю з керівництвом Верховної Ради України та окремих парламентських комітетів, а також зі співробітниками Апарату Верховної Ради України. Проведені інтерв’ю дали змогу більш точно верифікувати дослідницькі гіпотези та пріоритети збору і представлення інформації. Головним завданням цього дослідження є представити основні факти та кількісні показники роботи Верховної Ради України. З огляду на зазначене, автори цього Звіту також навмисно не робили чітких та однозначних висновків щодо виявлених фактів та особливостей законодавчого процесу в умовах повномасштабної війни.
  • Item
    Парламент в умовах війни: приклад України : десята сесія Верховної Ради України IX скликання (5 вересня 2023 року – 5 лютого 2024 року)
    (Інтерньюз-Україна, 2024) Венгер, Володимир; Дорошенко, Богдана; Бондар, Максим; Івасик, Станіслав
    У цьому Звіті представлені емпіричні дані щодо роботи Верховної Ради України за період 10-ї сесії (дані охоплюють дати з 5 вересня 2023 року до 5 лютого 2023 року). Дослідження є продовженням попередньої ітерації роботи "Парламент в умовах війни: приклад України", яке охоплює період 24 лютого 2022 року – 30 червня 2023 року (окремі дані стосувались періоду з 24 лютого 2022 року по 31 травня 2023 року). Головним завданням цього дослідження є представити основні факти та кількісні показники роботи Верховної Ради України. З огляду на зазначене, автори цього Звіту також не робили чітких та однозначних висновків щодо виявлених фактів рекомендацій для парламенту, зосереджуючись у першу чергу на виявлення основних тенденцій роботи Верховної Ради України в умовах повномасштабного вторгнення без надання оцінки чи глибинного аналізу таким тенденціям.
  • Item
    Виборчий процес: темпоральний аспект
    (2014) Ключковський, Юрій
    Стаття присвячена дослідженню темпорального аспекту виборчого процесу. Досліджено особливості обчислення процедурних строків у виборчому процесі порівняно із загальним способом обчислення процесуальних строків. Розглянуто питання строків закінчення виборчого процесу, а також строків набуття і припинення виборчо-процесуального статусу різними суб’єктами виборчого процесу - виборцями, кандидатами, політичними партіями, виборчими комісіями, офіційними спостерігачами.
  • Item
    Виборчий процес: процедурний аспект
    (2014) Ключковський, Юрій
    Стаття присвячена дослідженню процедурного аспекту виборчого процесу. Обґрунтовано наявність суспільної потреби встановлення законом конкретних процедур реалізації прав та законних інтересів суб’єктів виборчого процесу. Підкреслено, що відповідний комплекс юридичних процедур визначає алгоритм (правову модель) юридичного процесу. Розглянуто поняття стадій виборчого процесу як сукупності процедур, спрямованих на досягнення визначеної проміжної чи остаточної конкретної мети виборчого процесу. Показано, що виборчому процесу не властива часова упорядкованість усіх стадій, які утворюють певні послідовності на кількох рівнях, окремі з яких між собою не пов’язані і здійснюються паралельно.
  • Item
    Проблеми конституційного регулювання виборів в Україні
    (Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2017) Ключковський, Юрій
    Тези доповіді учасника ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Від громадянського суспільства – до правової держави. Конституційне реформування в Україні: сучасні виклики та тенденції" (21 квітня 2017 року, м. Харків).
  • Item
    Human Rights and Freedoms in the New Constitution of Ukraine
    (1996) Koziubra, Mykola
    Human rights and freedoms, like man himself, are fundamental to the entire range of humanitarian values today. To what extent they are ensured is indicative of society’s development and civilization. The fact that so much emphasis is given to the institution of human and civil rights and freedoms in the constitutions of today’s countries, therefore, is not accidental. The new Constitution of Ukraine is no exception in this respect, either.
  • Item
    Права і свободи людини у новій Конституції України
    (1996) Козюбра, Микола
    Права і свободи людини, як і сама людина, посідають центральне місце у шкалі сучасних гуманітарних цінностей. Рівень їх забезпечення виступає мірилом досягнень суспільства, показником його цивілізованості. Не випадково інститутові прав і свобод людини і громадянина надається таке величезне значення у конституціях сучасних держав. Не є винятком у цьому сенсі й нова Конституція України.
  • Item
    Проблемні питання правового регулювання субординованого боргу
    (2002) Лобач, Ольга
    З метою підвищення рівня капіталізації комерційних банків України Національний банк України запровадив механізм залучення банками коштів інвесторів до свого капіталу на умовах субординованого боргу. В інвестиційній практиці Заходу субординовані боргові довгострокові зобов’язання визначені як вимоги щодо активів і доходу, і черга яких наступає після (у цьому розумінні вони субординовані) виконання вимог вкладників. Ці інвестиції є складовою власного капіталу банку і відрізняються від депозитів тим, що у випадку ліквідації банку із надходжень від продажу його активів спочатку мають бути задоволені вимоги клієнтів (поряд зі службою внутрішніх доходів). Інші кредитори та акціонери отримають те, що залишиться.