Кафедра загальнотеоретичного правознавства та публічного права
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Місцеве самоврядування: від паперового права до реальної дійсності : діалог із Юрієм Ключковським(2005) Ключковський, ЮрійЯк засвідчило нещодавнє обговорення реформи місцевого самоврядування на всеукраїнських зборах представників місцевих влад, за суголосності в головному — визнанні необхідності такої реформи, у решті аспектів цієї проблеми позиції є розбіжними аж до протилежного. Діалог з цієї проблеми із заступником голови Комітету Верховної Ради з питань Державного будівництва та місцевого самоврядування Юрієм Ключковським веде Тетяна Метельова.Item Ogólne problemy reformy systemu wyborczego Ukrainy(Wyższa Szkoła Prawa i Administracji, 2010) Kluchkovskii, YuriiDoskonalenie prawa wyborczego - poddziedziny prawa konstytucyjnego, która ma zapewniać podstawy systemu demokratycznego - znajduje się pod stałą uwagą państw, które weszły na drogę? demokracji. Pośród wielu zagadnień często dyskutowane jest pytanie związane z najbardziej populamym i jednocześnie najbardziej upolitycznionym komponentem prawa wyborczego - kwestią systemu wyborczego jako sposobu tworzenia organu przedstawicielskiego na podstawie wyników wyborów. Prawdopodobnie z powodu "jaskrawej barwy politycznej" problem ten lubią omawiać (i niestety czasem "przegadywać") i politycy, i dziennikarze.Item Zwierzchnictwo prawa a reforma systemu wyborczego(Wyższa Szkoła Prawa i Administracji, 2010) Koziubra, MykolaIdeał zwierzchnictwa prawa stał się w dzisiejszej dobie chyba najbardziej popylamy na całym świecie. Do niego stale odwołują sięnie tylko działacze polityczni Zachodu, dla którego zwierzchnictwo prawa tradycyjnie jest jedną z najwyższych wartości demokratycznych, ale również i Wschodu (łącznie z komunistycznymi Chinami), Południa i Północy. Dawno stal się on najważniejszą częścią składową międzynarodowych aktów prawnych, zwłaszcza poświęconych prawom i swobodom człowieka i obywatela, często operują, nim sądy narodowe i międzynarodowe. Nie pozostały na uboczu tego bezprecedensowego uznawania zwierzchnictwa prawa ani Ukraina, ani Polska, chociaż w konstytucji tej drugiej, w odróżnieniu od ukraińskiej, zasada zwierzchnictwa prawa wprost nie jest zawarta.Item Wybory do samorządu localnego na Ukrainie(RS Druk, 2013) Kliuchkovskyi, YuriiWybory samorządowe specyficzną instytucją prawa konstytucyjnego (w tym wyborczego), które stale pozostają ,"w cieniu" wyborów ogólnopaństwowych. Instytucji tej już tradycyjnie poświęca się mniej uwagi niż wyborom parlamentarnym i wyborom prezydenckim. Nawet przepisy artykułu 3 Pierwszego Protokołu (1952 rok) do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności dotyczą tylko wyborów do organów władzy ustawodawczej. Cztery główne zasady wyborów [z jakiegoś powodu nie wspomniano o wolnych wyborach], bez określania ich znaczenia, zostały wspomniane w art 3 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego. Tylko protokół dodatkowy do Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego z 2009 roku (Utrecht Protokół) próbuje ustalić pewien standard ogólnoeuropejski dotyczą cy prawa udziału obywateli w wyborach lokalnych.Item Konstytucyjnoprawne regulacje uprawnień samorządu terytorialnego i ich granice: ukraińskie realia i perspektywy(RS Druk, 2013) Koziubra, MykolaProblem terytorialnej organizacji władzy, to znaczy optymalizacji ustroju administracyjno-terytorialnego oraz samorządu terytorialnego w warunkach wyzwań globalnych, zrodzonych w epoce współczesnej (pod wpływem zmiany charakteru działalności znacznej części mieszkańców, przyspieszonej depopulacji, intensyfikacji wewnętrznych procesów migracyjnych itp.) jest aktualny dla wielu krajów, w szczególności posttotalitarnych. Nie jest w tym kontekście wyjątkiem nawet Polska mająca istotne osiągnięcia w reformowaniu samorządu terytorialnego, które to doświadczenie może być przydatne dla Ukrainy.Item Конституційно-правове регулювання повноважень місцевого самоврядування та його межі: українські реалії і перспективи(RS Druk, 2013) Козюбра, МиколаПроблема просторової організації влади, тобто оптимізації адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування в умовах глобальних викликів, породжених сучасною епохою (зміною характеру діяльності значної частини мешканців, прискореною депопуляцією, інтенсифікацією внутрішніх міграційних процесів тощо) є актуальною для багатьох країн, особливо посттоталітарних. Не є винятком у цьому плані навіть Польща, яка має істотні досягнення в реформуванні територіального самоврядування, досвід якого може бути корисним для України.Item Етичні стандарти корпоративної культури юридичної клініки(Ваіте, 2020) Матвєєва, ЮліяПідрозділ 2.1.3 з навчального посібника "Правнича клінічна освіта в Україні", у якому йдеться про етичні стандарти корпоративної культури юридичної клініки. Правничій професії завжди була притаманна наявність спільних фахових інтересів та корпоративного духу (професійної єдності правників та їх відчуття належності до однієї корпорації). На відповідних засадах будуються, безперечно, і внутрішньо-корпоративні відносини. Правники покликані слугувати суспільству прикладом єдності професії, спільності інтересів та цілей, взаємної підтримки та поваги, толерантності та дотримання корпоративної професійної культури. Спільний фах, достатній рівень освіченості та кваліфікації дозволяє їм знаходити спільну професійну мову, економити час, ефективно й оперативно розв’язувати складні правничі проблеми на засадах взаємоповаги і взаємовигідного співробітництва.Item Реалізація міжнародних та національних стандартів професійної етики в діяльності юридичної клініки(Ваіте, 2020) Матвєєва, Юлія; Сущенко, ВолодимирПідрозділ 2.1.2 з навчального посібника "Правнича клінічна освіта в Україні", у якому йдеться про реалізацію міжнародних та національних стандартів професійної етики в діяльності юридичної клініки.Item Право "суспільних інтересів" в діяльності юридичної клініки(Ваіте, 2020) Колінчук, Христина; Матвєєва, ЮліяПідрозділ 1.1.4 з навчального посібника "Правнича клінічна освіта в Україні", у якому йдеться про право "суспільних інтересів" в діяльності юридичної клініки. Глибинне розуміння студентами-консультантами сутності "права суспільних інтересів" робить більш усвідомленим їхнє бажання та спроможність надавати безоплатну правничу допомогу незаможним верствам населення України, допомагаючи людям реалізовувати та захищати власні права і свободи.Item Вибори до органів місцевого самоврядування в Україні(RS Druk, 2013) Ключковський, ЮрійМісцеві вибори є специфічним інститутом конституційного (зокрема виборчого] права, який постійно перебуває „в тіні" загальнонаціональних виборів. Цьому інституту традиційно приділяється менше уваги, ніж парламентським виборам чи виборам глави держави. Навіть положення статті 3 Першого протоколу (1952 рік] до Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод стосуються лише виборів законодавчого органу. Чотири основні принципи виборів (чомусь без згадки про вільні вибори) без конкретизації їх розуміння згадані у статті 3 Європейської хартії місцевого самоврядування. Лише Додатковий протокол до Європейської хартії місцевого самоврядування 2009 року (Утрехтський протокол] робить спробу встановити певний загальноєвропейський стандарт стосовно права участі громадян на місцевих виборах.Item Законодавчі колізії як фактор зниження якості та ефективності законодавства(2015) Богашева, Наталія; Ключковський, ЮрійСтаття присвячена окремим аспектам проблеми юридичних колізій та способів їх розв'язання. Такі колізії стають фактором зниження якості та ефективності законодавства та негативно впливають на реалізацію конституційних прав громадян. Стверджується, що наявні законодавчі колізії часто є наслідком недоліків законодавчого процесу. Наводяться приклади "невдалого" законодавчого усунення колізій щодо визначення змісту поняття "місце проживання особи", проблеми джерел фінансування деяких місцевих виборів та суб'єкта призначення перших місцевих виборів в об’єднаній територіальній громаді.Item Деякі проблеми об'єднання територіальних громад у дзеркалі судових рішень(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2019) Богашева, Наталія; Ключковський, ЮрійТези доповіді учасника Міжнародного круглого столу: "Децентралізація влади в Україні: перші кроки і перспективи подальшого конституційного забезпечення", 04 червня 2019 року.Item Референдум як об'єкт конституційного (недо)регулювання(Кішка І. В., 2021) Ключковський, ЮрійТези доповіді учасника Міжнародної науково-практичної конференції "Конституція України: ціннісний вимір 25-річного досвіду державотворення та правотворення" (м. Київ, 23 червня 2021 року).Item Принципи виборчого права як основа викладання курсу виборчого права(Прінт-Сервіс, 2017) Ключковський, ЮрійТези доповіді учасника Міжнародної наукової конференції "Сучасні проблеми виборчого права і методологія його викладання у вищих навчальних закладах України" (м. Київ, 22-23 червня 2017 року).Item Місцеве самоврядування в Україні в контексті європейських стандартів(БОНА, 2023) Заєць, АнатолійІсторія становлення місцевого самоврядування в Україні після здобуття незалежності свідчить як про здобутки, так і про складність процесу трансформації колишньої радянської системи єдиновладдя рад у сучасний варіант демократичної за сутністю системи територіальної організації публічної влади. Після визнання і гарантування Конституцією України 1996 місцевого самоврядування і закріплення права територіальних громад на місцеве самоврядування, як права територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення, визначення матеріальної і фінансової його основи, встановлення судового європейських стандартів у цій сфері. З 2014 року розпочалася важлива реформа з питань децентралізації влади, яка супроводжувалась укрупненням територіальних громад і формуванням на цій основі нового адміністративно-територіального устрою, передачею їм максимальної кількості повноважень, в тому числі повноважень з питань містобудування, управління земельними ресурсами, повноважень щодо податків та зборів тощо. Ця робота відбувалась на основі та на виконання Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування, яка ратифікована Україною 15 липня 1997 року і набула чинності для України 1 січня 1998 року.Item Правові позиції Європейського суду з прав людини та вітчизняне виборче законодавство (виступ на Міжнародній конференції)(2011) Ключковський, ЮрійРозглянуто правові позиції Європейського суду з прав людини, сформульовані у рішеннях, що стосуються дотримання ст. 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Показано значення зазначених правових позицій для наближення правової доктрини та нормативних положень національного виборчого законодавства до європейських демократичних стандартів.Item Проблеми гендерного аспекту принципу рівності у вітчизняному виборчому праві(2015) Ключковський, ЮрійУ статті проаналізовано зміст конституційного принципу рівності громадян в аспекті публічно-правових відносин, зокрема принципу рівного виборчого права. Акцентована відмінність фактичної та формальної (юридичної) рівності, а в межах останньої - відмінності між рівністю правового статусу (рівноправністю) та рівністю можливостей, яка стосується правових умов реалізації наявних прав і свобод. Як ілюстрація відмінностей між цими правовими категоріями можуть служити різні підходи до розв’язання проблеми гендерної рівності щодо пасивного виборчого права. Виходячи з практики місцевих виборів 2015 р., зокрема, правових позицій Центральної виборчої комісії та адміністративних судів щодо цієї проблеми, показано, що законодавча колізія може бути розв’язана без порушення основних принципів виборчого права виключно шляхом відповідних змін статті 24 Конституції України.Item Гарантії чесних виборів: роль закону і правозастосування(2013) Ключковський, ЮрійРозглянуті законодавчі та правозастосовні засоби дотримання принципу чесних виборів. До матеріальних гарантій чесних виборів віднесено встановлення законом і дотримання у практиці виборчого процесу належних механізмів, які стосуються складання списків виборців, реєстрації кандидатів, процедур голосування та підрахунку голосів. Процесуальні гарантії полягають у безсторонності виборчих комісій, інституті спостереження за виборами та дієвій системі оскаржень. Підкреслена роль суду у забезпеченні засади чесних виборів.Item Виборчі комісії в системі поділу влади(2012) Богашева, Наталія; Ключковський, ЮрійВиходячи з обсягу компетенції виборчих комісій (від Центральної до дільничної), особливо беручи до уваги їх повноваження забезпечувати "підготовку та проведення виборів" і "додержання й однакове застосування законодавства про вибори" не лише суб’єктами виборчого процесу, але й іншими органами виконавчої влади, підприємствами, закладами установами, організаціями, засобами масової інформації, тобто широким колом суб’єктів права (див., наприклад, статті 30-32 Закону "Про вибори народних депутатів України", доходимо висновку про належність цих державних органів до галузі виконавчої влади. Водночас треба визнати, що виборчі комісії є не цілком типовими органами виконавчої влади з огляду на тимчасовий характер більшості з них, спосіб їх формування та характер стосунків з іншими органами виконавчої влади.Item Розподіл влади за Конституцією України: стан і перспективи вдосконалення(2012) Козюбра, МиколаПроаналізовано набутий Україною досвід реалізації принципу розподілу влади за сценарієм, передбаченим Конституцією України, окреслено деякі шляхи та заходи вдосконалення цього процесу. Автор резюмує, що демократичні правові цінності, включаючи принцип розподілу влади, як не сумно це усвідомлювати, не стали атрибутом політичної та правової культури, стилю мислення переважної частини українського політичного істеблішменту. І навряд чи тут можна очікувати змін на ліпше без належного контролю за владою з боку громадянського суспільства та його інститутів, зокрема, й наукового товариства.