053 Психологія

Permanent URI for this collection

Освітньо-професійна програма / Освітньо-наукова програма: Психологія

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Психологічні умови продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі : дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
    (2025) Гордієнко, Арсеній; Боднар, Алла
    У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення психологічних умов продуктивної діяльності студентів в контексті глобальної мережі. Здійснено психологічний аналіз продуктивної діяльності, визначено структурні компоненти та критерії, розкрито її детермінанти, розроблено та описано психологічну модель продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі. Розкрито значення глобальної мережі як чинника соціалізації та діяльності в сучасному суспільстві, визначено та описано змістовні особливості діяльності студентів в глобальній мережі. Діагностовано види та показники продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі. Апробовано програму психологічної підтримки продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та формування стратегій продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі, обґрунтовано вплив програми на розвиток продуктивної діяльності студентів в цілому та в різних осередках глобальної мережі (освітньому та особистому кіберпросторах). Розроблено рекомендації для створення і впровадження програм розвитку продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та персоналізованих програм розвитку стратегій продуктивної діяльності студентів. В емпіричному дослідженні визначені зміст та особливості продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі, встановлені психологічні умови продуктивності студентів в глобальній мережі, встановлено зв’язок між показниками продуктивної діяльності та особистісними властивостями студентів. Визначено, що продуктивна діяльність студентів в глобальній мережі орієнтована на професійне зростання, відзначається ієрархією видів діяльності, змістовними особливостями самопрезентації, характеризується змістовністю, рефлексивністю, метакогнітивною та особистісною детермінацією. Виявлені ознаки різного рівня продуктивної діяльності студентів (змістовність, структурна організація видів діяльності, адекватна самопрезентація). Встановлено особливості навчальної, соціальної та емоційної продуктивності студентів в глобальній мережі, а також в контексті навчальної діяльності. Визначено психологічні чинники продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі: орієнтація на професійну діяльність, ціннісна детермінація, рефлексивність, розвиток метакогнітивної структури діяльності, досвід спілкування та діяльності в глобальній мережі та потреба у власній унікальності. Встановлено взаємозв’язок між продуктивною діяльністю та особистісними рисами, між рівнем продуктивності студентів в реальному життєвому контексті та глобальній мережі. Виявлено позитивний вплив на продуктивну діяльність студентів в глобальній мережі спрямованості на професійну діяльність, мотивації особистої унікальності. Визначено психологічні особливості продуктивної діяльності студентів, визначено критерії продуктивної діяльності, визначено особливості проблемного використання можливостей глобальної мережі та продуктивної діяльності студентів, встановлено умови продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі, встановлено зв’язок між показниками продуктивної діяльності та чинниками освітнього середовища, видами діяльності студентів, особистісними властивостями студентів. Визначено, що проблемне використання інтернету зумовлено когнітивними, емоційними та поведінковими проблемами студентів, високим рівнем стресу, пов’язаного із проблемами навчальної, соціальної та емоційної продуктивності студентів. Визначені критерії творчої, ефективної та продуктивної діяльності студентів. У ході дослідження встановлено особливості студентів з різним рівнем продуктивної діяльності та вплив наступних умов на розвиток продуктивної діяльності студентів: професійна спрямованість, розвиток спілкування, рівень рефлексії, метакогнітивна структура діяльності. Визначено вплив на зростання продуктивності в глобальній мережі розвитку та різноманіття навчального та діяльнісного досвіду. На основі результатів дослідження встановлено, що психологічні особливості продуктивної діяльності студентів полягають у активному навчанні та спілкуванні, формуванні та використанні особистого досвіду, створенні цільових програм особистого та професійного розвитку, дослідженні та визначенні змісту та способів самопрезентації власної індивідуальності. Основними причинами непродуктивного характеру активності в глобальній мережі виступають когнітивні, емоційні та поведінкові проблеми, низький рівень навчальної, соціальної та емоційної продуктивності та низький рівень загальної самоефективності. На основі результатів дослідження розроблено програму психологічної підтримки продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та розвитку стратегій продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі, здійснено теоретико-методологічне обґрунтування програми, сформовано зміст та структуру програми, описано особливості реалізації програми, проведено аналіз результатів її впровадження, доведено ефективність програми. Реалізація програми сприяла усвідомленню студентами своєї діяльності, визначенню проблем та перешкод у досягненні продуктивності, зумовила спрямування їхньої активності на визначення шляхів розвитку продуктивної діяльності, покращення самопочуття та оволодіння навичками оптимізації діяльності, зменшенні поведінкових та емоційних труднощів в діяльності студентів. В реалізації програми підтверджено значення таких чинників продуктивності як мотивація професійного самовизначення, рівень мотивації до утвердження власної унікальності, рефлексивні та метакогнітивні навички, рівень таких особистісних рис як відкритість до досвіду, добросовісність та особиста креативність. На розвиток навичок продуктивної діяльності та підвищення рівня продуктивної діяльності позитивно впливає персоналізація зворотного зв’язку. Показано, що групові програми розвитку навичок продуктивної діяльності та персоналізовані програми продуктивності сприяли усвідомленню та рефлексії, оволодінні навичками метакогнітивних підходів, зменшенню поведінкових та емоційних труднощів в продуктивній діяльності, суттєвим змінам у структурі видів діяльності в глобальній мережі. За результатами дослідження визначено особливості проведення програм психологічної підтримки продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та визначено особливості реалізації персоналізованих програм підтримки студентів. На основі результатів дослідження, реалізації програм розвитку продуктивної діяльності та персоналізованих програм продуктивної діяльності сформульовано рекомендації для практичних психологів з метою психологічної підтримки у розвитку та встановленні продуктивних підходів студентів до своєї діяльності в умовах навчання та діяльності в глобальній мережі. Визначено підхід до аналізу продуктивної діяльності студентів та комплекс діагностичних показників для оцінки продуктивної діяльності студентів, а також рекомендації по застосуванню розробленого комплексу методичних прийомів, рекомендації по проведенню програм розвитку продуктивних підходів в діяльності студентів та створенні умов для продуктивної діяльності студентів в процесі навчання та самостійної активної діяльності в глобальній мережі. Наукова новизна та теоретичне значення дослідження полягають у тому, що у даній роботі: вперше представлено модель продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі, проаналізовано, досліджено і представлено особливості продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі; поглиблено поняття кіберпростору та розкрито психологічні виміри кіберпростору, визначено особливості продуктивної діяльності та самопрезентації студентів в освітньому та особистому кіберпросторі як окремих осередках глобальної мережі. Наукова новизна результатів дослідження полягає у тому, що у даній роботі: визначено психологічні умови продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі; здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення проблем діяльності студентів в різних осередках глобальної мережі (освітньому та особистому кіберпросторі); визначено та діагностовано показники продуктивної діяльності студентів у глобальній мережі (навчальної, соціальної та емоційної продуктивності); обґрунтовано вплив програми психологічної підтримки продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та персоналізованих програм розвитку стратегій продуктивної діяльності; розроблено психологопедагогічні рекомендації для створення і впровадження програм загального та персоналізованого спрямування щодо психологічної підтримки продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі; поглиблено та уточнено поняття продуктивної діяльності та продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі; доведено ефективність програм загального та персоналізованого спрямування психологічної підтримки та розвитку стратегій продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі; набули подальшого розвитку положення та понятійний апарат діяльнісного підходу, зокрема представлена та проаналізована феноменологія особистісних трансформацій в контексті діяльнісної активності особистості в глобальній мережі. Наукова новизна дослідження полягає у розробці підходів до дослідження продуктивної діяльності в глобальній мережі, визначенні чинників та особливостей продуктивної діяльності студентів в глобальній мережі та проблемного використання глобальної мережі; виявленні взаємозв'язку між продуктивною діяльністю та особистими рисами; розробці підходів до діагностики рівня продуктивної діяльності в глобальній мережі та технологій впливу на стратегії продуктивної діяльності студентів; встановленні психологічних особливостей динаміки стратегій продуктивної діяльності, встановленні взаємозв’язку між продуктивною діяльністю студентів в реальному контексті та в контексті глобальної мережі.
  • Item
    Особливості переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
    (2023-12-27) Басенко, Оксана; Чернобровкін, Володимир
    Дисертація на здобуття наукового доктора філософії у галузі знань 05 "Соціальні та поведінкові науки" за спеціальністю 053 "Психологія". – Національний університет "Києво-Могилянська академія", Київ, 2023. У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення проблематики психологічного переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів. Діагностовано та проаналізовано показники психоемоційного стану та життєстійкості у підлітків із прифронтової зони на Сході України. Обґрунтовано вплив психокорекційної програми на розвиток життєстійкості та апробовано програму розвитку життєстійкості у підлітків в умовах збройних конфліктів. Розроблено психолого-педагогічні рекомендації для розробки і впровадження ефективних, науково обґрунтованих програм розвитку життєстійкості та психологічного відновлення, профілактики і корекції порушень у психоемоційній сфері підлітків, постраждалих від наслідків воєнних конфліктів. У рамках емпіричної частини дисертації досліджено вплив психотравматичних подій на психоемоційний стан підлітків, встановлено зв’язок між показниками психічного здоров’я та факторами розвитку життєстійкості підлітків в умовах воєнного конфлікту. Визначено, що підлітки, які пережили події, пов’язані з воєнним конфліктом на Сході України, мають симптоми психоемоційних проблем: психологічного стресу, депресії, тривожності, гіперактивності, проблем з поведінкою та міжособистісних взаємин. Виявлені ознаки психоемоційних, поведінкових порушень можуть спричиняти погіршення стану психічного здоров’я підлітків та ризик розвитку асоціальної поведінки і скоєння суїциду. У ході дослідження було також встановлено наявність вищого від середнього рівня життєстійкості у досліджуваної категорії підлітків та найбільшу значущість для останніх таких факторів розвитку життєстійкості як підтримка батьків і відчуття щастя. Виявлено позитивний вплив факторів підтримки батьків і відчуття щастя на зменшення симптомів психоемоційних порушень у підлітків, а також вищий взаємозв’язок факторів життєстійкості та показників психічного здоров’я для підлітків із суїцидальними намірами, що свідчить про більшу значущість згаданих захисних факторів для психоемоційного стану даної цільової групи. За результатами експериментальної частини дослідження встановлено позитивний вплив застосованої психокорекційної програми «Безпечний простір» на підвищення загального рівня життєстійкості та покращення психоемоційного стану підлітків, постраждалих внаслідок збройного конфлікту на Сході України. Експериментально підтверджено найбільшу значущість для досліджуваної категорії осіб факторів життєстійкості «підтримка батьків» і «відчуття щастя» та їх вплив, з одного боку, на зменшення рівня емоційних і поведінкових проблем, прояву гіперактивності, схильності до інтерналізації проблем, ризику зловживання алкоголю, а з іншого – на покращення міжособистісних стосунків та показників просоціальної поведінки. Участь у психокорекційній програмі сприяла загальному зниженню рівня емоційних та поведінкових проблем, а також суттєвому зменшенню симптомів депресії і посттравматичного стресового розладу у підлітків. За результатами експериментального дослідження було також виявлено необхідність надання для окремих учасників програми індивідуальної спеціалізованої психотерапевтичної підтримки задля уникнення можливого ризику ускладнення психоемоційних проблем. За отриманими результатами проведеного дослідження сформульовано рекомендації до підвищення ефективності інтервенцій з метою психологічної корекції, розвитку і підтримки підлітків, постраждалих внаслідок воєнних конфліктів. Рекомендовано проведення попередньої діагностики психоемоційного стану учасників психокорекційних програм задля виявлення можливих психоемоційних проблем та оцінки імовірних факторів ризику; також важливим при плануванні та застосуванні програм психологічної корекції є врахування соціально-культурних та ситуативних особливостей конкретного контексту перебування даної цільової групи, особливостей взаємин підлітка з родиною, друзями, стосунків у навчальному закладі та найближчих зв’язків, а також необхідність враховувати вплив можливих специфічних зовнішніх стресових чинників (для прикладу пандемія COVID-19) і відповідно передбачати коригування плану і процесу проведення занять для додаткового опрацювання необхідних у даній ситуації навичок та попередження розвитку можливих психоемоційних порушень. Наукова новизна на теоретичне значення дослідження полягають у тому, що у даній роботі: - вперше досліджено і представлено особливості переживання підлітками стресових подій воєнного конфлікту на Сході України, як специфічного контексту перебування; здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення проблематики психологічного переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів; діагностовано та проаналізовано показники психоемоційного стану та життєстійкості у підлітків із прифронтової зони на Сході України; обґрунтовано вплив психокорекційної програми на розвиток життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту; розроблено психолого-педагогічні рекомендації для розробки і впровадження ефективних, науково обґрунтованих програм розвитку життєстійкості, профілактики і корекції порушень у психоемоційній сфері підлітків, постраждалих від наслідків воєнних конфліктів; -поглиблено та уточнено поняття життєстійкості особистості з позиції підходу резилієнс; - доведено ефективність програми розвитку життєстійкості у підлітків, які перебувають в умовах надзвичайної ситуації воєнного конфлікту, з урахуванням особливостей конкретного соціально-культурного контексту; -набули подальшого розвитку положення щодо конструктивних і деструктивних способів психологічного впливу у психокорекційному процесі, цілей та передумов ефективності психокорекційних інтервенцій та особливостей їх застосування для підлітків, постраждалих від наслідків воєнного конфлікту.