Кіно-Театр. 2013. №1
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item За п'ять днів - фільм про Монтекатіні(2013) Вітер, ВасильУ конкурсі 63-го Міжнародного кінофестивалю короткометражних фільмів у м. Монтекатіні (Італія), який тривав 23-28 жовтня 2012 року, брали участь кінострічки Інституту екранних мистецтв КНУТКТ ім. І.К. Карпенка-Карого. Було показано 14 робіт. Студентка майстерні Євгена Сивоконя Олена Потьомкіна здобула нагороду за анімаційний фільм "Всередині". Поза конкурсом було продемонстровано дипломну роботу Ірини Правило "Кров", уже відзначену на інших кінофестивалях. У рамках МКФ мав місце "воркшоп", під час якого семеро українських студентів майстерні Василя Вітра разом з італійськими студентами зняли короткометражний фільм. Василеві Вітру, його курсу та українській кіношколі вручили Почесну медаль президента Італії Джорджо Наполітано за внесок у розвиток кіномистецтва. З листопада в Києві, в Інституті екранних мистецтв, відбулася зустріч студентів із президентом МКФ у Монтекатіні Марчелло Дзеппі, під час якої було обговорено майбутню співпрацю інституту і МКФ короткометражних фільмів у Монтекатіні.Item Як зустрілися Іван Олександрович з Олександром Івановичем : ("Ревізор" Миколи Гоголя в Рівненському обласному академічному музично-драматичному театрі)(2013) Васильєв, ЄвгенНа цю прем’єру, яка відбулася 26 жовтня 2012 року, в Рівному чекали з нетерпінням. Не тільки тому, що кожна зустріч із безсмертною комедією Гоголя на сцені дарує очікування свята. І не тільки тому, що прем’єра відкривала сезон Рівненського театру, який переживає останнім часом, схоже, один із найяскравіших періодів своєї історії. Прем’єри очікували ще й тому, що постановник - Олександр Дзекун.Item Продавці дощу(2013) Швець, ЮлійЩо робити "оголеній" благородній людині, оточеній, з одного боку, жахливою стіною суворого клімату й "острівного існування", з іншого - страхітливим парканом духовного каліцтва, зі своєю абсолютно непотрібною в цьому просторі й часі красою й чистотою?.. Віднайти "споріднену" душу й прожити з нею в любові все своє життя? І її життя? Й, можливо, коли випаде щастя, ще чиєсь... чи чиїсь... У найвідомішій п’єсі популярного драматурга ірландського походження Мартіна МакДонаха до часу до пори свята героїня саме це благородне мистецтво й намагається опанувати.Item Театр розслідує і досліджує ("КомА")(2013) Велимчаниця, ОльгаСьогодні не перестають шокувати численні новини про випадки невмотивованої агресії: стрілянина в школах, кінотеатрах та інших публічних місцях уже стає мало не часткою повсякдення у Європі, особливо у США. В Україні теж існує проблема насильства, жорстокості, зокрема й серед підлітків. Про що свідчить така тенденція? Що є причиною цієї агресії? Фолькер Шмідт та Георг Штаудахер намагаються дати відповідь на це питання у своїй п'єсі "КомА" (зворотне від "амок" - душевне затьмарення, шаленство, невмотивована агресія), яку написано на основі реальних подій: німецькій підліток у школі розстріляв із автомата всіх своїх однокласників та вчителів. Українська прем’єра вистави "КомА" відбулася в жовтні у Молодому театрі в рамках проекту Гете-Інституту "Нова драматургія".Item Коли дитина має стати "дорослою"(2013) Пащенко, АнастасіяФільм Єви Нейман "Будинок із башточкою" - екранізація однойменного оповідання Ф. Горенштейна - фільм особливий. Вишукана форма тут не імітує змістовність, а, як і належить, підкреслює її. Традиційна ж схема - маленька людина на тлі великих подій - поєднує камерність із тим високим рівнем узагальненості, що надає змогу сприймати твір як притчу. За словами самої режисерки: "Там насправді не воєнна, а людська тема. А це актуально в будь- які часи".Item Приручена видовищність(2013) Іванишина, ЛарисаКіностудія ім. О. Довженка - одна з інституцій радянської культури, яка у 1960-х - на початку' 1970-х вийшла з-під влади методу соцреалізму й кинула виклик літературоцентризму, запропонувавши домінанту візуальної культури. За що була суворо покарана (зміна керівника, арешт одного з провідних режисерів-візуалістів, заборона напряму). Але заборона не могла анулювати зображальної культури; вона залишилась, і її можна упізнати й у нинішніх, хоча дуже нечастих, фільмах цієї кіностудії.Item "Українська революція": реконструкція історії(2013) Пащенко, АнастасіяУ вересні минулого року в Будинку кіно відбулася прем’єра першої серії двосерійної стрічки Івана Канівця "Українська революція". Фільм знято за спогадами Всеволода Петріва - генерал-хорунжого армії УНР, військового міністра молодої республіки. З його мемуарами І. Канівець ознайомився під час роботи над "Тризубом Нептуна", документальною стрічкою про формування українського флоту 1917-1918 років (як бачимо, тема визвольних змагань для режисера не нова). Жанр фільму визначений як "документальна екранізація"; у цьому випадку також цілком можна застосувати поняття "історичної реконструкції": саме реконструкція, а не автентичні фото- і кіноматеріали, стала основою візуального ряду.Item "Україно, Goodbye!"(2013) Тетерюк, МаріяКіноальманах "Україно, Goodbye!" - нова робота молодих українських кінематографістів, що вже заявили про себе незалежним проектом "Мудаки. Арабески", окремі фільми з якого брали участь у кінофестивалях. Задіяний у "Мудаках" спосіб малобюджетного виробництва та співпраці різних творчих об'єднань використано і в роботі над "Україно, Goodbye!". Одначе цього разу творча група домоглася фінансування: половину коштів на проект (близько 4-х млн грн) виділило Держкіно, решту - інвестори. Як стверджують продюсери, такий бюджет дозволив залучити більше учасників. Зокрема, до роботи над частиною сценаріїв долучилася Лабораторія сучасної драми, започаткована кілька років тому "Гоголь-фестом".Item Любов поза політикою(2013) Свято, РоксоланаКрістіан Петцольд (н. 1960) - улюбленець німецьких кінокритиків, один із найталановитіших представників Берлінської кіношколи (явище, яке пов’язують із випускниками Берлінської академії кіно й телебачення), успішний театральний та кінорежисер (у його доробку дванадцять фільмів і декілька вистав). Найновіша стрічка "Барбара", знята за мотивами оповідання Германа Броха (хоч події відбуваються тут не в 1920-ті, а шістдесят років потому), вже теж принесла режисерові успіх, - "Срібного ведмедя" за режисуру та Срібну нагороду Німецької кіноакадемії. Також фільм представлятиме країну в боротьбі за американського "Оскара".Item Скорбота Кім Кі-Дука(2013) Свято, Роксолана"П'єта", або ж "Оплакування Христа", — добре знаний іконографічний мотив у світовій культурі. Образ Діви Марії, яка тримає на колінах тіло померлого Сина, найбільше відомий зі скульптурної композиції Мікеланджело. І саме до нього й апелює Кім Кі-Дук — і прозорою назвою, й не менш промовистим рекламним постером, де головна акторка Чо Мін-Су, вбрана у весільну сукню, тримає на руках тіло молодого хлопця. Експлуатацію (а водночас кардинальну трансформацію) християнського сюжету найвідомішим південнокорейським режисером світова кіноспільнота зустріла більш ніж прихильно: на МКФ у Венеції фільм нагородили Золотим левом, а після прем'єрного показу влаштували режисерові кількахвилинні овації.Item Ностальгія за постмодернізмом(2013) Тетерюк, МаріяУ світовій пресі "Святі мотори" стали одним із найобговорюваніших фільмів минулого року як мінімум із двох причин. По-перше, через повернення Леоса Каракса на великі екрани після 13-річної перерви; по-друге, завдяки участі фільму в конкурсі Каннського фестивалю. Як і попередні роботи режисера, "Святі мотори" не мають упізнаваної авторської стилістики.Item Великі успіхи британського кіно 1990-2000-х : фільми Ніла Джордана, Джима Шерідана, Майка Ньюелла, Майка Лі та Павла Павліковського(2013)Наприкінці 1980-х британське кіновиробництво переживало період застою. Інтерес до кіно поступово відроджувався, проте тільки окремі національні фільми досягали комерційного успіху Однак талант британських акторів не можна було скидати з рахунку, про що засвідчив Деніель Дей-Льюїс, який одержав "Оскара" в номінації "Кращий актор" за роль Крісті Браунау фільмі «Моя ліва нога» (1989). У 1990-ті п’ятнадцять британських та ірландських акторів були удостоєні статуеток Кіноакадемії в категоріях "Кращий актор/актриса", забезпечивши посилену увагу до англо-ірландського кіно. Нагороду здобула й Емма Томпсон за роль в історичному фільмі "Маєток “Говардс-Енд”".Item "Молодість" поза об'єктивними обставинами (?)(2013) Свято, РоксоланаЦей слоган 42-го МКФ "Молодість", яким починався кожен фестивальний показ, можна тлумачити по-різному. Все залежить від того, як розуміти саме поняття обставин. Може, організатори натякають на обставини "вікові" (що було б логічно для найстаршого в Україні МКФ, який уже давно вийшов із юнацького віку)? Чи, може, йдеться про фінансові, політичні та економічні умови (постійні проблеми з пошуком коштів, державною підтримкою тощо)?Item Навчаємося бачити життя(2013) Велимчаниця, ОльгаУже третій рік поспіль у Києві відбувається драматургічний фестиваль "Тиждень актуальної п’єси", ініційований Мистецьким центром "Текст", до якого входять Андрій Май, Наталя Ворожбит та Марися Нікітюк. Драматург Наталя Ворожбит - представниця російської "нової драми". Режисер Андрій Май активно працює з актуальними текстами, написаними живою мовою. Марися Нікітюк - драматург, головна редакторка театрального порталу Teatre, який знайомить з цікавими процесами в українському театральному просторі, і не лише. Ось так, об’єднавши різних учасників театрального процесу, центр "Текст" завдяки "Тижню актуальної п’єси" почав формування спільноти драматургів, режисерів, критиків, сценографів, глядачів та інших театралів. А головне і першопочаткове завданням фестивалю — знайти шляхи проникнення сучасної драматургії в українські театри, налагодити конструктивний діалог між режисерами та драматургами, а ще — спростувати стереотип про відсутність будь-якого драматургічного процесу в Україні.Item Михайло Іллєнко: "З'явився герой дивний, майже казковий..." : [інтерв'ю з українським кінорежисером](2013) Іллєнко, Михайло; Брюховецька, ЛарисаІнтерв'ю з Михайлом Іллєнком, українським кінорежисером, сценаристом, актором, Заслуженим діячем мистецтв України (2003). Лауреатом Державної премії України імені Олександра Довженка (2007). Бесіду веде Лариса Брюховецька.Item Героїчне у фільмах Миколи Мащенка 1970-1985 років(2013) Брюховецька, ЛарисаПерші самостійні фільми Микола Мащенко поставив у середині 1960-х, але справжнє визнання прийшло до нього в 1970-му з фільмом "Комісари" (за повістю Юрія Либединського). Він стає одним із провідних режисерів українського кіно і вже на початку 1980-х має найвищі регалії республіки: звання народного артиста та лауреата премії ім. Т.Г Шевченка.Item Віктор Івченко як виразник настроїв "відлиги" і "застою"(2013) Пащенко, АнастасіяВіктор Івченко - режисер сьогодні призабутий (чи, принаймні, затінений яскравішими іменами) - одна зі знакових постатей в українському кіно, вихователь цілого кінематографічного покоління. Про вагу його робіт у тогочасному "кінополі" говорить "Коротка історія радянського кіно" у переліку досягнень союзних республік чи не половина українських стрічок - роботи В. Івченка. Стрічка "Доля Марини", у співавторстві з І. Шмаруком, стала подією в радянському кіно як одна з перших у тогочасному кіно розповідей про особисті проблеми (чоловік-кар'єрист кидає дружину, яку "переріс духовно"). "Доля Марини" знаменує перехід до нового етапу в кіномистецтві.Item Одинадцять фрагментів із кінобіографії Богдана Ступки(2013) Свято, РоксоланаБогдана Ступки не стало 22 липня 2012 року, та й досі залишаються стрічки за його участі, які широка публіка не мала нагоди переглянути - як-от фільм "Підпоручник Ромашов" (2012) російського режисера Ігоря Чер- ницького, прем’єрний показ якого відбувся в рамках цьогорічної "Молодості". Або ж "Дім" (2011) Олега Погодіна, також знятий у Росії, який вийшов на екрани зовсім недавно.Item Геоестетичний циферблат Сергія Параджанова: від Балкан через Карпати до Ардебіля(2013) Скуратівський, ВадимУже майже неосяжна бібліографія параджановського феномена дивним чином не містить досліджень довкола послідовності, "синтаксису", семантичного розгортання цього феномена. Інакше кажучи - смислових, змістових зв'язків між фільмами режисера, переходу від однієї теми до іншої, характеру і сенсу цього переходу. Заповнюючи лакуну у вітчизняній і світовій "параджановіані". висловимо - на рівні припущення - таку ось думку про міжконцептуальні "містки", "ланки" поміж картинами художника, про перехід: параджановське кіно від перших до останніх його кадрів є ніби географічно-культурним апробуванням одного фундаментального сюжету людських уявлень про світобудову, намагання віднайти його генеральну семантику.Item Анатоль Петрицький - сценограф(2013) Пащенко, АнастасіяДоля сценографії непроста, навіть трагічна. Це специфічне поєднання різних видів мистецтв — живопису чи графіки і театру, має низький статус "частини виробничого процесу". Живописець і сценограф Анатоль Петрицький жалівся: "...вистава проходить, і від роботи не залишається і сліду... зробив тисячі ескізів, зберіг 100-150, інші "розійшлися" у монтувальному відділі. А треба було 6 передати в музей... Великий твір живопису і великий твір в театрі — це рівнозначні речі". І справді, твори на межі "суто мистецької" і "технічної" сфер відносять до "побічних" радше в силу традиції. Доказ цьому — роботи самого Петрицького, художня цінність яких незаперечна. Можливість переконатися в цьому дає альбом ескізів художника (посів друге місце на 19 Міжнародному Форумі видавців у Львові, конкурс "Найкраща книга Форуму - 2012").