Центр кінематографічних студій

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 14 of 14
  • Item
    Експонуючи спроможність людини. Образ героя у фільмах 2018 року
    (Редакція журналу "Кіно-Театр" : Освіта України, 2022) Брюховецька, Лариса
    Розділ з колективної монографії. Вдалий з художньої точки зору образ героя фільму, особливо в періоди, важкі для країни, має важливе значення. Не тільки для зарубіжного глядача, який за таким образом пізнає народ, а насамперед для глядача вітчизняного. Тому що з ним глядач може в уяві перевтілюватися в активно діючого персонажа, ідентифікуватися з ним. Відбувається феномен компенсації. У пропонованому огляді йтиметься про фільми різних жанрів, різних виробників, різної мистецької вартості та художнього рівня і суспільної ваги: "Таємний щоденник Симона Петлюри" Олеся Янчука, "Донбас" Сергія Лозниці, "Позивний "Бандерас"" Зази Буадзе, "Вулкан" Романа Бондарчука, "Шляхетні волоцюги" Олександра Березаня. Нас у цьому огляді цікавить постать героя - чим він цікавий як людина, його особливість, відповідь на запит глядачів тощо.
  • Item
    Кіноверсії російсько-української війни на Донбасі
    (Редакція журналу "Кіно-Театр" : Освіта України, 2022) Брюховецька, Лариса
    Розділ з колективної монографії. Ставлення до війни на Донбасі, яка точиться вже восьмий рік, в Україні різне. Й так само різне ставлення до фільмів, темою яких стали ця війна і люди, які захищають Україну від російської агресії. 2020-го року мене як експерта запросили на радіо "Культура" назвати найкращі фільми 2010-х років. Коли я почала називати такі фільми, як "Хайтарма", "Кіборги", "Позивний "Бандерас"", "Іловайськ 2014", "Донбас", молоді ведучі з категорії "всезнаючих" спохмурніли, і один із них запитав - "А "Дзідзьо""? Я послалася на досвід зарубіжних країн - якщо країна воювала, виходили фільми, в яких через долю особистості показано трагедію збройного протистояння. Ніхто не заперечує розважального продукту, але робити вигляд, що війни не існує, не можна. Українцям довелося боронити свою землю зі зброєю в руках - і ми можемо пишатися, що кінематографісти не залишилися осторонь. Коли 20-хвилинний ефір завершився, ведучі навіть не подякували і не попрощалися - мої топ-фільми їх не надихнули.
  • Item
    Травматичні моменти національної історії в сучасному ігровому українському кіно
    (Редакція журналу "Кіно-Театр" : Освіта України, 2022) Канівець, Анастасія
    Розділ з колективної монографії. Історична травма та її відображення в кіно - проблема складна та багатогранна. Окремою її складовою є специфіка самого національного кінематографу. Зокрема, в українському виділимо два моменти: по-перше, тривале перебування під повним контролем влади, коли низка важливих тем або напряму витіснялася з простору культурної пам'яті, або подавалася у визначеному системою ключі. По-друге, скромні об'єми кіновиробництва, через які практично кожен новий фільм стає подією. Особливо стосується це повнометражного ігрового кіно, на якому і хотілося б зосередити увагу.
  • Item
    Кіно і люди: український кінематограф та сучасне українське суспільство
    (Редакція журналу "Кіно-Театр" : Освіта України, 2022) Ямборко, Ольга
    Розділ з колективної монографії. Кінематограф, як стверджує вікіпедія, - галузь культури та економіки, що об'єднує всі види професійної діяльності, пов'язаної з виробництвом, розповсюдженням, зберіганням та демонструванням фільмів, а також навчально-науковою роботою. Український кінематограф як галузь культури та економіки і соціальний модератор є об'єктом цієї доповіді. Відтак, ітиметься про феномен кіно як "наймасовішого з мистецтв". В сучасній Україні цей концепт нещодавно досяг кульмінаційного значення, у чому перевершив методичку "вождя світового пролетаріату", адже ефект кіно нині спрацював на випередження, а не як засіб для "виховання мас" пост-фактум.
  • Item
    Леонід Череватенко як довженкознавець
    (Видавничий дім Дмитра Бураго, 2022) Брюховецька, Лариса
    Інтерес до Довженка зрозумілий, адже є в ньому щось неймовірно притягальне – і в біографії, і в творчості. Є наступальна енергія - те, чого так часто бракує українцям. А тут жила людина в умовах сталінського тоталітаризму і не боялася чинити і говорити те, про що інші боялися навіть думати. Очевидно, інтелект, помножений на безстрашність та неймовірну творчу енергію, яка прагнула виходу, приваблював до нього багатьох. Хоча не менше було і заздрісників - досить прочитати доноси, які на нього писали і невідомі сексоти, і поважні люди з його кола. Текстів, присвячених Олександру Довженку, в Череватенка більше, ніж досить на одну книгу - і якщо їх зібрати, міг би бути збірник чи монографія. Не виключено, що він це планував, і важко зрозуміти - чому, будучи глибоко обізнаним з біографією і творчістю майстра, він не довершив цю справу? Перешкодив брак часу чи на заваді стала підвищена самовимогливість? Чи одне і друге разом? Охопити повністю його дослідницькі зусилля, присвячені особистості й творчості геніального кінорежисера XX століття, на разі неможливо, й не тільки тому, що вони написані в різні роки й розкидані по різних виданнях (зрозуміло, якби були зібрані в одну книгу, завдання значно полегшилося б), а й тому, що це не дозволяє обсяг статті. Тому зосередимося на двох, але суттєвих, аспектах — Довженко очима Заходу і полеміка з авторами фальшивих концепцій.
  • Item
    Постать Григорія Сковороди в українському кіномистецтві
    (Львівський національний університет імені Івана Франка, 2022) Брюховецька, Лариса
    Тези доповіді учасника VIII Міжнародної науково-практичної конференції "Григорій Сковорода у сучасному багатовимірному світі", м. Львів, 16 листопада 2022 року.
  • Item
    Леонід Череватенко як сценарист
    (Видавничий дім Дмитра Бураго, 2022) Брюховецька, Лариса
    Моя повага до Леоніда Васильовича викликана не тільки його глибокою обізнаністю й умінням донести власні думки до читача, а й моментом особистого плану. 1988 року він у видавництві "Радянський письменник" рецензував мою книжку "Література і кіно: проблеми взаємин". Що таке внутрішня рецензія? Видавництво доручає комусь із фахівців рукопис і рецензент письмово подає свою оцінку та зауваження. Автор і рецензент, якщо вони не знайомі, майже ніколи не зустрічаються. Але Леонід Васильович побажав висловити зауваження мені безпосередньо. Ми зустрілися в мене вдома й годин п’ять, якщо не більше, тривала його лекція з приводу рукопису. Але найбільше запам’яталися судження про людей кіно - тут моя обізнаність була на нулі; я розглядала фільми, до книжки увійшли також мої інтерв’ю з Валерієм Шевчуком, Іваном Драчем, Юрієм Щербаком. Він же був просвітителем і не шкодував свого часу на мене, не достатньо обізнану зі справами кіно, з професійними стосунками. Ще одна нагода поспілкуватися з ним випала наприкінці 1990-х, коли він пропонував редакції журналу "Кіно-Театр" свої статті — ми їх охоче друкували. Ми ніби помінялися ролями: тепер він був у ролі автора, проте в характері спілкування за 12 років нічого не змінилося, він так само небайдуже оцінював і ситуацію, і персон, з непорядними діями яких не міг змиритись. Я ж, як і раніше, залишалася уважним слухачем. Звісно, нічого у його текстах я не правила, та й не було жодної потреби в цьому.
  • Item
    Неприхована жіноча тілесність у фільмі Сергія Параджанова "Тіні забутих предків"
    (2018) Наумова, Лариса
    У статті проаналізовано образ жінки у фільмі Сергія Параджанова "Тіні забутих предків" на прикладі головних жіночих персонажів - Марічки та Палагни.
  • Item
    "Тіні забутих предків" у поетичному й політичному кіно 1960-х рр
    (2018) Канівець, Анастасія
    У статті проаналізовано фільм "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова у контексті світового поетичного й політичного кіно 1960-х рр.
  • Item
    "Тіні забутих предків": новаторство, філософія, актуальність
    (2018) Брюховецька, Лариса
    Статтю присвячено фільму "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова. 1964р.
  • Item
    Операторське мистецтво Юрія Іллєнка в "Тінях"
    (2018) Брюховецька, Лариса
    Стаття присвячена операторській роботі Юрія Іллєнка над фільмом "Тіні забутих предків"
  • Item
    Анджей Вайда: поліфонія сенсів і єдність мети
    (2018) Брюховецька, Лариса
    Стаття присвячена творчості польського режисера та сценариста Анджея Вайди
  • Item
    Єврейська тема в українському кіно 1920-х рр.
    (2019) Брюховецька, Лариса
    Багатонаціональна країна, де жили не тільки українці, а й євреї, поляки, німці, кримські татари, росіяни, УРСР часів українізації (1923-1929) може слугувати взірцем зваженої політики щодо національних меншин: розуміння ваги національного питання виявлялось у толерантному ставленні до них і забезпечення їхніх прав у місцевих адміністраціях, шкільництві, пресі, театрі тощо.
  • Item
    Звіт про наукову роботу Центру кінематографічних студій у 2017 році
    (2017) Брюховецька, Лариса
    Звіт містить інформацію про напрями наукових досліджень, анотовані звіти по науковим темам/проектам, науковий доробок за підзвітний рік, участь у наукових заходах: конференціях, семінарах, літніх школах, міжнародне наукове співробітництво, участь студентів та аспірантів НаУКМА у роботі центру.