114: Теорія та історія культури
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 114: Теорія та історія культури by Title
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item "Freaks" Тода Браунінга – фіаско наративних стратегій нормалізації(2011) Мензелевський, СтаніславУ статті фільм «Freaks» Тода Браунінга аналізується в контексті соціальних змін середини ХІХ – початку ХХ століття й, зокрема, циркових і балаганних шоу того періоду. Автор простежує зв’язок між провалом буржуазних стратегій нормалізації Іншого, специфікою видовищних практик спотвореного тіла, поступовим спаданням популярності «шоу потвор» і прокатною невдачею «Freaks».Item Азіз як частина культової традиції кримськотатарського суфізму(2011) Куцан, ОльгаМатеріал присвячено азізам (святим місцям для поклоніння), що розташовані на території Кримського півострова. Стаття піднімає питання щодо необхідності дослідження цього поняття через окреслення проблематики вивчення зниклих та збережених азізів, що є пам’ятками суфійської історії.Item Діалог як "ефект горизонту": культурологічний досвід визначення поняття(2011) Більченко, ЄвгеніяСтаттю присвячено постнекласичній інтерпретації категорії «діалог». Сучасне визначення діалогу ґрунтується на порівнянні двох головних його образів в європейській самосвідомості (екзистенційний та інформаційний) та на досвіді негативної ідентифікації цього поняття як амбівалентної філософської категорії.Item Експозиції Музею історії культури – 10 років (замість передмови)(2011) Бондарець, ОксанаItem З історії вивчення Ходосівського археологічного комплексу(2011) Готун, ІгорПублікацію присвячено історії досліджень унікальної низки пам’яток південних київських передмість – Ходосівського археологічного комплексу. Охарактеризовано поселення та городища, що входять до його складу, проаналізовано результати археологічних досліджень, проведених на цих памʼятках.Item Колективна травма в ігровому кіно : випадок одиничної репрезентації ("Голод-33")(2011) Папаш, ОльгаСтаття є аналізом єдиного ігрового українського фільму про голод 1932–1933 рр. – «Голод-33» режисера Олеся Янчука. Автор показує, як прагнення заповнити білі плями історії призводить до віктимізації образу української нації, засвідчуючи небезпечні тенденції у формуванні національної ідентичності.Item Костюм як частина міської культури повсякдення середини – другої половини XIX ст. (за прозою М. Лєскова)(2011) Нікішенко, ЮліяСтаттю присвячено проблемам дослідження міської повсякденності. До вивчення цієї складової побутової культури звертаються не так часто, хоча вона є не менш цікавою та інформативною, ніж культура сільського населення.Item Образ в іконі та в супрематизмі: спадкоємність чи заперечення?(2011) Лозова, ЛідіяУ статті порівнюються ідеї Казимира Малевича стосовно образу з православним богослов’ям образу. Продемонстровано, що аналогії між іконописом та супрематичною теорією, які в сучасній мистецтвознавчій літературі підштовхують до висновку про певну спадковість між першим і другим, – необґрунтовано перебільшені.Item Перечитування епізодів поеми М. В. Гоголя "Мертві душі" та еволюція філософської репрезентації сутності класичної літератури(2011) Джулай, ЮрійУ статті розглянуто різні підходи до пояснення ситуацій переведення текстів класичної літератури у процедури розуміння та інтерпретації.Item Про призначення квадратного та прямокутного посуду з поховань катакомбної спільності(2011) Пустовалов, СергійСтаттю присвячено інтерпретації квадратного та прямокутного посуду, деяких інших категорій знахідок у похованнях катакомбної спільності.Item Проблематика комплексного дослідження "мегалітичного" світогляду(2011) Король, ДенисСтаттю присвячено аспектам мегалітичної традиції європейського ареалу. Проаналізовано основні дискусійні питання навколо поширення мегалітів, їх функціонування та ідеологічного підґрунтя. Розглянуто певні шляхи вирішення спірних моментів, прив’язку мегалітів до пам’яток архаїчного мистецтва.Item Проблемне поле естетики взаємодії(2011) Буркуш, КатеринаУ дослідженні подано історіографічний аналіз теоретичних засад та художньої практики естетики взаємодії. «Соціальний поворот» у мистецтві 1990-х років окреслює коло нових проблем, як-от: функціонування мистецтва як способу виробництва соціальних відносин; увага до повсякденних деестетизованих практик; артикуляція етики як важливої складової мистецького процесуItem Співвідношення соціального і естетичного в критиці культуріндустрії(2011) Брюховецька, ОльгаКритика культуріндустрії не захищає культуру заради самої культури, естетична автономія (негативний вимір) необхідний для соціальної боротьби. Поширення принципів індустріальної організації праці пізнього капіталізму на культурне виробництво перетворює його на позитивну реродукцію існуючого, разом з яким відтворюється консенсус.Item Шокуюче як мистецтво – від бунту до ринку(2011) Петрова, ОльгаСтаття висвітлює історію формування та еволюції радикального мистецтва 1989–2011 років в Україні. Акцентовано спрощене розуміння представниками «актуального мистецтва» засад некласичної естетики (філософських ідей Фрейда, Батая, Беньяміна та інших).Item Ієротопія та memoriaе в архітектурному ландшафті міста(2011) Демчук, РусланаУ контексті ієротопії розглянуто певні архітектурні форми, що є меморіальними домінантами міського ландшафту. Так само проаналізовано топоси храмової свідомості, відображені у сучасних будівельних спорудах.