Українська орієнталістика
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Українська орієнталістика by Title
Now showing 1 - 20 of 230
Results Per Page
Sort Options
Item Between European Union and Russia: energy issues in Ukrainian foreign policy(2014) Kroshka, IanaEnergy is the material basis for the progress of human civilization and an indispensable basic condition for the development of modem society. The words of the 39th President of the United States Jimmy Carter should never be forgotten: “We simply must balance our demand for energy with our rapidly shrinking resources. By acting now we can control our future instead of letting the future control us”. In reality, however, energy development at present still faces many challenges, the energy demand and the sources available still seem like an unsolvable equation,' especially when it comes to Ukraine, where 70% of gas consumption relies on im ports. Energy issues are still highly politicized and polarized in this country, needlessly influencing national security interests. Therefore, this article is devoted to researching current Ukrainian energy issues and their influence on the development of the foreign policy of Ukraine. In other words, the main purpose of the paper is to shed light on Ukraine’s energy sector as well as its role in Ukrainian foreign policy in general: how to maintain close cooperation with Russia but not over-rely on it (due to the energy shortage in Ukraine, Russian Federation is still it s the most important source of energy supply); how in the circumstances of dependency on Russia to establish equal and mutually beneficial energy cooperation relations with it; how to hold Russian’s energy diplomacy towards Ukraine in an appropriate balance; how to maintain and improve the energy and economic security of Ukraine and to keep friendly and balanced relations with Europe at the same time. Moreover, the article also focuses on the role of the energy policy in international relations between Ukraine, Russia and European Union countries.Item Christian and Judaic Roots of Zionism(2011) Rabkin, Yakov M.Несмотря на свой откровенно светский характер, идеология сионизма нашла источники вдохновений в религиозной мысли. В то время как традиционные религии обычно оказывались опорой националистическому мировоззрению, отношение иудейства к сионизму весьма отлично. Сторонники еврейской традиции сразу же отвергли сионизм, как источник революционных сил, и такого рода отвержение сионизма не исчезло до настоящего дня. С другой стороны, христианские (особенно протестантские) богословы разработали мысль о практическом сосредоточении евреев в Святой земле задолго до возникновения сионистской деятельности под руководством Теодора Герцля. Таким образом, становится понятным, почему изначально ориентированный на социализм проект преобразования общества претерпел освящение в рядах сионистов из христиан-евангелистов во многих странах Европы и странах европейской колонизации. Также следует учитывать вклад христианской и европейской мысли при изучении Государства Израиль и его положения на современном Ближнем Востоке.Item Didactic Ballad of Haika: Some Approaches to the Question of Ukrainian-Jewish Bilingual Folklore(2011) Lyubchenko, VolodymyrЩе в середині 30-х років минулого століття видатний дослідник єврейської народної музики й пісенного фольклору Мойсей Береговський у статті “Взаємні впливи в єврейському і українському музичному фольклорі” вважав наявність таких взаємовпливів очевидною “a priori”. Автор запропонованої тут читачеві студії обрав для аналізу сюжет, що перебуває, на його думку, в самому епіцентрі культурного обміну між українським та єврейським народами у сфері пісенного фольклору - дидактичної балади “про Хайку” - підмовлену до мандрівки звідниками єврейську дівчину (жінку), авантюра якої обертається для неї смертю. Серед європейських народів і слов’ян, зокрема, сюжет про підмовлену до мандрівки дівчину є надзвичайно популярним і, як правило, головною дійовою особою варіантів такого сюжету виступає національний персонаж. Так, у українців це - українки Галя, Ганнуся тощо. У випадку ж україномовного у своїй основі сюжету балади “про Хайку” головним персонажем є єврейка, до того ж у приспівах часто трапляються слова та вирази мовою їдиш, що дає підстави стверджувати з певною обережністю про його білінгвізм. Як результат усебічного аналізу 30-ти відомих авторові пропонованого дослідження варіантів пісенного баладного сюжету “про Хайку” за 11- ма умовними структурними частинами, читачам пропонується авторська концепція його (сюжету) походження, головними положеннями якої є такі. 1. Українці мають свій, надзвичайно популярний, з національним персонажем (Галя, Ганнуся тощо), представлений понад сотнею варіантів дидактичний баладний сюжет про дівчину, обманом вивезену з батьківської оселі й далі позбавлену в той чи той спосіб життя, тому можливість створення в українському середовищі побічного розвинутого сюжету з головним персонажем іншої - єврейської національності, якому так само співчувають, як і своєму, виглядає “нелогічно”, наскільки взагалі можна говорити про логіку у фольклорі. 2. Сюжет балади “про Хайку” міг виникнути в єврейському середовищі під впливом великої популярності основного сюжету (“про Галю”) оточуючого українського населення як єврейська адаптація останнього методом введення в нього свого національного персонажу (Хайка) та елементів народного побуту зі збереженням мови першооснови (української), з доданням рефрену мовою їдиш (або такого, що хоч і не має смислового навантаження, але є характерним для хасидських пісень) і, інколи, мелодії з окремими характерними для єврейського народного мелосу рисами. Лінгвістичне запозичення євреями сюжету від українців видається цілком можливим, адже євреї достатньою для цього мірою володіли мовою народу, серед якого проживали. 3. У свою чергу, завдяки збереженій україномовності вже трансформований в єврейському середовищі у баладу “про Хайку” сюжет міг із легкістю бути запозичений “назад” українцями, чому мала би сприяти деяка в їхніх очах його “пікантність”, а переважне незнання українцями мови їдиш з неминучістю призвело до “псування” рефрену, який у більшості випадків утратив смислову цільність. На українському ґрунті цей сюжет, цілком вірогідно, продовжував жити повноцінним життям, обростаючи новими варіантами. Усвідомлюючи гіпотетичність представленої ним концепції, автор доходить висновку, що розглянутий у його багатоваріантності дидактичний баладний сюжет “про Хайку” є яскравим свідченням значного взаємовпливу української та єврейської (в її локальному, територіально українському варіанті) культурних традицій.Item Displaced persons у повоєнній Європі (польські та українські біженці у другій половині 40-х рр. ХХ ст.)(Центр ім. О. Пріцака, 2008) Туркот, М.Стаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 2-3, 2007-2008 рр.).Item "Dynamic Korea" та "Korea Sparkling" - бренди Кореї ХХІ століття(Центр ім. О. Пріцака, 2008) Ковальчук, Ю.Стаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 2-3, 2007-2008 рр.).Item EX ORIENTE LUX : [рецензія](Центр ім. О. Пріцака, 2010) Срібняк, ІгорРецензія на книгу: "Чухліб Т. Козаки та яничари. Україна у християнсько-мусульманських війнах 1500-1700 років. - К. : Вид. дім "Києво-Могилянська Академія", 2010. - 446 с.".Item The Jerusalem Theory of the Dead Sea Scrolls Authorship: Origins, Evolution, and Discussions(2011) Chernoivanenko, VitaliiСтаття присвячена проблемі походження та історії розвитку єрусалимської теорії авторства рукописів Мертвого моря, її перевагам і недолікам та місцю, що вона займає в сучасній кумраністиці. На підставі аналізу досліджень автор доходить висновку, що єрусалимська теорія об’єктивно сформувалася як відповідь на суперечності кумрано-есейської теорії; предтечею теорії стала гіпотеза К. Г. Ренґсторфа щодо єрусалимських витоків кумранських рукописів; завершальною фазою у формуванні теорії стали дослідження Н. Ґолба; зазначена теорія містить як конструктивні шляхи вирішення проблеми авторства рукописів Мертвого моря, так і певні недоліки; єрусалимська теорія являє собою цінну спробу по-новому відповісти на старі виклики в сучасній кумраністиці.Item Kyiv National Linguistic University on the threshold of its 60th anniversary(2006)Стаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 1, 2006 р.).Item Messianic Jerusalem and the Myth of an Emperial City in Late Antiquity(2011) Sivertsev, AlexeiВ статье исследуется влияние образов имперской столицы в литературе и искусстве поздней античности на текст мессианского Иерусалима, который сформировался в еврейской эсхатологии того времени. Особое внимание уделяется сравнительному анализу мифов об основании Константинополя и мессианского Иерусалима. В статье, в частности, анализируется позднеантичный эсхатологический текст “Отот ха-Машиах”. В нем описывается возрождение Иерусалима во времена Мессии, и это описание обнаруживает родство этого текста с легендами об основании Константинополя. В обоих случаях декларируется тесная связь между правителем и имперской столицей. Оба сценария рассматривают обретение и перенос реликвий как важный элемент в формировании текста города. В обоих случаях реликвии и связанные с ними ритуалы формируют своего рода смысловой и семиотический центр, вокруг которого строится обновленная столица империи. Подобно позднеантичным Риму, Константинополю, Равенне и Аахену, мессианский Иерусалим был городом, построенным в соответствии с константиновской и постконстантиновской эстетической и идеологической программой.Item Rabbi Eliezer Berkovits: Halakhah and Modern Ortodoxy(2011) Rosenak, AvinoamУ статті подається панорамне зображення філософії Галахи равина Еліезера Берковіца. Описується глибокий зв’язок між учителем і учнем: равином Яаковом Єхіелем Вейнбергом, одним із найбільш помітних галахічних авторитетів - законодавців (позек) після Голокосту, та р. Берковіцем. Обидва були ортодоксальними равинами, вченими і в той самий час релігійними гуманістами. Аби пояснити унікальну філософію Галахи р. Берковіца, в статті розглядаються його критика західної моралі та питання взаємодії тіла й душі. Стаття ілюструє метагалахічні підходи р. Берковіца у світлі трьох галахічних питань: суперечки стосовно ишіти, посмертних медичних оглядів та статусу жінки в галахічній єврейській громаді.Item Razem czy osobno? Biezace tendencje i perspektywy stosunkow ukrainsko-rosyjskich(Центр ім. О. Пріцака, 2008) Kost, PawelСтаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 2-3, 2007-2008 рр.).Item Religious Tradition and Logic: The Case of Jewish Philosophy(2011) Dymerets, RostyslavУ статті представлено спробу аналізу підходів низки визначних єврейських філософів до визначення меж співіснування і взаємодії логічного та традиційно-релігійного способів вираження думки, її зв’язку з людськими діями, світом речей і Богом. Автор виявляє як спільну основу, так і особливості кожного з цих підходів. Люди використовують два протилежні за сутністю, але водночас взаємодоповнюючі один одного способи мислення: логіко-абстрактний і традиційно-конкретний, Перший полягає в операційному використанні абстрактних понять, другий - в актах поєднання конкретних уявлень, понять або імен. В єврейській філософії, представники якої від самого початку намагалися поєднати традицію Тори з давньогрецькою логікою, проблема узгодження цих двох способів мислення стала ледь не центральною. Різні (хоча, звичайно, не всі) способи формулювання та вирішення цієї проблеми розглянуто в цій статті, що являє собою одну з перших спроб поглянути на єврейську філософію з цієї точки зору. Запроваджений у ній підхід дає можливість розширити наше уявлення про принципи людського мислення, поставивши, фактично, на один ціннісний рівень раціоналістичне мислення й традиційно-релігійне.Item Through the labyrinth of yesteryears(Центр ім. О. Пріцака, 2010) Baczynskа, WawaСтаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 4-5, 2009-2010 рр.).Item Why Does Leo Strauss Read the Works of Maimonides?: On the Connection between Modern and Medieval Political Philosophy(2011) Shyrokykh, KarinaПолитическая философия Лео Штрауса напрямую связана со средневековой философией. Штраус был уверен, что тщательное изучение еврейской средневековой политической философии может быть полезным для западной цивилизации в решении проблем современности. Когда в начале 1960-х годов его попросили резюмировать выводы его исследований, Штраус обозначил их как “... почти двадцать пять лет постоянно прерывающегося, но никогда не прекращающегося полностью изучения ‘Путеводителя растерянных’”. Таким образом, главными вопросы этой статьи являются: Почему Штраус читал работы Маймонида настолько усердно, и почему именно “Путеводитель” привлек его основное внимание? Каким образом можно применить идеи Маймонида, по мнению Штрауса, в современной политической философии? Для ответа на эти вопросы мы исследуем работы Штрауса, в которых он обсуждает “Путеводитель” (часть III, главы XXVII и XXVIII) и “Трактат о логике” (главы VIII и XIV).Item Wykup jencöw polskich z niewoli tureckiej i tatarski ej w koncu ХVII wieku(2012) Wagner, MarekМатеріал виступу на Міжнародній науковій конференції "Кримські татари: етногенез, історія державних інституцій, міграційні процеси, культурна спадщина", м. Київ, 20 жовтня 2012 р.Item Zaopatrzenie zalogi tureckiej Kamienca Podolskiego w latach 1684-1699(Центр ім. О. Пріцака, 2010) Wagner, MarekСтаття присвячена не дуже відомому епізоду з польсько-турецької війни (1684-1696), деяким аспектам функціонування турецької залоги в Кам’янці-Подільському. який було завойовано в 1672 р. У 1672-1699 рр. місто було центром османської провінції Поділля і сприяло посиленню контролю за молдавськими і волоськими князівствами, кримськими татарами та українськими козаками. Польська армія заблокувала фортецю, проте османці володіли вельми ефективною системою постачання, що конвоювалася сотнями возів та волів та охоронялася турецькими і татарськими вояками, відправленими з Молдавії та Валахії до залоги в Кам’янці-Подільському.Item А чи насправді мені пощастило? Радість, яку дарує переклад(2006) Катаяма, ЙошихіроСтаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 1, 2006 р.).Item Азербайджансько-російські взаємини: від протистояння до стратегічного зближення (1991-2002 рр.)(Центр ім. О. Пріцака, 2010) Дуднік, ОлександрУ статті аналізуються становлення і розвиток азербайджансько-російських відносин упродовж 1991-2002 рр. з урахування історичного, геополітичного й енергетичного чинників.Item Айни Японських островів та Курил: етногенез, традиційні заняття, цивілізаційні здобутки(2006) Дівінська, І.Стаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 1, 2006 р.).Item Алегорія в арабських виразах мовчання(2006) Сироватко, І.Стаття зі збірника "Українська орієнталістика" (випуск 1, 2006 р.).