Т. 2. (2025) Спецвипуск
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Т. 2. (2025) Спецвипуск by Subject "European Higher Education Area (EHEA)"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Модернізація освітнього простору як відповідь європейських держав на глобальні виклики у вищій освіті(2025) Студілко, МаксимУ статті описано модернізацію Європейського освітнього простору як відповідь на сучасні глобальні виклики, що постають перед вищою освітою. Розглянуто як глобальні, так і точкові виклики, спричинені пандемією COVID-19, тотальною цифровізацією та глобалізацією освіти. Метою статті є огляд, дослідження та узагальнення освітніх трендів у Європейському освітньому просторі як відповідь на глобальні виклики, що постали перед вищою освітою на світовій та європейській аренах у XXI ст. Проаналізовано історію становлення, цілі та основні досягнення Болонського процесу у створенні Європейського освітнього простору вищої освіти. Акцентовано на таких здобутках, як трирівнева структура ступенів, запровадження кредитів ECTS, принцип автоматичного взаємного визнання кваліфікацій вищої та старшої середньої освіти та результатів навчання, отриманих за кордоном. Розглянуто виклики, що поставали перед Болонським процесом за 20 років, та дії для їх подолання. Акцентовано на досвіді Європейської Комісії в реалізації окремих освітніх програм Європейського Союзу. Зокрема, розглянуто програму Erasmus+ етапу 2021–2027 рр., а також Ініціативу європейських університетів із впровадження мікрокредитів та концепцію "інтернаціоналізації вдома" як доповнення до традиційної академічної мобільності. Висвітлено принципи інклюзії, закріплені в Римському комюніке 2020 року, що передбачають розширення доступу до університетської освіти для недостатньо представлених груп та формування інклюзивного освітнього середовища. Зроблено висновки, що роль університетів докорінно змінюється внаслідок сучасних процесів модернізації. З традиційних освітніх інституцій вони трансформуються в ключових суб’єктів, що забезпечуватимуть розвиток людського капіталу. Адаптація академічних спільнот до сучасних викликів, забезпечення і популяризація освіти впродовж життя, цифровізація, системна та неперервна модернізація стануть наріжним каменем у функціонуванні закладів вищої освіти як спроможних інституцій, що ефективно реалізують свою місію.Item Розбудова мережі агентств із забезпечення якості вищої освіти як складника державної освітньої політики країн Європейського простору вищої освіти(2025) Шиліна, АннаУ статті досліджено процес формування мережі агентств із забезпечення якості вищої освіти та їхню роль у розбудові державної освітньої політики країн Європейського простору вищої освіти (ЄПВО). Розглянуто ключові вимоги, основні функції, цілі, а також суспільне призначення агентств із забезпечення якості. Простежено еволюцію перших європейських агентств із забезпечення якості та формування сучасної мережі. На підставі аналізу результатів конференцій міністрів освіти країн Європи виокремлено питання формування політики забезпечення якості вищої освіти від початку створення ЄПВО як одного з пріоритетів для країн-членів. Зобов’язання, покладені на Європейський союз студентів, Європейську асоціацію університетів, Європейську асоціацію закладів вищої освіти та Європейську асоціацію із забезпечення якості вищої освіти (групу E4), демонструють важливість залучення всіх ключових стейкголдерів до процесу формування державних освітніх політик. Зокрема, простежено становлення та розвиток Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти як політичної фігури та одного з розробників Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Також стаття охоплює становлення української системи забезпечення якості вищої освіти, яка фактично є наймолодшою в країнах ЄПВО. Розглянуто засади створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як провідної установи з розбудови державної політики забезпечення якості та складової інтеграції України до Європейського Союзу, а також невіддільного складника європейської мережі відповідних агентств. Зокрема, визначено низку успішних прикладів реалізації політики забезпечення якості вищої освіти в Україні в умовах пандемії та воєнного стану, а також продемонстровано нинішній рівень визнання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та української системи забезпечення якості загалом на міжнародному рівні.