Кафедра культурології
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра культурології by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 347
Results Per Page
Sort Options
Item Научная картина мира и условия познания(1983) Джулай, ЮрийВыделение НКМ как особого компонента научного знания должно опираться на анализ закономерностей развития конкретно-научного познания. Концепция условий познания является той моделью развития субъект-объективного отношения в физике, на основании которой выделяется ФКМ, и поэтому анализ изменения ее содержания позволяет во многом понять гносеологический смысл вычленения ФКМ. В рамках концепции условий познания было учтено, что процесс теоретического отражения объекта не протекает в постоянном сопоставлении; теоретического образа с лежащей вне сознания вещью, а заключается в работе с образом, протекающей во внутреннем плане субъекта и состоящей в данном случае приложении условий познания к его переработке.Item Исповедь методолога(1990) Джулай, ЮрийИсповедь — эго всегда кульминационный момент в жизни человека, когда им овладевает потребность в неотсроченном приобщении собственной жизни к истине и, соответственно,— ее воплощении в социально значимом поступке. В чем же может состояться поступок, если речь идет о методологии науки? Ну, во-первых, в том, что мы попытаемся представить судьбу одного из направлений методологического анализа развития науки, построенного на основе так называемой модели циклов научного исследования. Во- вторых, в том, чтобы по ходу раскрытия внутренней логики, фаз развития данной модели описать присущие ей идеологические образы, в которых назревшие потребности в анализе условий развития научного знания осознавались в неадекватной форме, но получали подтверждение путем критики тех моделей роста научного знания, которые развивались в рамках неопозитивистской философии науки, тяготевшей к заимствованию идей философского структурализма, феноменологии и герменевтики.Item До розв'язання проблеми появи у Північному Надчорномор'ї катакомбної спільності(1996) Пустовалов, СергійItem Осінь античності як об'єкт історико-культурної реконструкції(1996) Чумаченко, Б.М.Item Портеїна "містичного" в сучасній культурі інтелектуалів(1996) Івашина, ОлександрItem Деякі аспекти виявлення та розвитку культурно-історичних спільностей(1996) Бондарець, ОксанаItem Ретроспектива Педро Альмодовара(1996-06) Брюховецька, ОльгаItem Обереги з городища Княжа Гора : (колекція НМІУ)(1997) Бондарець, ОксанаГородище Княжа Гора знаходиться на правому березі Дніпра трохи вище від с Пекарі Черкаської області, у 8 км на південь від Канева. Княжа Гора була одним із міст, побудованих для захисту південних кордонів Давньоруської держави. її пов'язують з містом Родень, яке згадує літописець під 980 роком, розповідаючи про боротьбу Володимира та Ярополка Святославичів.Item Зміна рівня функціонування перекладного епосу в умовах середньовіччя(1997) Собуцький, МихайлоПроблема аналізу міжкультурного діалогу передбачає вивчення декількох взаємодоповнюючих способів комунікації. Безпосередній обмін смислами, що відбувається у поняттєво-символічному "ментальному континуумі" прямого спілкування носіїв різних культур, доповнюється опосередненими контактами за допомогою перекладних чи запозичених текстів. Далі, взаємозв'язок за допомогою текстів може бути транскультурним, тобто таким, який "пронизує" декілька рівновеликих локальних систем, наприклад, це випадок універсалізуючої дії Святого Письма на християнські культури Європи; не менш часто переміщуваними з одного культурного простору в інший є функціонально обмежені тексти. В першому випадку спостерігається інтеграція культур на загальних духовних підвалинах, у другому — вплив однієї культури на іншу, тобто розширення і ускладнення системи-рецепієнта за рахунок інтродукції нового елемента і перебудови відповідних структурних відносин. У цьому випадку зазнає змін також і сам запозичений елемент.Item Річард Рорті і можливості постметафізичної культури(1997) Івашина, ОлександрОстаннім часом, і не тільки останнім часом, в нашій культурологічній літературі не дають зникнути традиції критики культурного нігілізму Заходу. Захід звинувачують у відмові від усього, передусім від себе. При цьому якось само собою забувається, що на Заході дійсно відмовляються від усього — в тому числі і від самої відмови від усього. Хтось побажає побачити в цьому якусь казуїстіку, але на Заході дійсно відмовляючись і від відмови від усього, звільняють місце для виникнення та існування як нового та оригінального, так і догматичного, чогось моно-, що визнає тільки себе.Item Чи була писемність у катакомбного населення Північного Надчорномор'я?(1997) Пустовалов, СергійКатакомбне суспільство Північного Надчорномор'я, що сформувалося й існувало під проводом інгульського населення, виявляє багато в різній мірі розвинутих рис, притаманних вже ранньодержавним утворенням. Серед них наявність складного етносоціального організму, розташованого у межах поширення саме інгульських пам'яток; територіальний розподіл праці, що виявився у концентрації на певних територіях поховань майстрів-ремісників, професій, що обслуговували знать; наявність центру та периферії в межах етносоціального угрупування (у центрі зосереджено поховання вищої знаті, до 70%, воїнів, ремісників, там же розташоване Молочанське святилище та святилище "Кам'яна Могила").Item Предмет пошуку(1997-02) Брюховецька, ОльгаItem Роттердам'1997(1997-06) Брюховецька, ОльгаItem Hieros gamos в тематиці розписів Софії Київської(1999) Демчук, РусланаItem Оральна традиція в університеті(1999) Івашина, ОлександрItem Поняттєвий і термінологічний синкретизм "сімох вільних мистецтв"(1999) Собуцький, МихайлоВ роботі на матеріалі "Етимологій" Ісидора Севільського розглядається тісний взаємозв'язок терміносистем "вільних мистецтв". Особлива увага приділяється граматичній і музичній термінології.Item До реконструкції динаміки чисельності степового населення України за матеріалами курганних могильників : (енеоліт - пізні кочовики)(1999) Пустовалов, СергійУ статті подаються результати демографічного аналізу за матеріалами курганів півдня України. Автором розроблена оригінальна методика визначення загальної кількості курганів і обчислення на цій базі чисельності населення в різні епохи (енеоліт - пізнє середньовіччя). Визначено динаміку чисельності населення і його густоту по окремих епохах. Розрахунки показують, що в степу населення було відносно мало (від декількох тисяч в енеоліті до декількох десятків тисяч у катакомбний та скіфський час). Підвищена густота населення пов'язана з водними джерелами. Протягом усього часу існування курганів спостерігався біритуалізм (поряд із курганними практикувалися і безкурганні могильники). Визначити чисельність населення за грунтовими могильникам поки що не є можливо через їхню слабку вивченість.Item Сергій Параджанов як "граюча людина" в контексті мистецтва трансавангарду(1999) Петрова, ОльгаСтаття аналізує образотворчу спадщину цього видатного режисера XX століття. Автор статті доводить світоглядну самостійність Параджанова як автора колажів та їхню високу естетичну цінність. Колажі Параджанова унаочнюють перехід від арістотелевого мімесісу до платонівського поесісу, що є засадничим принципом модернізму.Item Розкопки кургану "Бобушка" (к. 3, Чкаловська курганна група)(1999) Пустовалов, СергійItem Graecia Capta: соціокультурна специфіка еллінізму в епоху римського принципату(1999) Чумаченко, БорисУ статті представлено римську Грецію як соціокультурний регіон (Педагогічна провінція) у період, відомий під назвою другої софістики або грецького Відродоісення (50- 250 pp.н.е.). Автор досліджує нову ситуацію еллінізму під римською владою, головним чином у Балканській Греції та Анатолії. Особливу увагу приділено питанню, як грецький соціум (насамперед його еліта) залишається традиціоналістським і "старомодним" на основі принципів полісного э/сиття, всупереч змінам, які приносить імперська античність і римський контроль. Ця стадія еволюції грецької культури з її наголошуванням на мовному пуризмі та історії (особливо V-IV ст. дон.е.) окреслюється як неокласицизм.