Browsing by Author "Єрмоленко, Анатолій"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Гуманізм у філософії культури Володимира Шинкарука(Знання України, 2021) Єрмоленко, АнатолійМатеріали доповіді учасника Міжнародної науково-практичної конференції "Гуманістичні ідеї у творчості В. І. Шинкарука: історія та виклики сучасності : XVI Шинкаруківські читання", м. Київ, 22 квітня 2021 р.Item Дискурс війни в сучасній практичній філософії: межі діалогу(Знання України, 2022) Єрмоленко, АнатолійМатеріали доповіді учасника Всеукраїнського круглого столу "Читання пам'яті Івана Бойченка - 2022 Людина. Історія. Мир і війна" (м. Київ, 21 жовтня 2022 року).Item Моделі комунікативної раціональності в критичній соціальній теорії Юрґена Габермаса(2011-09-13T12:12:13Z) Дмитренко, Ксенія; Єрмоленко, АнатолійМагістерська робота присвячена розглядові критичної соціальної теорії Юрґена Габермаса, – її основних понять та становлення. В контексті Габермасової творчості можна виокремити два типи соціальної критики, – рефлексійну та комунікативну. Обидві теоретичні побудови спираються на модель нормативно-емпіричної дисципліни, проте якщо в першій головну роль відіграє герменевтична складова, то у другій, – нормативно-трансцендентальна.Item Модернізація суспільства з перспективи європейських цінностей як цивілізаційний вибір України(Наукова думка, 2021) Єрмоленко, АнатолійРозділ 1 з монографії "Соціально-філософські проблеми модернізації українського суспільства з перспективи європейських цінностей". Тема цього розділу присвячена модернізації українського суспільства на основі європейських цінностей, тобто європейському вибору України, який може правити й за основу цивілізаційного вибору.Item Німецька філософія в українському контексті (70-80-ті роки XX ст.). Частина II(2022) Єрмоленко, Анатолій; Хома, Всеволод; Давіденко, Ілля; Мирошник, КсеніяІнтерв’ю Всеволода Хоми, Іллі Давіденка і Ксенії Мирошник із Анатолієм ЄрмоленкомItem Обов'язок(2022) Єрмоленко, АнатолійОбов’язок – одна з провідних категорій етики, практичної філософії, соціальної і політичної філософії та права філософії; моральне зобов’язання людини, групи осіб, класу, спільноти, суспільства. Обов’язок визначає модальність належного, повинного, що, на відміну від модальності примусу, пов’язана зі свободою людини.Item Основні питання філософії(2022) Єрмоленко, АнатолійОсновні питання філософії – питання, відповіді на які мають фундаментальне значення для основ філософствування та подальшого розвитку філософії. Важлива роль Основних питань філософії зумовлена тим, що відповіді на них визначають вирішення всіх інших проблем філософії, а також є вагомими для інших наук, особливо для політики та етики, та для практичного життя. Зокрема це питання про те, чи існують об’єктивні цінності поза суб’єктивними намірами та бажаннями.Item Практична філософія Григорія Сковороди у світлі нашого досвіду(2022) Єрмоленко, АнатолійУ статті тематизовано практичну філософію Григорія Савича Сковороди з погляду провідних тенденцій сучасної філософської думки: "реабілітації практичної філософії" та комунікативного повороту у філософії, складниками яких є неосократичний діалог, філософія комунікації та етика дискурсу. Тлумачення філософії Сковороди здійснюється не тільки відповідно до принципу "пізнай самого себе" як методу пізнання, а насамперед у вимірі сократичного діалогу, коли застосовуються методи маєвтики та еленктики у спільному пошуку істини, розв'язання моральних проблем. Діалогічний характер методу Сковороди полягає в тому, щоб шляхом арґументації шукати істину разом з іншими людьми, істину, яка постає й моральною категорією. У статті показано актуалізацію філософії Сковороди в дорадянський, радянський та сучасний періоди дослідження його творчості в незалежній Україні. Головна теза роботи полягає у твердженні про те, що Сковорода не зводив філософію до життя, а саме життя підносив до філософії. Філософія і була його життям — практичною філософією життя, що утворювала його діалогічний габітус. Сократичний діалог постає у філософії, у повсякденних практиках спілкування з людьми, зокрема і в мандрівному габітусі мислителя. Мандрування є важливим елементом і його філософії, і його життя, і його габітусу. Мандрівний характер габітусу Сковороди виводить його діалоги за межі гносеології, переводячи діалог у практичну, точніше, морально-практичну площину. Сковорода як просвітитель, спираючись на габітус української культури та діалогічних практик, трансцендує цей габітус, підносячи його до габітусу розуму. У роботі стверджується думка про потребу та необхідність розвивати й практикувати неосковородинівський діалог як складник всесвітньої тенденції розвитку діалогічної практичної філософії й діалогічної цивілізації. У статті показано не тільки значущість філософії Сковороди як історико-філософського феномену, а й її роль у сучасних філософських дослідженнях в Україні, а також національно-визвольних змаганнях українського народу в боротьбі проти аґресивної політики Росії.Item Розмисли щодо нашого осереддя в умовах зовнішніх і внутрішніх загроз(2017) Бьолер, Дитрих; Єрмоленко, АнатолійПереклад статті Бьолера Дитриха "Розмисли щодо нашого осереддя в умовах зовнішніх і внутрішніх загроз". Переклад з німецької А. Єрмоленка.Item Роль громадськості в ненасильницькому розв'язанні політичних конфліктів та забезпечення соціальної стабільності за доби модернізації(Стилос, 1999) Єрмоленко, АнатолійВ статье "Роль общественности в ненасильственном разрешении политических конфликтов и обеспечении социальной стабильности в эпоху модернизации" тематизируется повышение роли общественности как важнейшего фактора развития демократических институтов в условиях модернизации общества. Характеризуя специфику развития украинского общества как "опоздавшей нации", которой приходится "догонять модернизацию", автор обращает внимание на новый характер конфликтных ситуаций в стране (где воспроизводятся как традиционные для модерного общества конфликты, так и конфликты, которые присущи постмодерному общественному состоянию), что может составлять угрозу для общественной стабильности. Раскрывается важная роль новых общественных движений в процессе консенсуального (ненасильственного) разрешения социальных конфликтов, принятия важнейших обществегто значимых решений, легитимации правовых и моральных норм и ценностных ориентаций общественного развития.Item Спротив замість перемовин(2023) Єрмоленко, АнатолійМоя відповідь Юрґену Габермасу, для якого поразка України не гірша за ескалацію конфлікту. Він не розуміє, що Путін націлений на Захід, чию свободу відчайдушно захищають в Україні. Вперше надруковано на сайті видання Frankfurter Allgemeine Zeitung.Item Спротив замість перемовин. Відповідь українського філософа Анатолія Єрмоленка Юрґену Габермасу(2022) Єрмоленко, АнатолійФілософія Юрґена Габермаса надзвичайно близька мені. Я, київський філософ, був одним із перших дослідників в СРСР 1970-х років, хто почав відкривати нову німецьку філософію для радянського інтелектуального простору. У цьому просторі ще довго домінувала спрощена та ідеологічна версія "марксизму-ленінізму". Філософія Габермаса здійснила в ній одну з тих "маленьких революцій", які насправді змінили все. Я був одним із тих, хто почав перекладати твори Юрґена Габермаса українською та російською мовами, писати тексти про комунікативну практичну філософію та популяризувати цю філософську парадигму.Item Ціннісно-нормативне обґрунтування концепції леґітимного насильства в лібертаріанстві(2020) Кутняхова, Богдана; Єрмоленко, АнатолійОб’єктом дослідження є леґітимне насильство у філософсько-політичній течії Лібертаріанства. Предметом дослідження є політично-філософська течія Лібертаріанство. Метою роботи є аналіз ціннісно-нормативного обґрунтування концепції леґітимного насильства в лібертаріанстві.