Browsing by Author "Єрмоленко, Анатолій"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
Item Гуманізм у філософії культури Володимира Шинкарука(Знання України, 2021) Єрмоленко, АнатолійМатеріали доповіді учасника Міжнародної науково-практичної конференції "Гуманістичні ідеї у творчості В. І. Шинкарука: історія та виклики сучасності : XVI Шинкаруківські читання", м. Київ, 22 квітня 2021 р.Item Дискурс війни в сучасній практичній філософії: межі діалогу(Знання України, 2022) Єрмоленко, АнатолійМатеріали доповіді учасника Всеукраїнського круглого столу "Читання пам'яті Івана Бойченка - 2022 Людина. Історія. Мир і війна" (м. Київ, 21 жовтня 2022 року).Item Марія Култаєва (02.11.1947 - 24.04.2024). In memoriam(2024) Єрмоленко, Анатолій; Пролеєв, СергійПам’яті Марії Култаєвої. Відійшла у вічність одна з найталановитіших та найерудованіших серед українських філософів Марія Култаєва, докторка філософських наук (1991), професорка (1993), член-кореспондент НАПНУ (2016).Item Моделі комунікативної раціональності в критичній соціальній теорії Юрґена Габермаса(2011-09-13T12:12:13Z) Дмитренко, Ксенія; Єрмоленко, АнатолійМагістерська робота присвячена розглядові критичної соціальної теорії Юрґена Габермаса, – її основних понять та становлення. В контексті Габермасової творчості можна виокремити два типи соціальної критики, – рефлексійну та комунікативну. Обидві теоретичні побудови спираються на модель нормативно-емпіричної дисципліни, проте якщо в першій головну роль відіграє герменевтична складова, то у другій, – нормативно-трансцендентальна.Item Модернізація суспільства з перспективи європейських цінностей як цивілізаційний вибір України(Наукова думка, 2021) Єрмоленко, АнатолійРозділ 1 з монографії "Соціально-філософські проблеми модернізації українського суспільства з перспективи європейських цінностей". Тема цього розділу присвячена модернізації українського суспільства на основі європейських цінностей, тобто європейському вибору України, який може правити й за основу цивілізаційного вибору.Item Монографія А. Колодного "Релігійне життя України в особах його діячів і дослідників" - оцінки її рецензентів М. Ткачук, П. Мовчана, А. Єрмоленка та П. Яроцького(2017) Ткачук, Марина; Єрмоленко, Анатолій; Мовчан, ПавлоРецензії М. Ткачук, П. Мовчана, А. Єрмоленка на монографію А. Колодного "Релігійне життя України в особах його діячів і дослідників".Item Німецька філософія в українському контексті (70-80-ті роки XX ст.). Частина II(2022) Єрмоленко, Анатолій; Хома, Всеволод; Давіденко, Ілля; Мирошник, КсеніяІнтерв’ю Всеволода Хоми, Іллі Давіденка і Ксенії Мирошник із Анатолієм ЄрмоленкомItem Німецька філософія в українському контексті (70-80-ті роки XX ст.). Частина IІI : [інтерв'ю](2023) Єрмоленко, Анатолій; Хома, Всеволод; Давіденко, Ілля; Мирошник, КсеніяІнтерв’ю Всеволода Хоми, Іллі Давіденка і Ксенії Мирошник із Анатолієм Єрмоленком.Item Обов'язок(2022) Єрмоленко, АнатолійОбов’язок – одна з провідних категорій етики, практичної філософії, соціальної і політичної філософії та права філософії; моральне зобов’язання людини, групи осіб, класу, спільноти, суспільства. Обов’язок визначає модальність належного, повинного, що, на відміну від модальності примусу, пов’язана зі свободою людини.Item Основні питання філософії(2022) Єрмоленко, АнатолійОсновні питання філософії – питання, відповіді на які мають фундаментальне значення для основ філософствування та подальшого розвитку філософії. Важлива роль Основних питань філософії зумовлена тим, що відповіді на них визначають вирішення всіх інших проблем філософії, а також є вагомими для інших наук, особливо для політики та етики, та для практичного життя. Зокрема це питання про те, чи існують об’єктивні цінності поза суб’єктивними намірами та бажаннями.Item Переднє слово. Філософія Канта і виклики сучасності(2024) Єрмоленко, Анатолій; Терлецький, Віталій17—18 квітня 2024 року в Інституті філософії імені Г.С. Сковороди Національної академії наук України відбулася міжнародна наукова конференція "Філософія Канта і виклики сучасності", організаторами якої виступили Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, Кантівське товариство в Україні та Мала академія наук України. Конференція була проведена в змішаному онлайн/офлайн форматі й тривала протягом двох днів.Item Попович Мирослав Володимирович [електронний ресурс](Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2024) Єрмоленко, АнатолійСтаття в "Енциклопедії Сучасної України : онлайн", у якій йдеться про Мирослава Володимировича Поповича — філософа, громадсько-політичного діяча, доктора філософських наук, професора, академіка НАНУ, заслуженого діяча науки і техніки України.Item Порозуміння [електронний ресурс](Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2024) Єрмоленко, АнатолійСтаття з "Енциклопедії Сучасної України : онлайн", у якій йдеться про феномен повсякденної практики, політичної, економічної, наукової та іншої діяльності людини, що характеризує взаємну погодженість, домовленість у діях, сенсах, цілях, вчинках тощо з ким-небудь – Порозуміння.Item Прагматика [електронний ресурс](Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023) Єрмоленко, АнатолійСтаття з "Енциклопедії Сучасної України : онлайн", у якій йдеться про прагматику — розділ семіотики, в якому тематизовано застосування мови або інтерпретацію знаків водночас із суб’єктом цієї інтерпретації.Item Практична філософія Григорія Сковороди у світлі нашого досвіду(2022) Єрмоленко, АнатолійУ статті тематизовано практичну філософію Григорія Савича Сковороди з погляду провідних тенденцій сучасної філософської думки: "реабілітації практичної філософії" та комунікативного повороту у філософії, складниками яких є неосократичний діалог, філософія комунікації та етика дискурсу. Тлумачення філософії Сковороди здійснюється не тільки відповідно до принципу "пізнай самого себе" як методу пізнання, а насамперед у вимірі сократичного діалогу, коли застосовуються методи маєвтики та еленктики у спільному пошуку істини, розв'язання моральних проблем. Діалогічний характер методу Сковороди полягає в тому, щоб шляхом арґументації шукати істину разом з іншими людьми, істину, яка постає й моральною категорією. У статті показано актуалізацію філософії Сковороди в дорадянський, радянський та сучасний періоди дослідження його творчості в незалежній Україні. Головна теза роботи полягає у твердженні про те, що Сковорода не зводив філософію до життя, а саме життя підносив до філософії. Філософія і була його життям — практичною філософією життя, що утворювала його діалогічний габітус. Сократичний діалог постає у філософії, у повсякденних практиках спілкування з людьми, зокрема і в мандрівному габітусі мислителя. Мандрування є важливим елементом і його філософії, і його життя, і його габітусу. Мандрівний характер габітусу Сковороди виводить його діалоги за межі гносеології, переводячи діалог у практичну, точніше, морально-практичну площину. Сковорода як просвітитель, спираючись на габітус української культури та діалогічних практик, трансцендує цей габітус, підносячи його до габітусу розуму. У роботі стверджується думка про потребу та необхідність розвивати й практикувати неосковородинівський діалог як складник всесвітньої тенденції розвитку діалогічної практичної філософії й діалогічної цивілізації. У статті показано не тільки значущість філософії Сковороди як історико-філософського феномену, а й її роль у сучасних філософських дослідженнях в Україні, а також національно-визвольних змаганнях українського народу в боротьбі проти аґресивної політики Росії.Item Практична філософія Григорія Сковороди і сучасність: до 300-річчя від дня народження(2023) Єрмоленко, АнатолійУ доповіді зазначено, що філософія Григорія Сковороди є значущим явищем української культури, важливим чинником становлення та розвитку ідентичності українського народу і при цьому відповідає провідним світовим тенденціям сучасної практичної філософії. Сьогодні, на нинішньому етапі розвитку технологічної цивілізації, практична філософія діалогу Сковороди з приматом етичних цінностей набуває особливої актуальності, адже вкрай важливий аспект його спадщини полягає в тому, що він кидає виклик суспільству споживання, а шлях самопізнання, за Сковородою, означає розрізнення справжніх і позірних цінностей людського життя, відмову від усього зайвого і неважливого, гармонійні стосунки з іншими людьми і природою.Item Практична філософія Імануеля Канта і сучасна етика відповідальності(2024) Єрмоленко, АнатолійУ статті йдеться про практичну філософію Імануеля Канта, її трансформації в сучасній етиці відповідальності та значущість для сучасного суспільства "ризиків і загроз". Наголошено, що в Україні, зокрема в Інституті філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, склалася потужна історико-філософська традиція досліджень німецької класичної філософії, фундаментом якої є філософія І. Канта. Ця тенденція набула нового розвитку після відновлення незалежності України. Особливу увагу в розвідці приділено дослідженню Кантової моральної філософії, її важливого складника — категоричного імперативу. Показано, що практична філософія Канта стала важливим рушієм провідних тенденцій сучасної філософії у світі, що дістало прояв у процесі "реабілітації практичної філософії", складниками якої є філософія відповідальності Г. Йонаса, комунікативна філософія та етика дискурсу. Ці тенденції спонукали до пошуку нових формулювань категоричного імперативу. Актуальність практичної філософії Канта дається взнаки особливо сьогодні, за умов сучасної технологічної цивілізації, руйнації нормативного порядку у світі, кризи моральних настанов. Кантів концепт примату практичного (морально-етичного) розуму над теоретичним, технічним та інструментальним розумом відкриває шляхи для розв’язання глобальних проблем сучасності, надто в умовах кризи та війни. Ювілей Канта збігається з особливим періодом української історії: модернізацією українського суспільства, відновленням національної ідентичності, орієнтацією на загальнолюдські цінності. Особливої значущості ця подія набуває з огляду на російську агресію проти України. Спотворюючи просвітницьке, морально-етичне та універсалістичне спрямування Кантової філософії, російська пропаганда намагається використати її в ідеологічно-пропагандистських цілях. Саме тому заходи, присвячені ювілею Канта, є важливим складником у боротьбі проти російського агресора.Item Розмисли щодо нашого осереддя в умовах зовнішніх і внутрішніх загроз(2017) Бьолер, Дитрих; Єрмоленко, АнатолійПереклад статті Бьолера Дитриха "Розмисли щодо нашого осереддя в умовах зовнішніх і внутрішніх загроз". Переклад з німецької А. Єрмоленка.Item Роль громадськості в ненасильницькому розв'язанні політичних конфліктів та забезпечення соціальної стабільності за доби модернізації(Стилос, 1999) Єрмоленко, АнатолійВ статье "Роль общественности в ненасильственном разрешении политических конфликтов и обеспечении социальной стабильности в эпоху модернизации" тематизируется повышение роли общественности как важнейшего фактора развития демократических институтов в условиях модернизации общества. Характеризуя специфику развития украинского общества как "опоздавшей нации", которой приходится "догонять модернизацию", автор обращает внимание на новый характер конфликтных ситуаций в стране (где воспроизводятся как традиционные для модерного общества конфликты, так и конфликты, которые присущи постмодерному общественному состоянию), что может составлять угрозу для общественной стабильности. Раскрывается важная роль новых общественных движений в процессе консенсуального (ненасильственного) разрешения социальных конфликтов, принятия важнейших обществегто значимых решений, легитимации правовых и моральных норм и ценностных ориентаций общественного развития.Item "Русский мір" – ідеологія російського імперіалізму(2021) Єрмоленко, АнатолійКоли йдеться про політику та ідеологію сучасної Росії, треба розуміти, що вона має певну тяглість, складалась впродовж останніх сторіч, змінюючись залежно від ситуації та політичної кон’юнктури, проте завжди мала певну константу, складником якої є забезпечення розбудови імперії. Змінювались ідеологеми, "від православ’я до марксизму-ленінізму і навпаки", що, як показав М.Бердяєв у книжці "Истоки и смысл русского коммунизма" [див. Бердяев, 1990], було досить органічним для російської історії, яка спиралась на ідею етатизму. Ідеологія сучасної Росії доволі еклектична, коли геть усе, будь-який ідеологічний концепт іде у вжиток задля єдиної мети – реанімації імперії. У зв’язку з цим поєднуються, здавалося б, непоєднувані речі: православ’я й дохристиянські духовні вірування і практики, комунізм і соціалізм, націонал-соціалізм і фашизм, концепти євразійства і cлов’янської єдності. Усі ці ідеологеми об’єднані єдиною фундаменталістською парадигмою "русского міра" як особливого цивілізаційного шляху Росії.