Рецепція "Слова про дванадцять п’ятниць" у повісті "Кайдашева сім’я" Івана Нечуя-Левицького

Loading...
Thumbnail Image
Date
2025
Authors
Пелешенко, Олена
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті простежено рецепцію апокрифічних кодів та покутницьких мотивів у "Кайдашевій сім’ї" Івана Нечуя-Левицького. Висловлено гіпотезу, що "Слово про дванадцять п’ятниць", "Сон Богородиці" та "Епістолія про неділю" є важливими претекстами повісті. Порівняно дві редакції твору — 1879-го та 1887-го і схарактеризовано семантичне навантаження образу святої Параскеви П’ятниці в обох із них у контексті української народної іконографії, легендаріуму та геортології. Також розглянуто тези наукової праці І. Нечуя-Левицького "Світогляд українського народу. Ескіз української міфології". Доведено, що письменник був знайомий із неканонічними християнськими легендами про святу П’ятницю, "Сном Богородиці" та "листами небесними".
Description
The paper traces the reception of apocryphal codes and penitential motifs in Ivan Nechui-Levytskyi’s novel "Kaidash Family." The research introduces a hypothesis that "The Tale of the Twelve Fridays," as well as "Blessed Virgin Mary’s Dream" and "Sunday Epistle," serve as pivotal pretexts for the novel as a whole and as a key to understanding Granny Palazh ka’s religious superstitions and the motivation of Omelko Kaidash’s Friday fasts. Two editions of the novel "Kaidash Family" were compared: the 1879 publication in the journal "Pravda" and the 1887 edition, which appeared as part of the book "Ivan Levytskyi’s Stories." The semantics of the image of St. Paraskeva Piatnytsia in both editions is characte rized in the context of Ukrainian vernacular folk iconography, legends, and heortology. Additionally, the paper examines mentions of Christian apocrypha used as amulets, which appeared in the works of other 19th-century Ukrainian writers, specifi cally in Hryhorii Kvitka-Osnovianenko’s novels "God’s Children" and "Hannusia," as well as in his play "Matchmaking in Honcharivka." The research also focuses on Ivan Levytskyi’s academic works dealing with the literature associated with penitents and various phenomena of folk religion, such as the soalled ‘heavenly letters.’ It is proved that the writer was familiar with non-canonical Christian legends of Saint Friday, which he carefully investigated in his work "Worldview of the Ukrainian People. A Sketch of Ukrainian Mythology." He emphasized the dependence of the rites honoring St. Paraskeva on the solar cult (‘the Goddess Sun’). Special attention is given to the phenomenon of intertextuality in Ivan Nechui-Levytskyi’s prose, which must be considered when analyzing realistic prose of the 19th century.
Keywords
українська література, реалізм, інтертекстуальність, свята Параскева, апокриф, житіє, ікона, стаття, Ukrainian literature, realism, intertextuality, St. Paraskeva, apocryphon, hagiography, icon
Citation
Пелешенко О. Ю. Рецепція "Слова про дванадцять п'ятниць" у повісті "Кайдашева сім'я" Івана Нечуя-Левицького / Олена Пелешенко // Слово і Час. - 2025. - № 2 (740). - С. 38-51. - https://doi. org/10.33608/0236-1477.2025.02.38-5