Кафедра літературознавства імені Володимира Моренця

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 468
  • Item
    Передмова
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Агеєва, Віра
    Передмова Віри Агеєвої до тому 11 з "Повного академічного зібрання творів : у 14 т.", у який включено листи Лесі Українки за 1876–1896 роки, збережені в оригіналах, копіях чи першодруках, із загальною передмовою. Листи Лесі Українки дають змогу побачити вітчизняну культуру модерністської доби в надзвичайно цікавому, майже що унікальному оптичному ракурсі, простежити безліч сюжетів і подій із тодішнього літературного, мистецького, інтелектуального, політичного й громадського життя, скласти уявлення про формування покоління, якому судилося відродити українську державу. Ці документи епохи, звичайно ж, суто приватні, із них дуже багато дізнаємося про людські взаємини, побут, звичаї, найдрібніші деталі, за наявності яких тільки й можна зануритися в саму атмосферу часу.
  • Item
    Коментарі та примітки
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Романов, Сергій; Колошук, Надія; Кицан, Олена; Щукіна, Ірина; Агеєва, Віра
    Коментарі та примітки авторів до драматичних творів Лесі Українки, які були завершені у 1909–1911 pоках, зокрема "У пущі", "Бояриня", "Лісова пісня".
  • Item
    Коментарі та примітки
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Прокіп, Валентина; Агеєва, Віра
    Коментарі та примітки Валентини Прокіп ( Савчук) та Віри Агеєвої до листів Лесі Українки за 1907–1913 роки, які були збережені в оригіналах, копіях чи першодруках.
  • Item
    Коментарі та примітки
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Прокіп, Валентина; Агеєва, Віра
    Коментарі та примітки Валентини Прокіп ( Савчук) та Віри Агеєвої до листів Лесі Українки за 1902–1906 роки, які були збережені в оригіналах, копіях чи першодруках.
  • Item
    Коментарі та примітки
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Прокіп, Валентина; Агеєва, Віра
    Коментарі та примітки Валентини Прокіп ( Савчук) та Віри Агеєвої до листів Лесі Українки за 1897–1901 роки, які були збережені в оригіналах, копіях чи першодруках.
  • Item
    Коментарі та примітки
    (Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021) Агеєва, Віра
    Коментарі та примітки Віри Агеєвої до драматичної поеми "Кассандра" Лесі Українки. Драматична поема "Кассандра" пропонує візію кульмінації знаменитої Троянської війни очима трагічної пророчиці Кассандри. Леся Українка з дитячих літ захоплювалася давньогрецькою міфологією, відомо, що серед її настільних книг були "Міфи класичної давнини" Г. В. Штоля (1819–1890) — німецького філолога, історика; як наголошує О. Косач-Кривинюк — "зовсім без жадної белетристики, без жадного "пристосування" серйозно написана книжка" (Косач-Кривинюк О. Леся Українка. Хронологія життя і творчости. Нью-Йорк, 1970. С. 41).
  • Item
    Політика гендерної рівності і протидії насильству як складова частина управління закладами вищої освіти в контексті повоєнного відновлення України (на прикладі Національного університету "Києво-Могилянська академія")
    (2025) Марценюк, Тамара; Полюхович, Ольга
    У статті розглянуто міжнародний і вітчизняний досвід забезпечення гендерної рівності й протидії насильству у вищій освіті в контексті успішного повоєнного відновлення України як держави з європейськими цінностями. Запропоновано найефективніші заходи щодо забезпечення гендерної рівності та протидії насильству. Аргументовано лідерство Національного університету "Києво-Могилянська академія" (НаУКМА) серед закладів вищої освіти (ЗВО) України в реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, зокрема щодо управління освітою задля забезпечення гендерної рівності та протидії насильству. Це пов’язано з ширшим контекстом, адже у статті йдеться про особливий випадок Києво-Могилянської академії, яка після відродження у 1992 р. стала прикладом системного підходу до забезпечення гендерної рівності та протидії насильству у вищій освіті. Університет впроваджує ідеї гендерної рівності, інтегровані в навчальні та академічні процеси. Наголошено на розвитку гендерних студій і фемінізму, оскільки їх викладають на різних кафедрах університету, сприяючи формуванню чутливості студентства до питань недискримінації, поваги до різноманітності й критичного мислення на засадах демократії та толерантності. Зʼясовано, що складовою частиною механізму управління та реалізації політики протидії гендерному насильству і забезпечення гендерної рівності в НаУКМА виявилися дослідження і відповідні рекомендації, освітні події та інформаційні кампанії для підвищення рівня обізнаності про проблематику, розгляд скарг про порушення політики, взаємодія та спільні проєкти з іншими акторами процесу забезпечення якості освіти, а також співпраця з медіа задля найкращого інформування про політику. Підсумовано успіхи і виклики запровадження політики гендерної рівності в управлінні вищою освітою в Україні на прикладі НаУКМА.
  • Item
    Рецепція "Слова про дванадцять п’ятниць" у повісті "Кайдашева сім’я" Івана Нечуя-Левицького
    (2025) Пелешенко, Олена
    У статті простежено рецепцію апокрифічних кодів та покутницьких мотивів у "Кайдашевій сім’ї" Івана Нечуя-Левицького. Висловлено гіпотезу, що "Слово про дванадцять п’ятниць", "Сон Богородиці" та "Епістолія про неділю" є важливими претекстами повісті. Порівняно дві редакції твору — 1879-го та 1887-го і схарактеризовано семантичне навантаження образу святої Параскеви П’ятниці в обох із них у контексті української народної іконографії, легендаріуму та геортології. Також розглянуто тези наукової праці І. Нечуя-Левицького "Світогляд українського народу. Ескіз української міфології". Доведено, що письменник був знайомий із неканонічними християнськими легендами про святу П’ятницю, "Сном Богородиці" та "листами небесними".
  • Item
    Розвідки : [в 3-х томах]
    (Темпора, 2013) Петров, Віктор; Брюховецький, В’ячеслав
    У тритомному зібранні наукових розвідок Віктора Платоновича Петрова (Віктора Бера, Бориса Веріґо, Віктора Петренка) представлена значна частина творчої спадщини видатного вченого в царинах літературознавства, фольклористики, етнографії, археології, мовознавства, етнології, історіософії, філософії та релігієзнавства. Уміщено також більшу частину відомих його статей про творчість Григорія Сковороди, Пантелеймона Куліша, Тараса Шевченка. Людина складної, неоднозначно оцінюваної долі, Віктор Петров зробив вагомий внесок у розвиток різних галузей знання. Його праці розпорошені в малоприступних періодичних виданнях, деякі приховані за дотепер не розгаданими псевдонімами, виявлені в багатьох архівах світу, але окремі ще й нині можна відшукати у вкритих пилом стосах нерозібраних паперів. Розвідки В. П. Петрова подано переважно за хронологією їх написання або першодруків. Вони відкривають світ видатного вченого, з ненастанним пошуком наукової істини, із заглибленням у таємниці тисячолітньої історії та осягненням животрепетних проблем його сучасності. Видання зацікавить широке коло гуманітаріїв — науковців, викладачів вищих навчальних закладів, учителів, аспірантів та студентів.
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: Між Полтавою й Цюрихом : як панночки ставали емансипантками
    (Віхола, 2024) Агеєва, Віра
    Передмова Віри Агеєвої до книги Олени Пчілки "Товаришки. Новели".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: "Нечестиве кохання" і прихильність музи
    (Віхола, 2023) Агеєва, Віра
    Передмова Віри Агеєвої до роману Агатангела Кримського "Андрій Лаговський".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: Наважитися жити, а не кам'яніти (драматичні сюжети Марка Вовчка)
    (Віхола, 2023) Полюхович, Ольга
    Передмова Ольга Полюхович до книги Марка Вовчка "Інститутка. Оповідання".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: Люди під масками : таємниці роздвоєного "я"
    (Віхола, 2023) Агеєва, Віра
    Передмова Віри Агеєвої до книги В. Домонтовича "Без ґрунту. Оповідання".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: Імперія без масок : Шкурупієва історія українського (анти)колоніалізму
    (Віхола, 2023) Полюхович, Ольга
    Передмова Ольги Полюхович до роману Гео Шкурупія "Жанна батальйонерка".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: "Яке прекрасне майбутнє в людини, що на те майбутнє має право"
    (Віхола, 2023) Полюхович, Ольга
    Передмова Ольги Полюхович до романа Євгена Плужника "Недуга".
  • Item
    Ключ до розуміння тексту: "Крик Турянського"
    (Віхола, 2023) Семків, Ростислав
    Передмова Ростислава Семківа до повісті-поеми Осипа Турянського "Поза межами болю".
  • Item
    Інтенсивний курс німецької мови : [cилабус]
    (2025) Ожоган, Андрій
    Програма навчальної дисципліни "Інтенсивний курс німецької мови" спрямована на розвиток і вдосконалення професійно важливих для майбутніх фахівців-філологів умінь і навичок ефективно спілкуватися (усно й письмово) німецькою мовою у різних сферах суспільного життя, доцільно і вмотивовано послуговуватися стилістичними прийомами та способами використання мовних засобів відповідно до умов і цільової настанови комунікації. Предметом вивчення навчальної дисципліни є система німецької мови (фонетика, орфографія, лексика, граматика), види мовленнєвої діяльності (читання, аудіювання, говоріння, письмо). Структура і зміст курсу визначаються комунікативними та пізнавальними потребами майбутнього фахівця. Мета курсу - підвищити рівень німецькомовної професійно орієнтованої комунікативної компетенції (прагматичної, дискурсивної та стратегічної) майбутніх фахівців-філологів для забезпечення їхньої ефективної діяльності, пов’язаної з комунікацією у науковій, освітній, бізнесовій сферах та з міжкультурною взаємодією.
  • Item
    Василь Герасим’юк
    (Наукова думка, 2024) Кісельова, Людмила
    "Я змалку боявся поганого ока", — так починається вірш Василя Герасим’юка про себе малого, безпорадну дитину, що зомліла "на храмі в чужому селі" і плакала "у сінях родинних". То було миттєвим інтуїтивним переживанням смертельної загрози своєму світові, який щезає на очах, перетворюючись на тінь: "Хати і церкви // темніють зі мною і кожна — // у хмарі — // на зламі. // Останньою стонкне // перервана тінь голови. // Залишиться погляд, // й дитина зомліє на храмі" ("Я змалку боявся поганого ока. Зомлів…"). Певно, саме цей ранній містичний досвід заклав основу магістральної теми творчості Герасим’юка: "Була така земля…" А "погане око" лихого безблагодатного часу пантрувало поета ще до його народження: батьків-гуцулів було виселено до Казахстану разом з тисячами таких самих жертв операції "Захід", спрямованої на викорінення "українського націоналізму".
  • Item
    Розуміння дитинства. Діти в українській літературі
    (2024) Семків, Ростислав
    Гортаючи сучасні найпопулярніші дитячі книжки, в яких авторська уява переносить читачів у неймовірні світи, усвідомлюємо, що сьогодні бачимо літературу для дітей передовсім творчою, цікавою та захопливою. Однак іще зовсім недавно книжки для дітей були покликані чогось навчати, а нудніші — повчати. А ще раніше вони просто описували складне життя скривджених дітей. Тож стрибок у розвитку дитячої літератури відбувся просто-таки карколомний.
  • Item
    Ольга Кобилянська: жінка, яка не захотіла бути слабкою
    (2024) Агеєва, Віра
    Ольга Кобилянська — одна з найекзотичніших і самодостатніх українських авторок. Вона вражає стильовою витонченістю, готовністю порушувати горизонти очікувань, непоступливістю в обстоюванні цінностей — попри всі докори, завади й виклики. А докорів не бракувало, бо Кобилянська ламала стереотипи і зневажала заборони.