Browse
Recent Submissions
Item Вступне слово. Gutta cavat lapidem saepe cadendo(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Джулай, Юрій; Король, ДенисЦьогорічний восьмий том журналу відкривається сторінкою смутку: в січні 2025 р. кафедра культурології НаУКМА втратила талановиту колегу — доцента Юлію Ігорівну Нікішенко, яка відзначилася низкою курсів і публікацій з етнології, антропології та культури повсякдення. Нариси Сергія Пустовалова та Оксани Бондарець — це водночас і некрологи, і мемуаристичні нотатки, дружні спогади на пошану. Вони знали Юлію Ігорівну не одне десятиліття і в такий спосіб висловили їй свою вдячність за приємні спільні моменти тих років. Це важливий механізм культури пам’яті. У цьому часописі подібний меморатив — уже другий за останні три роки. І можна хіба що пошкодувати, що в нас немає можливості присвятити Ю. Нікішенко та Є. Осієвському окремий тематичний збірник етнолого-антропологічних матеріалів. Утім, хочеться вірити, що це колись відбудеться: можливо, низка дослідників звернеться до нашої редакції з подібною пропозицією. Ми щиро чекаємо на це.Item Пам'яті відомого етнолога Юлії Нікішенко (1964-2025)(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Пустовалов, СергійШістнадцятого січня 2025 року пішла з життя відомий етнолог, доцент кафедри культурології НаУКМА Юлія Ігорівна Нікішенко. Важко писати в минулому часі про людину, з якою спілкувався понад тридцять років. Я був науковим керівником її кандидатської дисертації, потім довгі роки працював з нею. Талановита викладачка та науковець, Юлія Ігорівна завжди притягувала до себе колег, студентів. Вони прагнули співпрацювати з нею, обирали її науковим керівником, з повагою слухаючи її зауваження та міркування. Така в неї була щаслива вдача.Item На пошану Юлії Ігорівни Нікішенко(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Бондарець, ОксанаПублікацію присвячено пам’яті кандидата історичних наук, доцента кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету "Києво-Могилянська академія" Юлії Ігорівни Нікішенко (1964–2025). Наведено біографічні дані, спогади авторки про багаторічну співпрацю, нотатки зі спогадів інших науковців (Л. В. Чміль, Н. В. Голеншиної, В. А. Осьмак).Item Трансформація української опери в умовах війни(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Бородіна, НаталіяУ статті досліджено основні тенденції трансформації оперних вистав України під час війни в контексті проблеми деколонізації, проаналізовано концептуальні засади цієї трансформації та пошук нових форм виразності через невербальні засоби та динамічні поліваріативні структури. Доведено хибність припущення, що оперні вистави під час війни мають виконувати лише розважальну функцію. Розглянуто зміну функцій опери під час війни від створення безпечного простору до можливості терапевтичного проговорення травми й усвідомлення власної ідентичності. Доведено, що звернення до тем, пов’язаних з травмою, в оперних виставах можливо через невербальні засоби без безпосередньої демонстрації жорстокості, що може бути корисно для колективного переосмислення досвіду травми.Item Drawing the Invisible: Visual Reflections on War and Reconciliation in Ukraine(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Herashchenko, OlesiaThis article examines the role of visual art in addressing the layered experiences of Russia’s war on Ukraine’s social and emotional fabric, exploring its potential to facilitate the restablishment of a new, commonly acceptable social agreement. It focuses on engaging adults from all regions of the country, including those in occupied and annexed territories, to create and anonymously share representations of the self and the other through visual forms (e.g., ad-hoc sketches and amateur artwork). The findings from a participatory art project, presented in this article, are used to assess the perceptions of individuals at the grassroots level regarding their own identity and that of their adversaries, as well as their emotional responses after revealing these perceptions through the artworks they produced. While the visual data obtained from this participatory art project is recognized as a socially engaged form of qualitative inquiry, it also proves to be more accessible and comprehensive than traditional methods such as deep interviews and questionnaires, particularly in conflict settings where language becomes increasingly devoid of meaning and words are often reduced to inflammatory or clichéd expressions. The article posits that artistic self-reflection in conflict contexts provides a deeper understanding of the drivers and motives of both the self and the other, leading to inner transformation that may, in turn, facilitate future conflict transformation. Additionally, peace researchers can use such artistic practices to identify and resist the violence perpetuated through media and entertainment, as reflected in the non-artistic expressions of conflict participants.Item Політична теологія "руского міра": теоретичні витоки та академічна інституалізація(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Демчук, РусланаУ статті проаналізовано витоки концепції "руского міра" з теоретичних розробок слов’янофілів. Слов’янофільство у своїх основних тезах ніколи не зникало з історіософського дискурсу Росії, лише адаптувалося під актуальний політичний контекст. Через відповідні соціокультурні трансформації "богослов’я соборності" подолало шлях у два століття від ретроутопії до геополітичної технології. Своєрідної реінкарнації та актуалізації слов’янофільська проблематика набула в процесі академічної рефлексії на ІІ Культурологічному конгресі 2008 р. під машкарою ідеології "руского міра". У цьому ж мейнстримі РПЦ декларувала гностичну ексклюзивність російського православ’я всупереч вченню християнського універсалізму, викладеному ще апостолом Павлом у Новому Заповіті. Нині псевдоісторичні конструкти путінської неоімперії реалізовано у формі широкомасштабної експансії проти України. У статті наголошено на важливості гуманітарних досліджень з російської проблематики саме українськими науковцями, зокрема, щоб завадити подальшому поширенню російських міфологічних наративів, які призвели до ідеологічного обґрунтування військової агресії РФ проти України та актів геноциду стосовно українського народу (Рафал Лемкін).Item Representation of the Mythological Pattern in the Image of the President of Ukraine V. Zelenskyy over the Period of 2019–2024(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Dovhanyk, Oles’The article examines how archetypes are manifested in the image of V. Zelenskyy. A general description of the archetypes of persona, shadow, sage, child, trickster in the works of C. Jung is given. The relationship between the features of gods and titans in ancient Greek myths and the symbolic image of President of Ukraine V. Zelenskyy is revealed. The identification of the primary symbolic, cultural and mythological images in V. Zelenskyy’s activities was based on the use of critical-analytical, phenomenological, poststructuralist, analytical-psychological and psychoanalytic methods. The study has shown that V. Zelenskyy’s behaviour in 2019–2022 was dominated by the persona archetype. It has been demonstrated that after the first year of the full-scale Russian-Ukrainian war, the Ukrainian president’s activities were dominated by the trickster archetype. This scientific and educational study is the first attempt to comprehensively analyse V. Zelenskyy’s behaviour through the prism of archetypes in the period 2019–2024. The novelty of the study is to establish an associative link between mythological gods and the symbolic image of V. Zelenskyy.Item Криза як стимул соціокультурних і цивілізаційних трансформацій: регулярний катастрофізм узбережжя Перу(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Король, ДенисНа прикладі доколумбового перуанського суспільства докерамічної епохи (3500/3300–1800 рр. до н. е.) розглянуто регулярний природний катастрофізм (Ель-Ніньйо), який демонструє проблематику кризових соціокультурних викликів, здолавши які суспільство здатне вийти на новий рівень. Якщо ж суспільство не готове до подібних викликів, воно прямує до колапсу, що можна побачити на матеріалах старожитностей Норте-Чико та урбаністичного центру Караль. Археологічний матеріал цієї спільноти свідчить про прояви масової згуртованості та щільних мережевих зв’язків, підкріплених потребою в масових церемоніях у монументальних забудовах урбаністичних центрів докерамічної епохи. Подібні спостереження слугують цікавим актуальним прикладом до сучасних світових проблем з відповіддю на новітні виклики та катастрофи. Побічно автор загострює увагу на самобутності андських цивілізацій та принциповій помилковості проводити прямі історико-культурні та археологічні типологічні паралелі між перуанськими суспільствами та відомими культурами й цивілізаціями Близького Сходу.Item За візантійськими кресленнями: сирійські купці на Заході і рання християнська архітектура(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Морозова, ДаринаСтаттю присвячено культурним впливам пізньоримської Сирії на латинський Захід і, зокрема, Британські острови. На основі попередніх досліджень взаємодії між Візантійською імперією і Заходом авторка простежує, як церковне мистецтво і літургійне мислення сирійських християн досягало латинської Церкви і втілювалось у ранній християнській архітектурі різних країн Європи. У статті розглянуто архітектурні форми, імовірно, сирійського походження, їхнє літургійне значення та імовірні механізми їх поширення у варварських королівствах Європи, аж до Британії.Item Лаврська знахідка — барельєф "Оранта з пристоячими прпп. Антонієм і Феодосієм Печерськими" та політична (не)доцільність(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Черняхівська, ОленаУ статті розглянуто обставини випадкового знайдення протоієреєм Петром Лебединцевим на південному, північному та західному фасадах Великої лаврської дзвіниці трьох роз’єднаних частин барельєфа "Оранта з пристоячими прпп. Антонієм і Феодосієм Печерськими" з меморіальним підписом (1470 р.). Створення триптиха було присвячено відновленню Успенського собору Києво-Печерської лаври — Великої Печерської церкви, укотре розореної і розграбованої під час набігу орд 1416 р. мангитського еміра Едигея. Церкву було відновлено під патронатом останнього Київського князя Симеона (Семена) Олельковича, якого в ній і було поховано того ж 1470 р. З середини XVIII ст. триптих, розділений по вертикалі на окремі образи преподобних і Оранти, прикрашав нову Велику лаврську дзвіницю, а розташування фігур на ній набуло нового змісту. Авторка шукає причину певного замовчування в Україні давнього триптиха, знайденого на стінах дзвіниці у 1860-х рр. протоієреєм, церковним істориком П. Лебединцевим, у контексті тогочасних історичних подій, до яких було залучено Правобережну Україну і Київ зокрема. Завдяки дослідженню епістолярію П. Лебединцева було поточнено датування знайдення триптиха.Item Queering Socialist Realism: Serhii Parajanov’s Early Ukrainian Films and his Transition to Poetic Cinema(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Briukhovetska, OlgaThe article argues that Serhii Parajanov’s lesser-known early Ukrainian films, created within the constraints of socialist realism, subtly challenged Soviet normativity, including heteronormativity. These works are characterized as a "double failure" — both artistic and ideological — as they reveal the operations of Parajanov’s creative desires, foreshadowing the queer aesthetics that would later define his mature poetic cinema. Focusing on The Flower on the Stone (1962), Parajanov’s final film before his creative breakthrough, the article identifies two key disruptions of the heteronormative framework of socialist realism: gender fluidity and an inversion of the Soviet Bildungsroman. Through moments of disorientation and subversions of ideological clarity, the film exposes the artificiality of Soviet norms while suggesting alternative modes of being. Employing the concept of a sexual-aesthetic nexus, the article contends that Parajanov’s sexuality — criminalized and used as a pretext for his politically motivated persecution — should be understood as an integral yet distinct part of his creative desires.Item Репрезентація 1990-х в українському жіночому кіно(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Лігус, МаріяУ статті проаналізовано кінематографічну репрезентацію 1990-х у творчості Кіри Муратової та Ірини Цілик. Специфіку світогляду режисерок досліджено крізь призму діалектики настроїв надії та ностальгії в їхніх фільмах. Обґрунтовано, що у Муратової 1990-ті постають переважно як епоха колективного розчарування і занепаду цінностей, що спричинила ностальгію за цілісністю культури й внутрішньою свободою особистості. Натомість ностальгія Цілик за 1990-ми має терапевтичний характер і є конструктивним інструментом примирення минулого і сучасності.Item Корпоративна культура і культура самоорганізації працівників відеоігрової індустрії в умовах кризи неоліберального капіталізму (2020–2024): євроатлантична та українська специфіка(Національний університет "Києво-Могилянська академія", 2025) Ремізовський, АртемСтаттю присвячено аналізу корпоративної культури, культури самоорганізації працівників відеоігрової індустрії у 2020–2024 рр. — період, знаковими подіями якого стали пандемія COVID-19 і повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Досліджено основні культурні практики, що виникли в корпоративній культурі та культурі самоорганізації працівників відеоігрової індустрії у складних соціально-економічних умовах. Увагу зосереджено на ролі джемів як формату колективної творчості, корпоративній підтримці, культурі самоорганізації працівників, а також на ініціативах профспілок та кооперативів.