"Образи суспільства" та "образи війни" у медіакомунікативному просторі: особливості формування
Loading...
Date
2024
Authors
Коник, Дмитро
Сусська, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті висвітлюється взаємозв’язок ставлення до подій, які мають неабияке значення для відображення у громадській думці "образів війни", що створюються у медіакомунікативному просторі, а також суттєво впливають на загальний соціопсихологічний стан громадян і так само фіксуються соціологами. Віртуальний простір соціальних мереж створив нову ситуацію, яка є певним викликом для соціологів, адже суттєво збільшився діапазон між "образами суспільства", що формуються у масовій свідомості, та соціальною реальністю. Перспективи розвитку інформаційного суспільства, з одного боку, відкрили суттєво нові можливості роботи з інформацією й опанування знань, а з іншого – поставили перед соціумом нові виклики. Еволюція "індустрії вражень" поступово перемагає за швидкістю еволюцію «індустрії» пізнання соціальної реальності. Особливо загострюються ці процеси під час глибоких соціальних криз, однією з яких, безумовно, є війна. Швидкість створення "образів війни" певною мірою стали випереджати інформацію про реальні події. Опосередкованість цих образів може створювати непередбачувані ефекти. Віртуалізація свідомості громадян зростає пропорційно збільшенню каналів розповсюдження інформації – від традиційних медіа до сторінок військових експертів і блогерів у соцмережах, оперативних відео (що іноді створює небезпеку для тих, хто їх розповсюджує, наприклад, одразу після "прильотів"). Створюються нові моделі користування та "зчитування" інформації, що в умовах гібридної війни породжує і нові моделі самозахисту особистості від небезпечної та негативної інформації. Так само на рівні держави виробляються моделі протидії маніпулятивним впливам медіапростору на свідомість громадян, попередження панічних настроїв тощо. Саме у контексті такого нового розуміння впливів медіапростору збільшується актуальність досліджень комунікаційних процесів під час війни.
Description
The article emphasizes the interconnectedness of attitudes towards events deemed crucial for shaping the "war imagery" in public opinion, as depicted in media discourse. These attitudes wield considerable influence over the broader sociopsychological landscape of citizens and are routinely documented by sociologists. The advent of social networking platforms has introduced a novel dynamic, presenting a distinct challenges for sociologists. The gap between the societal constructs portrayed in mass consciousness and actual social realities has notably widened. The emergence of an information-driven society, on the one hand, has ushered in uprecendental opportunities for working with information and mastering knowledge, and on the other hand, it has posed new challenges to society. The evolution of the "industry of impressions" is rapidly outpacing the evolution of the "industry" of social reality knowledge. This trend is particularly pronounced during profound social crises such as war, where the speed of constructing "war images" often surpasses the dissemination of factual events. The indirect nature of these images can yield unforeseen consequences. The virtualization of citizens’ consciousness is growing in proportion to the increase in information distribution channels – spanning from traditional media – to the pages of military experts and bloggers in social networks, as well as realtime operational footage (which, at times poses risks for distribute ors, especially, immediately following events). New paradigms in information consumption and interpretation are evolved that in the conditions of a hybrid war gives rise to novel strategies for personal resilience against harmful and misleading information. Concurrently, governmental efforts are underway to develop frameworks for countering manipulative influences within the media sphere, averting panic, and safeguarding public consciousness. Against this backdrop, the significance of studying communication dynamics during wartime experiences a resurgence, framed within a contemporary understanding of media influence.
Keywords
медіапростір, комунікаційні процеси, віртуалізація, маніпулятивний вплив, стаття, media space, communication processes, virtualization, manipulative influence
Citation
Коник Д. Л. "Образи суспільства" та "образи війни" у медіакомунікативному просторі: особливості формування / Коник Д. Л., Сусська О. О. // Габітус. - 2024. - Вип. 60. - C. 16-22. - https://doi.org/10.32782/2663-5208