Бароко Софії Київської у контексті репрезентації національної ідентичності

Loading...
Thumbnail Image
Date
2024
Authors
Демчук, Руслана
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті розглядається Софія Премудрість Божа як релігійний феномен, маркер східнохристиянської традиції та української культури. У міждисциплінарному контексті аналізується ансамбль барокового стінопису XVIII ст. Софії Київської: надається інтерпретація знакових сюжетів, відстежується тяглість з давньоруською програмою розписів. Незважаючи на відсутність розробленої/уніфікованої софійної іконографії, образ Софії в стінописі собору реалізується через теологему "Софія – Марія – Церква" від Великої Оранти в центральному вівтарі (ХІ ст.) до "Богоматері в Славі" на склепінні Західних хорів (XVIII ст.) у синергії з Храмовою іконою з іконостаса XVIII ст. Завдяки організації сакрального простору (ієротопії) Софії Київської перебування там протягом служби перетворюється для вірян на містеріальне дійство, «живу» ікону "Тобою радіє". У програмі розписів собору висвітлюється реалізація семантичної опозиції «українське бароко» – "російський класицизм", наголошується на значенні Софії Київської в сенсі національної ідентифікації.
Description
The article examines Sophia the Wisdom of God as a religious phenomenon, a marker of the Eastern Christian tradition and Ukrainian culture. The article analyzes the eighteenth-century baroque mural ensemble of Sophia of Kyiv in an interdisciplinary context: it provides an interpretation of the iconic subjects and traces the continuity with the Old Ruthenian mural design. Despite the absence of a developed Sophia iconography, the image of Sophia in the mural paintings of the cathedral is realized through the theology “Sophia — Mary — Church” from the Great Oranta in the central altar (eleventh century) to the "Mother of God in Glory" on the vault of the Western choirs (eighteenth century) in synergy with the Church of St. Sophia. Due to the structure of the sacred space (hierotopia) of St. Sophia of Kyiv, staying there during the liturgy turns into a mysterious action for the faithful, a “living” icon of “Rejoicing in You”. The cathedral’s painting highlights the implementation of the semantic opposition “Ukrainian Baroque” — “Russian Classicism”, emphasizes the importance of Sophia of Kyiv in the sense of national identification.
Keywords
українське бароко, національна ідентичність, Софія Київська, програма розписів, культурні практики, культурний вимір, міждисциплінарність, стаття, Ukrainian Baroque, national identity, St. Sophia Cathedral in Kyiv, program of paintings, cultural practices, cultural dimension, interdisciplinary
Citation
Демчук Р. В. Бароко Софії Київської у контексті репрезентації національної ідентичності / Демчук Руслана Вікторівна // Культурологічна думка. - 2024. - T. 26, № 2. - С. 26-40. - https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2