Актуальні питання оцінювання суспільного впливу наукових досліджень

Loading...
Thumbnail Image
Date
2024-07
Authors
Ярошенко, Тетяна
Ярошенко, Олександра
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ВД "Академперіодика"
Abstract
Протягом останнього десятиліття об’єктивне оцінювання наукових досліджень набуває дедалі більшої актуальності з огляду на виклики відкритої науки, сприяння підвищенню продуктивності наукових досліджень, прозорості та неупередженості оцінки дослідників. Але визначення якості і суспільного впливу наукових досліджень ускладнюється через їх відмінності залежно від галузі досліджень чи країни. Численні ініціативи потребують нових підходів до вимірювання суспільно- го впливу наукових досліджень, які забезпечуватимуть баланс між кількісними та якісними показниками і використання нормалізованих за галуззю та альтернативних метрик, особливо з урахуванням викликів відкритої науки. У статті надано огляд сучасних методів визначення суспільного впливу наукових досліджень у різних країнах світу (на прикладі Великої Британії, Іспанії, США, Канади, Австралії) та альтернативних метрик й інструментарію для вимірювання такого впливу (Dimensions, The Lens, SciVal), зокрема для досліджень у галузі масмедіа та комунікацій. Використано загальні (абстрагування, аналіз і синтез, аналіз джерел тощо) і спеціальні методи (контент-аналіз, аналіз медіа-дискурсу), а також окремі показники альтметрики. Визначено топ-10 статей із найвищим показником Altmetric Attention Score (AAS) і найвищим показником цитування за даними Dimensions. Виявлено, що найвищі показники AAS належать статтям про COVID-19, що вказує на підвищену суспільну увагу до теми світової пандемії. Для вимірювання суспільного інтересу в альтметричних показниках впливу обрано тематику російсько-української війни та відповідні дослідження (публікації 2022—2023 рр.) у галузі масмедіа та комунікацій (за базою Dimensions). З-серед 514 статей визначено 10 із найвищим показником AAS і наведено кількість цитувань для них. Виявлено, що вплив досліджень у галузі масмедіа та комунікацій навіть на актуальну тему війни у XXI столітті в центрі Європи набагато менший ніж медичних досліджень, а також має суттєво нижчу оцінку показника цитування. Зазначено, що недоліки альтметрики пов’язані з не цілком прозорою методологію та прихованим алгоритмом підрахунку: альтметрика є показником онлайн-уваги до статті (не завжди позитивної), а не якості відповідного дослідження, вона не придатна для порівняння статей з різних галузей наук.
Description
The sound assessment of scientific research has gained the increased topicality in the past decade due to the challenges of open science, enhancing the research productivity, transparency and impartiality of researchers’ scores. However, the measurement of quality and social impact of research is complicated because of its specifics across research disciplines and countries. Numerous initiatives call for new approaches to the measurement of the social impact of research, to keeping the balance between quantitative and qualitative indicators, to introducing industry-normalized or alternative metrics, especially in view of the challenges of open science. The article contains a review of advanced methods for measuring the social impact of scientific research in selected countries (U.K., Spain, U.S., Canada, Australia), and alternative metrics and tools for measuring this impact ((Dimensions, The Lens, SciVal), with focus on research in mass media and communications. The authors’ research builds on general (abstraction, analysis and synthesis, study of sources, etc.) and specialized methods (content analysis, media discourse analysis, etc.), added by selected altmetric indicators. Top-10 articles with the highest Altmetric Attention Score (AAS) and the highest citation were determined by data from Dimensions. The highest AAS were revealed for articles devoted to COVID-19, giving evidence of the increased public attention to the topic of global pandemic. The topic of the Russian-Ukrainian war and respective research (publications in 2022—2023) in mass media and communications (based on data from Dimensions) was chosen to measure the public interest in alternative metrics of impact. Ten articles with the highest AAS were determined in the sample of 514 articles, with showing citation figures for them. The impact of research in mass media and communications even for a sensitive topic like a war in the 21st century in the center of Europe was found to be much weaker than the one for medical research, and it had a substantially lower citation figure. It is argued that drawbacks of the al- ternative metrics are rooted in nontransparent methodology and hidden estimation algorithm: the alternative metrics is an indicator of online attention to an article (not always positive) rather than the quality of respective research, and it cannot be fit for cross-discipline comparisons of articles.
Keywords
суспільний вплив наукових досліджень, участь у дослідженнях, оцінювання наукових досліджень, альтернативні метрики, Altmetric, Altmetric Attention Score, Dimensions, SciVal, Lens, стаття, public impact of scientific research, research engagement, research assessment, alternative metrics, Altmetric, Altmetric Attention Score, Dimensions, SciVal, Lens, research in mass media and communications
Citation
Ярошенко Т. О. Актуальні питання оцінювання суспільного впливу наукових досліджень / Т. О. Ярошенко, О. І. Ярошенко // Наука та наукознавство. - 2024. - № 2 (124). - С. 52-82. - https://doi.org/10.15407/sofs2024.02.052