Мілітаризація дискурсу дитини в УРСР: тексти для дітей і про дітей у 1929‒1939 рр.
Loading...
Date
2024
Authors
Гогохія, Нані
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дух і Літера
Abstract
Розділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі аналізуються особливості процесу мілітаризації дискурсу дитини в радянській Україні 1929‒1939 рр., основні форми та прийоми цього процесу. За допомогою методу дискурс-аналізу розкривається зміст текстів для дітей, їх ідеологічне навантаження. Виявлено контекст використання термінології з мілітарною генеалогією, вживання понять "смерть", "кров", "помста", "боротьба", "ненависть" у текстах для дітей. Характеризуються методи залучення дітей за допомогою мілітаристської риторики до політичних кампаній радянської влади, таких як колективізація, боротьба з класовими ворогами, воєнізація. Називаються основні дискурсивні засоби творення ідентичності української радянської дитини та вияви результатів цього процесу в повсякденному житті. Виявляється, що мілітаризація дитинства була пов’язана як з розгортанням політичної боротьби всередині держави, так і з військовими планами більшовицького уряду. Не обмежуючись закликами до мілітаризації як навчання дітей військовим навичкам, представники влади і виконавці владних настанов (насамперед літератори, журналісти, педагоги) перетворили її на ширший процес формування особистості дитини через мілітаризацію її свідомості, героїзацію війни в дитячій уяві.
Description
This chapter delves into the unique aspects of introducing a militarized discourse in relation to children in Soviet Ukraine between 1929 and 1939. It also examines the principal forms and techniques employed during this process. To reveal the content and ideological implications of children’s texts, this chapter employs discourse analysis. Additionally, the study scrutinizes the context in which terminologies derived from military origins – such as "death", "blood", "revenge", "struggle" and "hatred" – appear in texts intended for children. Special attention is dedicated to understanding how militaristic rhetoric was used to engage children in political endeavors of the Soviet government, including collectivization, the battle against perceived class enemies, and overall militarization. The research identifies key discursive methods employed to shape the identity of a Ukrainian Soviet child and discloses the outcomes of this process within their daily lives. This militarization of childhood was intertwined with both the implementation of state-driven struggles and the military strategies of the Bolshevik government. However, it encompassed more than mere calls to teach children military skills; it constituted a broader phenomenon that extended into shaping their identity through the militarization of consciousness, the romanticization of warfare in their imaginative world.
Keywords
дискурс, мілітаризація, воєнізація, військова робота, війна, боротьба, смерть, піонери-герої, подвиг, розділ монографії
Citation
Гогохія Н. Т. Мілітаризація дискурсу дитини в УРСР: тексти для дітей і про дітей у 1929‒1939 рр. / Нані Гогохія // Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality : колективна монографія за підсумками конференції / [заг. ред. Наталії Шліхти ; упоряд. Тетяни Бородіної]. - Київ : Дух і Літера, 2024. - C. 41-50.