Штучний інтелект - дослідникам: заборонити не можна використовувати

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023-10-05
Authors
Ярошенко, Тетяна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Презентація доповіді на конференції University Library at a New Stage of Social Communications Development (UniLibNSD-2023, Дніпро, Україна), 05 жовтня 2023 року. З появою сервісів та застосунків штучного інтелекту (ШІ), і особливо ChatGPT від OpenAI, точаться дискусії щодо неминучих змін в багатьох сферах, в тому числі впливах ШІ на наукову комунікацію. Основні ризики полягають не лише в етичних питаннях, але й потенційних порушеннях академічної доброчесності, зокрема, плагіату, фальсифікації та фабрикації наукових даних, створюваних за допомогою ШІ, негативного впливу на рівень критичного мислення дослідника тощо. І все ж розвиток технологій неминучий, а отже не помічати чи заборонити сервіси та застосунки ШІ вже неможливо. Дослідники вже використовують їх для певних завдань: написання, редагування та переклад текстів, конспектування літератури, ідентифікації джерел, статистичному аналізі, написанні кодів тощо. Без сумніву з часом з’являтимуться ще більш досконалі інструменти, спеціально розроблені для потреб вчених. Потенційні приклади включають вже Google Bard, Llama-2, Microsoft Bing, Jasper Chat, Consensus, SciFact, Elicit, SciSpace, Scite Assistant, WordAI, ChatPDF, Rytr, QuillBot, Grammarly та ін. Розглянуто окремі аспекти використання ШІ для різних етапів життєвого циклу дослідження, проаналізовано основні переваги та недоліки.
Description
Conference report' presentation (International Conference UNIVERSITY LIBRARY AT A NEW STAGE OF SOCIAL COMMUNICATIONS DEVELOPMENT (UniLibNSD-2023, Dnipro, Ukraine), October 5, 2023. With the advent of artificial intelligence (AI) services and applications, and especially OpenAI's ChatGPT, there are ongoing discussions about the inevitable changes in many areas, including the impact of AI on ACADEMIA and scholarly communication. The main risks are not only ethical issues, but also potential violations of academic integrity, in particular, plagiarism, falsification and fabrication of scientific data created with the help of AI, negative impact on the level of critical thinking of the scholars , etc. And yet the development of technologies is inevitable, and therefore it is no longer possible to ignore or ban AI services and applications. Researchers already use them for certain tasks: writing, editing, translating, summarizing texts, identifying sources, statistical analysis, writing codes, etc. Undoubtedly, over time, even more advanced tools will emerge, specifically designed for the needs of scientists. Potential examples already include Google Bard, Llama-2, Microsoft Bing, Jasper Chat, Consensus, SciFact, Elicit, SciSpace, Scite Assistant, WordAI, ChatPDF, Rytr, QuillBot, Grammarly, and others. Some aspects of the use of AI for different stages of the research life cycle are considered, the main advantages and disadvantages are analyzed.
Keywords
Citation