Розвиток корпоративної соціальної відповідальності у діяльності сучасної української компанії

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Authors
Храпкіна, Валентина
Тиран, Олександра
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Активний розвиток українського бізнесу ставить перед вітчизняними компаніями нові виклики до змін та інновацій, які безпосередньо пов’язані з необхідністю використання концепції соціально-відповідального бізнесу. Загострення конкуренції на українському ринку змушує підприємства вдосконалювати поточні власні бізнес-процеси та активізувати нові ефективні інструменти управління діяльності. В системі сучасного менеджменту таким інструментом є корпоративна соціальна відповідальність (КСВ). Отже метою статті є дослідження змісту корпоративної соціальної відповідальності, обґрунтування необхідності активізації позиції соціально-відповідальної компанії та визначення основних соціальних напрямків діяльності бізнесу задля розвитку КСВ в діяльності сучасної української компанії. У статті досліджено теоретичні засади формування корпоративно-соціальної відповідальності. Розглянуто еволюцію корпоративно-соціальної відповідальності. Визначено необхідність та ефективність впровадження концепції соціально-відповідального бізнесу. Проаналізовано сучасний стан українського ринку КСВ. Визначено етапи розвитку корпоративно-соціальної відповідальності. Сформовано тенденції та ключові напрямки для розвитку КСВ в діяльності сучасної української компанії.
Description
Today the Ukrainian business environment is characterized by continuous transformation processes, which contributes to the permanent change of operating conditions of companies.The active development of Ukrainian business poses new challenges to domestic companies for change and innovation, which are directly related to the need of using the concept of socially responsible business. The intensification of competition in the Ukrainian market is forcing companies to improve their current business processes and intensify new effective management tools. In the system of modern management such a tool is corporate social responsibility. Most Ukrainian businesses have already realized that in order to achieve sustainable development, increase competitiveness, increase market share and improve reputation, it is necessary to make a positive business contribution to the development of corporate social responsibility, which will include economic, environmental and social factors. Such a strategy will serve to create favorable conditions for successful business in the long run. Theoretical bases of formation of corporate and social responsibility are investigated. The evolution of CSR is considered. The necessity and efficiency of implementation of the concept of socially responsible business are determined. The current state of the Ukrainian CSR market is analyzed. The stages of development of corporate social responsibility are determined. Trends and key directions for the development of CSR in the activities of a modern Ukrainian company have been formed. The purpose of the article is to study the content of corporate social responsibility, justify the need to intensify the position of socially responsible company and determine the main social activities of business for the development of CSR in the activities of modern Ukrainian companies.
Keywords
корпоративна соціальна відповідальність, соціально-відповідальний бізнес, сталий розвиток, стейкхолдери, стаття, corporate social responsibility, socially responsible business, sustainable development, stakeholders
Citation
Храпкіна В. В. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності у діяльності сучасної української компанії / Храпкіна В. В., Тиран О. В. // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. - 2022. - № 2 (125). - C. 119-124. - https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-19